Gå til innhold

Denne gangen er det alvor


Gjest Ciuva
 Share

Anbefalte innlegg

Denne gangen er det alvor, dere. Det er langt fra første gang jeg er på greteroede.no med planer om et nytt og bedre liv, og det er langt fra den eneste siden jeg har vært på. Men med perfeksjonistspøkelset i baklomma har jeg stort sett alltid gitt opp før jeg har fått begynt. I begynnelsen av januar begynte jeg på kurs, og nå når jeg har to ukers ufrivillig pause fra kurs (pga reise og jobb) tenkte jeg det var på tide å starte min egen tråd. Jeg har aldri egentlig vært aktiv på forumet her og er særdeles lite flink til å kommentere på andres tråder, men sånn ble det nå bare.

 

Jeg er 29 år, og har hatt et mildt sagt elendig kosthold siden jeg flyttet hjemmefra som femtenåring. Fire år med internatskolemat var nok det som startet det hele – daglige ekspedisjoner ned på matbutikken for å kjøpe noe digg i stedet for middagen jeg ikke klarte å få ned. Siden har det bare ballet på seg, spesielt det siste halvåret, etter sist runde med sykdom og operasjon. Men denne gangen SKAL jeg få det til. Jeg har tenkt å gå på kurs helt til jeg er der jeg vil være, og håper på litt ekstra motivasjon her fra forumet.

 

For nå er jeg drittlei av å unngå det meste som heter speil (eller drukne meg selv i selvkritikk). Jeg er lei av å alltid føle at jeg ikke får det til, eller å leve etter Jakob Sande-diktet – «I morgon skal eg byrja eit nytt og betre liv – trur eg». Tingen nå er at jeg MÅ ned i vekt, og jeg må det nå. En av de største interessene mine er irsk dans, og etter å ha hatt en lang pause på grunn av sykdom har jeg endelig begynt igjen. Men dansingen er en voldsom belastning på absolutt alt fra hoftene og ned hvis jeg har noen – eller forholdsvis mange – kilo for mye, og siden jeg skal konkurrere i november er jeg bare nødt til å trene mye. I tillegg har jeg jo en dansekjole jeg helst skulle passe inn i – til denne konkurransen må jeg ha en ny solokjole uansett, men det er noe med det å stå oppå der foran alle de menneskene og føle seg vel, ikke som en hvalross kledd ut som menneske.

 

Trening generelt er ikke noe problem så langt – etter å ha vært overbevist om at jeg er så usportslig som det går an å bli mesteparten av livet har jeg nå plutselig begynt å elske å trene. (Hva i alle dager skjedde??) Jeg har dansetrening to ganger i uken, og da blir det fra 500-1000 kalorier hver gang, alt etter hva vi gjør. Jeg har også en fast joggeavtale en gang i uka, og prøver å få til to styrkeøkter i tillegg, så lenge helsa samarbeider. Tror kanskje problemet mitt eventuelt blir å ikke overdrive, slik at jeg ikke overbelaster noe.

 

Kostholdet, derimot, er det verre med. Jeg sliter med å få i meg nok av det jeg trenger, og lite nok av det jeg ikke trenger. Det er ikke det at jeg ikke vet hva som er sunt og ikke, eller ikke kan lage sunne og gode middager, det er bare tiltakslysten som svikter, og viljestyrken til å fortsette når jeg begynner å bli lei og motivasjonen daler. Utfordringen er også å spise ofte nok, så jeg ikke blir så sulten at jeg spiser aaaaltfor mye. Da har det også en merkelig tendens til å havne en chipspose i handlevogna.

 

Nei, nå har jeg visst skrevet veldig mye her. Trodde jeg skulle klare å fatte meg i korthet, men den gang ei…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gjennom det jeg hadde skrevet i går og oppdaget at jeg ikke hadde skrevet ett eneste ord om hvor mye jeg faktisk skal gå ned midt i all bablingen. Er ikke det typisk så vet ikke jeg.

 

Sist veiedag (torsdag) veide jeg 93,6 kilo, det vil si 3,8 kilo ned siden kursstart 10. januar. Klager ikke på det, siden det er et snitt på 0,63 i uka. Det har gått veeeldig i rykk og napp, så jeg ble faktisk overrasket over at det var såpass.

