Gå til innhold

Endelig begynt på min lange vei


Gjest Secretbohemian
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Secretbohemian

Nå har jeg endelig tatt motet til meg og meldt meg inn på Grete Roede kurs (ung 18-25) på bryn, med oppstart på Mandag. Noen som skal?

 

Gruer meg veldig, har vært overvektig hele livet, men i de siste årene har vekta økt betraktlig og jeg orker ikke lenger å se meg selv i speilet. Jeg har prøvd å slanke meg på egenhånd, men jeg er så dårlig på å spise regelmessig selv om det er sunt. Som regel så spiser jeg bare ett måltid om dagen, og stapper i meg godis mer enn det som burde vært lov.

 

Jeg har ikke turt å veid meg siden jeg gikk i 6 klasse på barneskolen, men jeg tipper rundt 135-150 kg. Jeg er 20 år nå, men kroppen min er like forfallen som en på 110. Jeg er vanvittig skremt, noen som har noen tips til å holde motivasjonen oppe og HVORDAN KLARER DERE DET? Føler meg så utrolig svak :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrilletrillet

Hei,

 

Så flott at du har tatt oksen ved hornene og meldt deg på kurs. Det å faktisk innse og ta den avgjørelsen kan av og til være det vanskeligste med hele prosessen.

har selv gått på ung kurs og det var kjempe bra. Jeg gikk ned 15 kilo på 3 mnd og var storfornøyd. (nå er de på igjen, men der er nå en annen historie).

 

Etter min erfaring så er det ingenting i grue seg til, det som er kjekt med ung er at alle som er der er i samme båt. jeg var en av de største på mitt kurs, og første dagen følte jeg at alle så,lo og nærmest gremmet seg over meg. Men jeg var også den som gikk ned mest, kjappest og viste mest resultater når det kom til midjemål osv.

Så dette går nok helt fint.

 

Du får mange verktøy og tips og så finner du det som passer godt for deg.

 

Noen tips som hjalp meg og holdt min motivasjon oppe:

 

* Lag deg delmål og belønn deg selv når målet er oppnådd.

* Ta gjevnlige mål av kroppen ( hver uke er gjerne litt mye, kanskje hver 14.dag)

 

* Gå på vekten bare 1 gang i uken. Du kan bli veldig "syk" av å hoppe av og på hver dag hver time. holdt deg til et tidspunkt en dag.

 

Ellers vil jeg bare si lykke til, og kanskje vi kan følge hverandre på veien? Jeg skal ned rundt 30-35 kilo nå. og vekten i går var på 114,5. =( :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Secretbohemian

Tusen takk for fine ord!

 

Gruer meg litt til kurs, tenker nok at jeg er nok den største der, ganske så skammelig at man kan la kroppen sin bli sånn egentlig!

 

Men nå skal jeg opp av den dype grøfta, og det er fint at jeg ikke er den eneste som må gjennom dette!

 

Vil gjerne ha en å gå veien med, så det var hyggelig spurt! Begynner med trening igjen i dag, mens kostholdet får vente til Mandag så jeg får en god oversikt om hvordan jeg burde spise! Første gang i mitt liv jeg er så motivert!

 

Weee, gleder meg til et sunnere liv! Trenger ikke å bli skinny, men jeg vil bare bli SUNN og STERK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrilletrillet

Det er jo derfor vi er her :D

 

Du må bare tenke at alle er i samme båt og at somoftest er det de største som har flest "uvaner" som tar av mest og kjappest. (jallefall i begynnelsen) =D Gleder meg til å hørre hvordan det har går på mandag.

 

Høres greit med at du venter med kostholdet til mandag, selvfølgelig er det jo ikke så dumt å gjerne tenke på å redusere godteri og slikt i helgen, men jeg hadde også ventet til kursstart og meny valg før jeg virkelig startet opp. Greit å ha alle verktøyene foran deg. :D

 

I dag har jeg planer om å ta et motivasjonsbilde av meg selv å hente på innsiden av skapdøren så det "slår" meg i trynet hver gang jeg åpner døren og skal kle på meg. Ingenting er vel bedre motivasjon enn å se en valross i oldemorsndertøy :)

 

Er helt enig at det ikke er målet å bli superskinny og kunne kjøpe en dongribukse på bikbok i størrelse xs, men å bli sunn, frisk og vite at ingenting kan stoppe deg for du er frisk.

