Gå til innhold

Frø og oljer


Gjest Pocha
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å redusere litt på karbohydratene. Jeg har kuttet ut sukker og kuttet ned på mye farlig fett, men spiser bla . fet fisk, pinjekjerner og oliven olje og vita hjertego olje. Et eller to måltider om dagen spiser jeg kjernerundstykker, det er laget av bla. solsikkekjerner,gresskarkjerner,linfrø,sesamfrø og fiberhusk , som jeg har egg eller kokt skinke på. Men nå står vekta bom stille. Enda jeg trener hver dag fra 30 min til 1 time. Hvordan skal jeg få vekta til å gå ned ? Synes jeg har endret alt jeg kan, jeg, det er jo viktig å få i seg litt sunt fett også....Er det havregryn med skummamelk hver kveld som gjør det ? Jeg spiser jo frukt også...men kanskje kroppen min er helt forskjellig fra alle andre? Fryktelig frustrerende ihvertfall. Spiser jo ikke noe godteri, heder jeg spiser nøtter i helga, men har redusert på det også...grrr!!!Ellers så spiser jeg mye kyllingfilet og masse fisk i alle varianter....noe rent kjøtt og karbonadedeig...pluss grovt brød eller lavkarbo....hva mere kan jeg endre ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest kjerringa med staven

Hei!

Jeg tror jeg hadde et lignende problem før jeg startet med greteroede ved å bruke roede-klubben GULL(ikke-karboredusert, men vanlig greteroede).

Jeg hadde et veldig sunt kosthold i utgangspunktet, men klarte aldri å gå NED i vekt, bare å holde vekten eller gå gradvis opp over flere år. Jeg spiste rikelig med frukt, grønnsaker, sunne oljer (olivenolje, solsikkeolje osv), en god del nøtter og frø, mye fisk, i tillegg grovt brød, havregryn o.l. Samtidig unngikk jeg sukker og usunt fett.

Jeg vil påstå at jeg hadde et veldig sunt kosthold. Men for å GÅ NED i vekt funket ikke dette for meg. Det som FUNKET, (og fortsatt funker, for jeg har enda ikke nådd trivselsvekten), var å kutte på kaloriene.

Her er noen tips:

- Byggmel er det melet som har minst kalorier, nest etter bygg kommer grov sammalt spelt. Og kruskakli har enda mindre kalorier enn både bygg og spelt. Ved å erstatte annet mel med bygg, grov spelt og kli har jeg klart å kutte betraktelig på kaloriene. Men husk at bygg ikke hever, så ikke bak brød av BARE byggmel. Byggmelsgrøt er derimot godt og mettende.

- Nøtter, frø og oljer er selvfølgelig sunt. Jeg har ikke tenkt å slutte med disse matvarene for godt, men nå som jeg skal ned i vekt tar jeg en "pause" fra frø, nøtter og oljer. Jeg spiser bare litt av disse hver dag. De er virkelige kaloribomber!

- GRØNNSAKER: gjerne kokte, for da trengs ikke fett for å steke i, samtidig som jeg opplever kokte grønnsaker mer mettende enn rå. Jeg fyller på med grønnsaker for å bli mett uten å få i meg så mange kalorier. Det funker veldig bra!

- Lettprodukter. Jeg var lenge en motstander av lettprodukter, men nå har jeg gitt etter for ønsket om å gå ned i vekt. Og ja, det funker.

 

Vel, det er dette som funker for meg i hvert fall. Og så prøver jeg å trene litt hver dag. Det hjelper det også.

 

Håper du finner ut hva du må gjøre for å nå dine mål! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjerringa med staven

P.S. Du nevnte havregryn og skummamelk til kvelds. Vel... Havregryn har faktisk en god del kalorier, sammenlignet med andre kornsorter. Det som har rykte på seg for å være sunt, er ikke alltid det som har færrest kalorier. En ting er å være sunn med tanke på å få i seg nok med næringsstoffer, en annen ting er det å spise slik at man går ned i vekt. Sjekk kaloriinholdet per 100 gram av det du spiser/liker, og spis mere av det som har få kalorier, mindre av det andre.

(Nå skriver jeg ut fra hva som funker for meg, da. Jeg er glad i mat, så for meg gjelder det å ikke spise for mye. For andre gjelder det å venne seg til å spise MER, faktisk! Det var noe nytt for meg. Jeg ante ikke at det fantes mennesker som ikke KLARTE å spise NOK, men faktisk spiste for lite av "egen fri vilje"!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Ser det er lenge siden første innlegg, og en liten stund siden svarene også. Men overask kroppen på et vis, ta en dag du spiser mye mer kcal enn de andre, ikke med godis og sånn, men bananer og nøtter, og spis gjerne litt mer generelt denne dagen, gå så noe ned fra hva du pleir neste dag, ikke så mye, derfra legge deg på den normale slingringsmonnen :) Eller Endre på treningen, enten mer intensivt eller rett og slett endre noen øvelser eller det du driver med. Å overaske kroppen slik betyr at den må tenke annerledes, hva er det som skjer? Og den legger også da om strategien og derfor kan det hende man kommer seg av det platået og vidre på ferden mot en lettere kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...