Gå til innhold

Ny og trenger noen råd og tips ;)


Gjest bente42
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest bente42

Jeg har vært medlem er en del år.Men det er først nå de siste ukene jeg har vært aktiv som gullmedlem. Jeg startet opp 27.5 og har gått ned 7 kg. Den siste uka har jeg ikke gått ned noe. Jeg veier nå 100 kg er 180 høy og trener 3 ganger i uka. Trener styrke og kondisjon. Jeg sliter veldig med å komme opp i nok kcal hver dag. Ligger på rundt 1200 og burde opp.. Så lurer litt på hva dere spiser til de ulike måltidene. Føler jeg har et veldig kjedelig og ensformig kosthold. Jeg skal ned minst 20 kg til, så har en lang vi og gå. Blir veldig glad om noen har non tips og råd å komme med til en fersking :)/>)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei!

Jeg er like høy som deg men har kommet litt lengre i vektnedgangen min - veier nå rett under 90 kg. Har du vært på kroppsmåling av typen InBody720 eller lignende? Hvis ikke anbefaler jeg det - ihht BMI skal vi jo ligge rundt 80 for å bli såkalt "normalvektig", men det hensyntar ikke muskelmassen som du nok har litt av dersom du trener mye. Verd å vurdere ihvertall. :)

 

Når det er sagt så spiser du nok litt lite. Har du beregnet hvilken meny du skal ligge på? Isåfall bør du prøve å overholde det. Jeg tipper du skal ligge rundt 1600 ihvertfall - kan det stemme? Der ligger ihvertfall jeg og har ligget der ganske lenge. Hvis du ligger på 1200 er det jo et helt måltid for lite og det er jo ikke bra. Spesielt hvis du trener mye er det viktig at kroppen får nok næring, og proteiner er viktig for restitusjonen og muskelbyggingen.

Spiser du alle måltidene dine inkl melk og frukt? Hvordan er kostholdsscoren din? Spiser du mye lettprodukter? Og hvilke måltider sliter du mest med å få nok kalorier til?

Jeg og slet en periode med å få nok kalorier - dette var bl.a. grunnet at jeg bare spiste knekkebrød til brødmåltider samt magert pålegg. Jeg klarte rett og slett ikke å få i meg nok. Jeg måtte gå over til brød (aldri finere enn grovt, helst ekstra grovt) og gå over på mer "vanlige" produkter igjen - altså vanlig Norvegia istedenfor lettere Norvegia etc. Spiser vanlig leverpostei istedenfor lett og sånne ting. Det hjelper godt på. Jeg spiste også for lite fett og måtte legge til litt lettmajones og lettmargarin til brødmåltidene, samt at jeg ble litt flinkere til å bruke f.eks. rapsolje ved middagslaging (fremfor å steke ting i tørr panne).

Selv spiser jeg brød med diverse pålegg til frokost og lunsj, til frokost tar jeg også et glass melk. Til mellommåltid tar jeg gjerne noe frukt, av og til også en yoghurt eller skyr. Middagene varierer, har begynt å bruke de rett i ovnen fiskepakkene til Findus eller hvem det er. Siden jeg er singel blir det også litt Fjordland spesielt på treningsdager og ellers går det mye i wok eller pasta med ting som kylling, kalkunpølse, karbonadedeig e.l. Omelett med skinke, grønnsaker og litt cottage cheese er også godt og lettvint spesielt på treningsdager hvor jeg prøver å få i meg litt ekstra proteiner. Har slitt litt med akkurat det, og har derfor begynt med proteinshake etter trening. Til kvelds varierer jeg om jeg spiser brød, knekkebrød eller kornblanding - sistnevnte gjerne med yoghurt (hvis jeg ikke har spist den tidligere) og banan. Brød og knekkebrød bruker jeg vanlig pålegg på som ved frokost og lunsj. Av og til bruker jeg banan som pålegg også.