 

Jeg selv har egentligt et ganske motiverende mål foran meg. Jeg må ta offshoresertifikatet og med det trenger jeg helseattest for å komme meg ut i nordsjøen. problemet er bare at de har satt BMI grensen på 30. (Noe som er helt på tryne å gå utifra BMI.) min ligger nå på 40+ så når jeg er under 30 skal ut i nordsjøen og besøkene plattformene jeg sitter og jobber oppimot. Det blir kjekt :-D

 

Men nå nærmer det seg jo helg også, og jeg sliter med å finne noe kos å spise på. Tenkte snack a jack eller kesam med frukt. Men lurer på om det ikke er noe annet spennende og sundt der ute :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha lykke til på kurs, og jeg regner med at det kommer til å gå bra! :)/> Har selv aldri gått på kurs, eller egentlig forsøkt å gå ned i vekt. Er også 20, og har mer enn nok å ta av. Har vært overvektig hele livet, og er rimelig klar for en endring, kjenner jeg. Ligger nå på 114, og har prøvd å ta meg selv i nakken på nyåret. Jobber først og fremst med motivasjonen, og har prøvd å kutte ut sukkertøyet, men det er lettere sagt enn gjort. Begynner å trene til uka, og får håpe at det funker, eller at jeg ikke kreperer på tredemølla. Vi får vel motivere hverandre, og være flinke med tilbakemeldinger. Ville bare legge igjen en lite melding, og si at du ikke var alen(!) - vi er flere i samme båt.

 

Nå har jeg endelig tatt motet til meg og meldt meg inn på Grete Roede kurs (ung 18-25) på bryn, med oppstart på Mandag. Noen som skal?

 

Gruer meg veldig, har vært overvektig hele livet, men i de siste årene har vekta økt betraktlig og jeg orker ikke lenger å se meg selv i speilet. Jeg har prøvd å slanke meg på egenhånd, men jeg er så dårlig på å spise regelmessig selv om det er sunt. Som regel så spiser jeg bare ett måltid om dagen, og stapper i meg godis mer enn det som burde vært lov.

 

Jeg har ikke turt å veid meg siden jeg gikk i 6 klasse på barneskolen, men jeg tipper rundt 135-150 kg. Jeg er 20 år nå, men kroppen min er like forfallen som en på 110. Jeg er vanvittig skremt, noen som har noen tips til å holde motivasjonen oppe og HVORDAN KLARER DERE DET? Føler meg så utrolig svak :(/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Secretbohemian

Lilletrille, jeg har skrevet mange motivasjonslapper og hengt det opp på speil, kjøleskapet og klesdøren. Haha, de er kanskje litt brutale, men bare sannheten! Det med offshoresertifikatet er jo virkelig genialt! Da har du jo et konkret mål på en måte! Og det skal du klare! =D

 

Tenkte jeg skulle "kose" meg en siste gang i går, men da jeg stod i godtehylla på rema så bare så jeg ned på magen min og tenkte "er det virkleig verdt det?" Så jeg gikk derfra med god samvittighet! :lol: Jeg føler meg virkelig motivert nå, og det er kanskje derfor jeg gruer meg sånn. For hvis jeg feiler nå, vil jeg noen gang greie det da? Men jeg kan jo ikke tenke sånn heller, i morgen er det begynnelsen på et nytt liv, og startet i dag med en tur på over 3 timer!

