Gå til innhold

Livsstilsendringen begynner i dag.


Gjest Fleskedoris
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Fleskedoris

Hei!

 

Har nettopp meldt meg inn på nettsidene her, i håp om å endre livsstilen en gang for alle. Jeg har gått 3-4 Grete Roede kurs før, gått ned ca. 10 kg hver gang, men alltid gått tilbake til samme, gamle vaner.

 

Så litt om meg: 29 år gammel, bor i Oslo. Jobber og studerer. Jeg ønsker å gå ned ca. 40-50 kg. Har så og si vært overvektig hele mitt liv, med unntak av et par korte perioder. Jeg skylder ikke på dårlige gener, stoffskifteproblemer, dårlig forbrenning osv. Min overvekt skyldes ene og alene en inaktiv livsstil og usunn mat. Men jeg har skjønt at jeg nok må jobbe mer for å gå ned i vekt og holde vekten enn hva enkelte andre må. 2 personer spiser akkurat det samme; den ene legger på seg, den andre holder seg slank. Jeg er førstnevnte.

 

Har vært en evig jojo-slanker der jeg har gått opp og ned 10-20 kg i perioder. Typisk er at jeg går ned i vekt om våren/sommeren, og deretter opp i vekt på høst/vinter når mørketiden kommer og jeg mister all treningsmotivasjon..Har prøvd "alt" innen slanking; pulverkurer, lavkarbo, hypnose, legemidler utskrevet fra fastlege (xcenical og reductil), Beck-programmet (kognitiv terapi), you name it. Har vurdert slankeoperasjon. Vil helst unngå det, men ser snart ingen annen utvei. Vil derfor nok en gang prøve med noe som jeg vet fungerer; trening og sunnere mat.

 

I januar 2012 var jeg på mitt tyngste og veide da 134,2 kg. Gikk ned 7,1 kg ved hjelp av Grete Roede kurs, og deretter ned 7,6 kg på egenhånd til jeg veide 119,5 kg. Gikk tilbake til gamle, dårlige vaner og la på meg over 10 kg høsten/vinteren 2012/13. Veier nå 130 kg :(

 

Jeg starter med å følge meny 3 og første treningsmål er å fullføre Elixia-konkurransen 25 treninger på 90 dager i perioden 1. april - 1. juli.

 

Min veie/måldag blir mandager. Utgangspunktet i dag er:

Hals: 38 cm

Overarm: 42 cm

Bryst: 125 cm

Midje: 120 cm

Hofte: 121 cm

Ende: 128 cm

Lår: 75 cm

 

Total: 649 cm

Midje/hofte-ratio: 0,99

 

Vekt: 130 kg

 

-Fleskedoris-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Fryd

Først vil jeg berømme erkjennelsen din. Det er ditt liv, og dine valg. Men jeg lurer på en ting:

Hvorfor har du valgt et sånt nick? Er det sånn du ser deg selv eller er det ironisk? Jeg tror du er bedre stilt om du velger et nick som er motiverende, som sier noe om hva du ønsker å være, hva du ønsker å si til deg selv, en oppmuntring. Vær lit snill med deg selv, snakk positivt til deg selv. "Jeg er sterk, jeg tar gode valg, jeg er på vei mot en enda bedre utgave av meg selv"

Jeg ønsker deg lykke til på veien, håper du har gode støttespillere rundt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleskedoris

Hei, og takk for svar! Det ligger ikke noe spesielt bak kallenavnet i grunn. Det er hentet fra filmen "Terkel i knipe". Jeg prøvde først med andre navn, men alle var opptatt, så da endte jeg opp med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og VELKOMMEN hit!! :D

 

Du har tatt et stooort steg i riktig retning med erkjennelsen og er klar til kamp! For det er det det er.. Men vet du hva; vi SKAL klare det, ikke sant??

 

Kjenner meg så godt igjen i det du forteller. Eneste forskjellen er at jeg er eldre enn deg og har levd med overvekten enda flere år..

