Gå til innhold

Energiløs


Gjest birna
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Eg har vert medlem her ganske lenge, men aldri skrevet noe og kanskje ærlig talt aldri gått virkelig inn for å slanke meg. Nå har vekta gått opp over (enda ein gang) og nå er det jaggu meg på tide å gjøre noe. Mitt største problem er at eg har så lite energi at eg klarer ikkje å trene regelmessig, eg har fibromyalgi som har slått seg skikkelig ut på energien min. Eg prøver og prøver å gå turer (slik som legane anbefaler) men eg blir rett og slett utslitt av dette. Noen som har gode råd å komme med til meg. Eg veit at det er bedre å trene vist man slanker seg mht muskelmasse, og man går jo klart fortare ned i vekt, men presser eg meg for hart (som kan vere 20 min tur) så klarer eg ingenting resten av dagen.

Tar gjerne imot noen råd og håper så inderlig at eg får litt av energien min tilbake når eg har gått ned noen kg. Er i dag ca 100 kg og 171 cm, må ned ivertfal 30 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest kjerringa med staven

Jeg vet ikke om dette er noe til hjelp, men etter min mening bør man ikke henge seg opp i dette med trening. Selv om det er viktig for helsa å trene, er det strengt tatt ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Det går fint an å gå ned i vekt uten å trene, bare ved å spise færre kalorier per måltid.

 

(Nå mener jeg ikke å si at det akkurat er lett å 'bare spise mindre' - det kan virkelig være tøft, i hvert fall i starten. Det handler mye om å finne matvarer som metter mer selv om de inneholder få kalorier.)

 

Lykke til - og husk at frisk luft er godt for deg uansett om du trener i den eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjelljenta

Hei

Eg har vert medlem her ganske lenge, men aldri skrevet noe og kanskje ærlig talt aldri gått virkelig inn for å slanke meg. Nå har vekta gått opp over (enda ein gang) og nå er det jaggu meg på tide å gjøre noe. Mitt største problem er at eg har så lite energi at eg klarer ikkje å trene regelmessig, eg har fibromyalgi som har slått seg skikkelig ut på energien min. Eg prøver og prøver å gå turer (slik som legane anbefaler) men eg blir rett og slett utslitt av dette. Noen som har gode råd å komme med til meg. Eg veit at det er bedre å trene vist man slanker seg mht muskelmasse, og man går jo klart fortare ned i vekt, men presser eg meg for hart (som kan vere 20 min tur) så klarer eg ingenting resten av dagen.

Tar gjerne imot noen råd og håper så inderlig at eg får litt av energien min tilbake når eg har gått ned noen kg. Er i dag ca 100 kg og 171 cm, må ned ivertfal 30 kg.

 

TA DEG SELV I NAKKEN OG KOM I GANG MED Å TRENE NÅ!!! Ja, jeg tør faktisk å skrive det til deg og ber deg om å gjøre det. For jeg vet hva det vil si å ha fibromyalgi, og jeg vet hva det vil si å kollapse av utslitthet og utmattethet og bli hentet av den gule bilen som sier bæ bu bææææ buuuu. ENESTE som hjelper deg er faktisk er et sunt kosthold og trening!!! Hva spiser du i løpet av en dag, mye graps og lite grønsaker og frukt og fiber og proteiner? Hvordan er tankene dine? Alt er bare fælt tenker jeg??? Det er ikke verre enn hva du gjør det til selv. Jeg har faktisk lyst til å følge deg her inne, kommer til å piske og kjefte på deg til du får ut fingen og tenker positivt, spiser skikkelig mat og riktig mengde mat og ikkje minst at du trener. Blir drithardt i begynnelsen, I KNOW!!! Men fy søren hvor verd det det er. Jeg er ingen ond heks, men du ber om råd og hjelp! Her er jeg!!! Om du går inn på tråden min for de som skal ned 10-20kg kan du lese første innelgget mitt. ARG!!! BLIR SÅ SINT, når jeg leser at du bare lar vekten gå oppover, aner du hvor mye unødvendige kilo du belaster leddene dine med? Er sikker på at du har ikke ÈN muskel i kroppen som virker som den skal, FORDI DE ER FOR SLAPPE FORDI DE IKKE BLIR BRUKT. Gråter du nå? Flott!!! Da har dette hatt en innvirkning på deg, og da er det bare å sette seg i gang. ;) LYKKE TIL!!! :D :D :D

