Gå til innhold

Støl/gangsperre


Gjest MammantilMatheo
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest MammantilMatheo

Jeg har tidenes gangsperre i beina etter en litt for lang fjelltur. Det er to dager siden turen og jeg har store problemer med å gå :) Men kan man begynne å trene f.eks imorgen selv om det mest trolig blir smertefult? Tror ikke jeg kommer til å jogge en mil akkurat, men kanskje gå raskt på tredemølla og så trene styrke med hovedfokus på overkroppen. Jeg vet at restitusjon er viktig.Og jeg ligger nå på sofaen og gruer meg til jeg skal reise meg, for jeg har bare så vondt i beina. Men det kan da ikke skade å trene lett? Vil det kanskje gjøre at musklene løsner mer opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd en veldig stivhet foran i leggene. Det er direkte vondt å sette bena i bakken når jeg prøver å gå litt fort. Hvert steg gir plagsomme smerter. Det som er litt pussig er at for meg kommer bare disse smertene når jeg går, og er nesten borte når jeg jogger lett. :mellow:

 

Det som har hjulpet for meg er at jeg først varmer opp med lett jogg og rask gange (den smertefulle gangen, ja) i 20- 30 minutter for så å tøye godt ut. Deretter har jeg kunnet fortsette treningen uten vesentlige plager.

 

Om dette hjelper for deg i din situasjon skal jeg ikke uttale meg om, men det funket veldig bra for mine bein i går, selv om de, i motsetning til dine, ikke hadde vært på noe fjell eller andre tunge turer :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett trening kan være helt greit. Det hjelper også mot stivheten. Ta det rolig og tøy godt ut. Det er som regel dag 2 at stølheten er som værst, så det beste hadde vært en lett trening dagen etter fjellturen!

 

Det viktigste er at du tar det med ro og ikke press deg!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

God oppvarming og lett trening er bar bra, er en form for restitusjon det også ;) hjelper på stivheten også, mest fordi det øker blodsirkulasjonen som tar med seg avfallstoffene som ligger igjen i musklaturen etter forrige treningsøkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammantilMatheo

Takk for svar... det ble en lang gå tur på tredemølla med joggestil periodevis... så styrketrening etterpå med fokus på overkroppen. Er fortsatt kjempe stiv i leggmusklene og det er 4 hele dager siden jeg var på tur.... Idag skal jeg ta meg en lett sykkeltur på ett par mil. Så for jeg jo håpe jeg er ok til fredag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette1967

Jeg har tidenes gangsperre i beina etter en litt for lang fjelltur. Det er to dager siden turen og jeg har store problemer med å gå :) Men kan man begynne å trene f.eks imorgen selv om det mest trolig blir smertefult? Tror ikke jeg kommer til å jogge en mil akkurat, men kanskje gå raskt på tredemølla og så trene styrke med hovedfokus på overkroppen. Jeg vet at restitusjon er viktig.Og jeg ligger nå på sofaen og gruer meg til jeg skal reise meg, for jeg har bare så vondt i beina. Men det kan da ikke skade å trene lett? Vil det kanskje gjøre at musklene løsner mer opp?

 

Trene når du er støl (lettere) er det beste du kan gjøre for stølheten din! Åh kjære som det kan gjøre vondt noen ganger. Min erfaring er også at hvis jeg trener så blir det bedre mye fortere!!! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammantilMatheo

Det tok 5-6 dager før smerten var borte. 4 dager før jeg gikk normalt. Men trente variert, først lett, og så økte jeg på. Og selv om jeg kunnde drept noen om de hadde knipt meg lett i leggen, gjorde det ikke vondt å trene. Så nå er smertene glemt og neste år skal jeg prøve meg på samme topp tur igjen :) 1848 moh er ikke spøk for leggene. Opp no problemo, det er når man skal ned igjen som er problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...