Gå til innhold

uten melk og gluten


Gjest snigla
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest snigla

Jeg er i en startfase der jeg holder på å kutte ut melk og gluten .

 

Har en del spørsmål og håper noen der ute kan hjelpe meg litt på denne veien ! Blir kjempe takk nemlig !

 

Hva spiser dere til det ulike måltidene ?

 

Hvis dere lager hjemmelaget frokostblanding , hva har dere i ?

 

Hvilke pålegg kan dere spise ?

 

Er makrell i tomat ok ?

 

spekeskinke ?

 

Hvis dere skal kose dere litt ekstra , finnes det vanlig sjokolade - chips og is uten melk og gluten i butikken ?

 

hva med saft is ( solo til dømes ) ?

 

Hva med cola og urge til dømes ?

 

noen hel eller halvfabrikat desserter i butikken uten gluten og melk ?

 

Hvilke mel bruker dere ?

 

Knekkebrød og brød ?

 

ost ?

 

alle nøtter ?

 

hva med rosiner og svisker ?

 

er dette ja - mat :

alle ris , mais , alle soya produkter , poteter , linfrø , solsikkefrø , sesamfrø , bakepulver , bønner , sukker , kakao , alle krydder , lakrisrot ( te ) , linser , lønnesirup , potetmel , puffet ris , vaniljesukker , erter

 

noe annet som er ja - mat ...

 

gjær ?

 

sukkerkulør ?

 

karbonadedeig ? strimlet edel gris ? bacon ? kotelett ? reker ? krabber ?

 

Hva bruker dere soyamelk , havremelk og rismelk til ?

 

Vil dere anbefale soya yoghurt , soya rømme , soya fløten , soya ost ?

 

er tofu melkefri ?

 

leste at mange bruker potetmos i steden for ost til gratenger ...

eventuelt hvilke potetmos ...

 

den geisha risgrøt er ok ? hvilke melk vil dere anbefale ?

 

har noen prøvet toro sine melblandinger , er det å anbefales ?

 

finnes det hel eller halvfabrikater i butikken som kan anbefales ?

( fint viss en pluselig trenger en nødløsning uten gluten og melk )

 

taco shell finnes det noen uten gluten og melk ?

 

hva med lomper eller potetkaker ?

 

finnes det sennep ?

 

tomatpure ?

 

hvilke soyasaus finnes uten gluten , melk og alkohol ?

 

dere som lager hjemmelaget sauser , hvordan lager dere brun og hvit saus ? peppersaus ? bearnaisesaus ?

 

alternativ til buljong ?

 

hvordan lager dere fiskekaker , fiskeboller , fiskepudding ?

 

hva bruker dere til strø på fiskepinner ?

 

hva bruker dere når dere lager seifilet hjemmelaget ?

 

har noen laget komler ?

 

hvordan lager dere supper , til dømes fiskesuppe eller blomkålsuppe ?

 

hvilke dressinger ?

 

hva er dine 5 beste middager som er gluten og melkefrie ?

 

( jeg har selv satt meg helt fast i :

* kylling eller laks med

linsestuing , bønnestuing eller kikertstuing

* lapskaus

* indisk kylling

* laks og grønnsaker )

 

Takker masse for alle svar ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Freesurfer

Er målet ditt å gå ned i vekt, eller å kutte ut laktose og gluten, eller begge deler?

 

Å kutte ut gluten og laktose har egentlig bare en hensikt hvis du er intolerant og får allergiske reaksjoner. Å kutte det ut vil ikke nødvendigvis ha noe effekt på vekten hvis det er det som er målet, men å redusere inntak av melk og hvitt hvetemel kan være gunstig fordi det inneholder en del raske karbohydrater. Men med mindre du har allergi ser jeg ingen grunn til å lete gjennom butikkene etter gluten- og laktosefrie produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

hei, jeg har og fått beskjed at jeg må holde meg borte fra gluten og melk og gjær.

men det er masse en kan spise:) bruk google, og søk for harde livet. det er masse blogger som skriver om å være glutenfri.

du må bare planlegge litt mer, og lage mer fra bunnen av, men det har man ikke vondt av;)

 

Hva spiser dere til det ulike måltidene ?: jeg spiser glutenfrie havregryn med rismelk og banan til frokost, soyayoghurt m blåbær, glutenfrie brød, rundstykker, middagsrester til lunsj. Hvis dere lager hjemmelaget frokostblanding , hva har dere i ? søk på googleHvilke pålegg kan dere spise ? kjøttpålegg, syltetøy,

 

Er makrell i tomat ok ? OK

spekeskinke ? OK

 

Hvis dere skal kose dere litt ekstra , finnes det vanlig sjokolade - chips og is uten melk og gluten i butikken ? sjekk innholdsfortegnelsen. de chips jeg har funnet er vanlig salte chips First Price. Is uten melk: en god soya is på Rema 1000!!

