Gå til innhold

Tynn-Tynn samboer med høy forbrenning...


Gjest Figan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 25 år, har en sønn på 2,5 år og en samboer som spiser og drikker hva han vil, når han vil, uten å legge på seg et gram! (Han trener heller ikke). I tillegg er han veldig god til og glad i å bake søte kaker og lager deilig middag med fløte og bacon. Jeg prøver å ta litt kontroll på kjøkkenet å rydde vekk søtsaker og alkohol (og lage sunn, god mat) men min stakkars samboer blir hverken mett eller fornøyd. Han vil ha potet, saus smør, kjøtt og øl!

Og når han lager middag må jeg alltid sjekke eller spørre hva han har puttet oppi og svaret er som regel smør, smør, smør, fløte, bacon osv...

 

Har noen vært i en liknende situasjon?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at alle skal bli fornøyd. Hva skal jeg si til samboeren min for å få han til å forstå at dette er viktig for meg? Han er ikke direkte usunn men vi har pr. dags dato svært ulikt kosthold og det er problematisk i forhold til handling og middagslaging. Allt matvarer jeg kjøper (f.eks mager cottage cheeze, mager ost, mager leverpostei) er i følge han HÆSLIG OG USPISELIG.

Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det akkurat sånn ja! OG - det er vanskelig å forstå hvorfor man ikke skal steke ting i masse smør osv. osv. Så - jeg har mitt eget pålegg i kjøleskapet, når det gjelder middag så lager jeg en plan. OG sørger for at det blir grønnsaker til når han lager mat. Min gubbe jobber med å legge på seg, jeg jobber med å ta av...

 

Lykke til - prøv å lage regler som funker for deg samtidig som det ikke forstyrrer for mye på det han vil :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hjelper om din kjære samboer leser dette?

 

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10094200

 

Det er en artikkel fra VG som forteller det er bedre å være tykk og sunn enn tynn og usunn;

"Slanke mennesker som ikke trener kan være det vi litt populært kaller «innefeite», det vil si at de har mye fett i blodet."

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det akkurat sånn ja! OG - det er vanskelig å forstå hvorfor man ikke skal steke ting i masse smør osv. osv. Så - jeg har mitt eget pålegg i kjøleskapet, når det gjelder middag så lager jeg en plan. OG sørger for at det blir grønnsaker til når han lager mat. Min gubbe jobber med å legge på seg, jeg jobber med å ta av...

 

Lykke til - prøv å lage regler som funker for deg samtidig som det ikke forstyrrer for mye på det han vil :rolleyes:

 

takk for svar! da tror jeg en nøye planlagt middagsplan med klare regler og betingelser er løsningen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hjelper om din kjære samboer leser dette?

 

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10094200

 

Det er en artikkel fra VG som forteller det er bedre å være tykk og sunn enn tynn og usunn;

"Slanke mennesker som ikke trener kan være det vi litt populært kaller «innefeite», det vil si at de har mye fett i blodet."

 

Lykke til!

 

takk! Jeg sendte den til ha på mail nå;) (jobber seint) hehe... problemet er at jeg tror ikke han er så opptatt av å være sunn(!). han tenker vel at han er tynn så det har ikke så mye å si. ikke er han interessert i å gå opp i vekt heller. han bare lever... (misunnelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han tenker vel at han er tynn så det har ikke så mye å si. ikke er han interessert i å gå opp i vekt heller. han bare lever... (misunnelig)

 

Og nettopp derfor bør han jo lese denne artikkelen ;) Man er ikke nødvendigvis sunn selv om man er tynn....

 

Håper du klarer "omvende" ham, eller hvertfall få han til å ta hensyn til at du har lyst til å gjøre hverdagen din sunnere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...