Gå til innhold

Avtalefestet pensjon - nok er nok


Gjest ninjafrue
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest ninjafrue

Hei. I mange år har jeg gått opp og ned i vekt. Jeg er SLITEN og LEI. Tenker et slikt liv ikke er forenlig med god helse. Så på tv en gjeng damer som hadde støttet hverandre i røykeslutt. De hadde klart det og belønningen var et treff, en tur opp Gaustadtoppen. Det ga inspirasjon til å starte en tråd i dette forumet.

 

Jeg ønsker meg en stabil og rolig tilværelse, der vekten ikke lenger varierer så mye. Jeg ønsker å velge klær etter hva jeg liker, ikke etter hvilken størrelse som er tilgjengelig på stativet. Jeg vil gjerne ha inspirasjonsvenner i dette forumet, kanskje kan vi ta sikte mot en felles belønning når målet er nådd?

 

Litt om meg: 53 år, sentralt østland. skal ned 21 kg i første omgang. har et leit forhold til søtsaker. Målet mitt er like mye å endre destruktive vaner som å gå ned i vekt.

 

Hører jeg fra deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg kjenner meg veldig godt igjenn i det du skriver. Jeg er en jente på 33 år. Jeg ønsker meg også en mere stabil vekt som jeg kan trives med og kunne kjøpe vanlige klær. Er lei av å ha det sånn som nå og er motivert for en forandring. Vil gjerne følge deg her inne og håper vi kan støtte hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

Så fint, Annie. Da er vi to, og det hjelper veldig. Og avtalefestet pensjon betyr vel akkurat det, å ha en avtale med noen om noe :)

 

Jeg er gammel nok til å forstå at jeg ikke får noe gratis i kampen mot kg'ene. Og fremdeles ung nok til å ha håp om et bedre liv. Jeg vet det er de dagene der jeg er fysen og sliten jeg må finne frem ninja'en i meg. For det er da jeg har lettest for å sprekke og gå i kiosken og kjøpe godteri. akkurat slike dager kan det være ekstra godt å komme inn i forumet her og få/gi støtte til selv selv og andre.

 

I dag har ninja fått hvile, det har vært en god dag. Har vært ute og gått 2,5 time (motbakke store deler av turen). Har svettet og pest, men kom meg både opp og ned :D

 

Nå er det litt ukeblad på tv'n før jeg tar kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tykkblirtynn

Hei igjen :)

 

Drømmer også om å handle klær jeg liker, og ikek fordi de passer! Er så mye klær jeg syns er fin, men moten passer liksom ikke kroppen min. Det gjør vi noe med!!

Helsegevinsten er den jeg fokuserer mest på, selv om man selvfølgelig ikke kommer utenom forfengeligheten i dette her. Man vi se bra ut, og føle seg bra. Og å føle seg bra er viktig. det er helsegevinst i det også. har man et bedre selvbilde, enn det jeg har nå, blir man lykkeligere og får mer mental ro rundt seg selv. Det er helsegevinst! Det er nok stress ellers i hverdagen, så jeg ønsker å få bort denne stressfaktoren her en gang for alle.

Skal ned 22,9 kilo, og jeg kan bare se for meg hvor stor glede kroppen min vil ha av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

hallo. hva er dette??? jeg er på vei hjem fra jobb, og der kommer en tanke/en impuls i hodet om inntak av godteri. hvor i alle dager kom det innspillet fra? det er flaut å måtte skrive dette, dag 2 og allting. men det er heldigvis et stykke vei mellom impuls og handling (i alle fall noen dager). det er ikke første gang jeg får slike tanker/følelser/impulser, og det er når jeg handler på impulsen det ødelegger så fælt for meg.

 

jeg har spist middag nå, og må bare ha fokus på noe annet. derfor springer jeg innom tråden for å dele disse tankene.

 

kjære tykkblirtynn: jeg er helt enig med deg. klart godt selvbilde gir god helse. å føle seg vel gir god helse. jo færre kg å bære, jo bedre for knær og hofter. alt henger sammen med alt. jeg gidder ikke lenger være slave under egne impulser, og må samtidig innrømme at jeg tidvis tviler på meg selv. har vært så mange mislykkete runder opp gjennom tidene. hvordan snu psyken så den spiller på lag med oss. forslag, anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

ja da må jeg som snarest innom og melde om to timers tur i mot- og medbakker. sitter i sofa nå, svett og sporty B) illeluktende joggesko på veranda

nå dusj og kveldsmat. dagen er reddet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

i dag blir det laks og wokgrønt til middag. skal snart ut og gå, det blir varmt og godt i sola i dag. kan ikke vurdere om jeg har lyst eller ikke, for jeg vet egentlig ikke hvor lyst jeg har når det er så varmt. det blir å finne frem treningsklær og -sko og labbe i vei uansett. blir så stolt av meg selv i etterkant, og i tilegg kjenner jeg jo at kroppen har godt av det. hodet også faktisk.

