Gå til innhold

Mot en mer aktiv og lettere hverdag


Gjest Charlottejenta
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Charlottejenta

Hei,

 

Jeg er ei jente på 25 år. De siste året har jeg slitt mye med helsa, men nå har man endelig funnet ut hva som er galt med meg (hvertfall sånn omtrent) og ikke minst funnet ut hva som må gjøres for at jeg skal bli bedre - løsningen er "enkel" jeg MÅ gå masse tur og jeg MÅ trene styrketrening, til og begynne med 2 ganger i uken, for å få bygget opp kjernemuskulaturen min rundt bekken/hofter/korsrygg.

 

Jeg har vært fullt sykemeldt siden begynnelsen av september - ikke så veldig lenge, men lenge nok til at trenden må snus. Jeg har nylig tilbrakt tre uker på et rehabiliteringssenter for å komme i gang, og foreløpig fungere det bra :)

 

Samtidig som jeg fokuserer på å bevege meg, er jeg også avhengig av å spise rett for å holde energien min oppe. Planen var da å prøve å slå to fluer i en smekk og også gå ned de 10 kg som aldri vil helt av...

 

Målet nå er først og fremst og få inn en god rutine frem til nyttår. I januar begynner jeg 20% i jobb, så da er utfordringen å holde alt ved like mens jeg gradvis reduserer sykemeldings prosenten min.

 

Mine mål er som følger (og i denne rekkefølgen)

1. Ha en aktivitet 6 av 7 dager i uken. 2 dager med styrketrening - en med personlig trener og en alene, og 4 dager med turer hvorav minst en skal være en lengre tur.

 

2. Få i meg nok frukt og grønt og redusere inntaket av mat med høyt sukker- og fettinnhold

 

3. Redusere vekten til 68 kg (Per i dag er den 78.3 kg).

 

Jeg er klar til innsats! og ikke minst, til et bedre liv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Og da var jeg i gang! :) Jeg har lagt inn all aktiviteten jeg hadde i forrige uke og så at det tilsvarte hele 13,5 trimpoeng :D Må si jeg var veldig fornøyd med det! Ellers hadde maten min i går en score på 6,6. Ikke så veldig høyt egentlig, men jeg ser at problemet mitt i hovedsak er at jeg ikke spiser nok, det vil si at i går hadde jeg et inntak på under 1300 kcal...

 

Hmm, hvordan får jeg denne opp? jeg føler jo at jeg spiser og er mett hele tiden... Får se i dag om det blir bedre - i dag har jeg nemlig ikke nok grønnsaker til å lage meg en salat til lunsj, det blir dermed grove rundstykker. :)

 

I dag skal jeg ha en times styrketrening sammen med PT. Det er ikke noe som jeg ser så veldig frem til sånn egentlig, er jo bare vondt!, men det er noe som må gjøres - og da gjør jeg det!

 

Håper dere alle får en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Grøss hva skjedde i dag! Så nå at jeg hadde en mega-enorm lunsj! Og det verste av alt var at jeg egentlig visste det der jeg satt og gomlet i meg horn etter horn (jada, det ble bare 1,5, men uansett...)... Huff, over 2000 kcal ble det, i motsetning til i går hvor jeg knapt nådde 1300... nei her må det skjerpings til!

 

I morgen blir heller ingen lett dag sånn matmessig, skal spis lunsj ute med jobben og deretter middag ute med venner, men middagen er nå heldigvis sushi, så da er det jo en mulighet for at den ikke blir for feit :P

 

Men jeg har uansett en ting å være stolt av i dag - 60 min styrketrening med personlig trener er bra :D Hardt arbeid, men gud hvor godt det føles!

 

Håper på en ny og bedre dag i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Nok en dag har gått, må si at denne dagen har vært litt bedre enn i går, selv om jeg har hatt to måltid ute...

 

Først lunsj (hvor jeg ikke fikk velge en gang hva jeg ville ha), så middag - sushi, men der ble det så klart dessert også... jaja, men som plaster på såret gikk jeg opp på Fløyen :D 1 time og 10 minutt med staver, ikke dårlig bare det! 2.6 trimpoeng ble det, og selv etter innføring av all mat jeg har spist, etter beste evne, så ble summen på over 6 :D

 

I morgne blir det nok mye bedre, da skal jeg være hjemme hele dagen og får tid til å fokusere igjen. Tenkte å gå meg en tur på butikken og handle inn det jeg trenger til lussekatter (som jeg sender med min kjære på jobb på torsdag!)

 

Håper dere har hatt en fin dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

For en flott dag det har vært :) Begynte med å gå tur på butikken med staver (30 min hver vei). Deretter har jeg hatt god kontroll på mat - selv om det ble noen lussekatter :P men det ER jo tross alt bare Luciadagen en gang i året (selv om den teknisk sett er i morgen... jaja).

 

Utover det har jeg fått meg 3,1 trimpoeng totalt og 9,2 som poengsum for mat - er ikke altfor dårlig det, jeg er nå hvertfall fornøyd!! :)

 

I morgen blir det igjen mye spising borte hjemmenfra, først på jobb og deretter middag hos ei venninne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...