Gå til innhold

Junibrud 2013


Gjest Sommerbrud_2013
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Sommerbrud_2013

Hei,

 

Nå nærmer deg seg bryllupet vårt med stormskritt. Vi skal gifte oss om 161 dager. Jeg har klart å trene regelmessig i hele høst, men ikke kommet ordentlig i gang med kaloritellingen. Likevel veier jeg heldigvis litt mindre nå enn etter sommeren, så det har ikke gått feil vei i det minste. For å få til noe ordentlig vektnedgang MÅ jeg telle kalorier, det vet jeg, så det er bare å komme i gang nå.

 

I oktober fikk jeg målt fettprosenten min; den er 35,5 %. Fikk servert at for kvinner er 21-25 % veltrent, 25 - 32 % normalvekt, mens over 33 % er overvekt. Så jeg er jo overvektig - og det visste jeg jo, men målet må jo være å komme under 30 %.

 

Jeg tror jeg venter med å måle ny fettprosent til jeg har gått ned noen kilo. (De tilbyr måling av fettprosent på treningssenteret jeg er medlem på, så jeg har tenkt til å betale for noen målinger til underveis.)

 

Jeg er ikke flink til å oppdatere, så jeg fant ut at jeg ville ha en egen tråd sånn at jeg kanskje har litt mer oppdateringspress.

 

Start 4. januar;

Høyden min er; 156 cm

Vekten min er; 69,0 kg

 

Jeg har allerede bestilt brudekjolen, men den kan syes inn flere størrelser, så det skulle ikke være noe problem at jeg forsøker å gå ned i vekt nå.

 

Utfordringene mine;

- Trene regelmessig

- Spise passe til middag

- Unngå å overspise søtt (hovedutfordringen; ikke kjøpe søtt når jeg er fysen)

 

Jeg tror jeg bruker mat til trøst, for å dempe følelser og når jeg kjeder meg. Jeg må nok jobbe med dette nå, sånn at jeg ikke går opp igjen i vekt senere. Det har jeg gjort før.

 

Sommerbruden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud_2013

Hei,

 

Jeg har gått ned 300 g til i dag. Det er en grei start, siden det var flere juleselskap i løpet av helgen - men nå må det være FULLT fokus fremover. Dessverre sprakk jeg litt da jeg fant noe sjokoladerester etter julen i en skuff hos oss. HUFF! Men nå er det TOMT! Så nå skal det ikke handles noe mer heller. Hvorfor spiste jeg sjokoladen? Jeg var litt sulten etter middag. Jeg var alene hjemme, så ingen "visste om det", den var i skuffen, jeg kjedet meg og jeg er veldig glad i sjokolade - altså ingen god grunn.

 

Jeg har fått trent, og begynt å registrere trimpoeng igjen etter jul. Og så forsøker jeg å redusere på kaloriene. I løpet av denne uken og neste er planen å redusere maten gradvis til;

Frokost:

2 knekkebrød med pålegg og grønnsaker

 

Lunsj:

2 knekkebrød med pålegg og grønnsaker og 1 frukt

 

Mellommat:

1 frukt

 

Middag:

1 porsjon, mesteparten grønnsaker (halve tallerkenen), litt av alt det andre (halve tallerkenen), alt er magert

 

Kveldsmat:

Grønnsaker, og eventuelt 1 knekkebrød

 

Totalt forsøker jeg å lande på meny 1, 1200 kcal i løpet av disse ukene altså. Jeg tar det litt skritt for skritt, for jeg vet fra tidligere at når jeg lenge har pleid å spise litt mer mat så bruker jeg litt tid på å føle meg mett med mindre mat. Og da tar jeg heller 1 knekkebrød ekstra eller litt ekstra middag, enn å ikke bli mett - for da går jeg plutselig å snoker. Det er mye skumlere. :) Selv om det er tomt i skuffene nå da.

 

Jeg har gått inn 2 cm rundt magen siden midten av desember. Jeg målte midjemålet mitt en gang i desember, så det er jeg jo fornøyd med nå! :)

Ha en fin kveld!

 

Sommebruden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud_2013

Hei hei,

 

Nå er det søndag igjen, og jeg tenkte at jeg skulle lage en ukeplan for middager. Jeg må noen dager lage klar middagen kvelden i forveien dersom jeg skal rekke å trene. Så for at alle middagene skal bli sunne og ha godt med grønnsaker tenkte jeg det var lurt å planlegge nå i forkant av uken. I morgen har jeg tid til å handle inn for hele uken.

 

Treningen er på plass igjen etter jul, så der er det egentlig samme rutine som det var i høst. Det er viktig med mange trimpoeng for meg for å få en strammere og mer veltrent kropp, ikke bare gå ned i vekt. Dessuten går jeg aldri ned i vekt uten trening. Det har vært min erfaring tidligere hvert fall.

 

Jeg tenkte meg en tur ut nå snart for å samle noen flere trimpoeng, så da avsluttes denne uken greit også.

