Gå til innhold

Ned 15kg med utfordringer


Gjest kokka01
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest kokka01

Hei

 

jeg er ny her inne, har hatt profil lenge men ikke vært aktiv. Nå skal jeg ned 15kg, men har problemet med at jeg har både ME og fibromyalgi som gjør at jeg ikke kan trene! Noen som har tips eller er i samme situasjon selv? Kjenner jeg trenger litt motivasjon da jeg har prøvd å gå ned i vekt siden januar, men endt opp med å gå opp 3kg istedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosabikini

Hei kokka01

 

Så flott at du nå har bestemt deg! Denne gangen skal det skje, vet du!

Jeg kjenner lite til hvordan de ulike sykdommene påvirker en, og vet jo ingenting om din situasjon.

 

Det jeg imidlertid har opplevd selv er at man kan nesten trene så mye en vil; er ikke maten med så går man ikke ned likevel. Derfor tenker jeg at du kan styre dette ganske mye med mat alene.

 

Finnes det noe du kan gjøre fysisk? Sett opp en liste for deg selv. Om du ikke kan gå langt vekk fra hjemmet, er det mulig å gå en tur ekstra ned og opp i trappen for eksempel, om du bor i leilighet. Bor du i hus, kan du da ta x antall runder rundt huset. Da kan du legge inn noe utfall og sånt smått for å holde muskelmassen ved like. Drikker du bris eller noe kan du fylle en halvannenlitersflaske og bruke den som vekt, opp over hodet og ned igjen - holde den foran deg. Og bestem deg for å gjøre dette jevnlig.

 

Jeg husker da jeg var 19,8 (!) kilo tyngre og folk mente at jeg bare kunne dra ut og ta meg en joggetur, det var jo ganske lett. Vet du, det er ikke det. Er du i dårlig form og har en tung kropp kan det være veldig vanskelig å bevege seg. Jeg begynte med gåturer i stedet, og begynte å ta tiden på meg selv der. Det tok tid, men det er jo også det som er den lureste vektnedgangen.

 

At du har gått opp 3 kilo sier kanskje at du ikke er helt bevisst på maten? Ved å begynne å registrere ALT jeg spiste på noen dager her inne på GR fant jeg ut at jeg lurte meg selv ganske godt til å tro at jeg spiste sunt, men at jeg egentlig lurte meg selv og glemte alle små "bare en liten en" jeg hadde flere ganger om dagen.

 

Her inne finner du også en god del bra oppskrifter! Bruk dem!Etterhvert som man blir vant til opplegget går det bedre og bedre og man lager egne retter og har lært hva mat består av.

 

Jeg ønsker deg alt det beste, det kan bare bli bedre herfra!! biggrin.gifbiggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokka01

Hei kokka01

 

Så flott at du nå har bestemt deg! Denne gangen skal det skje, vet du!

Jeg kjenner lite til hvordan de ulike sykdommene påvirker en, og vet jo ingenting om din situasjon.

 

Det jeg imidlertid har opplevd selv er at man kan nesten trene så mye en vil; er ikke maten med så går man ikke ned likevel. Derfor tenker jeg at du kan styre dette ganske mye med mat alene.

 

Finnes det noe du kan gjøre fysisk? Sett opp en liste for deg selv. Om du ikke kan gå langt vekk fra hjemmet, er det mulig å gå en tur ekstra ned og opp i trappen for eksempel, om du bor i leilighet. Bor du i hus, kan du da ta x antall runder rundt huset. Da kan du legge inn noe utfall og sånt smått for å holde muskelmassen ved like. Drikker du bris eller noe kan du fylle en halvannenlitersflaske og bruke den som vekt, opp over hodet og ned igjen - holde den foran deg. Og bestem deg for å gjøre dette jevnlig.

 

Jeg husker da jeg var 19,8 (!) kilo tyngre og folk mente at jeg bare kunne dra ut og ta meg en joggetur, det var jo ganske lett. Vet du, det er ikke det. Er du i dårlig form og har en tung kropp kan det være veldig vanskelig å bevege seg. Jeg begynte med gåturer i stedet, og begynte å ta tiden på meg selv der. Det tok tid, men det er jo også det som er den lureste vektnedgangen.

 

At du har gått opp 3 kilo sier kanskje at du ikke er helt bevisst på maten? Ved å begynne å registrere ALT jeg spiste på noen dager her inne på GR fant jeg ut at jeg lurte meg selv ganske godt til å tro at jeg spiste sunt, men at jeg egentlig lurte meg selv og glemte alle små "bare en liten en" jeg hadde flere ganger om dagen.

