Gå til innhold

Sakte - men sikkert


Gjest EatPrayLove
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest EatPrayLove

Endelig! Etter et usedvanlig stillesittende svangerskap er tida kommet for å leve normalt igjen. Men som så mange andre her inne har jeg lett for å skli ut og sitte for mye stille og spise for mye dårlig. I tillegg spiser jeg generelt sett for lite mat. Så da er det bra å ha en tråd til motivasjon.

 

Målet er å gå ned 10 kilo før første juni, altså 2 kg i måneden. Det burde gå tror jeg. Jeg er nok ikke helt i mål da, men da kan jeg bruke resten av året på de siste kiloene.

 

Planen er:

- å spise nok (ca 2100-2300 kcal)

- å få ned snop/brus til rimelige mengder, type litt en gang i uka og ved anledninger

- å trene/mosjonere 3 ganger i uka

 

Men planen er også å ta det litt sakte, særlig i starten. Vil heller bruke lang tid enn å gape over for mye og så sprekke. 2100-2300 kcal kan virke litt høyt kanskje, men jeg fullammer, og dette funka for meg sist jeg fullammet. Da veide jeg omtrent det samme, så regner med det er greit denne gangen også. Så får jeg heller redusere etter hvert.

 

Milepælene blir noe sånt som:

- 1. februar - under 78 kg

- 1. mars - under 76 kg

- 1. april - under 74 kg

- 1. mai - under 72 kg

- 1. juni - under 70 kg

- 1. januar 2014 - 67 kg

 

Vitale mål ved oppstart

Fra tidligere vet jeg at det er lurt å ta mål med målebånd i tillegg til å veie seg. Både fordi vekta noen ganger stopper opp, og da er det lurt å evt kunne se fremgang på andre måter. Men også fordi det er veldig tilfredsstillende å se målene gå nedover.

 

Her er startmålene mine:

 


  •  
  • Hals: 34 cm
  • Overarm: 30 cm
  • Bryst: 102 cm (ammer, haha)
  • Livvidde: 98 (yikes, skylder på at jeg akkurat har fått barn)
  • Hofte: 105 cm
  • Rumpe: 109 cm
  • Lår: 61 cm
  • Legg: 39 cm

 

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å ta mål hver uke, men da vet jeg i alle fall utgangspunktet, så får jeg ta mål enten ved hver måned eller når jeg har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siljepia

Hei! Får jeg henge meg på sammen med deg? Trenger litt motivasjon!

Det så ut som vi ca har samme mål, -10kg til sommeren..

 

Jeg er 158 cm høy/lav, og 71,4kg tung. Rundt magen målte jeg 100cm. Så nå er det bare å kjøre på.

Jeg har to barn, en på 4 og en på 1,5år. Blir lite tid til trening på treningssenter. Men prøver på en liten times gåtur ca hver dag.

Jeg er helt elednig på å telle kalorier, så det blir spennende de første ukene å se om jeg får det til.blink.gif/>

Planen min ang. godterier er å kutte ned til et minimum, ingenting hjemme, kun til "fest". Vet av erfaring at jeg er ekstremt dårlg til å begrense meg, så enten alt eller ingenting. satser på ingenting..

 

Etter siste svangerskap har jeg fått dekt bukplastikk av staten. Jeg var på konsultasjon i April/Mai 2012. Da veide jeg 68kg. Legen sa at han ikke ønsket at jeg skulle gå noe særlig opp til opperasjonen. Jeg vet ikke riktig når operasjonen blir, men sansynligvis iløpet av våren/sommeren 2013. Så nå må jeg bare jobbe meg nedover. Dette hjelper på motivasjonen hvertfall! smile.gif

 

Mitt første mål er under 70kg til 1.februar.

 

Har du noen fast veiedag?

 

Hilsen meg smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EatPrayLove

Hei siljepia

 

Så klart du kan slenge deg med, veldig motiverende å være flere som jobber mot samme mål.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det med veiing enda. Jeg vet at det motiverer meg å veie meg ukentlig. Etter at jeg fikk barn for 3,5 år siden gikk jeg ned ganske mye nemlig, rundt 17 kg + de 11 som var ren graviditetsvekt. Samtidig tenker jeg mye på hvordan jeg skal gjøre dette på en måte som varer, for all vekta jeg gikk ned har jeg gått opp igjen etterpå. Så da er det kanskje lurt å ikke fokusere alt for mye på vekt uke for uke. Men hvordan holde på motivasjonen da? Blæ, jeg vet ikke helt jeg. Hvis jeg skal veie meg fast, hadde jeg tenkt til å gjøre det på tirsdager. Hva skal du gjøre?

 

Jeg syns det funker veldig bra å registrere mat og trening, så anbefaler det altså. Men skjønner at andre syns det er stress. Jeg er jo hjemme i permisjon nå, så jeg har greit med tid til å trene på dagtid. Tror ikke jeg skal satse på treningssenter i utgangspunktet, syns det går med så mye tid til kjøring og så er jeg ikke sånn superklar for at fremmede skal passe babyen. Men jeg er glad i å gå tur eller helst løpe, og så har jeg et treningsrom over garasjen med litt enkelt utstyr. Så håper å komme ordentlig i gang med treningen nå fremover. Foreløpig er formen dååårlig.

