Gå til innhold

hvordan bruke mer grønnsaker og mindre tilbehør


Gjest snigla
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lever et helt vanlig kosthold . Men ser når jeg registrer maten blir for mye potet - pasta - ris - lasanjeplater - tortillas - pitabrød +++ og alt for lite grønnsaker .

 

Har blitt inspirert når jeg ser på kokken Hellstrøm når han rydder opp hjemme hvor mye grønnsaker han bruker i maten !

 

Så hvordan kan en snu denne trenden med å bruke alt for mye tilbehør og alt for lite grønnsaker ?

 

Trenger mange gode tips !

 

Hva kan bruke av grønnsaker hvor når det gjelder i minske potet - ris - pasra - lasanjeplater - pita - tortillas ?

 

Hvilke grønnsaker brukes til hva ?

 

Jeg vil fortsette med vanlig norsk kosthold , men bruke 3 ganger mer grønnsaker til middagen og mye mindre tilbehør

 

Hvilke grønnsaker vil dere anbefale til laks - torsk - sei - kyllingfilet - koteletter - strimlet svinekjøtt +++

 

Hva med tradisjonelle retter som pizza , lasanje og andre typiske helgeretter ?

 

Tar imot alle tips med stor takk ! ! !

 

Er alltid skeptisk til nye produkter ...

 

Hva smaker egentlig squash og abinner ?

 

Kom gjerne med tips på utradisjonelle grønnsaker som er veldig vært å prøve og selvfølgig på alle det gode gamle grønnsakene ! ! !

 

Gleder meg å bruke masse mer grønnsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Lassagne- salat! Jeg er meget kresen på hva jeg har i salaten da, så blir gjerne bare grønn salat, raspa gulerøtter og løk :P

 

Strimlet svinefilet- forskjellige wokgrønnsaker, gjerne ferdig poser!

 

Kyllingfile- Bruker jeg sopp og løk + rotgrønnskaer, jeg kjøper i ferdige poser fordi det er så dårlig med ferske grønnskaer her i fiskebygda :P

 

Siden jeg liker salat, men de ikke holder seg så lenge av gangen her, så bruker jeg endel salat til middag også, selv om jeg har grønnsaker til :) Dete r de tingene jeg kommer på nå i farta ;) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei!

For å spise mindre tortillas, kan du bruke store salatblader som tortilla. Når du spiser taco, legger du alt fyllet på salatbladet, ruller sammen og spiser som vanlig.

 

Til pizza kan du spise færre stykker, men lage en stor salat og ha ved siden av. Det er kjempegodt!

 

I lasagne kan du bytte ut ett eller flere lag med pastaplater med spinatblader, cottage cheese, tomatskiver osv.

 

Til middag kan du servere mange slags grønnsaker, i stedet for bare én. Jeg baker torskefilet i ovnen, og oppi formen tar jeg f.eks. cherrytomater, en boks hermetisk sopp, vårløk, asparges - eller alle sammen. I tillegg damper jeg brokkoli og blomkål ved siden av, og river gjerne gulrot også. Da holder det lenge med én liten potet i tillegg, og kanskje kan du droppe poteten helt.

 

Til grilling har jeg sluttet å bruke poteter. Jeg lager alltid en god salat (ruccola, rødløk, cherrytomater, paprika,, og kanskje litt avokado, reddiker eller sukkerterter), og rører inn en liten mengde lavkaloridressing laget av en liten dæsj Dijon-sennep og 1-2 ss balsamico. I tillegg griller jeg grønnsakgrillspyd. Jeg bruker store, ferske sjampinjonger, løkbåter og paprika. Velg hva du liker, men soppen kan virkelig anbefales. Den blir utrolig saftig på grillen, og er en knallgod erstatning til poteten.

 

Pita-brød har jeg sluttet å spise, for jeg synes det er så lite med ett. Og to stykker, det blir altfor mye kcal for min kvote. Men tipset her kan vel være å dele den i to hvis du bruker den som pizzabunn, eller rett og slett bare spise ett. Og til supper og gryteretter osv har jeg sluttet å ha brød til. Bruker heller mye mer salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Trenger ikke nødvenfigvis bytte ut tortilla`n heller, bruk fullkorn, og mer salat og grønnsaker både i og v siden av, da holder det med en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Enig! Det er sant, hvis man ikke er så sulten som jeg vanligvis er :) Jeg spiser egentlig to tortillas (alltid fullkorn, jepp!), og da funker det bra med å bytte ut den ene med salatblader.

 

Men at jeg før i tida faktisk pleide å spise tre store lefser... huff, det er i hvert fall godt at jeg har kommet ned til to ;)

 

Et annet tips kan jo være å alltid kjøpe de minste tortillaene. Ikke de megastore med 6 i pakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimais er en favoritt hos meg! Steker de sammen med krydder, gjerne litt salt, hvitløkssalt, rosmarin - du velger selv:)

 

Jeg bruker aldri potet/pata/ris til middag, kun grønnsaker! Og elsker det. Smaker bedre, er sunnere, og mye finere farger.