 

Enerigen kommer sigende når du er kommet i gang med riktig kosthold og når du har trent en liten stund. ;) Ikke forvent at det skal skje første uken, men du MÅ begynne en plass. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TA DEG SELV I NAKKEN OG KOM I GANG MED Å TRENE NÅ!!! Ja, jeg tør faktisk å skrive det til deg og ber deg om å gjøre det. For jeg vet hva det vil si å ha fibromyalgi, og jeg vet hva det vil si å kollapse av utslitthet og utmattethet og bli hentet av den gule bilen som sier bæ bu bææææ buuuu. ENESTE som hjelper deg er faktisk er et sunt kosthold og trening!!! Hva spiser du i løpet av en dag, mye graps og lite grønsaker og frukt og fiber og proteiner? Hvordan er tankene dine? Alt er bare fælt tenker jeg??? Det er ikke verre enn hva du gjør det til selv. Jeg har faktisk lyst til å følge deg her inne, kommer til å piske og kjefte på deg til du får ut fingen og tenker positivt, spiser skikkelig mat og riktig mengde mat og ikkje minst at du trener. Blir drithardt i begynnelsen, I KNOW!!! Men fy søren hvor verd det det er. Jeg er ingen ond heks, men du ber om råd og hjelp! Her er jeg!!! Om du går inn på tråden min for de som skal ned 10-20kg kan du lese første innelgget mitt. ARG!!! BLIR SÅ SINT, når jeg leser at du bare lar vekten gå oppover, aner du hvor mye unødvendige kilo du belaster leddene dine med? Er sikker på at du har ikke ÈN muskel i kroppen som virker som den skal, FORDI DE ER FOR SLAPPE FORDI DE IKKE BLIR BRUKT. Gråter du nå? Flott!!! Da har dette hatt en innvirkning på deg, og da er det bare å sette seg i gang. ;) LYKKE TIL!!! :D :D :D

 

Enerigen kommer sigende når du er kommet i gang med riktig kosthold og når du har trent en liten stund. ;) Ikke forvent at det skal skje første uken, men du MÅ begynne en plass. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg begynte ikkje å grine av å lese det du skriv trilleren. Eg blei heller sint, rasende, ikkje på meg men på dei orda eg las. Eg hadde ikkje skrevet her inne vist eg ikkje hadde prøvd og prøvd og prøvd om att og om att å gå turer, trene og allt slikt slik som legen og andre seier at eg skal gjøre, resultatet blei at eg kastet opp av utmattelse, og blei nærmare totalt sengeliggende i over ei veke. Ja sannelig bra å trene seg opp...... Det eg etterlyste var om noen hadde klart å sette opp eit treningsprogram med gradvis opptrening. Siden eg tidlegare var danser og trente kjempemasse så har eg aldri trent sånn opptrapping, det har alltid vært rett på sak og knalltøff trening. At eg skal klare å begrense meg til berre ein 10 minutters tur er ein kjempeutfordring. At lese at eg har latt vekta gå opp over... javel jo det er jo min skyld, men eg kan jo ikkje sulte meg heller. Eg klarer allerede ikkje å få i meg nok kalorier som er anbefalt over dagen, eller all den maten eg burde ete, det klarer eg ikkje uten å vere kvalm og uvel. Å snu allt dette, ja det må eg, men det tek jo så innmari lang tid. Mykje lengre tid en det eg hadde håpet på. For at eg skal klare dette så må eg stå på, det vet eg, men dei dagane der du har som eit mål å komme deg ut av senga er stort nok, ja da føles alt det andre totalt umulig. Så siden du var så flink å komme det ut av dette helvettet så kor lang tid brukte du ? Eg har lest at for noen så er treningen nøkkelen, men for andre så må dei passe seg å ikkje gå over den fine linja med overtrening. Det skal sagt at eg har ei stor familie, med 5 barn å ta vare på og inntil for 1 år sidan jobbet eg også 70%.. ei typisk person som trudde ho kunne få til alt, heile tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Jeg er i utgangspunktet helt enig i det trilleren skriver, for det er altfor mange som tror de har prøvd, men enten gjort det halvveis eller stoppet med det de har prøvd på, for tidlig. Skjønner derfor veldig godt at hun sjriver det hun gjør, og hun har jo den erfaringen selv.

