Gå til innhold

Frokost og lunsj


Gjest kokka01
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest kokka01

Jeg sliter veldig med kreativiteten når det gjelder frokost og lunsj! Så nå har jeg hatt en periode med frokostblanding og skyr til frokost og blåbærsmoothie med havregryn til lunsj...

 

Er det noen som har noen gode forslag?!:)

 

I dag har jeg prøvd ut blåbærmuffinsene til GR. Så det var skrivefeil på oppskriftene her på nettet, men hadde heldigvis oppskriftbøkene så fikk prøvd de ut og må si at jeg ble positivt overrasket!

 

oppskriften

 

2,5 dl havregryn

3dl ekstra lettmelk

3ts bakepulver

200g sammalt hvete fin

50g havremel (jeg brukte hvetemel)

1/2 ts salt

1dl sukker

2,5 dl blåbær

1 egg

4 ss olje

 

Bland melk og havregryn og la svelle i 10 min. Bland i resten av ingrediensene og stek på 180grader.

 

Jeg bruker muffinsjern, der tar de ca 12 min!

 

100g muffins er 220kcal, og mine muffins tilsvarer det da 3stk. Kjenner nå 20 min etter at jeg har spist at jeg er skikkeliggod og mett! Å føler at det kommer jeg til å være en stund også!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Er de muffinsene dine veldig små? Jeg forstår ikke helt hvordan tre stykker bare kan veie 100 gram? Noen ganger nå har jeg lagt inn alle ingrediensene her på registreringen for å regne ut kalorier totalt, og så deler jeg på antall av det jeg har laget.

 

Frokost blir sjelden veldig spennende hos meg. Det blir som regel ei brødskive eller et par knekkebrød med philadelphiaost eller kokt egg. I tillegg spiser jeg mye grønnsaker (tomat, stangselleri, agurk, gulrøtter). I blant spiser jeg havregryn eller müsli med ekstra lett melk og litt banan (for sødme), men jeg synes det metter dårligere. En sjelden gang har jeg ikke matlyst om morgenen, og spiser da litt yoghurt eller skyr med litt havregryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokka01

De er ikke så voldsomt store nei. Bruker de vanlige hvite muffins formene man får kjøpt på butikken... De er ca 6x3,5cm.

 

Jeg pleier å gjøre det på samme måte som deg! Men nå så jeg jo at kcal mengden sto skrevet opp siden jeg brukte en GR oppskrift. Så da regner jeg med at det stemmer!

 

Syns frokost er veldig vanskelig altså! Er så kjedelig!! hehe, men har nok noe med at jeg er aldri sulten om morgen! Så uansett hva jeg lager så må jeg tvinge det i meg! Samboeren min begynte å ta proteinpulver hver morgen sammen med frokostblanding og melk. Å han har rast ned i vekt! (urettferdig!!) Jeg lurer litt på om jeg skal prøve det, men er litt usikker også da det er jo en del kcal i proteinpulver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Jeg venter ofte litt før jeg spiser frokost siden jeg også trenger litt tid før jeg blir våken nok til å være sulten om morgenen. Kanskje det kan hjelpe for deg også? I ukedagene drikker jeg en espresso mens jeg lager matpakke, og så spiser jeg litt av matpakken en halvtime senere på jobb. I helgene begynner jeg også med en kopp kaffe, og så kommer matlysten etter en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokka01

De dagene jeg skal på jobb så drar jeg hjemmefra 06.30 så det er "viktigere" med søvnen så da blir det evt knekkebrød på jobb. Men det er veldig lett å hoppe over de å vente til lunsj!

Jeg har en pakke med knekkebrød på kontoret mitt og pålegg i felles kjøleskap. Så det er ikke noe problem i utgangspunktet. I tillegg så har vi kantine...

 

Men jeg har satt meg mål om å bli flinkere til frokosten og de to siste ukene har jeg vært ganske flink! Men det er fortsatt bitte litt problem å ta seg tid til det når jeg skal på jobb. Men det kommer seg! :):)

 

Til lunsj i dag hadde jeg pitabrød med avokado, salat og litt tacokjøtt. Fortsatt mett etter pitabrødet og muffinsene!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Superfrokost:

1dl havregryn

2,5dl skummet melk

2 suketter

1ts kanel

Slenger det i microen på full guffe i 4min. Tar det ut, og tilsetter 0,5 dl melk :)

Nytes med en kaffekopp :)

 

Til lunsj spiser jeg som regel brødskiver..

Men,for å gjøre de mer spennende har jeg alltid på rapidsalat og agurk/paprika.

F.eks: 1 skive Ingers rugbrød, 10gr rapidsalat, 5gram vita lettmajones, 10gr Gilde go og mager salami og 4 skiver agurk :)

Varierer bare med kjøttpålegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...