Gå til innhold

JUHU min første dag med kostholdscor på 10


Gjest MammantilMatheo
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest MammantilMatheo

Jeg trodde ikke det var mulig jeg :) Men det er visst faktisk det :)

Måtte jeg bare ha slike dager.

Jeg planlegger hva jeg skal spise for en hel dag om gangen. Og holder meg til det. Da er det lettere å ikke skeie ut, når man skriver ned alt man skal spise igjennom en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Hege2010

Jeg trodde ikke det var mulig jeg :) Men det er visst faktisk det :)

Måtte jeg bare ha slike dager.

Jeg planlegger hva jeg skal spise for en hel dag om gangen. Og holder meg til det. Da er det lettere å ikke skeie ut, når man skriver ned alt man skal spise igjennom en dag.

 

 

Så flink du er! :)

Har du lyst til å dele med deg hva du spiste for å få 10? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjoho! Så hærlig da. Hadde vært interessant å se hva du fyller ditt kosthold med for å oppnå så høy score. Jeg selv har problemer med å komme opp i antall kalorier jeg skal spise og har veldig lavt score. Hurra for deg og lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammantilMatheo

Min dag med Kosthold score med 10 poeng. Jeg har trent veldig mye styrke og har derfor drukket bitte litt proteinshake. Men dette er en typisk dag med kostholdscor 10

 

Frokost 457 Kcal

Whey Protein Shake Jordbær: 60 g 232 kcal blandet med vann Ikke fult så godt som med melk

Husman knekkebrød, Wasa: 2 stk a 13 gram 91 kcal

Norvegia 27%, Tine: 2 skive a 10 gram 71 kcal

Margarin, Soft Flora (i beger): 10 g (hjertevennelig) 63 kcal

 

 

 

LUNSJSUM 337 kcal

Brelett 40% fett: 10 g 40 kcal

Norvegia 27%, Tine: 1 porsjon a 20 gram 71 kcal

Moreller: 200 g 104 kcal

Havre knekkebrød, Wasa: 2 stk a 17 gram 122 kcal

 

MELLOMMÅLTIDSUM 203 kcal

Q Skyr Blåbær og Vanilje, Q-meieriene: 1 beger a 160 gram 98 kcal

Valnøtter: 3 stk (hjertevennelig) 105 kcal

 

MIDDAGSUM 325 kcal

Rotgrønnsaker, Findus: 150 g 45 kcal

Blomkål, bønner, erter og gulrot, fryst: 100 g 36 kcal

Kjøttdeig av svin: 150 g 239 kcal

Chilipulver: 1 ts 5 kcal

 

 

KVELDSMATSUM 198 kcal

Weetabix Original (fullkornsbriketter): 37,5 g 127 kcal

Skummet melk, Tine: 2 dl 66 kcal

Kanel: 1 ts 5 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammantilMatheo

Forslag til annen dag med kostholdscore 10

 

FROKOST SUM 189 kcal

Weetabix Original (fullkornsbriketter): 37,5 g 127 kcal

Kanel: 1 ts 5 kcal

Ekstra lett melk, Tine: 1,5 dl 57 kcal

 

LUNSJSUM 324 kcal

Grovbrød uten sirup: 60 g 132 kcal

Norvegia 27%, Tine: 20 g 71 kcal

Kokt skinke, Gilde: 1 porsjon a 20 gram 22 kcal

Kokt egg: 1 stk a 67 gram 96 kcal

Agurk: 10 skiver 2 kcal

Tomat: 3 skiver 1 kcal

Pepsi Max: 1 stk a 5 dl 0 kcal

 

 

 

MELLOMMÅLTIDSUM 443 kcal

Eple: 0,5 stk stort 38 kcal

Pære: 0,5 stk 35 kcal

Valnøtter: 2 ss Bra for hjertet140 kcal

Q Skyr Blåbær og Vanilje, Q-meieriene: 1 beger a 160 gram 98 kcal

Honningmelon: 50 g 14 kcal

Cashewnøtter, uten salt: 2 porsjon a 10 gram Bra for hjertet118 kcal

 

