Gå til innhold

VIRKELIG dårlig form


Gjest nufse
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått opp 60 kilo på tre år, og tenker at GR er måten å bekjempe det på. MEN - jeg er i ustyrtelig dårlig form av å ha sittet stille disse årene, og får smerter og overbelastning av hvert minste forsøk på fysisk aktivitet. Klarer ikke gå langt heller, for knærne har begynt å streike. Derfor MÅ jeg ned i vekt. Hvordan i all verden skal jeg komme i gang med trening når kroppen min ikke orker den minste ting? Vi har ikke tilgang på basseng her jeg bor, så vanngym er ikke mulig desverre. Veldig takknemlig for svar, da situasjonen er fastlåst pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har gått opp 60 kilo på tre år, og tenker at GR er måten å bekjempe det på. MEN - jeg er i ustyrtelig dårlig form av å ha sittet stille disse årene, og får smerter og overbelastning av hvert minste forsøk på fysisk aktivitet. Klarer ikke gå langt heller, for knærne har begynt å streike. Derfor MÅ jeg ned i vekt. Hvordan i all verden skal jeg komme i gang med trening når kroppen min ikke orker den minste ting? Vi har ikke tilgang på basseng her jeg bor, så vanngym er ikke mulig desverre. Veldig takknemlig for svar, da situasjonen er fastlåst pga dette.

 

Hva med spinning? Der kan du tilpasse belastningen etter eget behov og du slipper å bære egen kroppsvekt. Spør instruktøren om veiledning slik at du posisjonerer knærne korrekt for å unngå feilbelastning.

Etterhvert kan du begynne å legge inn gåturer. Om du sliter med belastningsskader, så sørg for å legge turene til ett noe mykere underlag en asfalt.

 

I tillegg bør du nok legge inn styrketrening. Start i det små, og øk gradvis. Ikke ta i for mye i begynnelsen. Om du er inaktiv nå, så er 20-30 min styrke 1-2 ganger i uka. Om du ikke ønsker å legge turen innom styrkeseksjonen på treningssenteret, så er det mye styrketrening man kan gjøre hjemme også. stikk innom Clas Olhson og sjekk hva de har (myyyyyye rimeligere enn enhver sportsbutikk!) Jeg tenker da på strikk og pilatesball f. eks. Pilatesballen kan brukes til så mangt. For gratis trening av kjernemuskulatur kan du bytte ut stolen med denne når du skal se på tv f.eks. Du vil merke at du bruker krefter på å holde deg stabil. Om du i tillegg fyller opp noen vannflasker og benytter som manualer samtidig, har plutselig den halvtimen som du brukte på å se favorittserien blitt benyttet på en litt mer aktiv måte :)

 

Og forresten; Kjøp deg staver! minsker belastningen betraktelig når du går og det øker mengden du forbrenner på turen siden du bruker armene mer aktivt :)

 

Sorry, ble langt dette, men skal slutte nå! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for kjempefint svar! :D

Det var slettes ikke for langt! Det var akkurat noe slikt jeg kan tenke meg, for jeg har ikke lyst til å gå på treningssenter foreløbig. Det med ball og vannflasker foran fjernsynet var jo supersmart - og en ergometersykkel står da faktisk på loftet :rolleyes:

Dette skal prøves! Kjenner at dette er noe jeg kan klare. Du skriver veldig inspirerende - akkurat hva jeg trengte. Så tusen takk igjen! Optimismen rår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for kjempefint svar! :D

Det var slettes ikke for langt! Det var akkurat noe slikt jeg kan tenke meg, for jeg har ikke lyst til å gå på treningssenter foreløbig. Det med ball og vannflasker foran fjernsynet var jo supersmart - og en ergometersykkel står da faktisk på loftet :rolleyes:

Dette skal prøves! Kjenner at dette er noe jeg kan klare. Du skriver veldig inspirerende - akkurat hva jeg trengte. Så tusen takk igjen! Optimismen rår :D

 

Takk for gode ord :) Og optimisme er på sin plass, er utrolig hvor mye små forandringer hjelper! Og om du har ergometersykkel stående så hjelper jo det mye.

La det være en konkurranse med deg selv, eller med partner og se hvem som tilbakelegger mest tid eller mil på sykkelen i løpet av en uke. Skaff en krittavle som du henger lett synlig og skriv opp. Vi hadde en slik konkurranse gående hjemme for to år siden og vi økte aktivitetsmengden betraktelig :)

 

Lykke til og gi gass! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...