Gå til innhold

Marsipan


Gjest petite fleur
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest petite fleur

Tenkte å lage egen marsipan av mandler og sukrinmelis, men etter litt undersøkelser fant jeg ut at den hjemmelagede ville bli på 126 kcal pr 20 gram mens den butikkkjøpe (i følge matkalkualtoren her på Grete Roede, har ikke marsipan i huset) er på 91 kcal pr 20 gram. ??? Hvorfor det da? Noen som kan opplyse meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget marsipan flere gange, og noen gange renner det olie av massen når jeg maler den. Så det kan tenkes at den kjøpte inneholder mindre olie. Men samtidig pleier den jo å inneholde vanlig sukker, som har mer kalorier enn sukrin, så jeg forstår det ikke. Men jeg har ingen marsipan i huset, som jeg kan sjekke innholdet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å lage egen marsipan av mandler og sukrinmelis, men etter litt undersøkelser fant jeg ut at den hjemmelagede ville bli på 126 kcal pr 20 gram mens den butikkkjøpe (i følge matkalkualtoren her på Grete Roede, har ikke marsipan i huset) er på 91 kcal pr 20 gram. ??? Hvorfor det da? Noen som kan opplyse meg? :)

 

Mandler er svært energirikt, det er også kostbart noe som fører til at de store produsentene fyller opp marsipanen med billigere fyllstoff. Disse fyllstoffene, bla sukker, er mindre energirike enn mandler noe som fører til at kjøpemarsipan har færre kalorier enn hjemmelagde. Derimot smaker jo marsipan bedre jo mer mandler den inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petite fleur

Mandler er svært energirikt, det er også kostbart noe som fører til at de store produsentene fyller opp marsipanen med billigere fyllstoff. Disse fyllstoffene, bla sukker, er mindre energirike enn mandler noe som fører til at kjøpemarsipan har færre kalorier enn hjemmelagde. Derimot smaker jo marsipan bedre jo mer mandler den inneholder.

 

Takk for svar :) It all makes sense now :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å lage marsipan med SukrinMelis nå? Gikk det fint? Jeg hørte fra en venninne at hennes marsipan ble stein hard.

 

Åh, leder meg til jul nå, til jeg skal bake kransekake til svierfamilien samt konfekgodteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petite fleur

Har du prøvd å lage marsipan med SukrinMelis nå? Gikk det fint? Jeg hørte fra en venninne at hennes marsipan ble stein hard.

 

Åh, leder meg til jul nå, til jeg skal bake kransekake til svierfamilien samt konfekgodteri.

Nei, har ikke fått ut fingern ennå :) Dessuten fikk jeg tips av ei venninne om å bytte ut sukrinmelis med tagetose (?) for å slippe unna den kalde smaken sukrinprodukter gir... Og den har jeg ikke fått kjøpt ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, har ikke fått ut fingern ennå :)/> Dessuten fikk jeg tips av ei venninne om å bytte ut sukrinmelis med tagetose (?) for å slippe unna den kalde smaken sukrinprodukter gir... Og den har jeg ikke fått kjøpt ennå :)/>

 

Jeg lagde marsipan med sukrinmelis i fjor, den ble veldig god. Men hadde tragant (?) fra apoteket i også, for å få den litt "seigere". Den ble vellykket og vel så det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...