Gå til innhold

Jeg velger Livet!


Gjest arvina
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ny i dette forumet, men ikke ny med livsstilsendringen til GR. Jeg har valgt å ta tak i vektproblemet mere på egenhånd siden jeg føler at jeg "kan" dette veldig godt. Grunnen for at jeg velger å gjøre dette via forum og gullmedlemskap er nok at min gode mentor av en kursleder har flyttet fra min boplass :( og i tillegg er jeg student og det betyr fattige kor :)

 

Om meg, i 2009 valgte jeg og melde på både min mann og meg på kurs. For oss, spesielt meg var dette nøyaktig hva jeg leitet etter i forhold til kosthold. Jeg har aldri hatt den troen på raske løsninger, sulting, pulverformer osv. Ja man ser folk går ned med det, men hvordan skal de klare å holde vekten når de i utgangspunktet ikke har så mye peiling på kosthold? Det var mine spørsmål og meninger om dette. Fikk høre hva GR gikk ut på av min søster og skjønte fort at nå skal jeg ENDELIG få lære meg hva riktig mat er :D De 2 første ukene glemmer jeg aldri! Husker vi begge, lille meg og min store mann (158 contra 190 på strømpelesten) spiste og spiste og spiste, vi var ikke en eneste en gang sulten. Mett fra forrige måltid til neste. Hvordan i alle dager skal man gå ned med å proppe i seg så himla mye mat??? Første uken, gikk jeg ned 400g og han 800g.. Grunnen var at vi gikk ned så lite var at vi hadde ikke spist nok mat :P Ironisk. Ny uke å endelig klarte vi å få¨trykket ned all den gode maten vi skulle ha i oss. Og resultatet ble 1.5kg på meg å 2.2kg på han :D og siden gikk det slag i slag. I februar 2010 var han ferdig slanket, ned 38kg! Ja han raste fortere enn svint, på tidspunktet trente vi ikke styrketrening så det gikk over muskelmassen hannes desverre. Så ikke alltid rask vektnedgang er så bra, men den har han fått bygd opp igjen. I ferbruar 2011 var jeg ferdig, å jeg hadde gått ned 44kg :) Strålende fornøyd!

 

Så har tiden gått, og mye har skjedd i livet. Jeg har siden barndom slitet med psykiske problemer, som angst, ptsd og depresjoner. Så i sommer/vårparten 2011 ble jeg skutt i været av all det positive jeg opplevde med ny kropp og en God dose selvtillit. Angsten forsvant helt og jeg følte meg som superkvinnen! Det endte med seperasjon, jeg flyttet på hybel, begynte skole og alt var bare superduper. Til jeg landet pladask i asfalten og havnet i en dyp depresjon oktober 2011. Måtte slutte skole og lå bort i mot 1mnd på sofaen, hadde det så vondt og skammen for alt jeg hadde gjort tidligere var utålelig. Da fikk jeg diagnosen Bipolar. Jeg hadde overtrent på all den energien jeg hadde, 3 timer for dagen 6 dager i uken. 1 time jogging på tredemølle, 1 time styrke og så 1 time jogging med hundene... Av alt dette pådro jeg betennelse i hofta. All motivasjon, all rutiner, all stabilitet forsvant ut av vinduet.

 

Så nå 1 år senere, 14kg + på kroppen, utrent og full av nikotin er det på tide og gjøre endring. Det er på tide at jeg velger livet!

 

Så i dag er min første dag i å velget livet, har meldt meg inn med gullmedlemskap og valgt å dele min historie med dere. Håper at noen finner inspirasjon i min vei mot ett bedre liv, bedre livsstil. Deler oppgang og motgang, det er viktig å ha noen å fortelle til som ønsker det samme, holder på med det samme målet.

 

Da har jeg gått på vekten, den viste 77.3kg, huff.. og sammenlagt 568cm på kroppen :/ midje/hofte-ratio ligger på 0,98 mot det anbefalte 0.85 Må bare huske at dette er første dagen mot mange gode dager, uker og månder framover :)

 

 

Så nå skal frokosten inntaes, medisiner og Chamix (røykeslutt tabletter) begynnes på, og ut å trimme hundene. Fin start på dagen!

 

 

Ha en fin Lørdag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som tar tak og kommer igang med livet igjen. Høres ut som du har hodet på rett plass og vet hva dette krever.

 

Jeg har tuslet rundt her inne til og fra i mange år. Går ned, slutter å røyke og fyker opp igjen. I går sendte jeg en mail til den eneste jeg vet om i GR konseptet som holder røykeslutt kurs sammen med grete Roede. ikke noe sånnt kurs på trappene nå, men hun ringte meg for en time siden og sa at jeg kunne hive meg inn på et av kursene hennes som var igang så skulle hun nok hjelpe meg.

 

Så jeg stumpet røyken tvert ( 64 minutter siden) og skal på kurs om 3 timer. Slutte å røyke klarer jeg, men jeg fikser ikke kiloene som kommer på. Så nå er det kurs. Målet mitt er stillstand på vekten noe som vel i prisippet betyr minus 5 kilo, som er snittet man legger på seg når man slutter å røyke.

 

Skal følge med deg og komme innom å heie med ujevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt overrasket over 2 uker var gått siden jeg var her sist. Jeg er litt surrete i hode, glemmer det utroligste. Har gått veldig bra den siste uken med kosthold, har hjembakt brød med masse fiber, flink å drikke vann, frukt, sliter litt med melkerasjonen men jeg er ikke så glad i melk.. middagen går bra, sunne middager og klare å holde meg til fredagsdesserten med youghurtis. Men det er litt værre med trim. Nå har jeg endelig funnet en flott turløype som er passelig lang, variert og ikke så hard flate å gå på med at jeg enda sliter med betennelsen i hofta. Så der blir min trimløype framover nå. Bestilte en time tid styrketrening med opplegg, men måtte avbestille den pga skolearbeid :( Prøver på nytt denne uken. Liker å trene styrke, synes kroppen blir veldig fort stram også hjelper så på muskelsmerter. Nå er jeg så svak at jeg sliter med å holde en steikepanne :P at det går ant sir nå jeg, savner styrken i kroppen jeg hadde i fjor.

 

Nå er jeg på dag 10 med røykeslutt tablettene, kjenner mindre sug og røyken begynner å smake meget dårlig og det til tross jeg røyker bare mentolsigaretter.. 4 dager til så er jeg på min første dag uten røyk. Det gleder jeg med enormt til :D Å begynne kjenne at kondisen kommer tilbake, nå peser jeg værre enn en hvalross på tur. Små flaut når jeg går tur med venner :P

 

Så da har jeg målt meg i cm, totalt ligger jeg på 556.5, det vil si 12.5cm ned :D og vekta viste 75.7 som blir 1.6kg ned på mine første 2 uker. Jeg er så strålende fornøyd!!! Gleder meg allerede til neste uke, nå som jeg har funnet trimløype åsså :D Gir god motivasjon til å fortsette videre..

 

Takk for svar, er koslig at noen vil følge med meg :D Ninass: du får ha lykke til med røykesluttet og vekta, hvordan går det forresten? Nå som det er en stund siden du begynte på kurset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...