 

I din situasjon tror jeg det er viktig at du setter deg mindre mål, og er flink til å rose deg selv for de tingene du faktisk klarer. En fysioterapeut kan hjelpe deg med å sette opp et helhetlig treningsopplegg med de små trinnene du trenger å gå. Er fysiterapeut selv.. I begynnelsen kan det være lurt for din del å bruke energien på å legge om kostholdet, og komme deg litt ut i frisk luft hver dag, om så bare for gå ut på trappa og rundt huset. Ja det er tiltak å kle på seg og gjøre seg klar for så å bare være ute i noen minutter, eller være lenger ute, men bare gå de få meterene.

 

Uansett hvor mye du forklarer her inne er det bare du som kjenner deg godt nok, og vi kan bare komme med de tipsene som vi har og som har hjulpet oss eller andre vi kjenner. Jeg mener jo selfølgelig at fysisk aktivitet er alfaomega, uansett tilstand, alder osv, men det må starte et sted. Går du noe ned i vekt så vil det bli enklere å komme seg i aktivitet, fortsatt vanskelig ja, men enklere enn det er for deg i dag. Og det er virkelig mulig å gå ned i vekt ved å "bare" legge om kostholdet. ;)

 

Du må utfordre deg selv på flere plan, og finne ut hva som må til for at DU skal klare å komme i mål. For min del må jeg sette høye så og si uåpnålige mål for å vite at jeg virkelig må gi alt hele tiden, de felste fungerer ikke dette for, fordi de føler de mislykkes hele tiden. Jeg trenger helomvendinger for å få til ting, men det er MEG. For deg kan det lønne seg å starte med å spise en sunn frokost hver dag, etter en uke, tar du tak i middagen mandag, onsdag og fredag, etter det lunsjen hver dag, så middagen hver dag, for eksempel. Da blir det rutiner og trenger ikke så stort tiltak å begynne med denne omleggingen som vi alle så sårt trenger, for noen er det mer omlegging enn for andre, og noen takler det bdre enn andre :)

 

Alt jeg skriver er jo bare synsing og ut fra MINE erfaringer og erfaringer jeg har fra min jobb med fribromyalgi"pasienter" og andre som sliter med det samme.

 

Uansett så håper jeg du finner det du trenger for å komme igang, om det er motivasjon, vilje, et lite dytt på veien eller bare en klapp på skulderen, du kan du også :) Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjelljenta

Eg begynte ikkje å grine av å lese det du skriv trilleren. Eg blei heller sint, rasende, ikkje på meg men på dei orda eg las. Eg hadde ikkje skrevet her inne vist eg ikkje hadde prøvd og prøvd og prøvd om att og om att å gå turer, trene og allt slikt slik som legen og andre seier at eg skal gjøre, resultatet blei at eg kastet opp av utmattelse, og blei nærmare totalt sengeliggende i over ei veke. Ja sannelig bra å trene seg opp...... Det eg etterlyste var om noen hadde klart å sette opp eit treningsprogram med gradvis opptrening. Siden eg tidlegare var danser og trente kjempemasse så har eg aldri trent sånn opptrapping, det har alltid vært rett på sak og knalltøff trening. At eg skal klare å begrense meg til berre ein 10 minutters tur er ein kjempeutfordring. At lese at eg har latt vekta gå opp over... javel jo det er jo min skyld, men eg kan jo ikkje sulte meg heller. Eg klarer allerede ikkje å få i meg nok kalorier som er anbefalt over dagen, eller all den maten eg burde ete, det klarer eg ikkje uten å vere kvalm og uvel. Å snu allt dette, ja det må eg, men det tek jo så innmari lang tid. Mykje lengre tid en det eg hadde håpet på. For at eg skal klare dette så må eg stå på, det vet eg, men dei dagane der du har som eit mål å komme deg ut av senga er stort nok, ja da føles alt det andre totalt umulig. Så siden du var så flink å komme det ut av dette helvettet så kor lang tid brukte du ? Eg har lest at for noen så er treningen nøkkelen, men for andre så må dei passe seg å ikkje gå over den fine linja med overtrening. Det skal sagt at eg har ei stor familie, med 5 barn å ta vare på og inntil for 1 år sidan jobbet eg også 70%.. ei typisk person som trudde ho kunne få til alt, heile tida.

