Gå til innhold

Voss 2013


Gjest Wimp
 Share

Anbefalte innlegg

Etter litt teknisk svikt flytter jeg meg over til denne tråden, tar innleggene med meg og avslutter "Bergen - Voss 2013"

 

Skrevet 26 juli 2012 - 17:40

 

Nå gaper jeg kanskje høyere enn jeg har vett til, men jeg syns det er så mye kjekkere å ha et konkret mål å jobbe mot så selv om min sykkelerfaring er bortimot null så flesker jeg til og satser på å stille til start i det 165 km lange tur-rittet Bergen - Voss på forsommeren 2013.

Det var med dette rittet i tankene jeg kjøpte meg landeveissykkel for drøyt to år siden, men har ikke kommet skikkelig i gang og har ikke fått loggført mer enn drøyt 16 timer på sykkelsetet. 8 timer i året er ikke rare greien. Det er vel mer hva jeg kan forvente å bruke av tid på hele rittet om jeg trener fornuftig og målrettet? Det trenger jeg heldigvis ikke tenke på riktig enda :)

 

Jeg pumpet opp dekkene og tok årets første trilletur på sykkelen i morges, og kan skryte av følgende resultat:

10,75 km

33.21 min

19.36 i snittfart

 

kremt :wub:

 

Langt frem? Ja, veldig!

Jeg får begynne med små steg og fyre opp mer etterhvert som fysikken bedres og vekten senkes.

I følge pulsklokken skal jeg trene mye i sone 2, men slik terrenget i nabolaget er så skvatt pulsen over 90% i et par av bakkene. Skrekkelig tungt. Kanskje like greit at jeg fikk en punktering halvveis, så fikk jeg en pause samt skiftet min første sykkelslange på over 30 år <_<

Kanskje jeg bør svinge innom treningssenteret og spinne litt mer kontrollert også.

 

10 måneder... 165 km... -18 kg...

 

Da skulle jeg ha noe å strekke meg mot, tenker jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet 30 juli 2012 - 08:26

 

Ukens tur nr 2 ble dobbelt så lang, ca 2 mil, men tidvis så bratt at det var nærmest et lite under at jeg ikke måtte stige av sykkelen.

 

19,44 km

59,22 min

19:59 i snittfart

 

Dette var riktignok med sekk på ryggen som inneholdt noen dagligvarer jeg handlet underveis. En tur jeg nok vil dumpe borti å gjøre flere ganger, så derfor nevner jeg den her, slik at jeg da kan sammenligne senere.

 

I dag starter jeg min tre uker lange sommerferie, så alt hva mat og trim angår blir veldig sporadisk og i rykk og napp, men med litt flaks så skal jeg få holdt meg litt i bevegelse i de ukene også.

 

God sommer! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferien er over og jeg har offisielt startet min omlegging av kost- og treningsvaner!

Det er heldigvis over 9 måneder til startskuddet går så i den første tiden vil hovedfokuset være på å gå ned i vekt. Jeg har i dag 18 kg for mye på kroppen, så det aller meste av treningen frem mot jul(?) vil foregå med lav intensitet. Fettforbrenningen trives visst best der.

 

Mr Polar anbefaler meg følgende intensitet og mengde i uken som kommer:

 

Sone 1 (60% - 70%) - 1t 30min

Sone 2 (70% - 80%) - 2t 55min

Sone 3 (80% - 90%) - 0t 00min

 

Følger jeg disse sonene skal jeg altså bruke 4 timer og 25 minutter på å forbrenne 2150 kcal :P

 

Jeg bør kanskje følge disse tidene og ikke ta helt fyr og overtrene i starten, en kan kanskje pådra seg skader eller gå lei så det synger, men så lenge jeg enda er sykmeldt så mister jeg endel av hverdagsaktiviteten, så noen rolige turer i sone 1 når det føles bra vil jeg unne meg.

2150 kcal per uke er 307 kcal per dag, som igjen betyr 9214 kcal på en måned. Om jeg avrunder så pent jeg kan opp til 10000 vil jeg sitte igjen med følgende totalmål for resten av august og hele september:

 

Ut august: 4000 kcal

September: 10000 kcal

 

Når det gjelder hvor mye av treningen som foregår på sykkel-/spinningsetet må jeg nesten ta litt etterhvert. La kroppen venne seg til det. Så det blir vel å sykle så mye som mulig for så å la joggeskoene ta resten.

 

Jeg har uansett gjort unna en drøy times rask gange/jogging i dag, (i sone 2, ja) så jeg er i det minste startet B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I form på sykkel

Johan Kaggestad

 

Har lest gjennom denne boken nå og fant den meget interessant. Mye å lære for oss som faller inn under kategorien grønn. Boken avsluttes med endel forskjellige treningsprogrammer, deriblant "for deg som er helt ute av form" og "for deg som er nybegynner i treningssammenheng."