 

Jeg skal forsøke å ha fast veiedag på onsdager, det har blitt litt tilfeldig tidligere siden jeg har tatt det de morgnene jeg har klart å komme opp tidlig nok til å få målt midje og notert vekten. Jeg er av og til fæl til å komme ut av senga om morgenen, men onsdager skal jeg få til altså!

 

Ønsker en fin uke til alle som er innom og tar en titt her!

 

Sommerbruden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud_2013

Jeg har snoket en del på forumet i dag. Det var flere som har laget en oversikt over vekten sin i et eget innlegg, og jeg tenkte at det virker å være ganske motiverende. Derfor lager jeg en samlet oversikt her, som jeg tenker å oppdatere hver uke.

 

Jeg er altså 156 cm høy og ønsker å gå ganske mye ned i vekt.

 

Vekt og midjemål

14. desember 2012: 70,2 kg, 76 cm, BMI 28,8

4. januar 2013: 69,0 kg (-1,2 kg)

9. januar 2013: 68,7 kg (-1,5 kg), 74 cm (-2 cm)

15. januar 2013: 68,2 kg (-2,0 kg), 73 cm (-3 cm)

24. januar 2013: 68,2 kg (-2,0 kg), 73 cm (-3 cm)

 

Sommerbruden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud_2013

Hei hei,

 

Jeg har meldt meg på mosjonsutfordringen for januar i treningsforumet her. Satser på å skrape sammen en del trimpoeng i januar! :)

 

Jeg har gått ned 0,5 kg og mistet 1 cm rundt magen siden forrige uke. Ble visst til at det ble veiedag i dag, tenkte egentlig å ha på onsdager, men så hadde jeg så god tid på morgenen i dag.

 

Jeg har fått besøk av tante rød nå også, så jeg er litt nysgjerrig på om det har noen effekt på vekten min eller ikke. Vi får se neste uke. Jeg håper i så fall det er sånn at jeg binder ekstra vann nå, så kanskje jeg går ned mer til neste uke? ;) Det er alltid lov å håpe hvert fall.

 

Det er litt bryllupsplanlegging på programmet for helgen, utover det går dagene i ett. Mye å henge fingrene i på jobben etter juleferien, også har vi mye vi ordner med hjemme også. I tilegg til at jeg forsøker å skrape sammen trimpoeng.

 

Ha en fin dag til deg som titter innom!

 

Sommerbruden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud_2013

Delmål!

 

Jeg vil ha premier underveis! :) Og jeg er usikker på om jeg faktisk kan rekke hovedmålet mitt til bryllupet, så greit å nå noen delmål da hvert fall. Jeg har ikke forslag til premier enda, bortsett fra at premiene IKKE skal ha noe med mat å gjøre hvert fall. I så fall måtte det være en sunn kokebok. :P Vi får ta premier etter hvert når det nærmer seg.

 

Delmål 1: 67,5 kg og BMI 27,7 - tapt 2,7 kg, 13. mars - Nådd dato:

Delmål 2: 65,0 kg og BMI 26,7 - tapt 5,2 kg, 3. april - Nådd dato:

Delmål 3: 62,5 kg og BMI 25,7 - tapt 7,7 kg, 24. april - Nådd dato:

Delmål 4: 60,0 kg og BMI 24,7 - tapt 10,2 kg, 15. mai - Nådd dato:

Delmål 5: 57,5 kg og BMI 23,6 - tapt 12,7 kg, 12. juni - Nådd dato:

Hovedmål: 55,0 kg og BMI 22,6 - tapt 15,2 kg, 17. juli - Nådd dato:

 

Dersom jeg skal nå hovedmålet til bryllupet så betyr det 91 gram ned per dag, eller 640 gram ned per uke. Jeg tror ikke egentlig at jeg kommer til å klare dette, for jeg har da gjort noen forsøk før og det pleier å ta tid med kroppen min. Sakte, men sikkert. Så vi får forskyve datoene litt etter hvert. Det hadde vært supert å komme til 50-tallet før bryllupet.

 

Ønsker alle en fin uke! Jeg merker jeg er spent på veiing denne uken. Jeg fikk på meg en bukse i helgen som jeg ikke har brukt på en stund, så det hjelper å få kommet godt i gang med BÅDE trening og sunnere mat. Kombinasjonen er gull!

 

Sommerbruden!

 

Redigert 21. februar:

Jeg når ikke målet til bryllupet! Det er jeg helt sikker på, men jeg kan jo nå det senere. Dersom jeg klarer å miste rundt 700 gram per uke så vil jeg fortsatt ha mistet over 10 kg til bryllupet, så det håper jeg at jeg får til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud_2013

Hei hei,

 

Jeg ble forsinket i dag morges, så jeg rakk ikke vekt og midjemål. Arg! Superfrustrerende, jeg hadde lyst til å se ståa nå. Jeg har en magefølelse på at vekten er stabil, men i så fall håper jeg midjen har krympet noe. Vi får se i morgen. Jeg har egentlig vært flink med kosthold, og jeg har trent mye. Det eneste var en sprekk forrige onsdag, da jeg fikk med noe usunt fra butikken som raste rett ned i magen etterpå. Det var helt idiotisk. Jeg handlet skrubbsulten etter trening, dummeste jeg kunne gjort tror jeg. Det er mye bedre å ha et mellommåltid i bilen i så fall, så jeg ikke er så sulten på butikken - det fungerer jo ikke. Planlegging, planlegging, planlegging!!!

