Gå til innhold

For mye melk pr dag


Gjest Humhum
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg meldte meg inn her i dag og gleder meg til å endelig få skikk på kostholdet og kontroll på vekta.

 

Men problemet er at jeg er veldig, veldig glad i melk. Jeg drikker lett to-tre glass til hvert brødmåltid (frokost, lunsj og kvelds). Hvis jeg ikke spiser brød til frokost, så spiser jeg havregrøt kokt på melk (liker ikke kokt på vann), eller korn/gryn med melk/yoghurt. Bruker også kesam til mellommåltid noen ganger i uken. Dette blir jo altfor mye melk ift hva man skal drikke. Hentet fra meny 2: Melk , 3 melkerasjoner tilsammen 200kcal.

 

Jeg drikker ekstra lett melk. Vil det hjelpe om jeg bytter til skummet melk? Eller må jeg rett og slett redusere på melkeforbruket mitt. Altså kutte ned til kun ett glass til hvert måltid? Vann blir absolutt ikke det samme til brødmåltid som melk.

 

Håper på svar. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du drikker 6 - 9 glass melk om dagen.- Altså dobbelt til 3 dobbelt dagsrasjon.

Om du bytter til skummet melk, vil du spare ca 7 kalorier per glass, så det er ikke veldig mye. Det som er viktigere er at du antakelig ved å drikke så mye melk fortrenger andre matvarer og dermed andre næringsstoffer som du også trenger. En veldig stor andel av ditt kaloriforbrug kommer også til å bli "oppbrukt" av melk. Mitt inntrykk er at kalorier jeg drikker i stor grad kommer i tillegg - fordi de metter mindre enn de jeg spiser.

Skal du redusere inntaket av melk er det viktig at du er nøye på hva du evt. erstatter det med, at det ikke er noe med mer kalorier. Hva om du fant en god te eller kaffe (ikke bruk sukker i den) eller noe annet drikke til 1 av dagens måltider, eller lag en god grønnsakssuppe som alternativ av og til? En smoothie laget på mest frukt eller grøntsaker med isbiter, kan kanskje erstatte melk noen ganger? Rester fra middagsmaten dagen før klarer du sikkert med vann til. Havregrøt med bær eller frukt trenger kanskje ikke melk - eller en blanding av melk og vann? Andre grøttyper går kanskje med vann? Hva om du krydrer grøten med kanel eller kardemomme - trenger du da like mye melk? Varier og eksperimenter deg fram, og se hvordan det slår ut når du registrerer det på Rode-klubben. Kanskje finner du noen nye favoritter. Brødskive med tomater med oregano varmet i mikroen og lagt skinkeskiver på etter det kommer ut er så saftig, at du ikke trenger mye drikke til. Agurk inneholder også mye vann, så rikelig med agurk vil kanskje redusere drikkebehovet?

Ellers er det lurt å tenke tallerkenmodellen til alle måltider, slik en får både frukt eller grønt, karbohydrater og protein til alle måltider. Gjerne ca 1/3 av hver - gjerne mer grøntsaker.

Du kan gjerne registrere mat du tenker å spise/drikke før du inntar dem, så du ser hvordan de slår ut i kaloriregnskapet - det er lett å fjerne igjen og du har ikke spist noe som "stjeler" hele dagsforbruket på et enkelt måltid.

Håper dette er litt inspirasjon til å redusere noe på melkeforbruket - ellers spør mer. Lykke til, du er kommet i et godt selskap, det er masse hyggelige mennesker her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for godt svar, Bestemor med pulsklokke!

 

Dette var veldig stor inspirasjon til å redusere på melkeforbruket. At det stjeler av andre matvarer og næringsstoffer har jeg faktisk ikke tenkt på i det hele tatt, så det var veldig greit å få opplyst. Man kan jo spise mye næringsrik og mettende mat for de kaloriene et glass med melk inneholder.

 

Jeg skal i første omgang prøve å kun drikke ett glass til hvert brødmåltid (frokost, lunsj og kvelds), og vann resten, så ser jeg hvordan det går. De gangene jeg ikke spiser brød/knekkebrød til disse måltidene, går det helt fint med vann.

 

Det er noe med vanen og det at jeg alltid har trodd at melk er så sunt og fullt av næringsstoffer at man kan drikke ubegrenset av det. Men når jeg får tenkt meg om, kjenner jeg jo at melk metter ikke på langt nær så mye som mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...