Gå til innhold

hvor skal man begynne???


Gjest MinTurNÃ¥?
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest MinTurNå?

Ja, som overskriften sier. hvor skal man begynne??? har hatt ett vektproblem i ca 20 år, og nå er det min tur til å gå ned. Men prøver og prøver, problemet mitt er at jeg blir skikkelig frustrert når det ikke skjer noe. Regnet ut på nettet at på en vanlig dag, så fikk jeg i meg ca 1300 kalorier. Og siden jeg er ganske stor, så skal jo det være nok til at jeg går ned. men neida, det skjer ingenting. Begynte å trene igjen i slutten av april.Gikk da fra ingen trenging, svært lite fysisk aktivitet til å trene 5 dager i uken. Tenkte at jippi nå skal det skje noe. Men vekten har gått ned ca 2 kilo. og tilogmed da svinger den, både opp og så ned igjen.

 

Fått vite av legen att stoffskiftet mitt er lavt, og at jeg kanskje må bruke medisin for det. Men aner ikke hva det betyr. Skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å ta av 50 kilo++.

 

Vurderer å be om operasjon, men vil ikke helt det heller pluss jeg er livredd for sprøyter. Men noe må gjøres med denne f... vekten. Når er det min tur til å ha det bra med meg selv?? og lykkes med noe??

 

Noen som har/går igjennom det samme?? trenger virkelig noen tips til hva jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Har du regnet ut hvor mange kcal du skal spise iløpet av en dag? Jeg synes 1300 hørtes veldig lite ut. Jeg begynte selv i januar, og har fra dag 1 spist mellom 1800-2000kcal. Trener 4-5 ganger i uken, i hovedsak spinning og styrketrening. Hvor mye man skal spise avhenger av alder, høyde, vekt, kjønn og hverdagsaktivitet, vet du denne formelen? Da jeg startet 8.januar veide jeg 132,5kg, i dag veier jeg 101. Jeg har ligget på det samme kaloriinnatket frem til nå, og vekten fortsetter å gå fint ned. Du kan fint øke kalorimengden din.

 

Samtidig ville jeg satt meg ned og skrevet en liste over hvorfor du vil ned i vekt, hva som kan gjøre at du mislykkes, og hva som kan gjøre at du lykkes. Her kan du få en liten "tyvtitt" på farene som finnes i en vektreduksjonsfase, og finne lure måter å takle disse på. Være litt føre var. Jeg har stor tro på at å jobbe med den mentale biten når man skal mye ned i vekt. Selv skal jeg ned 57,5kg. Min trivselsvekt er 75kg. Jeg setter meg delmål. Frem til nå har jeg gitt meg selv en belønning for hver 10-kilo jeg har gått ned. Og fremover blir det for hver 5.kilo (etter 99,5). Da har jeg en liten motivasjon. Samtidig som bedre helse, kondisjon, en finere/sprekere kropp og økt selvtillitt er stor motivasjon i seg selv!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MinTurNå?

takk for tipset=) Det skal jeg gjøre. Har grete roede boken, så kan finne ut der hvor mye jeg skal ha i meg, får gjøre det.

 

Du har vært utrolig flink, en skikkelig inspirasjon. Skal sette meg ned og skrive en liste. tror nok kanskje det med en liten belønning kan hjelpe meg til å nå målene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilletjukka

takk for tipset=) Det skal jeg gjøre. Har grete roede boken, så kan finne ut der hvor mye jeg skal ha i meg, får gjøre det.

 

Du har vært utrolig flink, en skikkelig inspirasjon. Skal sette meg ned og skrive en liste. tror nok kanskje det med en liten belønning kan hjelpe meg til å nå målene mine.

 

Jeg starta på 116 kg og veier nå 110,8. Jeg skal spise 1800- 2000 kcal, mens jeg trener 5 ganger i uka. mest gå turer, elipsemaskin og stavgange, plus litt styrke. Jeg tror også at du trygt kan spise noe mer. Noe som hjelper på min motivasjon er å ha "belønninger" ved f.eks 5 eller 10 kg ned. I dag kjøpte jeg meg ny mascara og parfyme for at jeg har passert 5 kg:-) Noe jeg gleder med skikkelig til er å passe et par fine nye støvletter ved ca 80 kg (de står på hylla, men er altfor trange i leggen). Gleder meg generellt til å passe klær i stadig mindre størrelser:-)

Jeg har også involvert personer rundt meg, så det er flere som vet at jeg slanker meg. Det forplikter litt, for da kan jeg liksom ikke bare la det skli ut om jeg blir lei en periode.

Jeg håper du finner det som motiverer deg og gi ikke opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MinTurNå?

Jeg starta på 116 kg og veier nå 110,8. Jeg skal spise 1800- 2000 kcal, mens jeg trener 5 ganger i uka. mest gå turer, elipsemaskin og stavgange, plus litt styrke. Jeg tror også at du trygt kan spise noe mer. Noe som hjelper på min motivasjon er å ha "belønninger" ved f.eks 5 eller 10 kg ned. I dag kjøpte jeg meg ny mascara og parfyme for at jeg har passert 5 kg:-) Noe jeg gleder med skikkelig til er å passe et par fine nye støvletter ved ca 80 kg (de står på hylla, men er altfor trange i leggen). Gleder meg generellt til å passe klær i stadig mindre størrelser:-)

Jeg har også involvert personer rundt meg, så det er flere som vet at jeg slanker meg. Det forplikter litt, for da kan jeg liksom ikke bare la det skli ut om jeg blir lei en periode.

Jeg håper du finner det som motiverer deg og gi ikke opp!

 

kommer nok til å ha slike belønninger jeg også=) har en fantastisk svigermor som jeg kan prate med. Pluss min mann og en veldig god venninne. og det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Hvordan går det med deg nå i ferien? Ofte vanskeligere i feriesituasjoner, synes helt kalrt det selv iallefall =)

 

Lurte også, hvor høy er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Ja hvor skal man begynne??

 

Jeg sliter akkurat med det samme som deg!

Men har nok etter at jeg meldte meg inn her for noen dager siden skjønt at jeg har spist for lite!!

 

Skal følge kcaloriplanen min her mer nøye heretter tenker jeg. Ønsker deg masse lykke til uansett!!

Blir spennende å følge din vei mot et lettere liv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...