Gå til innhold

Eleanas julegave-prosjekt! :)


Gjest Eleana
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!! :)/>

 

Jeg har sikkert en historie som ligner mange andres her inne. Lubben siden barnsben, en evig slanking, og en evig vektoppgang. Har sikkert gått ned over 100 kilo til sammen, men faktum er at jeg nå veier litt over 150 kilo (vil veie meg i morgen tidlig).

 

Jeg er 40 snart, og har endelig funnet roen innvendig til å la kroppen bruke den tiden det tar å komme frem til god helse.

Jeg er fremdeles i god form, og nyter å være i aktivitet, -har unngått diabetes og høyt blodtrykk, men må gjøre noe før det sniker seg inn i livet mitt.

Jeg har hypotyreose og noen vitaminmangler, men har byttet lege og har endelig fått orden på medisinering som har vært feil gjennom over 15 år.

Så nå skulle alt ligge til rette for en fin tid fremover.

 

Jeg har snoket litt rundt her, og har ved hjelp av nybegynner-trådene funnet ut at jeg har et daglig energiforbruk på 3446, og havner dermed på meny 5. Det virker slett ikke avskrekkende å skulle holde seg under 2500 kcal om dagen. Noen enkle justeringer, og jeg er der. Dette er nok viktig for meg akkurat nå, for jeg har hatt en tendens til å overdrive noe så inni granskauen, og har rotet meg langt inn i de minste detaljer. Er man da perfeksjonist, og aldri fornøyd med egen innsats, tar det ikke lang tid før men gir helt opp. :(/>

 

Så nå i starten skal jeg spise ofte og havne på rundt 2500kcal. Og opprettholde aktivitetsnivået jeg allerede har.

Jeg er her for å bli en god stund, så jeg bruker litt tid i innkjøringen også.

 

Jeg har tredemølle, hvor jeg starter dagen med ca 20 minutter, og går i tillegg tur med bikkja på ettermiddagen. (Dette er gjerne bare en kosetur, siden han går langtur med samboeren min om morgenen. Tror ikke den teller særlig mye i forhold til trim, men jeg kommer meg da ut! ;)/> )

Jeg vil prøve å øke lengden på tredemølle-treningen, og i tillegg gjøre styrketreningsøvelser med diverse utstyr jeg har her.

Men, som sagt, -det må få gå seg til litt i starten, for jeg har det med å ta i for hardt og overdrive alt til jeg gir helt opp. Men DET er det slutt på!

 

Jaja, -jeg skal slenge innom her og oppdatere denne med jevne mellomrom. Om det skulle være noen der ute i lignende situasjon, som har lyst til å slå følge på veien, så er dere hjertelig velkomne. Men, som sagt, -her skal det ikke slå om til et rotterace mot sommersesongen, eller sånne prosjekter, for jeg orker ikke mer av sånt. Så det må nok litt tålmodighet til for å slå følge med meg.

 

Ha en strålende dag, folkens! Det er VÅR!!!!!!!!!

 

Eleana

 

 

Nåværende vekt: 152?

Første delmål: 145 innen 1/6???

Andre delmål: 130 innen 1/9???

Tredje delmål: 120 innen 1/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Bolledama!

 

Tusen takk for den hyggelige velkomsten!

Jeg skal nok lese litt rundt her, og vil følge med dere andre også! Det er godt å være flere om dette!

 

Vel, det var lite hyggelige tall å starte dagen med i dag, men jeg har bestemt meg for å klamre meg fast til at dette er det største jeg kommer til å bli, og heretter skal det sakte, men sikkert, gå nedover. Basta.

 

Har vært en slitsom, stressende dag, men jeg har i hvert fall slengt inn et mellommåltid som jeg ellers ville ha glemt. Ganske fornøyd med det.

 

De største prøvelsene kommer nok utover kvelden nå, men jeg har jo så mange måltider igjen i dag, at jeg kommer vel til å ha det travelt nok til å unngå fristelsene, tenker jeg. :)/>

 

Ha en finfin kveld!

Eleana

 

 

Startvekt 25/4/13: 156,4

Startmål midje: 141

 

Delmål 1: 149 innen 1/6

Delmål 2: 139 innen 1/8

Delmål 3: 129 innen 1/10

Delmål 4: 115 innen 24/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et supert utgangspunkt å bestemme seg; nemlig at vekta ALDRI skal bli høyere, og at du for hver gang du når en ny vekt kan du si:

"ALDRI mer 150, ALDRI mer 145" osv. :)

 

For hver kveld du legger deg med en visshet at du har levd etter Roede-metoden, så er det en liten seier! Hver eneste dag. Det er summen av alle enkeltdagene som teller. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eleana

Takk for svar, Bolledama! :)/> Ja, det blir en motivasjonsfaktor å forlate de forskjellige vekttrinn for ALLTID! :)/>

 

Jeg var hos legen på fredag, og ble enig om å være veldig forsiktig i starten av dette prosjektet, for ikke å ende tilbake i det gamle mønsteret. Etter alle årene med konstant fokus på slanking og vekt, er det nok en slags spiseforstyrrelse inne i bildet for meg, så dette må balanseres, ellers blir det i beste fall kun en svært midlertidig suksess.

