Gå til innhold

Kronisk sykdom


Gjest MaSt80
 Share

Anbefalte innlegg

Noen andre her inne som har erfaring med kronisk sykdom og vektnedgang? Har selv lupus og har gått på kortison i pilleform i snart fire år. Kiloene kom snikende på, å ikke om de vil av igjen!! Nå skal det sies at jeg har en del smerter, så fysisk aktivitet blir det så som så med. Skal nå prøve GR å se om kaloritelling er veien å gå. Man kjenner jo fort om man blir sykere eller ikke... Vil gjerne høre om andres erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke Lupus, men jeg er plaget med kroniske smerter i nakke og rygg. For meg hjelper det å trene moderat. Dvs. ikke med tunge vekter osv, men bevege kroppe, gå tur, jogge forsiktig, trene med lave vekter (2kg) osv. Jeg merker fort om jeg ikke har trent en uke, med at jeg blir verre.

 

Da jeg starter å trene ble jeg først litt dårligere en periode på noen uker, men så ble kroppen mer vant til treningen. Og nå merker jeg at jeg blir dårligere om jeg ikke trener :)

 

Kjenner ikke til så mye om Lupus, men fant noe på internett:

http://info.sle.no/kosthold-og-trening/75-trening/90-trening-hjelper

 

 

Angående kaloritelling så synes jeg det fungerer kjempebra. Vill ikke tro at kaloritelling skal gå ut over sykdommen din, for du skal jo spise vanlig mat :) Men man vill nok merke forskjell de første ukene, for man skal jo kutte ut brus og godterier, så om man spiser det til daglig/ofte så merker man at man blir litt "anderledes" i kroppen om man kutter det ut. Men etter kanskje fire uker (pluss, minus) så vil du ikke ha det samme suget etter godteri lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Therese77

Noen andre her inne som har erfaring med kronisk sykdom og vektnedgang? Har selv lupus og har gått på kortison i pilleform i snart fire år. Kiloene kom snikende på, å ikke om de vil av igjen!! Nå skal det sies at jeg har en del smerter, så fysisk aktivitet blir det så som så med. Skal nå prøve GR å se om kaloritelling er veien å gå. Man kjenner jo fort om man blir sykere eller ikke... Vil gjerne høre om andres erfaringer :)

Hei :)

Har det litt som deg.. Jeg er transplantert og må også gå på kortison resten av livet.

Nå har jeg akkurat gått på en "heste-kur" men 25 mg kortison i 5 mnd pga at skjoldbukskjertelen min har fått problemer.. Resultat: opp 12 kilo på 4 mnd..

Jeg teller kalorier og trener det jeg klarer... :blink: ..kunne nok vært litt mer aktiv, men da går det utover andre ting som at jeg må sove mer.. :( .. Visa vers, hvertfall, er helt ny innpå her jeg også,men satser på å gå ned selv om jeg går på kortison..kanskje ikke så mye som hvis jeg ikke hadde gått på det, men alt hjelper!!

Veie dag på mandag.. Gleder meg veldig.. B) .. Spent!

Ønsker deg masse lykke til,vi får følge hverandre vi to da!, siden vi har litt samme

problemene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...