MIDDAGSUM 387 kcal

Karbonader håndstekte, Gilde: 150 g 282 kcal

Rotgrønnsaker, Findus: 200 g 60 kcal

Amerikansk blanding, Findus: 100 g 45 kcal

 

KVELDSMATSUM 173 kcal

Ekstra lett melk, Tine: 1,5 dl 57 kcal

Whey Protein Shake Jordbær: 30 g 116 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammantilMatheo

For å få kosthold score 10, må du ta tran evt vitaminer hver dag, være inne på OK feltet i mengde grønnsaker, frukt og melk, også innen for ok verdier for protein, karbohudrater og fett. Samt innen for den menyen du er satt opp på. Jeg har 1600 kcal. I tillegg må du spise minst to hjertevennelige produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du spiser lite lettprodukter? Er det en bevisst handling fra din side?

Jeg selv oppnår til nå bare lave score og må sette meg ned og ta en grundig evaluering på hva jeg putter i munnen. I dag f.eks har jeg å ta igjen 300 kcal før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du spiser lite lettprodukter? Er det en bevisst handling fra din side?

Jeg selv oppnår til nå bare lave score og må sette meg ned og ta en grundig evaluering på hva jeg putter i munnen. I dag f.eks har jeg å ta igjen 300 kcal før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammantilMatheo

Personelig så synes jeg lett produkter smaker papp. Og jeg tror ikke det er så himla bra med alle disse søtningstoffene, men ja jeg drikker lett brus og lignende. Jeg vet at enkelt av disse søtningstoffene kan virke mot sin hensikt med tanke på blodsukker og faktisk øke søtsuget. Jeg har alltid spist vanlig mat, men mitt største problem er mengden, og det å spise nok grønt og frukt. Jeg synes å bruke dagboken har gitt meg en større kunnskap av hvor mye kcal de enkelte matvarer og justerer mengden deretter istedefor. Og tro meg jeg har dager da kostholdscoren ikke er 10. Jeg er deltidsmamma, delt omsorg for mine barn, og det er mye lettere f.eks å spise seg til kostholdscor 10 når jeg er alene enn når de er her. Jeg forventer ikke at mine barns skal synes det er gøy å spise kjøttdeig og grønnsaker. Men jeg prøver å spise variert og sunt. I går f.eks var jeg på kino og skeia skikkelig ut, med en liten pose smågodt og chips og brus. Og det gjorde ikke dagen noe bra. Men jeg jogga litt, trente styrke og gikk meg en laaang tur. Og når man har treningscor på 5-7 poeng på en dag. Da kan man trygt unne seg noe godt, selv om scoren ikke blir så høy. Er jo mitt tanke. Men det viktigste er at man ikke spiser mer enn hva man forbrenner.... Jeg har vært ganske bevist siden jeg tok meg skikkelig i det i begynnelsen av Juli. Jeg har prøvd å holde meg til 1600 kcal og trent i perioder veldig mye kondisjon og styrketrening. I tillegg mange lange fjellturer. Jeg har vært opp i 20-30 trimpoeng pr uke. Og selv om jeg har hatt få dager over 1600 kcal så har jeg gått ned bare 1 kilo. Men derimot har jeg lagt på meg mye muskler og krympa totalt 22 cm. Og det merkes på klær og selvtillitt. Jeg trener langt fra så mye nå. Ukene når ungene er hos meg, kommer jeg meg ikke ut og trene. Når jeg er alene, trener jeg bort i mot hver dag og varierer mye, jogger, sykler, går i fjellet, trener vekter, og går en tur i ny og ne. Jeg ser ikke på tur som trening, men mer som noe man gjør en dag man er sliten og ikke har overskudd eller tid til å inspisere tredemølle og vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...