 

er inne på wimp og funnet en god spilleliste. blir i så godt humør av den musikken. noen jeg kjenner mener dette er musikk for helt unge, men det er nytt for meg at det er aldersgrense på musikk da. jeg spiller AKKURAT det jeg vil høre på, så høyt det passer der og da - så får andre mener det de vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

grasiøst som en gazelle har jeg sprunget to timer gjennom grønne skoger. nåja. jeg har affal gått så fort som jeg kunne, om enn ikke like grasiøst som en gazelle. av og til ser jeg dem, gazelle-jentene. like flotte hver gang. høyreiste og elegante, gjerne med en hestehale svingende for hvert skritt de løper. uanstrengt pust, like coole som den cooleste idrettsutøver.

jeg svetter, peser, ojer og sukker. men jeg er i alle fall der ute. jeg trøster meg med at gazelle-jentene er 40 kg lettere enn meg og 30 år yngre. minst. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

:angry: ingen løping nå. har hatt problemer med et bein, så det har vært full stopp i trim noen dager.

 

det er nedtur.

 

så er det opp til meg å sørge for (fortsatt) nedtur på vektfronten også. psykiske nedturer er skumle, kan fort føre til ekstra kalorier.

 

her er det bare å stau pau videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

grått i dag, men det gjør ingenting. fint vær å shine litt opp i heimen. tenk å gå barbeint på gulvene uten å få et lass med sand og smuler under føttene, ren luksus. :) god musikk på wimp. kjøpt aviser og laget te. deilig med lørdag.

 

nå skal jeg ligge i sofa, være skikkelig lat og lese avisene mine. beinet mitt virker bedre i dag. jeg roer ned og håper jeg er klar for en lett tur i morgen.

 

ha en fin helg alle sammen. ser det er noen som er inne og leser. det er hyggelig - og enda hyggeligere er det om du legger igjen en hilsen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

"Nydelige fiskekaker" - oppskrift sakset fra bladet Kamille:

 

400 gr torsk/sei, gjerne frossen

1 ss olivenolje

1 egg

3 ss persille, finhakket

2 store sjalottløk, finhakket

2 ss majones

2 ss dijonsennep

8-10 ss knust kavring

3 dråper tabasco

1 sitron

grovt havsalt

nykvernet pepper

 

forvarm ovnen til 200 grader C. Legg fisk utover i en ildfast form. Hell over olivenolje og stek til fisken er gjennomstekt. Avkjøles. La all væske renne av. Del opp fisken med en gaffel. visp egget i en bolle og bland inn finraspet løk, majones, sennep, tabasco, sitron, persille, kavring, salt og pepper. bland fisken godt inn, og bruk gjerne hendene. massen skal være fast. Form fiskekaker i passende str, stekes med smør i stekepanne til de er gylne i fargen.

 

jeg synes det ble gode fiskekaker. fikk 13 kaker av denne oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Nå fikk jeg lyst på fiskekaker! :rolleyes:

Det er blikkstille på sjøen, ser jeg. Kanskje jeg burde tatt meg en tur utpå og prøvd fiskelykken!?!

Godt det går bedre med foten. Kjedelig å bli "tvunget" til stillesitting når en ønsker å komme seg ut.

 

Ha en strålende dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

Ja fiskekakene ble veldig gode. og enkle å lage var de også (om du ser bort fra et ille langt kutt i den ene fingeren, arbeidsuhell). ;) heldig er du wimp, som kan fiske din egen fisk. go for it!

 

sol og varmt her i dag. jeg forsøker meg ut en tur i ettermiddag, blir stille og rolig tempo da. men litt bevegelse er bedre enn intet.

 

i går var gulvene strøkne, i dag er det igjen sand og småtteri (uidentifiserte partikler) under fotsålene når jeg går barbeint her. kan noen begripe det?? hvor kommer alt sammen fra? lurer på å anskaffe en sånn robotstøvsuger som kan tutle rundt på gulvene mens jeg driver med mitt :D jepp, jepp. det blir vel helst med tanken. ha en fin søndag alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

var på vei ut av forumet,men - tv reklame - og hva ser jeg??? reklame for "motivasjonsvekten". den viser ikke vekten din, men kun det du har gått opp eller ned. er det mulig..... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

tomheten ved å ikke spise....

helt utrolig at dette også kan være en problemstilling,men i dag føles det sånn. kanskje er det sånn å slutte å røyke også? ikke vet jeg, vet bare at jeg nesten føler meg litt ensom i meg selv i dag. godteri ville sikkert ha fylt tomheten, men det er som å pisse i buksa for å holde varmen.

