Gå til innhold

sliter med motivasjonen


tromsøjente

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg begynte på et grete roede kurs for 2, 5 år siden, da gikk jeg på tre kurs og gikk ned 15 kilo. Jeg synes ikke det var noe slit i det hele tatt. Etter kursene gikk jeg stabiliserings kurs, ikke fordi jeg var ferdi å slanke meg, men fordi det stoppet opp og jeg trengte pause. Jeg synes det var greit for da visste jeg at noen "passet" på meg.

 

Det gikk kjempefint, jeg klarte å holde vekta. Etter noen måneder begynte jeg på et nytt kurs i håp om å klare å gå ned de siste kiloene. Da gikk jeg ned 4,5 kilo. var jo selvfølgeli fornøyd med å gå ned, men synes vel at det var litt lite.

 

Det som er problemet nå er at jeg prøver å følge opplegget her på vektklubben, men jeg merker ingen nedgang. Og da blir det jo veldi vanskelig å holde motivasjonen. I høst har jeg lagt på meg 4 kilo.

Lurer litt på om jeg spiser for lite, når jeg gikk på kurs lå jeg på 1500 kcal om dagen. Men jeg har lest en erneringsfyiolog si at å spise mindre enn 1600 kcal om dagen er for lite...

 

Jeg kan legge til at jeg trener på sats 3 ganger i uka, og det har jeg gjort hele tiden...

 

Håper noen kloke hoder har en mening om hva som er galt og har forslag til hva jeg skal gjøre....kjenner at jeg er kjemperedd for å legge på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på ulike nettsider for å finne ut hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt. Rådene er jo generelt at en bør bruke mer kcalorier enn en tar inn. Men jeg har i tillegg troen på at trening og gå tur gir best resultat.

Før trente jeg også på sats 3 ganger per uke og passet på hva jeg puttet i munnen. Men jeg var ikke fornøyd med resultatene. Jeg klarte etter mye strev å gå ned 2 - 3 kilo, men det gikk så sakte at jeg mistet all motivasjon og la på meg igjen.

 

Etter å ha prøvd mange ulike dietter uten virkning, fant jeg ut at jeg måtte prøve å finne en annen løsning. Jeg spurte meg selv hvor aktiv jeg egentlig var i løpet av en uke. Og svaret jeg kom fram til var ganske skremmende. Jeg er student og sitter mye på lesesal. Jeg tar bussen fram og tilbake til skolen, og når jeg kommer hjem om kveldene sitter jeg mye foran tv en. Altså mye sitting i løpet av en dag, og brukte kroppen generelt for lite. Og de 3 timene med trening i uken var selvfølgelig bra, men ikke nok.

 

Jeg kom etterhvert fram til at jeg skulle prøve å gå mer. Så jeg startet med å gå en halv time hver dag. Og det har jeg fortsatt med i to mnd nå. Jeg prøver å gå en time hvis jeg har overskudd og tid til det. I tillegg trener jeg 3 ganger i uken. Jeg har også kjøpt en step maskin til 300 kr på obs som er utrolig god å ha på dager med dårlig vær ute, når det frister lite å gå tur.

 

Jeg har fått utrolig gode resultater på de to mnd. Jeg har gått ned i vekt, og har merket at kroppen har forandret seg og blitt fastere. Dessuten har jeg fått mye mer energi. Men selvfølgelig passer jeg på hva jeg spiser. Jeg har et regnestykke på antall kalorier jeg trenger iløpet av en dag og hvor mye jeg tar inn og skriver opp differansen på det. Eks : jeg regner at jeg trenger 24kcal per kilo kroppsvekt. Så legger jeg til antall kalorier jeg bruker på turgåing og trening. Dette blir til sammen behovet. Så trekker jeg fra antall kalorier jeg har spist. En skal "spare inn " 10 000 kcal for å gå ned en kilo. Så en kan jo sette regnestykket på det.

 

Hvis en for eksempel spiser 1 godtepose ekstra på lørdag, og så et kakestykke på besøk og så en kaffe latte på kafe, og har fått i seg kanskje 2000 kcal ekstra, så kan en jo si at dette tilsvarer 0,2 kg. Så hvis en har vært flink hele uka med mat og trening, så kan fort en lørdagsutskeielse ødelegge litt for den framgangen en ønsker. Det lønner seg å telle kalorier i alt det en putter i munnen i begynnelsen for å få kunnskap om hva som inneholder hvor mye. En kan få seg ett par overraskelser.

 

Det er også viktig å få i seg nok av det rette fettet. CLA og omega 3 fungerer bra for meg. Og så er det ofte slik at mange lett produkter inneholder lite fett men mye raske karbohydrater. Dette får blodsukkeret til å svinge mer og da legger enn fortere på seg. Hvis søthungeren kommer er det greit å ty til frukt som smaker søtt som melon, pærer o.l. Og spis frukten fremfor å drikke juice. Hvis en tar seg en sjokolade eller annet goderier så er det lurt å kombinere med

noe som inneholder fiber og sakte karbohydrater for å stabilisere blodsukkeret.

 

Til slutt vil jeg anbefale å prøve styrketrening med eller uten vekter. Desto mer muskelmasse en har, desto mer forbrenner en.

 

Lykke til da. Stå på og ikke gi opp. Si til deg selv at dette skal du klare. Jeg må fortelle det til meg selv hele tiden. Og jeg er ikke redd for å be venner og familie å passe litt på og minne meg på å velge et sunt alternativ når vi samles. Det er lett å skeie ut, veldig lett, men det er ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fine innlegg, begge to.

 

Tror at det å øke treningsmengden i noen grad er veldig viktig. Når vi spiser og trener i samme mengder hele tiden, så vender kroppen seg til det, forbrenningen legger seg på et nivå og kroppen stopper opp å bruke av overskuddsfettet. Samtidig er det slik at det ikke er mulig å øke treningsmengden ubegrenset, da er det variasjon og veksling mellom vekttrening og kondis som kan bli løsningen.

 

Jeg er enig i at "små" belønninger gir store utslag. En av mine store svakheter er at jeg "belønner" meg selv med litt ekstra, enten mat eller frukt eller et halvt glass vin o.l., når jeg har vært så flink at jeg trent litt ekstra. Det blir det i alle fall ikke noen vektnedgang av.

 

Til sist, når du trener mye så veier muskler mer enn fett, da er målebåndet viktig. Centimeter teller også mye, ikke bare vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...