 

Det første delmålet mitt er 90 kilo. Da er jeg nede på den vekten jeg har ligget på i noen år, sånn i øvre sjikt av åttitallet. Hvis jeg regner med at jeg fortsetter med 0,6 kilo ned i uka skal det være noenlunde overkommelig å klare det til 4. april (det har jo nesten gått en uke allerede siden jeg veide meg).

 

Jeg må si jeg gleder meg ordentlig til å se åttitallet på vekten igjen. Siste uka har jeg ikke vært flink i det hele tatt - har ikke spist ofte nok og har hatt veldig svak viljestyrke på butikken - men samtidig har jeg jo trent. Tror ikke det har blitt så veldig mye mer inn enn planlagt, men jeg har selvsagt ikke somlet meg til å registrere det heller. Men nå er det full skjerpings - kan ikke komme tilbake på kurs om to uker og ikke ha gått ned i hele tatt, kan jeg vel?

 

Ukas utfordring blir et todagersmøte i helga, med hotellfrokost, festmiddag, veldig sjeldne måltider (jeg kommer til å gå glipp av de fleste pausene pga forefallende ting, regner jeg med) og mye stillesitting. Men vi får se! Kanskje jeg klarer å snike meg til en treningsøkt på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei...

 

Lurte litt på om jeg kanskje kunne henge meg på her med deg? Om du ikke vil ha tråden helt for deg selv da? Jeg selv er 30 år, og fikk en gutt i oktober. Må nå ned gravide-kiloene + litt til da jeg skal gifte meg i sommer, og det begynner å haste siden brudekjolen må bestilles nå. Har prøvd så smått for meg selv å gå ned i vekt siden nyttår, men synes det er vanskelig siden jeg fremdeles ammer. Har nå meldt meg på et nettkurs for å få litt drahjelp til å komme i gang. Trening for min del blir stort sett trilleturer med småen, men skal prøve å komme meg på litt styrketrening også. Har tenkt å teste ut livegym, men må først få koblet pc til tv for at det skal bli noe ut av det.

 

Veier pr idag 96,9 kg (kjører veiedag om onsdager), og må virkelig ta tak altså. Hadde vært kjekt å følge med noen andre på veien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei! Koselig å høre fra deg, Smiley, og beklager jeg ikke har svart før. Har ikke vært innpå her så mye de siste ukene pga ferie og sånt. Det er bare å henge deg med, jo flere jo bedre! Hyggelig at du spør :)

Det er utrolig hvor vanskelig det er å gjøre det alene - jeg har prøvd å gå ned i årevis, men det har bare ikke funket før jeg begynte på kurs nå etter jul. Hvordan er det med nettkurs, egentlig?

 

Nå har jeg nettopp hatt to ukers kurspause. Utrolig hvor fort ting sklir ut. Først var det en uke med hektiske møteforberedelser og et stressnivå som var deretter, og både kostholdet og treningen skled mer og mer ut. Så var det rett på Londonferie, hvor det ble litt ekstra kos. I det minste fikk jeg rørt mye på meg, og vi har til og med vært og jogget i Hyde Park. Det føltes utrolig godt etterpå :)

 

Sist torsdag var det endelig kurs igjen, og veiingen føltes ikke like god... Opp på 94 kilo igjen, så jeg har lagt på meg 400g de siste ukene. Ikke så altfor ille, men skulle jo gjerne ha fortsatt der jeg slapp eller helst gått ned litt til. Jeg merker virkelig at kostholdet ikke har vært så godt som det burde, spesielt i dagene etter at jeg kom hjem. Magen har protestert (etter sykdom og antibiotikakurer er den mildt sagt overfølsom når jeg ikke får i meg det jeg trenger) og energien har vært helt borte.

 

Nå har jeg hatt en og en halv dag med "ordentlig" kosthold igjen, og forskjellen er stor. Magevondtet har forsvunnet i dag (selv om jeg ikke tror helt på det før dagen er over), jeg våknet uthvilt i dag, og energien er tilbake. Det er nesten utrolig at det er mulig når man slanker seg... Merker at stresset i hodet har begynt å slippe taket også, og det har ikke vært like uoverkommelig å få god kostholdsscore som det har vært til tider. Håper bare det varer :) Slik som det er nå gleder jeg meg i hvert fall til neste kursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det veiedag, og jeg er ganske spent. Jeg har drevet og snikveid meg litt de siste dagene, men vekten hopper både hit og dit. I tillegg er hjemmevekten mye "snillere" enn kursvekten, så det er ikke godt å si...

