Gå til innhold

Overvektig med psykiske plager


Gjest Casle
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Lager denne tråden for å få noen tips fra andre med mer erfaring enn meg.

Jeg er 26 år, mamma til 2 (6 år og 10 mnd) og har sliti med psyken så lenge jeg kan huske. Når jeg var 17 år veide jeg 55kg men siden det har vekta bare økt (da jeg møtte min kjære samboer)

prøvd å slanke meg flere ganger men går like dårlig hver eneste gang, og er tøft og jeg gir opp. Det meste jeg har veid er 92kg og gikk ned 8kg rett før jeg ble gravid med minstemann. kiloene kom fort på etter fødsel og jeg veide 88kg for nesten 2 uker siden.

prøvde meg da på allevo men med middag men holdt ikke mer enn en dag. Så gikk over på å telle kcal, veie og legge inn alt. Gikk ned 2 kg første uka. Denne uka har jeg trent 3 dager, registrerte også en del dager (men ikke de to siste). Gikk på vekta i dag (noe ejg egentlig ikke skulle før mandag) og ble så skuffa når jeg ikke har gått ned et gram.

Selvfølelsen er veldig dårlig, men jeg sliter også veldig om dagen med psyken. Får i tillegg for lite/dårlig søvn og føler meg maktesløs.

Mat har blitt brukt som både belønning, trøst og egentlig alt.....

Har spist veldig uregelmessig, kanskje bare middag og kvelds en del dager.

Er mest glad i varmretter, så blir fort lei brød,og knekkebrød og kornblandinger har jeg aldri vært noen fan av.

Er veldig glad i å lage mat, men når man skal spise hver 3 time så går nesten all tid med til å spise og lage mat. Noe som ikke passer så bra med to unger og en del annet å gjøre.

 

Er det noen her som kjenner seg igjen? eller bare har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eltevelte

forstår den der,

også veldig glad i varmmat.

så jeg prøver å få på endel grønt for friske opp brødskivene.

 

andre tips kan ver å blande opp salat, evnt ferdig kjøpt.

 

eller så kan smoothie å gå an. ser det er noen oppskrifter med havregryn itlegg te frukt.

de er å litt mektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Det er ingen trøst, men jeg kjenner veldig få eller ingen overvektige uten psykiske plager.. og det er ikke bare på grunn av vekta..!

 

Dårlig selvfølelse sliter mange av oss også med.. Kjenner meg meget godt igjen der! Hos meg har den biten vært så ille at jeg nå har vært singel i 7 år, bare hatt ett (delvis) forhold, da var jeg 19, jeg er også 26 år, mine psyksike plager er for det meste at jeg nå begynner å bli egenlig livredd for at jeg virkelig ender opp alene..

 

For min del hjalp det å spise "middag" 2 ganger dagen, altså både til lunsj og middag. Og jeg har begynt å spise frokost. Jeg trener mye, så rutine på maten er helt avgjørende, når jeg fikk det på plass igjen så begynte vekta å bevege seg nedover igjen også :)

 

Eneste "feilen" du egentlig kan gjøre er å gi opp! ;) Stå på, ikke gi deg denne gangen :D Det gjør ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kjøpe boken "Beck diet solution" og prøve programmet der. Det kan brukes ved siden av en hvilken som helst slankemetode, og fokuserer mye på de mentale utfordringene ved å gå ned i vekt. Mye fornuftig der.

 

Jeg har også nettopp begynt å lese en bok som heter "Adore yourself slim", har ikke kommet så langt enda, men den virker bra. Den fokuserer på å få opp selvfølelsen samtidig som du går ned i vekt.

 

Begge bøkene fås kjøpt på amazon.co.uk eller bookdepository.co.uk

 

Jeg har slanket meg noen ganger før, men denne gangen har jeg hatt mer fokus på den mentale delen av det hele. Tror det er veldig viktig for mange. Jeg vet at vekten min henger mye sammen med psyken min og tenker at dette er en gyllen anledning til å få bukt med begge.

 

Men får du profesjonell hjelp? Hvis du sliter psykisk kan nok det være en ide, det er viktig å få skikkelig hjelp hvis du trenger det! Er ikke så lett å gjøre alt på egen hånd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar jeg har fått.

Har sammen med min samboer bestemt at jeg ikke skal veie mat og fokusere så mye på slanking. Men endre vaner skal jeg gjøre.

Spiste havregryn med naturell biola med blåbær oppi til frokost og det var godt. Så har bestillt meg frysetørka jordbær, bringebær og mango.

 

Høres dette greit ut?

frokost - 2 tynne skiver, 3 knekkebrød eller havregryn med biola

Lunsj - samme som frokost, salat, halv middag eller omelett.

Middag - mer grønnsaker, mindre fete sauser og mindre porsjoner

kvelds - samme som lunsj

 

Ellers kutte ut all juicen jeg drakk, drikke mer vann. lite glass melk til frokost og kvelds og et lite glass juice til lunsj.

og selvfølgelig spise regelmessig.

Mindre smør/majones på skiva og i hovedsak magert pålegg.

er glad i egg men ser jo det har en del kcal men spiser feks omelett av 1,5 egg med en skive og grønnsaker.

 

Tror dere dette kan hjelpe meg ned i vekt?

 

Og mine psykiske plager er ikke pga overvekt men barndom osv. Sliter mye med både angst og depresjoner. Får ikke behandling nå, har prøvd å gå til flere siden jeg var 16 men ikke funnet kjemien med noen. Skal atter en gang prøve meg på behandling men står i den lange køen for å få tildelt noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eltevelte

får håpe at du slipper å vente i så lang kø.

 

og du skriver du er 26 og redd for å ikke finne deg en å del livet med, at dere gjør deg deprimert og sånt- selv mang ting je strir med, men og den biten at je er 32 og alene. det gnage så enormt å vær alene, og så inderlig ønske seg en snill mann, og egen familie. men kan bare ikke gi opp.

 

når dette og mange andre ting er så kaos som det er, så er det overhodet ikke lett å bare kutte ut trøstespising og usunne vaner.

 

håper at vi klarer det sammen, tenke at vi først å fremst gjør det for vår egen del. når vi får av noen kilo, trur jeg at også selvtilliten retter seg litt.

 

stå på :) har ikke greid vektnedgang enda, men skal få det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Therese77

Uff..dette er ikke noe greit... :(

 

Jeg har også slitt med angst og depresjoner, men av andre grunner,,men hjelper ikke akkurat på å legge på seg 20 kilo på et år.. :o

 

Har en sånn ekkel følelse når jeg skal ut blandt folk, hva tenker de når de ser meg, snakker de?, og ikke minst at man føler seg uvell ..

 

Har kjent på at jeg har isolert meg mer og mer, sa til sambo at jeg tror jeg har fått sosial angst... :( ...

Man må bare ta rev i seilene å gjøre noe med det.. Så nå er jeg super motivert (og sta) B)

Dette skal jeg klare!!!!!!!! :))

Husk at det er lov å tenke seg selv, alvorlig, være litt egoist og sitte av tid til seg selv. Dette er viktig for deg og ikke minst for helsen!

Jeg tenker sånn at jo mer lykkelig jeg er, jo bedre mamma blir jeg for mine gull klumper <3

Masse lykke til videre!!! Klem x x x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eltevelte

la inn de tre eksemplene for dagsmeny, på ca 1300 1600 og 1900 kcal. på -oppskrifter

 

kan grett spise 2 skiver a 3ogram eller 2-3 knekkebrød til frokost-lunsj ell kvelds ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...