 

Gleder meg til å høre hvordan det går med deg fremover, sammen klarer vi dette lett som en plett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EatPrayLove

Vitale mål ved oppstart

 

Fra tidligere vet jeg at det er lurt å ta mål med målebånd i tillegg til å veie seg. Både fordi vekta noen ganger stopper opp, og da er det lurt å evt kunne se fremgang på andre måter. Men også fordi det er veldig tilfredsstillende å se målene gå nedover.

 

Her er startmålene mine:

 


  •  
  • Hals: 34 cm
  • Overarm: 30 cm
  • Bryst: 102 cm (ammer, haha)
  • Livvidde: 98 (yikes, skylder på at jeg akkurat har fått barn)
  • Hofte: 105 cm
  • Rumpe: 109 cm
  • Lår: 61 cm
  • Legg: 39 cm
     

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å ta mål hver uke, men da vet jeg i alle fall utgangspunktet, så får jeg ta mål enten ved hver måned eller når jeg har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siljepia

Jeg er veldig avhengig av vekta.. Det er vel egentlig ikke noe bra. Men jeg har fast veiedag på Tirsdager tenker jeg. Det er viktig for meg, for da ser jeg om jeg gjør ting rett, pluss at det er en måte å "holde meg selv i tøylene" på en måte :)

 

Ble ikke nå turgåing på meg i dag. Samboeren min arbeider skift, så han jobber ettermiddag nå. Så det er litt av en kabal å løse til tider.

I morgen skal jeg gå tur sammen med en venninne, vi går tur sammen ca 2-3 ganger pr. uke. Det er velig motiverende, da blir man liksom presset litt ekstra.

 

Her er mine mål ved oppstart :

  • Hals: 34cm
  • Overarm: 29cm
  • Bryst: 107cm
  • Livvidde: 96cm
  • Hofte: 106cm
  • Rumpe: 101cm
  • Lår: 52cm
  • Legg: 36cm

Oioi, dette var skumle tall en mandagskveld. Det var vanskelig å måle rundt hofta, da jeg har et slikt "fettforkle" som det så pent heter på fagspråket. jaja, det ble så det ble.

Blir ikke å måle meg oftere en en gang pr.mnd, kanskje ikke det en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EatPrayLove

Denne første uka har ikke vært perfekt, jeg skjerper meg liksom på 1 ting av gangen nå. Tror det er greit for å bygge gode vaner på sikt. Jeg har fokusert på det jeg syns er viktigst, spise nok mat, fordelt på flere måltider og drikke nok vann. Pga brystbetennelse har jeg ikke fått trent noe før i går, da ble det til gjengjeld 4 trimpoeng.

 

Uansett ble det en halvkilo ned denne uka, det er helt greit. Jeg vet at hvis jeg hadde skjerpet meg fullt og helt hadde det blitt mer pr uke nå i starten, men jeg er fornøyd. Det skal jo gå sakte men sikkert det her.

 

I uka som kommer blir det antakelig vanskelig å få trent onsdag og torsdag, håper å få gått meg en tur de andre dagene. Jeg liker å trene en del, men pga svangerskapskomplikasjoner har jeg vært sykemeldt og sofasittende siden slutten av februar i fjor. Dermed er formen skikkelig dårlig. Så i første omgang blir det mest å gå raske turer, gjerne med barnevogn.

 

Av utfordringer knyttet til mat er kanskje hovedsaken at det fortsatt finnes en del godis og julevarer i huset. Det begynner i midlertid å minke, så nå er vi snart tilbake i hverdagen. Jeg skal også i selskap i kveld og på søndag, så da blir det vel både det ene og det andre. Det er uansett greit nok, jeg skal være sånn passe måteholden. Selskaper er uansett en del av livet :)

 

Hvordan har det gått med deg, har du veid deg i dag siljepia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EatPrayLove

Et par tips fra tidligere glansdager

 

Hvis man planlegger på forhånd, og gjerne går inn og registrerer både mat og trening dagen før, skal det mer til å avvike fra planen. Det er så kjipt å måtte gå inn og slette trening man har lagt inn for eksempel.

 

Når det gjelder middager, er det masse gode oppskrifter her på greteroede-sidene, og i kokebøkene deres. Da vet man hva man får i seg, og så får man følelsen av at man spiser mye ny og god mat. Så blir det litt gøyere å holde på med dette :)

 

Akkurat når det gjelder vekt går jeg ned like mye hvis jeg går tur, som hvis jeg trener hardere. Så hvis man syns det er pes å begynne med organisert og tøff trening kommer man langt med å bare gå en times tur hver dag. Da bruker man heller ikke tid på kjøring osv, all tida man bruker gir treningseffekt.

