Gå til innhold

Kokosmelk


Gjest lilletrilletrillet
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest lilletrilletrillet

Jeg er veldig glad i å lage thai mat, både selve kokeleringen og spisingen. I asiatisk mat er det veldig mye grønt og godt, magert kjøtt og fisk, men så kommer denne kokosmelken. Jeg leste på boksen i går og finner denne veldig rik på kalorier og fett. Jeg har lest at matfløte er det beste alternativet, men jeg klarer ikke å se for meg helt hverken smak eller "opplevelsen" med matfløte.

 

Er det noen av dere som vet hvor skadelig kokosmelk egentlig er og om det finnes bedre og enklere alternativer som slekter mer på kokosmelk enn matfløte. ?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nedogblider

Jeg er veldig glad i å lage thai mat, både selve kokeleringen og spisingen. I asiatisk mat er det veldig mye grønt og godt, magert kjøtt og fisk, men så kommer denne kokosmelken. Jeg leste på boksen i går og finner denne veldig rik på kalorier og fett. Jeg har lest at matfløte er det beste alternativet, men jeg klarer ikke å se for meg helt hverken smak eller "opplevelsen" med matfløte.

 

Er det noen av dere som vet hvor skadelig kokosmelk egentlig er og om det finnes bedre og enklere alternativer som slekter mer på kokosmelk enn matfløte. ?

;)/>

 

Hei!

Jeg mener at jeg fant fett-redusert kokosmelk på butikken forleden. Den er mye mer flytende, så retten blir ikke så tykk, men smaken var god. Og så reduserer jeg litt på mengden.

 

Det beste er om du bruker kalkulatoren her inne (under registrering) og legger inn hva du har i en hel rett. Da kan du også leke litt med hvor mye kokosmelk du faktisk kan bruke og fremdeles ha en middag med normalt ant kalorier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny har i alle fall mange forskjellige lett-kokosmelker. Husker ikke hvilken som har lavest kalori-innhold i farten, men mener den minste jeg har funnet er på ca 50 kcal/100 gram. Det er jo MYE mindre enn vanlig kokosmelk, men også matfløte. Og jeg syns den smaker godt også!

 

Pleier ikke å ha vanlig koksmelk, så merket derfor ikke noe til at den er tynnere enn vanlig - men muligens er det som sagt bare meg. Men hvis du merker det, kan du kanskje prøve å tykne med maizena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykletiljobben

Det er mulig jeg tar feil, men så vidt jeg har kunnet lese meg frem til på bokser med koksmelk, ser lett kokosmelk egentlig bare ut til å være tynnet med vann?? Så jeg pleier å kjøpe små bokser med vanlig kokosmelk, og tilsette vann/buljong i like mengder. Smaker kjempegodt, og bare halvparten av kaloriene... (nå er det lenge siden jeg har brukt vanlig koksmelk i normale mengder da, så smaken er sikker litt "tynnere" - men noe må man jo ofre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrilletrillet

Takk for gode råd, skal ta meg turen innom meny å se om jeg finner fett reduserende koksmelk, eller prøve med buljong og vann. Bruker veldig mye buljong i thaimat så det hadde jo vert kjempe flott:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykletiljobben

Akkurat fett*reduserende* kokosmelk skal du vel lete lenge etter (i såfall står en hel verden klar til å høre om det!), men fett*redusert* bør de ha på meny - jeg finner det både på kiwi og prix her jeg bor...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...