Gå til innhold

Bær og frukt


Gjest Myrtus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Må man regne med kaloriene i frukt og bær dersom man legger til dette i en kostliste som inneholder en gitt mengde kalorier.

Før spiste jeg ikke noe utenom denne lista, men nå har jeg begynt å putte på en del frukt og bær på grøten og i yoghurten.

Blir en del blåbær og bringebær i løpet av en dag, og 100g blåbær ser jeg gir over 40 kcal så det blir jo fort mange kalorier...Kan jeg risikere å gå opp i vekt ved å spise dette i tilegg? Burde jeg redusere på noe annet på kostlista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva du mener med kostliste.

I GR systemet anbefales det at vi spiser 300g frukt eller bær hver dag.

Jeg anbefaler at du registrerer alt du spiser i Rode-klubben, så ser du om det blir for mye - og justerer ut fra det. Det å veie maten og registrere alt en periode gir en fin pekepinn på hvor vi må justere - om vi ligger innenfor anbefalte mengder av frukt grønt, melk mm.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva du mener med kostliste.

I GR systemet anbefales det at vi spiser 300g frukt eller bær hver dag.

Jeg anbefaler at du registrerer alt du spiser i Rode-klubben, så ser du om det blir for mye - og justerer ut fra det. Det å veie maten og registrere alt en periode gir en fin pekepinn på hvor vi må justere - om vi ligger innenfor anbefalte mengder av frukt grønt, melk mm.

Lykke til.

Hei, og takk for svar.

Det jeg mener med kostliste er at det er en gitt mengde mat som er beregnet for meg som jeg skal ha i meg i løpet av en dag satt opp av en ernæringsfysiolog. Denne listen inneholder frukt og grønnsaker fra før, så spørsmålet mitt var på en måte om - hvis jeg enda i tilegg spiser enda mer bær, kanskje oppimot 400g daglig,- burde jeg da redusere på andre matvarer på kostlista slik et ikke energimengden blir for høy. Eller er bær noe man kan spise nesten ubegrenset av uten å tenke så mye over at det tilfører ekstra kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en kostliste fra ernæringsfysiolog, ville jeg fulgt den.

I GR systemet anbefales det 300g frukt og bær om dagen. De inneholder en del kalorier, så det er lurt å begrense spising av dette noe. Grøntsaker bør en også spise 300g av, men der kan en spise nesten ubegrenset, for de inneholder veldig lite kalorier og metter godt. Du bør også overholde anbefalt kaloriinntak. Kostlisten er sikkert satt opp for at du skal få nok av de forskjellige næringsstoffer og passe med kalorier. Hva du kan bytte ut, ville jeg drøftet med ernæringsfysologen. Med mindre du har helseproblemer som krever spesiell diet, synes jeg at registrering av maten i Roede-klubben gir en fin pekepinn på hvordan kostholder er.

Er kostlisten du har fått bare bassert på anbefalinger for å gå ned i vekt, kan du antakelig redusere litt på brød og poteter og spise litt mer bær i stedet - opp til 400g frukt og bær per dag. Øker man mengden over 400g mister man "haken" i mengdeberegningen. For grøntsaker tror jeg at grensen går ved 2kg før man mister "haken" - så mye grønt klarer ikke jeg å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...