Disse programmene inkluderer også dager med annen kondisjonstrening, men det tar jeg utenom og går ikke nærmere inn på her, så jeg tar kun for meg den delen som foregår på et sykkelsete, enten det nå er spinning, ergometer, landeveissykkel, rulle eller hva.

 

Når jeg studerer programmene, og prøver å plassere meg og min form i forhold til disse, så kommer jeg frem til at jeg ligger et sted midt i mellom dem som er helt ute av form, og nybegynnerne. De førstnevnte starter veldig rolig på et 4-ukers program, så jeg hopper da over uke nr 1 og slår sammen uke nr 2 og 3. Nå går jeg ikke inn på detaljene i hver økt, men bare konsentrerer meg om antall økter og tidsforbruk.

Så skal jeg prøve å huske å gå inn i ettertid å redigere innlegget/loggføre den treningen jeg har utført:

 

 

Mål for uke 34 er: 2 økter på totalt 55 - 65 minutter

 

----------------------------------------------------------------------

Utført:

 

Onsdag: 33 minutter.

Fredag: 32 minutter.

 

Valgte samme rute begge gangene. En tur på 11,2 km uten de store bakkene. De venter jeg litt med enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 2 av 2 i denne oppvarmingsbiten, før jeg starter på treningsprogrammet for nybegynnere, inneholder også to økter. Det er bra det ikke er flere, for alt nå får jeg en utfordring i forhold til reising/sykling. Drar avgårde onsdag eller torsdag og blir det førstnevnte så blir det vrient å presse inn to dager på sykkel, med mindre jeg står tidlig opp på onsdag og tar turen kl 7 om morgenen. For all del; det er en mulighet. Saken er vel den at jeg bør stokke om på dagene og ta en runde i dag om jeg skal komme i nærheten av ukens målsetting, og samtidig gjøre den første økten noe lengre enn den andre. Opp imot tre kvarter, kanskje?

 

Mål for uke 35 er: 2 økter på totalt 65 - 70 minutter

----------------------------------------------------------------------

Grunnet en brokete uke måtte jeg komprimere det sammen til bare èn økt, men den ble på tilsammen 68 minutter.

22 km unnagjort, så tempoet er så lavt som det pleier her i gården :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kommet i gang med fysioterapi som forhåpentligvis skal fikse min dårlige albue. Ulempen med dette er at jeg ikke får syklet :angry: Må holde armen så rolig jeg klarer, helst i fatle, og da er det ikke så godt å trille langs landeveien. Kanskje jeg kan komme meg på en spinningsykkel etterhvert.

Jeg får uansett gått endel, og jogget lett, så noe trim skal det bli.

 

Men.... er litt irritert hva den armen angår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter 6 uker på sidelinjen hva sykling angår var gleden stor da en sykkelrulle jeg har siklet lenge etter kom på salg hos XXL. :lol:http://www.xxl.no/sykkel/sykkelruller/sykkelruller/flow-multiplayer-sykkelrulle-versj-3-0-1075623

Var og shoppet i går og har brukt dagen i dag på å montere og installere, og er nå klar til å få fart på sykkelskoene.

De første dagene blir det nok litt fumling og utprøving av programmet, teste løyper, lage løyper og runder. Prøve ut funksjonene. Deretter skal jeg prøve å sette opp et treningsopplegg for vinteren ;)

Til Voss skal jeg! B)

 

Så håper jeg det går greit med halvannen arm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd rullen et par runder og syns det rett og slett var en artig greie. To turer på henholdsvis 45 og 35 minutter fikk virkelig beina i gang, og jeg svettet godt der jeg peiste på.

Eneste minuset sålangt er at rumpen min er bygget for sofa og ikke sykkelsete, så den må få venne seg til oppgaven.

 

Har satt opp en treningsplan for vinteren. Vel, jeg har satt opp for alle ukene frem til startskuddet går 1. juni neste år, men regner med det må korrigeres etterhvert som jeg får mer treningserfaring.

 

Grunnprinsippene er uansett som følger:

Mandag og fredag er fridager.

Onsdag er det gåturer som gjelder.

Torsdag og søndag starter med jogging.

Tirsdag og lørdag er sykkeldager de første fire uker, men utvider disse til også å gjelde torsdager og søndager etter hvert.

 

Fra 22 oktober til 18 november vil ukene se noenlunde slik ut:

 

To joggeturer a 60 minutter (Gå/løp. Puls i sone 2)

To sykkelrulleøkter på hhv 45 og 60 minutter

En gåtur a 90 minutter. (Puls i sone 1)

 

Da er utgangspunktet satt. Familietilpasninger må selvfølgelig gjøres fortløpende, men skal vi delta på arrangementer eller turer i helgene så skal jeg prøve å stokke om på treningene så jeg får unna det viktigste i ukedagene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...