 

Her inne finner du også en god del bra oppskrifter! Bruk dem!Etterhvert som man blir vant til opplegget går det bedre og bedre og man lager egne retter og har lært hva mat består av.

 

Jeg ønsker deg alt det beste, det kan bare bli bedre herfra!! biggrin.gifbiggrin.gif

 

Takk for motivasjon!:)/> Dessverre så gjør begge diagnosene at bare en enkel gåtur til postkassen kan slå meg ut i 3 dager etterpå! (riktig nok når jeg er på det værste) og siden jeg er utdannet kokk og mamma har vært grete roede "instruktør" i mange år så er ikke kostholdet så dumt heller. Men jeg vet godt at det er små ting inni mellom jeg kan lukevekk! Så skal være flink:):)/> I dag har jeg faktisk klart å gå en tur med hunden og ble kvitt 562kcal! jippi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosabikini

Ja, jeg tenkte du var kokk da jeg så nicket ditt!.

Om du klare gå ned noen kilo på kostholdet alene vil det jo bli lettere å bevege seg. jeg fikk sjokk da jeg vinteren i fjor gikk ned litt over 10 kilo rimelig fort. På to måneder (før og etter) hadde jeg ikke en eneste trening. Da jeg til slutt skulle på tredemølla igjen, klarte jeg løpe tre ganger så langt som to måneder tidligere. Da hadde jeg ikke trent de to månedene, men gått end 10 kilo så det å bevege seg var jo mye lettere. Jeg tenker at det kanskje kan hjelpe litt i ditt tilfelle? Om kroppen er lettere blir den kanskje ikke like sliten av å bevege seg samme lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokka01

Wow, hva gjorde du siden du klarte å gå ned så mye uten å trene?:):) rent kosthold? Kjempe imponert!:) Jeg gikk ned 4,6kg på 9 dager for ikke mange mnd siden, men det var en spesiell diett så gikk de fint opp igjen etterpå!:/

 

Skulle ønske at det var så enkelt. Jeg har lest en kommentar (faktisk en suksesshistorie her inne) som forklarer ME diagnosen på en fin måte: du har infulensa, det er dagen derpå og du har løpt 5 km. Den følelsen i kroppen man har da,(alt på en gang) slik har jeg det hele tiden... I gjennomsnitt klarer jeg bare å være aktiv i 5-10min av gangen før jeg må hvile i 20-30 min... Jo mer aktiv jeg er, jo dårligere blir jeg dagene etterpå...

 

Jeg syns jeg har vært veldig flink siste uka, da har jeg vært aktiv på en eller annen måte hver dag! Så er veldig spent på hva vekta viser til mandagen!!:):):):) Motet er oppe (foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosabikini

Ehem, det var nok ikke helt etter boken. Jeg ble dumpet og da hadde jeg ikke matlyst i etterkant og da raser kiloene av. Anbefales ikke wink.gif

 

4,6 kg på 9 dager høres jo fantastisk ut, men også relativt urealistisk. Da tenker jeg det er mye vann i kroppen og at det ikke er holdbart..

 

Har du sjekket om Grete Roede har noen tips for de som er i din situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokka01

Huff da, ja kjenner til det! Gikk ned 12kg på 1,5mnd sist jeg var singel... men siden jeg gifter meg i juli så tror jeg ikke at jeg skal satse på den dietten:p hehe

 

Nei har ikke hørt med de, men mamma har holdt GRkurs i mange år og hun har ikke hørt noen tips hun heller. Men jeg har gått ned 0,7kg forje uke da! Selv om jeg ikke følte at uken gikk som planlagt! Så får satse på at jeg kan klare å komme meg ned! Har trappet ned på jobb som gjør at jeg har mer energi tilovers så det hjelper nok!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei Kokka! Jeg kjenner meg såå godt i beskrivelsen din... Jeg har ME, psoriasis på hender og føtter (=greier ikke gå på det verste), depresjon og littavhvert! Jeg kan heller ikke trene; da blir jeg dritsjuk dagen etterpå. Jeg registerte meg her i dag og håper GR kan hjelpe meg... Jeg har gått opp nesten 30 kg (!!!) etter at jeg ble syk. Ble veldig mye trøstespising i perioder ja! Nå har jeg kuttet ut nesten alt av sukker og sånt, men vekta rikker seg ikke. Så skal bli spennende og se hva som skjer nå...

 

Ønsker deg lykke til hvertfall Kokka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Share

×
×
  • Opprett ny...