 

Og så et tips som er nytt for meg

I tillegg til å komme meg i form, driver jeg og skjerper meg litt økonomisk også. Siden jeg er i permisjon har jeg bare 80% lønn nå, og jeg ser at jeg brukte for mye penger på unødvendige ting ifjor. Det er verken økonomisk eller miljøvennlig. Men nå ser jeg at ønsket om å spare penger har gode effekter på kostholdet også, for da er det enda flere grunner til å ikke kjøpe seg brus og godis. Jeg har tross alt et budsjett å holde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siljepia

Gode tips! Vi har også et budsjett som skal holdes, siden jeg er student lever vi på en inntekt pluss mitt stipend hver mnd. Så hær kan vi ikke sløse penger på godis ol.

 

Jeg veide meg i dag ja... + 600g :angry:/> Kan jo ha med at jeg har mensen nå, men det bruker ikke å ha noe innvirkning på vekta vandligvis. Å jeg som følte jeg var så flink i helga.. jaja, kan ikke gi opp! Ny uke, så får vi se hva den bringer med seg :)

 

Skal ut å gå tur i dag, det blir godt, selv om veiene er glatte og snøen faller, er hverfall ikke 20- :)

Jeg har også som er erfaring at turgåing er en kjempegod måte og miste vekt på. Når det blir mer snø blir det å spenne på seg skiene å gå på ski, det er god trening det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EatPrayLove

Huff så kjipt, Siljepia. Men som du sier, det er vanlig å gå opp når man har mensen, opptil 2 kg. Antakeligvis har du bare ekstra væske i kroppen. En gang veide jeg meg hver dag i en periode for å se litt hvordan vekta svinger, det var ganske bevisstgjørende. Jeg foretrekker å veie meg naken om morgenen, etter å ha vært på do og før jeg har spist og drukket noe. Da fjerner man i alle fall noen variabler. Men likevel kan det variere en del. Hvis man er støl kan man også veie litt ekstra pga vann i musklene. Og akkurat nå varierer det også mtp hvor lenge siden det er siden jeg ammet.

 

Uansett, det viktigste er å ikke miste motivasjonen og fortsette bra, så skal du se du får ekstra bra resultat neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EatPrayLove

Støtte

 

På tirsdag følte jeg meg tung og seig i kroppen etter treningen på mandag. Jeg kjenner godt at formen er utrolig dårlig etter å ha sittet stille hele svangerskapet. Det er både tungt fysisk, og så er det litt tungt mentalt også, å plutselig bli så sliten etter trening. Og jeg var skikkelig på nippet til å droppe treningen den dagen. Unnskyldningene sto i kø. Det er viktig å ta det litt sakte i begynnelsen. Jeg trenger jo ikke trene hver dag, det er jo bare tirsdag osv. Men så fikk jeg en melding fra en kompis som lurte på hvordan det går med treningen. Han har klokketro på meg og treningen, og viser mye interesse for at det skal gå fremover. Og vips, etter en kjapp prat med ham hadde jeg treningsklærne på og var på vei ut døra. Og jada, det var litt tungt og jeg var ganske sliten. Men det funka helt fint. Tror det ble rundt 5 trimpoeng den dagen, riktignok fordelt på 2 økter. Det sier meg mye om hvor viktig det er for meg å ha folk rundt meg som oppmuntrer meg, og ikke minst som ser når jeg sluntrer unna. Sånne folk er gull verdt. Så det er et tips til alle som syns det er litt tøft det her, finn noen som kan støtte og motivere deg, og som kan gi deg et spark i baken når motivasjonen svikter.

 

I kveld skal jeg ut og gå en rask timeslang tur, for anledningen uten barnevogn. Det skal bli godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siljepia

Hei! Ja kjenner også på at det er viktig med støtte rundt seg! Har ikke fått gått noe tur i dag eller i går, men har rocket litt med rockeringen dog. Du er jo kjempeflink da, stå på!

Ja, nå er det helg igjen! Har spist hjemmelaget pizza med karbonadedeig og grov bund i dag, så tror ikke det blir så veldig bak mål ang. Kcal inntaket.

 

Tror vektoppgangen hadde litt med mensen å gjøre ja, nå føler jeg meg mye "lettere" nå, hvis du skjønner :) Har ikke vært å sneket på vekta, så det blir spennende på tirsdag:)

 

I morgen skal vi på hyttetur, da blir selvfølgelig skiene med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest EatPrayLove

Ja, jeg har ikke gitt opp altså, men her kom influensaen og tok oss.

 

Det jeg skulle rapportert forrige tirsdag, var 14,3 trimpoeng, 0,1 kg ned og 2 cm i midjen ned. Vekta går sakte syns jeg, men det er tross alt viktigere med magemål og trening. Ellers fornøyd.

 

Så var det jo den uka med influensa da. Så forrige uke ble det bare 4 trimpoeng. 0,6 kg ned.

Så nå har jeg 900 gram jeg skal ned i løpet av 10 dager. Det burde vel gå.

 

Kommende uke er det ingen spesielle utfordringer tror jeg. Men fordi det er så kaldt kan det være litt vanskelig å få trent ute. I dag er det i alle fall over 20 minus her. Men jeg har tatt grep og kommet i gang med litt god gammeldags stue-gymnastikk, godt hjulpet av internett og litt enkle hjelpemidler som strikk, ball og matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...