 

Heier på deg!! Gleder meg til å bli bedre kjent med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei, og velkommen hit på forumet! Selv finner jeg mye inspirasjon, motivasjon og støtte her inne, og det håper jeg du kommer til å gjøre også. :)

 

Klart du skal klare dette! Å gå ned i vekt har du jo klart før, men har du tenkt noe på hvordan du har tenkt å klare å holde deg der denne gangen? Det er nemlig noe jeg har tenkt en del på, både før jeg satte i gang og etterpå. Tenker masse på det fortsatt.

Kostholdet under nedgangen er en ting. Der føler jeg at jeg har god kontroll etter et år på kurs nå, og tidligere runder. I motsetning til deg har jeg ikke prøvd annet enn Grete Roede og også Libra en gang for lenge siden, begge med gode resultater. Men siden jeg er tilbake er det jo ganske tydelig at jeg ikke klarte å holde meg der. :) Det som jeg har gjort annerledes denne gangen er at jeg begynte med kostholdet og fikk kontroll på det. Trening brydde jeg meg ikke om i begynnelsen annet enn noen turer innimellom uten noe system på det. Men så begynte jeg å trene med personlig trener, og har lagt opp til noe som jeg mener at jeg klarer å opprettholde også etter at jeg er ferdig med nedgangen - nemlig to ganger i uken. Blir en tur i ny og ne i tillegg, men de to treningene i uken fraviker jeg ikke selv om det varierer litt hvilke dager jeg trener. Før har jeg gjerne kastet meg over alt på en gang, trent masse, sett på det hele som en slankekur og når jeg har nådd målet har jeg gått lei og falt helt av lasset etter en kort periode med stabil vekt. Nå er det jo langt fra sikkert at du har hatt det på samme måten som meg, men det er kanskje noe å tenke på likevel. :)

Ønsker deg uansett lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Fleskedoris

Påskeuken og min første sunne periode på lenge er over. Den har selvsagt ikke vært feilfri; jeg har både spist sjokolade og kake. Men jeg har kommet i gang med trening (8,8 trimpoeng og 1765 kcal forbrent på spinning og styrke). Fremover kommer jeg til å måle meg på mandager istedenfor tirsdager siden treningen bare blir registrert per kalenderuke, og ikke per registreringsuke. Trente i går også og forbrant over 900 kalorier, så har strengt tatt 12-13 trimpoeng til sammen og forbrent ca 2500 kcal, men det kommer ikke med i ukesregistreringen :/ Får ta med de i neste ukes "regnskap" :)/> Veldig fornøyd med resultatet hvertfall og 7 cm ned :)/>

 

 

Resultater 02.04.13:

Hals: 38 cm (Samme som sist)

Overarm: 42 cm (Samme som sist)

Bryst: 122 cm (-3 cm)

Midje: 117 cm (-3 cm)

Hofte: 121 cm (Samme som sist)

Ende: 127 cm (- 1 cm)

Lår: 75 cm (Samme som sist)

 

Total: 642 cm (- 7 cm)

Midje/hofte-ratio: 0,97 (- 0,2)

 

Vekt: 128,4 kg (-1,6 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleskedoris

Resultater etter 2 uker; 02.04.13:

 

Hals: 38 cm (Samme som sist)

Overarm: 42 cm (Samme som sist)

Bryst: 121 cm (-1 cm)

Midje: 115 cm (-3 cm)

Hofte: 121 cm (Samme som sist)

Ende: 125 cm (- 2 cm)

Lår: 74 cm (- 1 cm)

 

Total: 636 cm - 7 cm

Totalt cm-tap: - 13 cm

Midje/hofte-ratio: 0,95 - 0,2.

Totalt midje/hofte-ratio tap: - 0,4

 

Vekt: 126,6 kg (-1, 8 kg)

Totalt vekttap: - 3, 4 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...