 

Jeg leste Dagbladet i går. Der var det en artikkel om en studie som hadde visst god vektreduksjon, og også at deltakerne hadde beholdt vekttapet over tid. Oppsummeringspunktene var:

  • Spis etter tallerkenmodellen, der halvparten skal være grønnsaker
  • Bytt til produkter med lavt fett- og sukkerinnhold
  • Lettsaft og lettbrus fikk deltakerne drikke så mye de vill
  • Gå på vekta minst tre ganger i uken
  • Kutt ned på inntak av godteri, kaker, desserter, brus og snacks. Du skal bare spise 100 gram med dette per uke.

 

Jeg har tidligere veid meg hver dag. Jeg har ikke gjort det på en stund nå, men jeg har også vært usikker for her inne på forumet er det mange som har ulike meninger om det å veie seg hyppig. Nå tenker jeg at jeg kommer til å veie meg oftere igjen, etter å ha lest denne artikkelen. Jeg har aldri sett noe forskning som sier at det er farlig for vektreduksjon å gå ofte på vekten, så da tror jeg heller at jeg ønsker det for å ha en pekepinn gjennom uka også. Jeg har jo sett før at det kan svinge en del fra dag til dag, så jeg har opplevd bedre kontroll av å følge hver dag.

 

Kommer tilbake i morgen med vekt og midjemål!

 

Sommerbruden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud_2013

Kjedelig resultat. Det var ingen endring siden forrige uke, verken på midje eller vekt. Jeg fortsetter å trene og telle kalorier, og håper på et bedre resultat til neste uke. Synes det er litt rart om utskeielsen min forrige onsdag kan ha påvirket resultatet i dag, syntes jo likevel jeg burde gått ned noen hundre gram.

 

Sommerbruden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud_2013

Jeg er på full fart framover fortsatt. Dersom vekten står stille på nytt til onsdag så må jeg sjekke over kaloriene og se om jeg må kutte ned enda mer. Får være litt mer nøye i så fall, men jeg krysser fingrene for nedgang slik at jeg kan fortsette sånn som nå - det kjennes nemlig nokså greit i kroppen.

 

Jeg tenkte at jeg må finne på noen forslag til premier ved nådde delmål, slik at jeg har noen ting jeg kan tenke på som motivasjon:

  • Ny veske! Det trenger jeg. Jeg kan titte litt rundt, så kanskje jeg etter hvert finner en jeg kan ha målsetning om å få etter hvert.
  • Bikini. Jeg skal jo på bryllupsreise, så dersom jeg nærmer meg ett delmål i mai/juni så kunne jo det passet veldig fint å ha bikini-shopping som premie.
  • Nye sko. Dette kan godt være premie når snøen begynner å smelte. Jeg vil gjerne ha noe nytt og fresht til våren.
  • Frisørtime! Dette kan være en veldig fin delmålspremie, den burde jeg ha om ikke altfor lenge egentlig. :)
  • Kjole. Jeg vil gjerne kjøpe meg noen fine vår/sommerkjoler når det kommer i butikkene. Så det kunne vært en fin premie.
  • Nytt undertøy
  • Hage/utestæsj. Jeg vet at jeg kommer til å ønske meg noe nytt ute når våren endelig kommer for fullt, så får vi se om ikke jeg kanskje finner noe jeg skal sette på premielisten i stedet for bare å kjøpe det.

 

Totalt har jeg laget meg 6 delmål/mål, og jeg er jo egentlig ganske skeptisk til at jeg når alle sammen denne våren, men det er hyggelig å ha litt ulike premier å velge mellom. Søkte litt rundt på dette forumet og google for å se hva andre har satt opp som premier underveis. Mange som er flinke til å "spare" kilo før de kjøper noe de har lyst på. Jeg håper jeg får nådd en del delmål før bryllupet!

 

Sommerbruden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Sommerbrud_2013

Hei hei,

 

Det gikk jo ikke som planen! Jeg er sannsynligvis tilbake til start. Februar har vært en eneste nedtur, har skjedd en del greier, og jeg har trøstespist og ikke klart å få til noe av det jeg hadde tenkt - eller, det er hvert fall sånn det føles nå.

 

MEN i kveld føler jeg for første gang på en god stund at jeg er klar igjen. Så da er det bare å kjøre på, for jeg har ikke mye tid igjen. Starter i morgen tidlig med full registrering av alt som går inn. I tillegg skal jeg lage en middagsplan for uken som kommer, og handle inn.

 

Det er heldigvis sånn at jeg alltid kan være sunn igjen, selv om jeg har vært litt usunn en stund. :)

 

Sommerbruden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...