 

hva med saft is ( solo til dømes ) ? alt av saft is er OK.

 

Hva med cola og urge til dømes ? ingen gluten eller melk i brus

 

noen hel eller halvfabrikat desserter i butikken uten gluten og melk ? søk på nettet, ellers så har jeg funnet ut at det ikke er så veldig mye halvfabrikat uten melk.

Hvilke mel bruker dere ? jeg kan ikke ha mais heller, så jeg sliter med de fleste glutenfrie blandingene. jeg bestiller fra iherb.com . men det finnes masse glutenfrie mel, søk etter glutenfrie blogger, så kan du se hva de bruker.

 

Knekkebrød og brød ?søk etter oppskrifter

 

ost ? det meste er laget på melk. prøv evt soya ost.

 

alle nøtter ? ingen gluten og melk i nøtter;)

hva med rosiner og svisker ?

 

er dette ja - mat :

alle ris , mais , alle soya produkter , poteter , linfrø , solsikkefrø , sesamfrø , bakepulver , bønner , sukker , kakao , alle krydder , lakrisrot ( te ) , linser , lønnesirup , potetmel , puffet ris , vaniljesukker , erter

 

noe annet som er ja - mat ... det meste som du lager fra bunnen av, og som blir erstattet med glutenfritt mel, og erstatninger for melk, er JA mat.

 

gjær ? det kommer an på hva du tåler. det er mange som ikke kan ha gjær.

 

sukkerkulør ?

 

karbonadedeig ? strimlet edel gris ? bacon ? kotelett ? reker ? krabber ?

 

Hva bruker dere soyamelk , havremelk og rismelk til ? brukes som erstatning for melk.

 

Vil dere anbefale soya yoghurt , soya rømme , soya fløten , soya ost ? Jeg har kun prøvd soyayoghurt. den er god;)

 

er tofu melkefri ? ja

leste at mange bruker potetmos i steden for ost til gratenger ...

eventuelt hvilke potetmos ... den uten melk. det står vanlig på den.

 

den geisha risgrøt er ok ? hvilke melk vil dere anbefale ? alle grøtriser er ok, men let på nettet etter oppskrifter.har noen prøvet toro sine melblandinger , er det å anbefales ? ja de er fullt brukandes

 

finnes det hel eller halvfabrikater i butikken som kan anbefales ?

( fint viss en pluselig trenger en nødløsning uten gluten og melk ) veldig lite, sats på å ha rester i frysen

 

taco shell finnes det noen uten gluten og melk ? les i butikken

hva med lomper eller potetkaker ? det finnes glutenfrie. og du kan lage selv

 

finnes det sennep ?

 

tomatpure ? tomatpure er uten alt

hvilke soyasaus finnes uten gluten , melk og alkohol ?[/u]ja

 

dere som lager hjemmelaget sauser , hvordan lager dere brun og hvit saus ? peppersaus ? bearnaisesaus ? bruke glutenfritt mel, søk på nettet.

 

alternativ til buljong ? det finnes i noen utvalgte butikker

 

hvordan lager dere fiskekaker , fiskeboller , fiskepudding ? har ikke gjort det ennå, men det står på planen. bruker da havremelk, eller rismelk.

 

hva bruker dere til strø på fiskepinner ? vend de i gl.fritt mel, med salt og pepper

hva bruker dere når dere lager seifilet hjemmelaget ?

 

har noen laget komler ? det går fint med gl.fritt mel

 

hvordan lager dere supper , til dømes fiskesuppe eller blomkålsuppe ? jevn med enten gl.fritt mel, eller maizenna

hvilke dressinger ?les på pakningen

hva er dine 5 beste middager som er gluten og melkefrie ?

 

( jeg har selv satt meg helt fast i :

* kylling eller laks med

linsestuing , bønnestuing eller kikertstuing

* lapskaus

* indisk kylling

* laks og grønnsaker )

du kan jo ha alt av grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling. gå inn på matprat, eller søk etter middagsforslag på nettet.

 

 

som jeg har svart i mange av spørsmålene, så må du bruke internett mye. det er utrolig mange blogger og oppskrifter som finnes. bare du må stille deg helt om, du kan ikke bare ta noe lett mat i butikken lengre. tenk og planlegg. lag store porsjoner, frys ned, bruk dagen etter.

 

så at det var lenge siden du hadde lagt inn dette innlegget, og håper at du har funnet ut av mye, og ikke gitt opp.

 

mvh hildegunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...