 

ingen grunn til å henge med nebbet, absolutt ingen grunn. men likevel en følelse av meningsløshet. vanligvis gjør jeg alt for å flykte unne sånne følelser, men i dag tror jeg at jeg skal dvele litt i den. ikke dyrke den, men undre meg litt over hva dette egentlig er. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tomheten ved å ikke spise....

helt utrolig at dette også kan være en problemstilling,men i dag føles det sånn. kanskje er det sånn å slutte å røyke også? ikke vet jeg, vet bare at jeg nesten føler meg litt ensom i meg selv i dag.

 

Men det vet jeg :o

 

Jeg sluttet å røyke for snart 4 år siden og ensomheten, savnet, var veldig i starten, men det er bare psykologi. Som om hodet sender signaler om at her mangler det noe, selv om mangelen er noe negativt, noe vi ikke trenger. Og er det slik med nikotin så er det kanskje slik med eksempelvis sukker også?

Min kamp mot sigarettene var først 3 uker med konstant kamp før det lettet. I ettertid så jeg også at 3 måneder gikk med til å venne seg til nye vaner og leveregler. Deretter gikk det veldig greit. Noen angstdrypp iblant, men de kom sjeldnere og sjeldnere før de til slutt forsvant helt.

Kanskje jeg/vi kan forvente litt det samme nå? 3 uker med psykisk kaos og 3 måneder med fysisk tilvenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

fy fader så dyktig du har vært som har sluttet å røyke, og forblitt røykfri! respekt!!! tenk hva du har stått i.

 

du har sikkert rett i at sukker og nikotin har berøringspunkter som stimuli. er jo en type avhengighet begge deler. det psykiske kaoset burde ha lagt seg for min del, men abstinensen ramler innom i rykk og napp. det er dager jeg ikke tenker på godteri, ikke føler verken sug eller savn. andre dager er jeg 3 år til høsten. :huh:

 

sukk og sukk (og slutt å syte, sier jeg til meg selv nå).

knærne virker, slutt og klag og kom deg ut på tur. hvor er ninjaen når man trenger den mest??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

ufattelig hvor kjapt tråden ryker nedover.... den skal IKKE på side 2, no way!

 

lite nytt i dag. hatt en litt kjip dag, antydning til hodepine, sliten, synes livet er litt trått denne uka. men har ikke gitt etter for trangen til raske løsninger (les: sukkerinntak). noen som har råd til å få opp steamen litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

rart hvordan tilværelsen kan svinge. i går dritt-kjipt. i dag helt greit, kanskje til og med litt bra :)

 

tror jeg må ta et kvarter på sofaen, er så ufattelig trøtt. men bare et kvarter. det er fint vær (min tolkning) akkurat nå, og jeg skal ut en tur etterpå. så skal jeg på kino i kveld. håper det er en god film da, har fått den anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre når det svinger opp enn ned, ja :rolleyes:

Jeg går i grunnen alt for sjelden på kino, selv om jeg lover meg selv, de gangene vi er der, at dette var kjekt. Dette må vi gjøre mer. Men så er det tre kvarter kjøring hver vei, så da renner det ut i sanden igjen.

Har sett en Veum-film på tv i dag da. Det er da noe :lol: Og noe må en fylle dagene med når en skal være rolig også.

Etter en bedre fiskemiddag siger jeg ned i sofaen selv...

Håper også at filmen dere skal se er god :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

jeg bor 10 minutter unna en kino, men er jeg der...??? nope. så og si aldri. skal se en egyptisk film som heter "kairo" om kvinner som sex-trakasseres på overfylte busser. så tar de igjen ved å stikke mennene med nåler :lol: skjønner du tegningen? vi får se, du skal få full rapport i alle fall.

 

skal du være rolig? hvorfor det? kan hende har du skrevet om det før, men fortell meg på nytt. varg veum er kanskje ikke det verste for å få tiden til å gå. det finnes verre alternativer. har du prøvd dr phil? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sjelden buss, så ingen nåler i meg, er du snill :unsure:

Sliter med en tennisalbue jeg ikke blir kvitt, så den må belastes minst mulig. Burde ikke skrevet på tastatur engang, men NOE må en få gjøre. Kan ikke bare jogge heller :lol:

 

Dr. Phil lar jeg passere i stillhet...... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

filmen i går var god, satte fokus på kvinnesyn og holdninger i Egypt. Anbefales. For å få en nål i deg må du tafse på noen, Wimp. Regner med at du holder deg for god for det :lol:

 

god bedring med armen. har en skikkelig vond arm selv, så det der vet jeg "alt" om. med et kne som klikker i tillegg, er vel hjelpemiddelsentralen neste stopp. :angry:

 

slitsom dag i dag. synes jeg må kjempe mot godteribegjæret hele tiden. balanserer på vippen til å drite i hele livsstilsendringen. må jo prøve å holde stilen, det er veiedag mandag men tror ikke jeg har gått ned noe denne uka. hyyyyyyyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...