Gå til innhold

Sulten!!!!


Gjest Supernova73
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Supernova73

Nå er jeg kommet i gang med nettkurs, skal ned 40 kg, og er på meny 3. I utgangspunktet ser det ut som at jeg skal spise enorme mengder med mat, men når dagen har gått, er jeg ganske sulten. Det høres jo helt vanvittig ut, men jeg er jo ikke blitt 40 kg overvektig fordi jeg har spist for lite! Jeg har vært vant til å proppe i meg, både sunt og usunt - nå dagdrømmer jeg om neste måltid, og når neste måltid er fortært, er jeg mett en kort stund, så begynner det å murre i tarmene mine igjen.

 

En ting jeg ikke forstår; hvordan kan folk som begynner på GR - kurs ha problemer med å få i seg alle nødvendige kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg tror at feilen mange gjør før kurs er at de spiser få men store måltider. Når de plutselig skal spise 5 ganger om dagen blir det plutselig mye på en helt annen måte fordi man spiser ofte. I tillegg er det mange som gjerne kun spiser lett-produkter. Hvis man ikke teller over kalorier før på kveldstid og man finner at man ligger under det man egentlig skal ha, er det vanskelig å hente seg inn igjen hvis du skjønner.

Men det har også med valg å gjøre. Man kan spise mye mer mengdemessig hvis man spiser groveste type knekkebrød med skinke enn hvis man spiser brød med vanlig Norvegia. Kaloritallet blir gjerne det samme, men det er noe med den psykologiske effekten av 3-4 knekkebrød (alt etter type) vs. to relativt tynne skiver. 40 gram med kornblanding føler jeg er nok til å fylle omtrentlig en hultann og er noe jeg ikke spiser særlig ofte fordi jeg føler at det er langfra nok grunnet lite volum. Igjen et resultat av den psykologiske effekten, og den skal ikke undervurderes.... Det var en periode da jeg gikk på meny 3 jeg nesten bare spiste knekkebrød og lettprodukter, men måtte slutte med det fordi jeg slet med å spise så mye spesielt til frokost, og fikk lett for lite kalorier. Gikk i større grad over på brød og velge annerledes pålegg og da var det plutselig ikke noe problem å fylle opp kvoten likevel - nå går det veldig greit.

 

Det eneste jeg kan råde deg til er å spise masse grønnsaker til måltidene, men registrer alt for sikkerhets skyld. Gulrøtter er i utgangspunktet såkalt ja-mat, men det er faktisk litt kalorier i det og skal ikke spises i uante mengder. Kjøp ekstra grovt brød, det metter best. Ikke la det lure av fargen på brødet med å tenke at jo mørkere jo bedre - se på denne sirkelen de er merket med nå og ta de som er fylt helt ut. Se evt på innholdsfortegnelsen og velg gjerne de med fiberinnhold på minst 10. Spis gjerne magre påleggstyper som skinke og ta heller en ekstra bit eller to for å komme opp i riktig antall kalorier. Legg frukten mellom måltidene hvis du synes det er bedre å spise litt oftere, men merk at mange blir ekstra sulten av enkelte frukter - selv blir jeg det av epler, har hørt andre si det om appelsiner. Drikk masse vann både til og mellom måltidene. Selv ble jeg flinkere til å drikke mye hele dagen igjennom da jeg begynte å trene. Var sti fra kontoret mitt og til toalettet en periode, men det har blitt mye bedre. :)

 

Du lærer sikkert mange triks etterhvert, men uansett så blir det bedre for kroppen venner seg til spisemønsteret etterhvert. Selv har jeg perioder jeg sliter voldsomt med sultfølelse omtrent hele tiden, men andre perioder rekker jeg knapt bli sulten mellom måltidene. I periodene jeg er mest sulten har jeg ofte hatt de beste resultatene på vekten også, så aldri så gale at det ikke er godt for noe! :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...