Gå til innhold

Why do we fall?


Anbefalte innlegg

Hei!

Velkommen til min digitale samvittighet ;) Jeg har en egen evne til å ta meg sammen når jeg registrerer ting her inne, og en desto større evne til å skli ut når jeg lar være. Et par uker før påske var det igjen på tide å komme seg på beina igjen, tallet på vekta økte og selvfølelsen forsvant. Jeg klarte å komme inn i en god stim med riktige valg i matveien, og lettheten i kroppen var på vei tilbake. Jeg var til og med på spinning onsdag i påskeuka før kl sju om morgenen!! Så da tenkte jeg, hvorfor ikke starte en tråd her inne når jeg faktisk gjør noe riktig, og ikke bare når jeg skal krype skamfull ut av et hull... Vel, tiden gikk, påsken kom og med den altfor mange gode ting å putte i munnen, men jeg nekter å la meg kue av akkurat det. I dag er første dag tilbake på jobb, jeg har med treningstøy og skal kickstarte rett tilbake i den modusen jeg var i før påskedagene. Hurra for gode valg!

 

Og vil noen følge med her inne så er det selvfølgelig lov! Mitt mål er å miste et par-tre kilo og så stabilisere meg der. Det er ikke så mye, men de har gjentatte ganger vist seg å være vanskelige nok disse siste kiloene. Jeg veier meg på onsdager, og har derfor også måtte rett tilbake til virkeligheten i dag.

 

Nåværende vekt: 60,6kg (+0,6 siden forrige onsdag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Elixia i nabobygget på jobb (ihvertfall når jeg er på hovedkontoret) og har et par ganger tidligere vært med på steptime på onsdagene. Den er litt kort, 40 minutter, så jeg var på ellipsemaskina i 35 min først. Vikarinstruktøren var veldig flink, og før jeg visste ordet av det hadde jeg blitt med på den etterfølgende styrketimen også. Nå er jeg supersliten, og det er vel fortjent, 965 kcal sa pulsklokka!!! Veldig fornøyd og gleder meg til kveldsmat!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er støl! Skikkelig støl allerede, og det lover neppe godt for ettermiddagen og morgendagen... :blink: Men det betyr jo at jeg har gjort noe godt i går da. Utfall og knebøy med vekter i hendene, i tillegg til spensthopp har satt sine tydelige spor i denne skrotten...!!

 

I dag startet jeg dagen med å gå innom butikken på vei til jobb for å sikre meg noen sunne mellommåltider. Perletomater, snackspaprika og grønne epler er kjøpt inn, i tillegg til at jeg tok med en pakke tørkede tranebær i tilfelle søtsuget blir uoverkommelig, og en nutrilett bar som kriseproviant i veska. Jeg har hatt god erfaring med å bruke nutrilettbaren som erstatning når søtsuget tar overhånd, og spiser ikke hele på en gang. Så selv om det står som nei-mat tenker jeg at det er greit en gang i blant. En annen ting jeg er fornøyd med i dag, er at jeg tok med alt godteriet som var igjen i påskeegget jeg fikk fra jobben og satte det ut til prosjektet. Det var igjen nok til en stoooor skål og enda litt til, så godt å sikre at jeg ikke spiser det selv når helga kommer ;)

 

Det må jo sies å være en god start på dagen...?? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt så støl at det er helt forferdelig, intet annet å vente egentlig, det er jo dag 2 i dag. Har vært våken hver gang jeg har snudd meg i natt, noen ganger kan man jo lure på hvorfor jeg gjør dette...? Men det er vel egentlig en bra ting, selv om det ikke kjennes sånn ut. :P

 

