Gå til innhold

veie og registrere mat


Gjest Casle

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere gått et kurs (i 2009) og når jegnå prøver atter en gang å gå ned i vekt. Denne gangen på egenhånd. husker jeg godt hva jeg hata med dette. Nemmelig det å veie og legge inn alt jeg spiser. Nå har jeg holdt på i 1,5 uke og allerede er jeg såååå lei at jeg bare vil gi opp.

Veier og registrerer dere hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Hei Casle :)

Jeg vet om mange som sier de må veie og regostrere alt for å klare å gå ned, men jeg vet også at det er endel som veier og registrerer uten å klare å gå ned.. Jeg veier og regostrerer heller meget sjeldent, jeg er heller mer nne å sjekker enkelte ting Sånn hva blir det og det hvis jeg spiser så så mye o.l. Selv om jeg ikke har hatt stor suksess med slankingen de siste mnd så har ikke d m registreringen å gjøre. Jeg gikk ned fra 79,6 i november 2011 til 71,7 i midten av april UTEN registrering i det hele tatt, ja og inni blandt de mnd der så har jula, påsken, hjemmebesøk og kursing borte vært med. Poenget mitt er vel bare at det går helt fint ann å gå ned i vekt selv om man ikke veier å registrerer alt mulig. (har liggi mellom 73 og 71 de site 3-4mnd og så vidt vært innom 70tallet) Men for meg er det enten eller. Og for meg funker det ikke å registrere. Prøvde det fra okteber til s november, og jeg gikk opp 3kg :P Så, for meg funker det ikke..

 

Registrerer litt de dagene her, måtte sjekke litt hva jeg ligger på, og jeg holder meg godt innenfor der jeg skal ligge, uten at jeg tenker veiing eller telling av kcals, så nå fortsetter jeg ferden min uten telling :) (har plotta inn alt på kvelden når alt er inntatt, så ingen mulighet da til å justere inntaket, men vitsen var jo ikke evt å justere, men bare sjekke litt hvor jeg ligger)

 

Hadde egentlig tenkt til å skrive et kort inlegg å bare svare: Nei, jeg regisrerer ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg rett og slett bare skal holde meg til sånn ca mengder en periode og se hva som skjer ja. Og heller ta en sjekk innimellom de dagene jeg vet jeg er hjemme en hel dag feks.

Men skulle jo hatt noen regler for hva sånn ca jeg kan spise da.

Feks lager jeg omelett, hvor mange egg kan jeg bruke. Og lager jeg en salat hvor mye kjøtt kan jeg ha i osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei du! Jeg har vært en jojo, og har gått mye opp og ned de siste 10 årene. Denne gangen her, som skal bli min siste runde med vektnedgang, er den første gangen jeg har veid og registrert maten. Det har jeg gjort mest for å se litt vitenskapelig på hele prosessen, hvor mye går man ned med hvor mye inntak og hvor mye trening. Jeg interesserer meg for ernæring og trening, og synes derfor at dette er litt gøy :P

 

Men før så har jeg gått ned 20 kg én gang, og 30 en annen, uten å telle så mye som en kalori. Bare spist sunn mat, og ved å skippe godteri, kaker osv. Så ja, jeg mener det absolutt lar seg gjøre. Men min erfaring er at ved ikke å telle, måtte jeg være mye striksere på ikke å spise sjokolade eller kake, fordi jeg rett og slett ikke visste hvor lite som skulle til for å velte en hel ukes innsats.

 

Men menyene til Grete Roede inneholder jo anbefalinger på ca mengde? Det er en egen tråd om dette inne på dette forumet her, tror den heter noe i retning av "Så mye skal du spise" eller noe sånt.

F.eks hvis du skal spise ca 1600 kcal (meny 2), så er frokost og lunsj begge på 2 brødskiver med pålegg (tynne skiver), evt. 40 g musli/havregryn med melk. Middag er 150 g kjøtt (én medium kyllingfilet). En potet til middag. Og masse grønnsaker. To knekkebrød til mellommåltid. To frukt om dagen.

 

En omelett som du nevner, hvis du spiser den uten brød til, kan da inneholde 2-3 egg.

 

Hvis du overhodet ikke ønsker å telle, kan du jo sånn sett heller sette deg med din meny, og finne ut ca hvor mange kcal du skal spise i hvert måltid - og deretter se på hvor store mengder dette blir for hvert måltid. Har du gjort dette overslaget én gang, vil det sikkert holde. Og så kan du heller kontrollveie en sjelden gang underveis - at brødskivene ikke plutselig veier 40-50 g pr stk, for eksempel.

 

Lykke til - jeg har som sagt gått ned 30 kg uten å telle, og vet at det lar seg gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal jeg lese i den tråden.

Første dag som jeg ikke skal veie og registrere i dag. kjenner det er rart og ikke ha kontrollen men samtidig deilig. Planen er jo å gjøre endringer som skal vare og da kan ejg ikke drive å veie og registrere for alltid heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...