 

 

YES! :D Jeg fikk en reaksjon fra deg. ;) Joda, DU KAN!!! Men det tar tid. Jeg har brukt 1.5 år på å komme meg dit jeg er nå i forhold til å være sengeliggende. DU må begynne med å lage deg kostholdrutiner med SUNN mat. Gjør som Mia123 skriver, ta for deg et måltid for gangen, og øk litt etter litt. Finn ut hva det minste du trenger av kcal og få det i deg. Jeg slet med det samme som deg, drit kvalm og uvel når jeg spiste de gedigne porsjonene (som egentlig bare var helt normale porsjoner), magen min var ikke vant med å få mat, den var jo innskumpet til ingenting.Ang trening, som Mia123 sier, en runde rundt huset, hent posten og gå å dille litt ute i frisk luft. Du må som du sikkert har skjønt starte rolig, og joda, jeg har skjønt at det ikke er lett for deg. Som Mia123 sier, gå til legen din, få henvisning til fysio og få fagveiledning der. Det har jeg også hatt. 10min på tredemøllen i rolig tempo var jo et kjempe slit. Men om du ikke skal råtne helt vekk, så kom i gang NÅ!!! Om du føler du trenger faglighjelp nå i starten, gå til fastlegen din og KREV å bli henvist til ernæringsfysiolog og fysioterapaut. Og KREV OPPFØLGING!!!

 

Som sagt, jeg er ingen ond heks. Men jeg har kommet meg opp igjen fra der du er nå. ;) Og ja, det er en daglig kamp. Når jeg skriver " i dagboken" min at jeg skal på jobb. Vet du hva jeg gjør da? Jeg er på jobb som treningskontakt 1 time 2 ganger i uken. Men jeg er på jobb, jeg har en arbeidsgiver og jeg får lønn. 100% arbeid har jeg ikke klart siden 2005. Meste jeg har klart er 30%. Men alt er bedre enn ingenting, noe som gjelder det meste.;)

 

Og du, ingen er superhelter, supermødre finnes ikke. Du kan ikke klare å rekke over ALT. Noen tror det, slik som både du og jeg har trodd, men har erfart at det ikke funker slik.;)

 

Lykke til Birna! Om du ikke har satt fyr på meg alt vil jeg veldig gjerne følge der her om ejg får lov!? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Hvordan går det med deg?

 

Håper du føler du har mere energi nå.

 

Jeg er selv veldig energiløs og ved siden av å gå ned i vekt så håper jeg å finne mat og spisevaner som kan gi meg litt mere energi.

Jeg går med skritteller på meg så jeg kan følge med på hvor mye jeg går hver dag. Er jeg ute på tur så har jeg pulsklokke på. Dette for å regulere slik at jeg ikke tar i for hardt samtidig som jeg gjør det jeg klarer uten å gå kjelleren.

 

Viktig som de skriver over her. Ikke ta det for hardt. Blir du dårlig av 20 minutter på tur så ta en kortere tur.

Det er viktig å ta dette i den farten som kroppen klarer.

Kansje holder det å gå ut til postkassen for så å gradevis øke på veldig sakte.

 

Jeg har begynt på yoga noe som er veldig fint for min kropp. Der strekker og tøyer vi og trener stabiliseringsmuskler og andre muskler. Fint sted å ta det i den farten kroppen trenger. Samtidig får jeg også slappet av ordentlig i kroppen.

 

Det er bare litt av det jeg har funnet ut er godt for kroppen min.

Håper du også etterhvert finner ut hvor du kan hente energi fra.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...