 

Chunky, tusen takk for meldingen din! Det er godt å vite at vi er flere, og da er det samtidig fint å kunne støtte og pushe hverandre frem til målet! Motivasjon er nok nøkkelen i vektreduksjon, er viktig at det er på plass! Dette må vi greie! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrilletrillet

Lilletrille, jeg har skrevet mange motivasjonslapper og hengt det opp på speil, kjøleskapet og klesdøren. Haha, de er kanskje litt brutale, men bare sannheten! Det med offshoresertifikatet er jo virkelig genialt! Da har du jo et konkret mål på en måte! Og det skal du klare! =D

 

Tenkte jeg skulle "kose" meg en siste gang i går, men da jeg stod i godtehylla på rema så bare så jeg ned på magen min og tenkte "er det virkleig verdt det?" Så jeg gikk derfra med god samvittighet! :lol:/> Jeg føler meg virkelig motivert nå, og det er kanskje derfor jeg gruer meg sånn. For hvis jeg feiler nå, vil jeg noen gang greie det da? Men jeg kan jo ikke tenke sånn heller, i morgen er det begynnelsen på et nytt liv, og startet i dag med en tur på over 3 timer!

 

Chunky, tusen takk for meldingen din! Det er godt å vite at vi er flere, og da er det samtidig fint å kunne støtte og pushe hverandre frem til målet! Motivasjon er nok nøkkelen i vektreduksjon, er viktig at det er på plass! Dette må vi greie! :D/>

 

Hehe, ja det er vel den brutale sannheten som kan gi den beste effekten?.

Så bra at du gikk fra rema med god samvittighet, det skal mye selvdisiplin til å gå fra godterihylla uten litt av alt.

 

Feiler du nå, så feiler du nå og det finnes alltid andre sjangser, men jeg tror du kommer til å klare deg veldig bra. Er ufattelig kjekt å gå på kurs og ha noen som "puster" deg i nakken. Andre kvinner å dele frustrasjon og glede med. Dette klarer du så absolutt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrilletrillet

Nå er det første kursmøte om et par timer! Gruer meg så fryktelig! I dag er dagen, haha! Uff :P/>

 

Lykke til, veldig spent på å høre hvordan det gikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Secretbohemian

Da var jeg hjemme igjen fra kurs! Ble litt overveldet at jeg var den eneste "feite" der, men det var koselig kveld, og jeg gleder meg til neste gang. Vekta viste 143.. Det er merkelig egentlig å være så "feit" haha. uff. Da er det bare å begynne å skifte livsstil da! Blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrilletrillet

Da var jeg hjemme igjen fra kurs! Ble litt overveldet at jeg var den eneste "feite" der, men det var koselig kveld, og jeg gleder meg til neste gang. Vekta viste 143.. Det er merkelig egentlig å være så "feit" haha. uff. Da er det bare å begynne å skifte livsstil da! Blir bra :)/>

 

Så bra at det var en kjempe koselig kveld :) Er det ikke en litt ekstra motivasjonsfaktor og være den største? Nå må du bare vise alle at du kan "kick some ass". Dette blir nok kjempe bra :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Secretbohemian

Er på min første ORDENTLIGE dag, selv om jeg var flink i går også! Men i dag så har jeg virkelig stått på! Ble satt på meny 3, ca 1900 kcal om dagen. Og jeg KLARER ikke å spise så mye! Det er faktisk ubeskrivelig mye når det er sunn mat! Føler jeg har spist opp kjøleskapet mitt, og alikevel så ligger jeg på rundt 1200 kcal i dag. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Secretbohemian!

 

Vil bare ønske deg masse lykke til på din reise mot ditt "slankere jeg" :)

 

Jeg vet godt hvordan det er å være ung og stor.. Og hvor håpløst ting kan se ut, om det er langt mot mål. Men det er fullt mulig!! Bare ta en dag av gangen, og endre på vanene litt om litt - så kommer dette til å gå kjempebra!

 

Du har gjort et veldig klokt valg når det kommer til å melde seg på et kurs. Jeg holder selv kurs på Briskeby og Rodeløkka, og det er noe med det å ha den "forpliktelsen" med å komme og veie seg en gang i uka. Motivasjon og kunnskap vil du få fra kurslederen, og ikke minst fra de andre som går på kurs sammen med deg. Det er så mye lettere når man er flere sammen!

