Gå til innhold

Har man gått opp så må man gå ned?


Gjest .koriander
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Klart du ikke skal bli avholds! :) Mitt beste tips er kanskje å drikke vin istedenfor øl, og å drikke med måte. Jeg gikk selv på Roede-kurs da jeg var som deg - ung, singel og veldig festglad. Jeg syntes også spesielt det med festingen var det verste hinderet, men det gikk! Man skal ikke slutte å ha det moro selv om man skal ned i vekt - heller tvert i mot:)

 

Jeg tror jeg uansett vil anbefale deg å ta et kurs, for man lærer så utrolig masse av det. Jeg syntes det var litt slitsomt at alle kursene var lagt opp til at man hadde en 9-16 jobb, familie, faste rutiner, og et beskjedent festliv, mens ingenting av dette passet på meg. Men det man lærer om kosthold og trening og andre lure tips og råd er vel verdt å ta med seg - jeg hadde ikke klart å gå ned i vekt hadde jeg skulle gjort det selv, ikke uten denne kunnskapen ihvertfall. Nå har de også sånne nye kurs for unge, tror de kanskje passer bedre for mange.

 

Du må gjøre endringer som passer din livssituasjon, og som du ønsker å ta med deg gjennom hele livet. Og de fleste opplever (ihvertfall jeg) at man spiser mye mer på Roede-kurs enn før, men annerledes. Det er ikke noe pining - det er faktisk veldig gøy!

 

Jeg er ikke så gammel altså, bare et par år eldre enn deg, men i en ny livssituasjon nå. Jeg ønsker deg lykke til, uansett! Er sikker på du klarer det når du nå har valgt å gå inn for det!

 

Forresten, hvis du ikke ønsker å ta et kurs, kan jeg anbefale Roedeklubben gull. Da får man en god pekepinn på hva som er godt kosthold og hva som ikke er det. Jeg tok forresten kurs på internett - veldig bra:) (høres ut som jeg prøver å selge deg noe her, gjør absolutt ikke det, altså. Jeg bare vet hva det vil si å gå i fellen om at "dette skal jeg klare helt på egenhånd" - av erfaring:))

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Er misunnelig på nedgang, og synes du er veldig flink å trene! 50 min løping og 30 min styrke tar jeg av meg hatten for :) Og 1,1kg nedgang er neppe bare "vanlig variasjon"! Gratulerer:)

 

Jeg slenger meg på, selv om jeg er i en litt annen situasjon enn deg. Skal ned ca.6 kg, men må smøre meg med tålmodighet enn så lenge.

 

Har veiedag på torsdager, selv om vekten har stått bom stille siste halvannet årene..

 

I dag viste vekten 100 gram ned til 73,5kg, midjemålet 0,1cm inn, og totalmål 5,4 cm inn. Har akkurat begynt å ta mål igjen, og her er det jo lett å jukse ;)

 

Jeg har de siste 7 årene ligget på 1600 kcal inntak, noe som selvfølgelig er altfor lavt over så lang tid (har jeg nå smertelig erfart). Derfor har forbrenningen min skrudd seg helt ned, og nå nekter kroppen min å slippe noe som helst. Jeg jobber nå med å heve kcal-inntaket mitt for å få opp forbrenningen igjen, men jeg synes det er så vanskelig. Har helt angst for å spise mer enn 1600 kcal - det er ikke bra :/

 

Så inntil videre er målet kun å holde vekten mens jeg hever kcal-inntaket, slik at forbrenningen min kan komme tilbake på et normalt nivå(SÅ kan jeg først kvitte meg med de 6 kiloene). Må opp i 2300-2400 kcal for å være i energibalanse...Skal til ernæringsfysiolog om et par uker for å få litt mer hjelp til dette.

 

Så er fornøyd med stabil vekt denne uken, for har nesten vært oppe i 1700 kcal (ca. 1670kcal i snitt).

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jøss, du raser jo ned i vekt, gratulerer :) Skjønner godt at det blir vanskelig med trening slik uken din har vært - det er jo ofte dette som er de verste utfordringene - at livet er uforutsigbart :) Du har jo tydeligvis vært veldig flink med maten, tross kjipe opplevelser, så det skal du klappe deg selv på skulderen for!