Dermed blir det kun en observasjon av det jeg spiser denne første tiden. Jeg skal registrere alt, og det har vært VELDIG interessante dager allerede. På den ene siden er jeg sjokkert, men på den andre siden veldig håpefull, for jeg ser nå at kostholdet helt klart tilsvarer den vekten jeg har. Jeg får nok ingenting direkte gratis, for stoffskiftet er nok ikke av de beste, men kostholdet kan det nå absolutt gjøres positive endringer ved uansett! :)/>

Jeg har lenge vært fullstendig oppgitt, og sikkert også brukt det som en sovepute, fordi jeg ikke følte at jeg spiste tilsvarende den vekten og vektoppgangen jeg opplever. Når jeg ser på det jeg spiser av ren mat, er det nemlig veldig, veldig fine saker, og det er gjerne det jeg fokuserer på. Jeg vet at det har blitt for mye godsaker, men nå når alt registreres ser jeg jo HVOR mange kalorier dette tilsvarer. Og selv om dette er sjokkerende, så er det jo også slik at jeg vet at jeg faktisk kan spise meg god og mett uten å gå over kalorigrensen her inne, hvis jeg bare kutter ut det aller, aller meste av godsaker. Og DET er jo fantastisk!

Jeg skal fortsette registreringen slik noen uker til, og tar det neste steget da. Jeg ser allerede at bare det å ha fokus på det, og være ærlig med inntaket gjør at jeg velger bedre, så mye er nok allerede i endring. Men det blir ikke snakk om å religiøst følge alle retningslinjer ennå. Jeg snakket dessuten med legen om at det vil bli viktig å ta det gradvis når jeg starter på ordentlig også, fordi jeg lett vil henge meg opp i detaljene, og felle en knusende dom over meg selv om jeg skulle gjøre den minste feil.

 

Så konklusjonen er:

1: Kun registrering i noen uker.

2: Deretter start på kosthold med 2500 kalorier

3: Gradvis spre matinntaket til flere små måltider

4: Bli mer opptatt av fordeling på matgruppene etter hvert.

 

Veiingen vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med, men det blir i hvert fall ikke gjort før jeg er i gang med pkt 2. Jeg venter GJERNE..... :blink:

 

 

Hadde jeg startet med alt dette i hodet, ville det tatt over hele hjernekapasiteten, og kastet meg rett tilbake i gamle mønstre. Det orker jeg ikke. Jeg spiser allerede mye frukt og grønsaker, så jeg får i meg mye god næring hver dag allerede. Jeg tror ikke omleggingen egentlig er noen stor sak, og kanskje vil det gå fortere enn forventet, men her vil jeg ikke ta noen sjanser. Nå skal det vare, dette her.

 

Jaja, tilbake til å nyte resten av en fin dag.

Håper alle der ute har hatt det fint!

 

Eleana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei, og velkommen hit! Har ikke sett tråden din før i dag. :)

 

Jeg tror du gjør lurt i å ta det gradvis. Selv har jeg gjort det, dvs jeg begynte med kostholdet og lang tid etter satte jeg i gang med trening. Jeg begynte på igjen i mars i fjor etter en lang pause og konsentrerte meg da om å spise riktig, så kom treningen etter i oktober. Resultatet er rundt 25 kg av og en mye sterkere kropp! Når jeg tidligere har gått på kurs har jeg gått hardt ut og prøvd å forandre alt på en gang, og når jeg endelig har vært ferdig på kurs har jeg vært så lettet at jeg raskt har falt tilbake i gamle vaner. Nå har jeg ca. 7 kg igjen til målet, og har allerede bestemt meg for at det skal aldri skje igjen. Merker at jeg har en helt annen innstilling til det nå enn jeg har hatt tidligere - tenker mer livsstil enn slanking.

 

Å begynne med å bare registrere mat for å få et bevisst forhold til hva man putter i seg er nok ikke så dumt. Kanskje du ser etterhvert at du begynner å velge bort ting som ikke er så sunt? Nå vet jeg ikke hva ditt problem i matveien er, men hvis du f.eks. spiser mye godteri, potetgull og brus - hvorfor ikke begynne med å kutte ut det ene den ene uken, det andre neste uke og det tredje etter det? Om du skal unne deg noe f.eks. en gang i uken for å unngå de store sprekkene er noe du må finne ut av også. Selv klarer jeg ikke holde meg helt unna, så jeg har gjeninnført lørdagsgodt hos meg - kjøper små mengder i løsvekt og når det er tomt så er det tomt... Funker greit for meg, må innrømme at jeg har hatt noen sprekker likevel, men har også prøvd å være helt uten sånt og da kom de oftere og større. Men der er vi jo forskjellige. :)

 

Uansett - godt du har støtte i legen din, bruk det for det det er verdt! Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...