Et annet tips er å bruke litt nøtter - eks valnøtter og mandler - for å få i seg litt ekstra dersom man ligger litt lavt i kaloritall når kvelden kommer. Selvsagt helst ikke 400 kalorier i nøtter, da er det bedre å øke kaloritallet til måltidene, men litt gjør ingen ting siden det også er gunstige fettstoffer i disse.

 

Dersom du ikke registrerer all maten så vil jeg anbefale deg å begynne med det - det vil gi deg tips om hvordan du ligger an i forhold til karbo/fett/proteiner, om du får i deg nok grønnsaker og frukt og ikke minst vil du kunne se hvilke måltider det er som gjør at kaloritallet blir for lavt hver dag. Sett deg så et mål om hvordan kostholdsscoren din skal være hver dag. Det siste du vil er at kroppen skal gå på sparebluss eller tære på musklene som du jobber hardt for å få. Men det viktigste - ikke gi opp! Det hender det kommer en og annen kneik, og da må man bite tennene sammen og fortsette med krum nakke... :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Forresten - hvis dette er første uken du står stille bør du ikke være bekymret. Sånne uker har vi alle innimellom. Selv hadde jeg en periode jeg stod i ro annenhver uke og gikk ned 1-1,2 kg annenhver uke. Da er jo ikke snittet så ille likevel... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Jeg har holdt på siden en uke etter deg, og føler jeg er godt i gang med jevn vektnedgang og minkende antall cm. Herlig!

Min løsning på matutfordringene er at jeg holder meg til nokså streng regelmessighet.

Frokost: En kopp kaffe, to glass vann, av og til et lite glass appelsinjuice, tran og multivit., og havregrøt av 1 dl havregryn, ca 1 ss kruskakli, bittelitt salt og 1,5 dl vann. Tilberedes i mikroen på under 2 min, røres sammen og serveres med 1,5 dl melk (ekstra lett). I helgene drysser jeg på noen rosiner.

Mellommål kl.10:00 1 eple

Lunch kl.11:00 salat fra salatbaren på jobb m/1 grovbrødskive.

 

Her på ettermiddagen burde det være et mellommåltid til, men jeg har dels ikke fått det til, og dels ikke følt behov.

Vi spiser sein middag hos oss, så jeg legger inn et mellommåltid rett etter jobb, hvor jeg tar et par skiver dansk rugbrød m/pålegg eller knekkebrød (gulost/leverpostei/makrell i tomat/magerost på tube etc + masse tomat og agurk). Nok energi til å holde ut trening/hagearbeid og ikke bli helt hysterisk før det blir middag.

 

Middag: Jeg planlegger middager for hele uka søndag kveld. Da tar jeg for meg GR-oppskrifter, og lager handleliste ut fra mengder og innhold i oppskriftene. På den måten kan jeg begrense meg til innkjøp en gang i uka. Så lager jeg middag hver dag ihht plan, og nyter variert og god mat i tilpasset mengde som skal spises opp. Anbefales for å motvirke følelsen av å ha kjedelig og ensformig kosthold! :D

Kveldsmåltid: Knekkebrød a la mellommålet etter jobb, frukt, grønnsaker, noen nøtter.

Jeg registrerer alt jeg spiser, så når kvelden kommer har jeg full oversikt over hvor mye jeg har å gå på ifht mine tilmålte daglige 1600 kcal (som jeg sliter med å komme opp i, men det ligger jevnt på rundt 1300-1400). Nå for tida eter jeg jordbær i lange baner, og det blir for mye frukt ifht det anbefalte, men dette er kort og hektisk sesong og magert/knallgodt, derfor tillater jeg meg det. B)

 

Dette ble visst veldig langt :P . Jeg tenker på det kostholdet jeg har nå som retningsgivende for hvordan det skal bli etter at målet er nådd - altså ikke en ''kur'', og derfor legger jeg ganske stor vekt på å legge opp til gode vaner ifht variasjon og matglede nå, slik at jeg bare kan justere litt på det etter målgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...