 

Jeg har prøvd å komme opp i 1700 de siste tre ukene, har blitt litt mindre, men nesten:) Nå slår jeg til med 1800kcal. Det er veldig tveegget. Jeg elsker jo mat, så det er digg å kunne spise litt mer, men samtidig er angsten større, for jeg vil virkelig ikke legge på meg.

 

Jeg trener veldig mye nå, og har vel egentlig akkurat skjønt at jeg må trene styrke for alvor. Jeg er overhodet ikke noe glad i styrketrening, kan nesten grue meg til treningen når jeg vet jeg skal trene styrke, men nå skal jeg kline til og gi det en ny sjanse! Har vært flink siste uken, og lagt en god plan for denne uken også. Alt for å si HEI til forbrenningen. (pluss for å veie litt opp for økt kcal-inntak, må jeg innrømme).

 

Jeg skal til ernæringsfysiolog om et par uker, slik at jeg kan få ordentlig, personlig oppfølging på dette. Nå vil jeg gjøre alt riktig. Målet er å finne trivselsvekten (65-67kg) OG å komme i energibalanse :) Og ja, jeg er villig til å bruke lang tid på det, så jeg har ingen forhåpninger om å nå dette målet før jul, men ihvertfall å ha kommet godt i gang, og gjerne halvveis :D

 

Du, derimot, ser ut til å kunne ha bikinikroppen klar lenge før snøen kommer, med den farten der;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt zumba og dance-aerobic, og jeg liker å løpe. Har gått litt på yoga, liker det, selv om jeg synes det er fryktelig vanskelig og jeg føler at jeg ser ut som en skikkelig dust :P Men det er jo veldig god styrketrening, så jeg har tenkt å prøve meg litt mer på det :)

 

Trener mest styrke for meg selv, men skal våge meg på en av styrketreningstimene på treningssenteret igjen! Jeg tenker at jeg kan begynne å like det hvis jeg bare blir litt sterkere først. Er veldig svak i kroppen, kjenner jeg, så jeg får jo ikke akkurat mestringsfølelsen av det :/ Men kanskje om en stund! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med 1800 kcal nå, og er veldig spent på veiedag på torsdag!

 

Som regel synes jeg ikke det er noe problem å holde meg innenfor det jeg skal spise, men i dag har jeg hatt en sånn dag hvor jeg bare er helt desperat etter mat hele tiden! Det er helt forferdelig. Sånne dager kommer med ujevne mellomrom hos meg. Som om kroppen min bare har et kjempesug etter "et-eller-annet", men jeg finner bare ikke ut hva. Er det søtt? Er det fett? Er det proteiner? Er det vitaminer? Jeg aner ikke :/

 

Også hadde jeg glemt å ta med den gode teen min på jobb...Men nå begynner det å slippe litt taket, og jeg har ikke skeiet ut mer enn tålelig greit. Spist noen sjokoladebiter mer enn jeg bør, men er innenfor kcal-inntak. :)

 

Venninnetur til Roma høres digg ut, og er vel sikkert en kjempemotivasjon for å guffe på før du skal reise, tenker jeg :D Ihvertfall pleier jeg å få et spark bak før jeg skal på ferie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kommer nok til å holde meg på 1800 ihvertfall en eller to uker til. Med mindre jeg har gått opp da, da tror jeg at jeg går ned på 1700 igjen. Har tenkt å bruke gooood tid, og ikke være så utålmodig som jeg pleier. Prøver å tenke at jeg bare får være fornøyd med meg selv enn så lenge, og at jeg skal gjøre ting skikkelig denne gangen :) Haha, vi får se :D

 

I dag er heldigvis "suget" borte! Vanskelig å forestille seg at det skal forsvinne når det holder på som verst :) Men det gjør det altså.

 

Hvordan går det med treningen din, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 300 gram til 73,2 og inn til sammen 1,8 cm. Er kjempefornøyd med det, og egentlig bare veldig,veldig glad for at jeg ikke har gått opp. Spesielt med tanke på at det er uken før mensen (går ofte opp litt da), har trent mye styrke siste uken, i tillegg til å ha spist mer! Ble rett og slett veldig glad:) så da kjører jeg 1800kcal en uke til!