Tung i kroppen og vondt i viljen i går kveld, planen var trening. Heldigvis har jeg en hjemme som nekter meg å komme opp med dårlige unnskyldninger, så planen ble faktisk gjennomført! Og når jeg først kommer meg ut døra så er jo alt bra, da er det bare fryd og gammen. Trengte litt "enkel" trening i går, både på grunn av stølheten og med tanke på motivasjonen, så endte opp med en time på de festlige BodyCrossingmaskina på Elixia. 599kcal, en supergod følelse i kroppen, og glede over å faktisk ha gjennomført etter planen! :D Jeg vet jo at det kommer tyngre tider også, men måtte den nåværende motivasjonen vare lenge!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt så støl at det er helt forferdelig, intet annet å vente egentlig, det er jo dag 2 i dag. Har vært våken hver gang jeg har snudd meg i natt, noen ganger kan man jo lure på hvorfor jeg gjør dette...? Men det er vel egentlig en bra ting, selv om det ikke kjennes sånn ut. :P/>

 

Tung i kroppen og vondt i viljen i går kveld, planen var trening. Heldigvis har jeg en hjemme som nekter meg å komme opp med dårlige unnskyldninger, så planen ble faktisk gjennomført! Og når jeg først kommer meg ut døra så er jo alt bra, da er det bare fryd og gammen. Trengte litt "enkel" trening i går, både på grunn av stølheten og med tanke på motivasjonen, så endte opp med en time på de festlige BodyCrossingmaskina på Elixia. 599kcal, en supergod følelse i kroppen, og glede over å faktisk ha gjennomført etter planen! :D/> Jeg vet jo at det kommer tyngre tider også, men måtte den nåværende motivasjonen vare lenge!!!

 

Flinka!:) stå på!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den digitale samvittigheten fikk visst helgepause... ;) Men bortsett fra at jeg var litt overivrig på sjokolade i går kveld, har helga gått bra! Vi hadde besøk av en kompis lørdag, og jeg koste meg med å lage mat, og ikke minst spise den... ;) Men klarte å unngå å forsyne meg mange ganger og ende opp med å spise dobbelt så mye som jeg trenger, så fornøyd med det. Trening ble det dessverre ikke denne helga, hadde planlagt en økt, men formen er ikke helt på topp. Min kjære er syk og skal til legen senere i dag, jeg sitter her og har hjemmekontor og fryser. Dette er en uke fullstappet av planer, så håper jeg ikke blir dårlig nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmekontor i går viste seg å være en større utfordring på matfronten enn jeg kanskje hadde trodd. Så utrolig mye mer snoklete enn jeg vanligvis er, og sulten hele tiden. Så det ble noen mindre gode valg i går, jeg tror PMS-hormonene spilte en rolle også. Jeg straffe-førte alt jeg spiste nå i formiddag, og det var ikke helt krise, men likevel feil valg. I dag er det en ny dag, jeg har akkurat spist et eple som mellommåltid og gleder meg allerede til lunch :P Er litt bekymret for manglende trening denne uka, men må la kroppen komme først, og jeg vet ikke enda om den egentlig brygger på noe.

 

Er spent på morgendagens veiing, og håper det ikke er oppgang...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt: 60,4 kg :) -0,2 siden forrige onsdag

 

Med PMS og medfølgende ekstra hormoner (venter mensen i dag) så sier jeg meg veldig fornøyd! :D I dag er det middag med jobben, det kan jo by på litt ekstra utfordring. Mitt mål er å begrense mengden, jeg må faktisk ikke spise opp alt på tallerkenen selv om det ligger der ;) Har tatt med ekstra mellommåltid også, i og med det ikke er middag før sju. Lett å falle for noen fristelser hvis blodsukkeret er ekstra lavt utover ettermiddagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbmiddagen i går gikk litt utenom planen, det var vel egentlig bare å forvente. Jeg gjorde riktignok noe i henhold til målet jeg satte meg: jeg spiste ikke opp alt på tallerkenen. :) Middagen ble en time senere enn det var satt opp, så jeg var skrubbsulten. Jeg hadde sett meg ut en salat jeg ville nyte, men så var det bestilt burger til alle på forhånd (kanskje ikke så rart når vi er over 100 stykker som skal spise samtidig...) Så da ble det burger da! Litt av pommes frites'en og mesteparten av toppdelen av hamburgerbrødet ble liggende igjen på tallerkenen, jeg kunne nok hatt godt av å stoppe enda litt før, men det gjorde jeg altså ikke. Det var uansett veldig godt i en veldig sulten mage! Det som er litt synd med meg er at jeg fort går i nye feller hvis jeg har sklidd litt ut av planen. På vei til bussen hjem gikk jeg derfor innom butikken og kjøpte meg både sjokolade (Bergene Melk med Polly) og Kick. Jeg spiste lakrisen, til tross for at jeg egentlig var mett, men klarte å skjønne såpass at jeg var på vei i feil retning, så jeg lot sjokoladen ligge i veska, og den er nå trygt plassert i skapet hjemme sånn at jeg ikke har den i veska skulle suget melde seg i dag... Jaja, små seire er også seire! :) Og det er faktisk en fare for at jeg hadde slukt den nå, for etter gårsdagens store, og sene, middag er jeg skrubbsulten i dag, selv om frokosten er inntatt som vanlig. Jeg blir helt sprø!! Jaja, under en halvtime til formiddagsfrukten nå, får håpe det har litt effekt...!!

