Gå til innhold

Hva er trivselsvekten?


Gjest jessie h
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest jessie h

Hei!

 

Hvordan finner jeg trivselsvekta mi?

 

Jeg er medlem i Roede-klubben, men har ikke gått på kurs. Jeg har vært såpass mye opp og ned i vekt og hatt så mange perioder av og på med trening og av og på røyking (helt av i over 5 år nå) at jeg ikke kjenner egen trivselsvekt.

 

Jeg er 35 år gammel, 173 cm. Jeg har gått ned fra 76 til 65 kg fra sommer/høsten 2012 til nå og tror jeg bør prøve å holde vekten. Jeg skal begynne å trene, og da holder ikke et kosthold på 1600 kcal, tror jeg da.

 

Jeg har økt fra 1600 til 1900. Synes det er vanskelig å finne et balansert økt kosthold. Jeg kjenner at det er litt skummelt å øke antall usikkerhetsmomenter når jeg føler jeg er i gang med noe bra. Jeg vet at jeg kan bli skikkelig fysen av å trene på ordentlig og det kan slå ut alt.

 

Tips, råd, tanker? Tips til motivasjonkilder for treningen? Jeg skal innom forumet for motivasjon også, tenkte jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Trivselsvekten din kan du egentlig bare finne selv... Men hvis du føler deg usikker på hva denne er kan du gå på f.eks. et treningssenter og ta en InBody720 måling - den måler kroppsammensetningen din. Du får vite hvor mye som er fett og muskler, midjemål, BMI (som skal tas med en klype salt) og også hva som er idealvekten din i forhold til kroppssammensetningen din. Selv er jeg 1.80 høy og har fått beskjed om at min idealvekt er 84,9, dette pga, muskelmassen. Og grunnen til at jeg sier at du skal ta BMI med en klype salt er nettopp fordi den ikke hensyntar muskelmasse og andre ting som kan være utslagsgivende - ihht BMI vil jeg være overvektig når jeg når 84,9, men det bryr jeg meg ikke om. :) Etter at målingen ble foretatt har jeg trent mye og gått ned i vekt og inn i mål, i tillegg har jeg nok bygget muskler, så det kan hende idealvekten vil vil være litt høyere når jeg tar testen på nytt.

 

Dersom målet ikke er å gå mer ned kan det nok lønne seg å øke inntaket, ja. Pass på å få i deg godt med proteiner etter trening, spesielt hvis du trener styrke. Styrketrening gir gjerne økt muskelmasse som igjen gir økt forbrenning som også må hensyntas i forhold til matinntaket. Og det fører gjerne til at du blir ekstra sulten, men det er da viktig at du passer litt på så du ikke gir etter for kroppens "jeg vil ha" hele tiden. Ikke uten å ha kontroll på hva og hvor mye du får i deg.

 

Selv begynte jeg å trene i høst, da med personlig trener fordi jeg skjønte at det var eneste måten å få meg skikkelig igang på. Nå trener jeg med ham 1 gang per uke, og alene på treningsstudio 1 gang per uke med program jeg har fått fra treneren. Og det går veldig greit. Mitt råd i forhold til det er å ikke trene mer enn det du føler er overkommelig på lang sikt. Det er liksom så lett å trene gjerne 4-5 ganger i uken når man prøver å gå ned i vekt, så klarer man ikke å opprettholde når man skal stabilisere og kombinasjonen økt inntak og mindre trening gir gjerne et ikke så bra resultat på sikt.... Så da jeg satte i gang sa jeg klart og tydelig at jeg ville ha et opplegg som jeg kan fortsette med resten av livet om. I tillegg til de to treningene i uken går jeg gjerne tur i tillegg hvis været/lysten er der. Det viktigste er vel at du trener noe du synes er kjekt, for da er det også lettere å opprettholde.

 

Når det gjelder det med å finne balansen så har jeg ikke så mange gode råd egentlig da jeg ikke er kommet der selv enda. Har gått ned mange kilo og kommet godt i gang med trening, men har enda i underkant av 10 kg igjen før jeg er ferdig. Men det å skulle finne balansen i etterkant er noe jeg allerede har begynt å tenke en del på, da jeg tror det er viktig å mentalt forberede seg. Og fordi jeg gruer meg littegranne.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...