 

Squash smaker ikke så mye, men liker det veldig godt. Skjær den opp på langs med ostehøvel, og bruk istedenfor pasta i lasagnen - nam! Også veldig god å skjære i biter og ha i wok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest trenignsjunkie

*Lasagne: bytt ut halvparten av platene med squash/aubergine skåret med ostehøvel i tynne skiver

*Der du vanligvis bruker potet, bruk andre grønnsaker som f.eks blomkål. Både gulrot-, brokkoli- og blomkålpure er kjempegodt, gratinert brokkoli (brokkoli med et lite dryss parmesan i ovn)

*Hent frem den gode gammeldagse "revede-gulrøtter-og-eple-med 1 ts sukrin/sukker-1ss sitronsaft-og-en-neve-rosiner-salaten" .. -Deilig!

*lag ratatouille (google det), passer til alt mulig

*balsamicostekte sjampinjonger er fantastisk

*soppstuing laget på ferske sopp, salt & pepper, mager kesam og hvitløk er fantastisk, passer til det meste av kjøtt

*Kremet spinat; surr spinat, hvitløk og rødløk (hakket) i pannen, tilsett mager kesam. smak til med salt/pepper

*ovnsbakte søtpoteter og gulrøtter er fantastisk

*grillet paparikasalat -PRØV det, kjempegodt!

*stekte epler er kjempegodt til svinekjøtt. -bak de eventuelt i ovn med cherrytomater, rødløk, utblandet buljong/krydder.. NAM!

 

Herregud, listen er så uendelig lang, tror ikke jeg gidder å ramse opp mer, håper du fikk noen matnyttige innspill ? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Gjest superida

I potetstappe blander jeg inn amerikansk blanding på pose, og har da grønnsaker ved sidenav...

 

I potetstappa kan man godt bytte ut litt potet med persillerot, pastinakk og sellerirot

 

I kjøttsaus har jeg i løk, tomater, revet gulrot, champinion, hvitløk og sellerirot i fiiine biter

 

Hvis du laget mat i form, ha grønnsakene oppi der, men server gjerne grønnsaker ved siden av det igjen også

 

Har revet gulrot i kjøttkaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Movistar

Lettsaltet torsk: rotstappe. Dette har blitt en favoritt hos min kjære (som ikke er noe særlig på grønnsaker i utgangspunktet). 1 potet, 1/2 kålrabi, 2-3 gulrøtter. Kokes sammen og moses godt sammen med 2 ss margarin, godt salt (maldon) og pepper etter smak. Trenger ikke mer tilbehør.

 

Kokt/stekt/ovnsbakt laks klarer jeg ikke spise uten agurk/tomatsalat. 1/2 agurk, 1-2 tomater. Deles i skiver (agurken med ostehøvel, tomatene i tynne skiver med en skarp kniv). 1 del eddik (gjerne hvitvinseddik eller en dæsj hvit eller vanlig balsamicoeddik) og 2 deler olje, 1-2 ts sukker, 1/2 ts salt. Dette er marinaden. La det trekke 10 min og hell av/klem forsiktig vekk marinaden. Dette er 1 porsjon. Da klarer man ikke spise mye pasta/ris/potet utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Gjest nanne70

Hvis du bruker GR-oppskriftene så inneholder de alltid en god del grønnsaker, enten som tilbehør eller som ingrediens.

 

For å bruke mer grønnsaker, sørg for å alltid ha kokte/dampede grønnsaker, salat eller grønnsakpurèer til middag, og la grønnsakene utgjøre halvparten av middagstallerkenen. Nøy deg med èn middelstor potet eller maks 100 g kokt pasta eller ris. Når du woker, bruk 1/4 kjøtt/fisk og 3/4 grønnsaker.

 

Pizza-, lasagne- og spaghettisaus kan lages med masse grønnsaker. Basen er jo gjerne tomat og løk, og så går det an å ha i revet gulrot, paprika, sopp osv. Bruk større mengder saus og mindre kjøtt/ost/pasta. Tenk på at en middagsporsjon pasta utgjør omtrent 100g kokt pasta.

 

Når det gjelder hvilke grønnsaker som passer til hva, så er det jo tildels en smakssak, men noen grønnsaker egner seg bedre enn andre til ulike former for tilberedning.

 

Koking/damping: f.eks. gulrøtter, blomkål, brokkoli, aspargesbønner, erter, kålrot, sellerirot, persillerot, sukkererter, hodekål, ferske asparges og andre litt "harde" grønnsaker, men også kinakål (som faktisk er en kål og ikke en type salat) og grønnkål

 

Rå: gulrot, blomkål, kålrot, hodekål, alle typer bladsalat, paprika, agurk, løk, tomat, purre, stangselleri, reddik, avocado

 

Steking/woking: gulrot, brokkoli, paprika, løk, purre, hvitløk, sukkererter, squash, aubergine, kinakål eller bok choi, vannkastanjer, bambusskudd, endive, mais/babymais, fennikel, sopp, bønnespirer

 

Mos/pure: kålrot, blomkål, sellerirot, persillerot, erter

 

De fleste grønnsaker egner seg til ovnsbaking med litt olivenolje og balsamicoeddik.

Kålsalat/coleslaw er deilig til stekt eller grillet fisk eller kjøtt.

Bytt ut potetmos med blomkålmos eller rotmos

Bruk masse grønnsaker i supper, gryteretter og gratenger

Paprika og løk kan hules ut, fylles med kjøttdeig, ris og grønnsaker og bakes i ovnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...