 

Når det gjelder det at du ikke klarer å få i deg nok kalorier, så prøv å spis mer energitett mat. Det vil si mat med mange kalorier - som for eksempel pålegg med sunne fettstoffer (makrell i tomat, ha litt lettmajones på, bruk smør på brødskiva, osv). Er du glad i ost er dette også mat som raskt fyller opp kaloriene. Juice inneholder endel kalorier det også.

Så ta deg et ekstra glass eller to med det, for å fylle opp :)

Du finner også flere tips i kursboka ;)

 

 

Igjen, lykke til! Stå på! ;) You can do it!

 

*Cheer*

 

 

Vennlig hilsen

Susanne, 26 år :)/>/>

 

(tidligere 40 kilo tyngre enn i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Secretbohemian

Tusen takk for svar Susanne! Jaa, gruer meg dog litt til å veie meg igjen, vil så inderlig gå ned noe. Om det så bare er 10 gram haha! I dag kom jeg meg opp på 1600 kcal, og det skal jeg si meg fornøyd med. Er vant til å spise et stort måltid, mens de siste dagene har jeg klart i hvertfall 3 små! I dag så rakk jeg ikke å lage meg middag før trening, og måtte ty til narvesen (var på besøk på et sykehus etter trening og det er det eneste i området) tenkte å finne en skyr eller noe lignende, men var lite av det. Så kjøpte meg en sånn krepsesalat med pasta. Er jo ikke det beste for kroppen, men etter 1 time kondisjon og 25 min styrke var jeg bare nødt. Dårlig planlegging fra min side! Men, men!

 

Må bare si at dette er første gangen det virker så "enkelt" å en sunnere livsstil i møte. Null problem med maten og har ikke særlig søtsug heller!

 

Takk for tips angående pålegg forresten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest friskfisk

Hei Secretbohemian :D

når er jeg spent å høre hvordan det går..

Jeg har besøkt tråden din, men den var vært litt "død" i det siste.

Håper jeg (og vi andre) får høre hvordan det går med deg :)

 

Jeg er også "slankern", er 22 år :)

håper jeg får "joine" dere i kampen mot kiloene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei secretbohemian!

 

Jeg er også spent på hvordan det går med deg. Jeg går hos samme kursleder, jeg syns hun er topp! :) Hadde jeg kunnet hadde jeg gått på samme 18-25-kurs som deg, men det klaffet dessverre ikke denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest lilletrilletrillet

Er på min første ORDENTLIGE dag, selv om jeg var flink i går også! Men i dag så har jeg virkelig stått på! Ble satt på meny 3, ca 1900 kcal om dagen. Og jeg KLARER ikke å spise så mye! Det er faktisk ubeskrivelig mye når det er sunn mat! Føler jeg har spist opp kjøleskapet mitt, og alikevel så ligger jeg på rundt 1200 kcal i dag. Noen tips?

 

Hei igjen :)

 

Plutselig ble det et veldig stort opphold for meg fra forum, men etter en grusom helg så måtte jeg bare inn å lese og få ny motivasjon. :)

Hvordan går det med deg? Kjempe nysjerrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest dundrepahundre

Hei jeg er en jente på 22 år som også er veldig lei overvekten.

 

Har laget meg en blogg for å skrive ned tanker og følelser, og oppturer og nedturer. Bruke den som en slags dagbok hvor jeg kan se tilbake for å få motivasjon til å fortsette.

 

Håper noen kunne vært intresert i å følge meg, og hjelpe meg og finne inspirasjon samtidig som jeg håper å være en inspirasjon.

 

Følg meg på dundrepahundre.blogg.no :)/>

 

Har nettopp startet både bloggen og veien ned til trivselsvekten så nå er det bare å kjøre på :D/>

Har også laget meg en tråd som heter dundrepåhundre her inne:)

 

Håper dere alle klarer målene deres og kan hjelpe meg å nå mine:)

 

- hilsen dundra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
 Share

×
×
  • Opprett ny...