 

Jeg TROR jeg har levd noenlunde sunt den siste uken. Det har vært noen utskeielser, men ikke så mange, og det er vel faktisk bare i går jeg kom over kalorigrensen, og da var jeg syk. Treningen har også gått bra - tidenes joggetur på lørdag, da jeg forbrant over 1300 kalorier. Fortsatte med dansetrening på mandag, som endte opp med 749 kalorier på en ikke altfor effektiv trening. Følte jeg hadde bly i armer og ben - ikke så rart, siden jeg måtte være hjemme fra jobb i går. Egentlig er tirsdagene styrkedagene mine, men hoppet over gårsdagen, og håper virkelig det går i dag. Jeg er egentlig ikke helt frisk ennå, men jeg blir stresset av ikke å få styrkeøktene mine. Siden kondisøktene er noen jeg må holde meg til blir det ofte styrkeøktene som får lide, men jeg merker at jeg trenger mer styrke i bena. Ikke for det, så vonde som de er hadde nok bena hatt godt av litt fri...

 

Nei, vi får se i morgen hva vekten sier. Forhåpentligvis har jeg gjort noe rett denne uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley82

Hei, ja :-)

 

Begynte å lure på om tråden var "død" :-) Her har det vært en stri uke grunnet sykdom på både meg og lillegutt. Gikk likevel ned 1 kg denne uken, og det er jeg godt fornøyd med. Forrige uke gikk jeg jo bare ned 100 gram, så klar forbedring.

 

Ser nå ut som om du er godt i gang med trening, så de feriegrammene triller sikkert kjapt av igjen, men skjønner at det er irriterende. For min del så skal vi på ferie umiddelbart etter påske (reiser 31. mars) så nå kommer det potensielt 3 usunne uker på rappen. Skal prøve å holde stand så godt det lar seg gjøre.

 

Synes nettkurs er veldig greit. Kunne ikke gjort det på noen annen måte tror jeg. Tanken på å gå på vanlig kurs er liksom ikke helt der, for meg. Samtidig så er det veldig greit å ha noen du rapporterer til, slik at man ikke faller for fristelsen å skeie ut, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager... Selvkontrollen har ikke vært den beste den siste uken, så jeg var egentlig forberedt på ikke å ha gått ned i det hele tatt - og så ble det hele 1,2 kilo ned! Hadde jeg ikke vært så vanvittig støl og sliten etter styrketrening i dag og en 950-kaloriers dansetrening i dag hadde jeg tatt en liten seiersdans på stuegulvet da jeg kom hjem i dag. Hadde ALDRI i livet trodd det skulle skje, selv om jeg vet at kostholdet ikke har vært så altfor ille, selv om jeg har trent og selv om stresset virkelig har sluppet taket i det siste.

 

Smiley, det er jo skikkelig bra å gå ned 1 kg til tross for sykdom og hele pakka. Jeg synes det er en utfordring når man plutselig må holde seg i ro og har en grunn til å synes synd på seg selv...

 

Jeg har aldri prøvd nettkurs, men har blitt veldig glad i vanlige kurs. Men det avhenger selvfølgelig mye av de andre på kurset, da, og av kurslederen. I perioder sliter jeg noe vanvittig med motivasjonen og da er det veldig greit å kunne gå på kurs og få noen peptalks av de andre. Selv om jeg ikke helt vet om det å unngå å falle for fristelsen til å skeie ut har funket helt for meg... :P

 

Lykke til med påske og ferie, dette klarer du! 3 uker er selvsagt en god stund, men alt går. Tenk så utrolig herlig det blir å komme hjem og se et lavere tall på vekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley82

Der ser du :-) ofte så kan jo litt mer mat og også "feil" mat kickstarte kroppen til å forbrenner litt mer :-) jeg krysser fingrene for at ferien skal gå greit. Får prøve oss på noen promenader langs stranden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har påskeferien begynt, og jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan det går i matveien. Jeg har ikke telt kalorier de siste dagene, og det har nok blitt mer enn det skal noen dager. Men tror ikke det har vært så altfor ille.