 

Men i dag skulket jeg treningen - fordi det var så fint vær! :D Hadde tenkt å ha treningsfri på lørdag, men nå er planen å ta en treningsøkt da istedenfor - da skal det jo regne i bøtter og spann :) får jeg til det, gjør det jo ikke noe at jeg tok treningsfri i dag. Litt fleksibel må man vel være ;)

 

Og for the record - jeg synes å jogge i 30 min ikke er noe "barebare"! Det er bra trening! :D

 

Jeg har prøvd meg på 30 days shred før :/ Den er veldig effektiv, synes jeg. Men kjedelig i lengden...synes jeg. Jeg har vel egentlig bestemt meg for å ikke trene hjemme mer, vil at hjemmet skal være bare friplass, også bor jeg på andre siden av gaten for treningsstudioet, så har ikke lange veien å gå - så ingen gode unnskyldninger der, nei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må jo prøve å finne ut hva som passer for seg selv, det er viktig. Jeg er helt motsatt - er ikke glad i å spise store måltider, så spiser heller mange små, det blir fort til at jeg spiser 7-10 ganger om dagen. Problemet mitt er at jeg eeeeeelsker å småspise, og her er dt lett for at jeg "glemmer" å registrere småbitene. Og mange biter små blir, som vi vet, fort til en stor Å :/

 

Noen ganger er jeg i kantinen fire-fem ganger om dagen, haha, da tror de vel jeg er helt tullerusk, de som jobber der:D

 

Det viktigste er vel å finne ut hva man trives med. Og om du trives bedre med litt færre måltider, så prøver du det :) det viktigste er vel at det aldri går mer enn tre-fire timer mellom hver gang kroppen får "noe" å jobbe med, så sikkert lurt å ha et eple eller en liten yoghurt etc for hånden da:)

 

Er helt enig i at man må nyte livet - så mye vi bare kan! :D Denne uken blir en liten utfordring for meg, med sosiale aktiviteter både onsdag, fredag og lørdag. Og alle innebærer forventninger (og lyst!!!) om å drikke alkohol.

 

Har laget en plan for trening ihvertfall. Jobbet i helgen, så har fri i dag og i morgen, så planlegger lengre turer begge dager, i tillegg til trening på kveld. Og yoga torsdag. Og en liten treningsøkt på søndag. Pluss gå til og fra jobb, som jeg alltid gjør.

 

Så får vi se hvordan det går med denne alkoholen. Onsdag skal jeg klare meg med ett glass vin, skal jo på jobb dagen etter. Fredag er det fest = utfordring og blandede følelser. Men gleder meg! Lørdag, konsert jeg har fått i gave. Og mange kjente som skal gå. Mange som vil drikke øl både før, under og etter.

 

Ah, dette livet :D Er bortskjemt som bare det, men klarer å lage problemer av det meste :/ Nå: marka i strålende sol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, Roma! Det høres deilig ut nå :) Nedgang på 400 gram synes jeg du absolutt skal være fornøyd med, etter at du har gått ned mer enn det som gjennomsnittlig forsvarlig er de to siste ukene! 0,5 kg i uken er vel det beste for kroppen, om man skal tenke langsiktig:)

 

Jeg har tro på at uken din blir bra - og min også:D

 

Det er jo dette som er de virkelige utfordringene - alt det gøye livet har å by på. Hverdagene er ikke noe problem - for meg iallefall. Og i august står utfordringene i kø. To helger skal brukes på bryllup (type tredagers nesten, reise bort og masse familie og kake og vin uansett hvor man snur seg), og reise-bort-seminar med jobben. Så langt frem jeg kan se (til ca 2013)er det kun månedsskiftet oktober/november som er "begivenhetsfritt", og det er jo alle disse deilige tingene (tur til Roma osv) man må klare å nyte og beherske på samme tid om man vil nå trivselsvekten, og bli der :D

 

Men jeg vet jo det er mulig, og vi klarer det om vi virkelig vil:) goooood tur til Roma, og nyt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag her, så må vel rapportere. Dagen startet med et hyl da jeg gikk på vekten. Opp 1,1 kg til 74,3!!!! Herregud, for en nedtur!!! Målene var omtrent uendret, så det var i det minste bedre enn ingenting. Men da veier jeg jo plutselig nesten 75 kg, og det skremmer meg!!