 

Fortsatt ingen mens, så det ligger vel en mindre hyggelig overraskelse foran meg i den nærmeste fremtiden også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen ble litt både og, men mest bra! Jeg holdt meg til formiddagsfrukten til tross for den enorme sulten på formiddagen, veldig fornøyd med det!! :D Totalt ble det litt mer mat enn planlagt, men en knallbra halvannen times poletrening må jo gjøre opp litt for det ;) Mensen kom like før treninga skulle begynne, så fornøyd med at det gikk å gjennomføre den likevel. I dag blir det nok litt slakk på maten, sliter med mye smerter, og verre når jeg er sulten, så i dag blir det mer fokus på smertelindring enn vekttap. Skal prøve å være litt fornuftig altså, men teller ikke kcal i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnis78

Stå på twisted, du gjør flere gode valg enn dårlige! :) Dette går nok bra!

Må jo lese litt om hvordan det går med deg her inne også, selv om vi "skravles" i en annen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å se deg innom her også Linnis! :) Jeg fant ut jeg trengte en egen liten samvittighet sånn at jeg skal holde meg selv i nakkeskinnet, så hyggelig med besøk! :)

 

Helga har som nevnt i den andre tråden vært preget av smerter og smertestillende, så ingen GR-höjdare akkurat. Men, ny uke, nye muligheter! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kommer denne boka virkelig til sin rett. I går gjorde jeg gale valg absolutt hele dagen, så min mistanke om at det kom dårligere dager ble ihvertfall helt sann. Må innrømme at jeg ikke gleder meg til veiing i morgen nå... :angry: Jeg er så utrolig lett å få ut av spor, for alt lå egentlig til rette for en fin dag, treningstøyet var pakket søndag kveld og alt var klart. Så falt jeg på vei til å hente avisen på morgenen (trappa raste under meg!!) og fikk problemer med å gå normalt. Ingen trening med andre ord. Frokost og frukt som mellommåltid gikk helt etter planen, men så begynner det å gå nedover. I kantina i lunchen var det pannekaker og gulasj-suppe. Jeg hadde tenkt å ta suppe og en brødskive, men ramlet rett utpå og spiste ikke mindre enn 3 (!!!) pannekaker. Feil valg med andre ord. Puttet i meg en håndfull cashewnøtter på vei ut fra jobb, ikke i planen det heller. Vel hjemme spiste jeg viltgryte med elgkjøtt og ris til middag, ikke noe dårlig valg av mat, men altfor mye i mengde. Men jeg klarte å putte i meg litt potetgullrester fra helga mens jeg ventet på maten... Og etter maten raidet jeg skapet etter alt jeg kunne finne, noe som endte i et fråtsegilde av marsipan, 70% sjokolade med appelsin, Bergene Melk med smørbukk og hvit sjokolade. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal være så dum? :unsure: Det er en sånn utrolig teit greie som gjør at når jeg først har begynt, så tar det helt av. Siden jeg har falt, kan jeg likegodt bare ta helt av sier hjernen. Og kroppen blir jo (selvfølgelig) helt ødelagt. :( Til kveldsmat hadde vi spart litt av søndagens vafler med havregryn, så jeg spiste en plate i tillegg til et ryvita sesam og litt musli. Kveldsmaten i seg selv er ille altså, men til sammen havner jeg på ca 2500kcal i går, og det bare på grunn av egen dumhet!! Har strafferegistrert alt sammen nå bare for å se hvordan det ser ut, og det er et tragisk syn... Hadde jeg bare ikke raidet skapet etter alt jeg fant av snop hadde fasiten faktisk vært under 2000kcal, og hadde jeg holdt meg til planen i lunchen skulle jeg overlevd det at jeg spiste for store mengder til middag og at jeg strengt tatt ikke skal spise vaffel til kveldsmat. Skuffet over meg selv, men det er vel bare sånt man kan lære av :rolleyes:

