Gå til innhold

Anbefalt kcal pr måltid.


Gjest siljeitis
 Share

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

I boken står det hvor mye kcal man skal ha pr. måltid. Nå har jeg fått det til, men mangler fortsatt 300 kcal tilsammen. Hvorfor det? 220 til frokost, 220 til lunsj, 400 til middag å 110 til kvelds. pluss mellommåltidet. Kan det være at jeg legger inn melk og frukt på måltidene.

Kommer det på det samme egentlig? Bare man kommer på 1600 kcall pr. dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

I boken står det hvor mye kcal man skal ha pr. måltid. Nå har jeg fått det til, men mangler fortsatt 300 kcal tilsammen. Hvorfor det? 220 til frokost, 220 til lunsj, 400 til middag å 110 til kvelds. pluss mellommåltidet. Kan det være at jeg legger inn melk og frukt på måltidene.

Kommer det på det samme egentlig? Bare man kommer på 1600 kcall pr. dag?

 

Til frokost skal du ha i deg 220 kcal av f.eks brød og pålegg. Det samme til lunsj. Til middagen skal du ha 400 kcal inkludert potet, pasta, saus og annet tilbehør. Når det gjelder middag har du da middagsgruppe 1 og middagsgruppe 2. Du skal ha 150gr fisk til middag i meny 2. MEN - velger du torsk (middagsgruppe 1) er 150g = 113 kcal. Velger du laks (middagsgruppe 2) er 150g = 300 kcal. Derfor får du ikke 1600 kcal når du generelt velger mager mat - mat med lavt energiinnhold. Du må variere mellom middagsgruppene. Middagene vil i snitt pr uke gi deg de kcal du trenger. Det samme gjelder egentlig for pålegg. Velger du mye magert pålegg er energiinholdet der lavere enn i et pålegg med høyt energiinhold. Melk og frukt skal du ikke legge inn i måltidene. De kommer utenom.

 

Går du på kurs kan du spørre din kursleder om dette hvis jeg ikke klarte å få deg til å forstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...