Gå til innhold

Hvordan bruke mer grønnsaker og mindre tilbehør


Gjest snigla
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lever et helt vanlig kosthold . Men ser når jeg registrer maten blir for mye potet - pasta - ris - lasanjeplater - tortillas - pitabrød +++ og alt for lite grønnsaker .

 

Har blitt inspirert når jeg ser på kokken Hellstrøm når han rydder opp hjemme hvor mye grønnsaker han bruker i maten !

 

Så hvordan kan en snu denne trenden med å bruke alt for mye tilbehør og alt for lite grønnsaker ?

 

Trenger mange gode tips !

 

Hva kan bruke av grønnsaker hvor når det gjelder i minske potet - ris - pasra - lasanjeplater - pita - tortillas ?

 

Hvilke grønnsaker brukes til hva ?

 

Jeg vil fortsette med vanlig norsk kosthold , men bruke 3 ganger mer grønnsaker til middagen og mye mindre tilbehør

 

Hvilke grønnsaker vil dere anbefale til laks - torsk - sei - kyllingfilet - koteletter - strimlet svinekjøtt +++

 

Hva med tradisjonelle retter som pizza , lasanje og andre typiske helgeretter ?

 

Tar imot alle tips med stor takk ! ! !

 

Er alltid skeptisk til nye produkter ...

 

Hva smaker egentlig squash og abinner ?

 

Kom gjerne med tips på utradisjonelle grønnsaker som er veldig vært å prøve og selvfølgig på alle det gode gamle grønnsakene ! ! !

 

Gleder meg å bruke masse mer grønnsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Kristin25

Bruker godt kokt brokkoli i stedet for poteter. Smaker nesten det samme i saus.

Squash kan erstatte en del pasta. Smaker nesten det samme. Jeg strimler squash med ostehøvelen i en ildfast form, med bittelitt olje og salt og pepper. Lar det stå på ca 200 grader i 10-20 min. Brukes sammen med tomat/kjøttsaus i stedet for spaghetti. Kan også brukes i skiver i lasagnen i stedet for pastaplater. Ellers så kan det være lurt å ta bare halve pitabrødet og less på ekstra mye isberg, tomat, agurk osv og litt mindre av det andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brokkoli, gulrot og blomkål passer til nesten alt. Elsker de råkokte grønnsakene. :)

 

Til de tradisjonelle helgemiddagene - lag en deilig salat. Der er jo mange av tingene ja-mat og du kan spise uavgrenset.

 

Lykke til meg å øke grønnsakssbeholdningen på fatet.

 

Jeg for min del fyller ca halve fatet(eller noen ganger mer)med grønnsaker, og da blir fatet helt fullt. Samtidig klarer du å holde deg innenfor det kaloriforbruket du skal ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker helst rå grønnsaker.

Bruker salat med tomater og agurk. Kan brukes til nesten alt.

En kan steke grønnsakene i litt olje i stedet for kokte grønnsaker.

En kan for eksempel lage gryterett med minimais, strimlede gulrøtter, finhakket augerginer og squash.

Kutt opp rå grønnsaker for eksempel blomkål og gulrøtter mens du lager middag.

 

Har funnet ut en superenkel oppskrift på tomatsaus til ris/pasta etc. Stek kjøttdeigen som vanlig. Ta en boks med hakkede tomater i en beholder og bruk stavmikser til det er finhakket. Hell det i kjøttdeigen sammen med tacokrydder og litt vann. La det koke i noen minutter. Bruker byggris eller fullkornspasta, slik at retten blir litt sunnere enn med vanlig pasta/ris. server gjerne med litt salat med tomat og agurk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...