 

Så, dagen i dag er derfor dagen der jeg skal prøve å leve etter undertittelen på boka mi her inne. Jeg må stable meg på beina igjen, foreløpig har det betydd en vanlig frokost og nå er det tid for en blodappelsin som mellommåltid. (så langt kom jeg jo i går også forresten... <_< ) Men lunchen skal bestå av bedre valg i dag, og jeg har allerede meldt meg på treningstime i ettermiddag. Det er bare å gjøre det bedre enn i går, det skal jo ikke så mye til... :P Og så er det å komme seg på vekta i morgen, uansett resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode valg i matveien og fin treningsøkt i går ettermiddag var som forventet ikke nok til å hente inn igjen min helg+mandag med for mye mat og altfor mye snop. Oppgang i dag, +0,5kg siden forrige uke :( Det er vel fortjent, jeg vet hva jeg har gjort feil, men jeg må likevel innrømme at jeg ble skuffa :angry: Selvfølgelig mest skuffa over meg selv, og motivasjonen fikk en skikkelig dupp. Men jeg har kommet meg over de første hindrene i dag, jeg har prøvd å legge til rette for riktige valg denne dagen også, og så får jeg bare ta det litt og litt. Jeg vet at den gode følelsen kommer tilbake med noen dagers riktig matinntak, jeg må bare være tålmodig nok til å vente på den... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet lørdagen med Xycling på Elixia kl 9.30, kjempegod samvittighet! :D Nå er også husvasken unnagjort og jeg har bare handleturen igjen før jeg kan nyte resten av helga uten noe jeg absolutt MÅ gjøre! Deilig!! I morgen blir det middag hos mamma, har ønsket meg fisk, det blir bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faller.... og reiser meg opp igjen. Og faller.... og reiser meg opp igjen. Og faller... :unsure: Er det noen som har sett motivasjonen min? Den er sørgelig lite tilstedeværende for tida, i helga stappet jeg i meg det tredobbelte av hva jeg skulle uten problem, jeg gruer meg til morgendagens veiing. :(

 

Hver dag er en ny dag, i dag brukte jeg ikke to timer på å gjøre feil valg engang... Nøtteskåla med masse nøtter og tørket frukt som sto og fristet meg på jobben ble besøkt både en og to ganger. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg alltid skal forkaste planene mine for kortvarig lykke der og da..?? Jeg sier som Green Day: "Do you know your enemy?" Og gjett om jeg gjør, min verste fiende er meg selv. Så da er det bare å jobbe for å bli gode allierte isteden, reiser jeg meg nok ganger må jeg jo bare komme dit til slutt??? Lunchen gikk veldig bra, hokifilet med MASSE dampede grønnsaker og en liten amadinepotet. Kjempegodt og kjempesunt!

 

Jaja, i morgen er sannhetens time kommet igjen. Det er bare å få det overstått, og satse på at den kommende uka blir bedre enn den jeg snart er i ferd med å legge bak meg.