 

Kosten har vært ganske bra den siste uken, synes jeg. Jeg har ikke hatt noen utskeielser, bortsett fra at jeg har spist litt mer sjokolade enn jeg bør. Men dette har ikke gått ut over kalori-regnskapet, jeg har bare erstattet noe av det andre med litt sjokolade. Vet det er no-no, men jeg blir lykkelig av sjokolade, så det er veldig vanskelig å la være. Er ikke snakk om mer enn maks 30 gram om dagen heller. Har fått 10 på kost-scoren hver eneste dag, så så ille kan det vel ikke være??

 

På tirsdag var jeg på styrketreningstime på treningsstudio, og jeg er stiv og støl som en stokk. Kjenner det godt i hele kroppen, er vondt å sette seg ned og reise seg opp, gå i trapper osv. Så jeg skjønner at den styrketreningen jeg har drevet med for meg selv ikke har vært rare greiene, for dette var heller ikke den tyngste styrketimen. Timen var veldig bra, og slett ikke så kjedelig som jeg trodde! Så det er jo bra :) Kommer definitivt til å gå igjen:)

 

Jeg håper jeg kan skylde vektøkningen på styrketreningen + at jeg har mensen. Jeg fortsetter iallefall med 1800 kcal. Neste uke skal jeg til ernæringsfysiolog, og er veldig spent på hva hun sier!

 

Håper du koser deg masse i Roma, koriander!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det veiedag igjen, og tid for å rapportere! Og for en uke! På tirsdag måtte jeg jukseveie meg siden jeg hadde helt panikk for vektøkningen. Det skulle jeg aldri ha gjort! 74,9kg viste vekten, og det er ny toppnotering siden 2004!! Hvor skal dette ende, tenkte jeg, og felte ti tusen tårer inni meg.

 

MEN - i dag gikk jeg på vekten igjen - offisiell veiedag, og nå viste vekten igjen 73,3kg! Gurimalla, så lykkelig jeg ble!!! Hva i alle dager er det kroppen min driver med?

 

Uansett. På tirsdag var jeg hos ernæringsfysiologen. Det ble en tankevekker. Kort fortalt - hun mente jeg trolig har stresset på meg noen kilo, og at det er en mulighet for at jeg har høye kortisol-verdier, noe som gjør at man kan legge på seg, og at vektnedgang uteblir.

 

Ja, jeg følte meg truffet. Jeg har en veldig stressende jobb, og det siste året har vært fylt av (mest negative) "begivenheter", rot og forandringer, både på jobb og på privaten. Jeg måtte innrømme at jeg ofte ikke får sove på kvelden pga stress, våkner gjerne to timer før jeg skal, fordi jeg er stresset, etc. Og som samboeren min lenge har sagt til meg: "Jeg tror alle dine problemer blir løst hvis du bare klarer å slutte å stresse".

 

Ernæringsfysiologen sa også at jeg må spise MER. Gurimalla. MINIMUM 1800kcal, sa hun, og helst mellom 1800-2000 hvis jeg vil ned i vekt. Og hun anbefalte psykolog for stressmestring.

 

Hun ga også noen gode kostholdstips til forbedring, selv om hun mente jeg spiste ganske bra. Maks to frukter om dagen, mente hun(spis heller bær, sa hun), mindre kunstige søtstoffer, mer fisk, 4-korn i yoghurten, nøtter. For å nevne noe.

 

Psykologtime er bestilt (prøver hardt å ikke føle meg gal) for stressmestring (tror det innebærer noe mindfulness, eller noe sånt), og jeg er vel for så vidt ved godt mot. Jeg hadde håpet hun ville si at jeg skulle spise mindre, eller noen andre drastiske forandringer, slik at jeg kunne gjøre NOE konkret for å oppnå resultater. Isteden skal jeg mer eller mindre bare fortsette med det samme, men også jobbe med psyken.

 

I tillegg til å trene mer styrke, vel å merke. I dag skal jeg til fysioterapeut for å få et skreddersydd treningsprogram. Ojoj, dette blir dyrt, men det er så verdt det!

 

Håper du har hatt det helt fantastisk i Roma!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...