 

Treningsmessig, derimot, har det vært ganske bra. På lørdag var jeg og joggevenninna mi og jogget, med det ene målet at vi skulle jogge lenger i strekk enn de 1,2 kilometrene vi klarte sist gang. Den rekorden ble smadret, for vi klarte 3 kilometer før vi måtte gå, og da var det fordi beina bare ikke ville mer.

 

I dag bestemte jeg meg for å prøve å unngå latskapen som pleier å sige seg på når jeg er hjemme hos foreldrene mine, og dro meg ut på joggetur. Fikk med meg ene broren min, så jeg hadde til og med selskap. For å si det sånn, rekorden fra lørdag holdt ikke så lenge, for denne gangen jogget vi 4,2 kilometer i strekk - hele joggeturen. Tror vi kan konkludere med at formen er kraftig stigende ;) Skjønte for en gangs skyld hvor mye den faktisk har steget - har ikke jogget med broder'n siden i sommer, og såvidt jeg forsto var det veldig stor forskjell siden da.

 

Ville nå bare innom for å skryte litt ;) Veldig stolt over at jeg, som aaaldri skulle jogge, har kommet såpass langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da hadde jeg plutselig glemt denne tråden... Føler jeg går og maser hull i hodet på alle rundt meg om trening og kurs og kosthold og det ene med det andre. Kanskje greit å gi dem en pause og mase litt på dere i stedet?

 

Det gikk plutselig opp for meg at jeg ikke hadde skrevet siden påske. Jeg hadde en liten motivasjonskrise, kan du si, og hadde jeg ikke gått på kurs hadde jeg sluttet for ganske mange uker siden. Jeg klarer fint å holde fokus et par uker eller en måned, men så blir jeg lei, umotivert, sugen på noe nytt å være opptatt av. Men jeg kom meg da gjennom det, og nå føler jeg at jeg har funnet en god middelvei mellom supermotivert og umotivert.

 

Har ikke vært flink å registrere mat, men er visst ikke helt ute å kjøre likevel... Begynner heldigvis å vite litt mer intuitivt hva jeg bør spise og hvor mye, og det er veldig herlig. Har såpass mye å gjøre at det er en lettelse å ikke måtte frem med Roede-siden HELE tiden, eller å måtte registrere alt før jeg spiser og ikke etter. Frem til jeg kommer hjem fra jobb er det ren plankekjøring, og det letter jo litt.

 

Ellers har jeg hatt full godtestopp i to uker nå. Jeg inngikk avtale med kurslederen min om stopp frem til midten av juni. Selvsagt skal man egentlig unne seg frimerkene, men jeg måtte bare få kuttet uvanen med trøstespising og snop. Slutten på første uke og begynnelsen på andre var vanskelig, og det holdt hardt å gå forbi chipshyllen i butikken. Mye lettere enn å planlegge mat tross alt... Men nå er det faktisk overraskende lett. Jeg har unnet meg andre ting - ikke som trøst, men som del av kostholdet. I dag var det jordbær med vaniljekesam - for å bruke opp frukt- og melkekvoten - og i helgen var det bringebær. Må jo få i meg antioksidanter :)

 

Har forøvrig håp om at dette er uka kursvekta viser mindre enn 90 kg. For to uker siden viste den 90,5, og hjemmevekta har definitivt ikke gått oppover. Det er en seier i seg selv - pga betente senefester (irsk dans er jaggu hardt for beina) har jeg nesten ikke kunnet trene. I helga var jeg på skogstur med gåstaver og hele pakka, og i dag var jeg på min første dansetrening på to uker. Jammen deilig å få svettet litt igjen!

 

Egentlig har den siste uka vært veldig bra. Kostholdet har vært OK (ganske så bra i dag), har fått trent, div. helseproblemer har takket for seg (selv om den andre foten min murrer litt mer enn jeg liker), humøret er på topp og de fleste omstendigheter i livet mitt går bra. Fullt kjør mot ny uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...