 

Pust med magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt: 61,1kg. +0,2kg siden forrige uke, og nøyaktig den vekta jeg startet på i mars... :huh: Jaja, jeg må innrømme at jeg hadde forberedt meg på betydelig vondere tall i dag, så alt i alt er jeg fornøyd med at jeg ikke har fått svi så mye som jeg trodde etter helgas fråtsing. Det er bare å ta det som en oppmuntring videre!

 

Jeg skal komme med en liten kuriositet sånn på morgenkvisten. Til bursdagen min fikk jeg tarotkort, jeg har aldri vært borti dem tidligere, men syntes det virket morsomt å lære. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å basere hele livet på dem, men som en måte å lære på gjorde jeg min førse kortlesning for meg selv i går. Det jeg ville belyse var akkurat det jeg skrev om i går, min manglende motivasjon i forhold til de riktige valgene, og min dårlige følelse rundt det hele. Kort fortalt dukket dette opp: Jeg bruker for mye tid på å tvile på meg selv og fordømme egne valg. Jeg lar meg ikke lære av mine feil som erfaringer, men graver meg heller ned i dem. Jeg har den kunnskapen og de verktøyene jeg trenger for å nå målet mitt, men trenger kanskje hjelp og støtte fra en gruppe for å komme dit jeg vil. Det er på tide å lage en detaljert plan og følge den steg for steg. Det nytter ikke å rømme fra det, og hvis du er bestemt på å være en ensom ulv må du være sikker på at du får noe ut av det. Hvis du tror du kommer deg unna med noe, vær sikker på at det kan komme tilbake og bite deg senere. :blink: Det er jo nesten så man kan bli overtroisk av mindre!!

 

Dagens mål er fokus. Fokus på maten (jeg har frukt og grønnsaker med meg på jobb i dag og satser på salat og en brødskive med egg til lunch), fokus på trening (jeg har avtalt spinning sammen med ei venninne i kveld og gleder meg) og fokus på det positive jeg får til heller enn alt jeg har gjort feil de siste ukene. Ønsk meg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Dette høres ut som historien om meg! ;)/> Og jeg tror vi er ganske mange som har det på akkurat samme måten. Starter dagen med ny frisk og ståpåvilje, dagsplanen klar og treningsbagen pakket, glad og motivert! PANG! - "sult", øyne, nese og hjerne suger til seg den ene fristelsen etter den andre. Og den "forbudte" overgivelsen smaker så godt, til å begynne med. Helt til den dårlige samvittigheten tar over for beruselsen, og den smaker IKKE godt.

Mye å nikke gjenkjennende til i de tarot kortene dine ;-) Noen ganger er det greit å få litt nye impulser til ettertanke.

Tror vi må slutte å få så dårlig samvittighet jeg. Heller prøve å gjøre det beste man kan, og leve med at vi er mennesker og noen ganger trenger både sjokolade og ekstra mat. For min egen del må jeg lære meg å BEGRENSE meg når jeg først skal "skeie ut". Spiser ofte mer enn jeg ville gjort hvis jeg ikke så på det som en utskeielse.

To skritt frem og ett tilbake gir også fremgang på sikt. Men jeg tror jeg må prøve å ta litt flere skitt frem av gangen B)/>

 

LYKKE TIL!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Solskinnsbolla, det høres ut som vi ofte har det på samme måten ;) Og det er jo faktisk sant dette med felles skjebne, felles trøst, ihvertfall når det også er mulig å dele erfaringer for å sparke hverandre videre... Jeg kjenner så veldig godt igjen det at den dårlige samvittigheten smaker helt forferdelig, den gjør at det egentlig ikke var verdt det i utgangspunktet. Men jeg er helt enig med deg i at vi heller må prøve å lære av våre glipper heller enn å banke oss selv opp mentalt hvis det skulle skje. Vi er bare mennesker når alt kommer til alt, og noe har man alltids å slite med. For meg er det det med trøstespising/overspising, for andre noe annet. Jeg er veldig med på det å ta noen flere skritt fram før det berømte skrittet tilbake, og er veldig glad du kom innom hos meg i dag :) Håper du har en fortreffelig dag! Og lykke til til deg også, jeg heier på oss! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...