Gå til innhold

Grillspyd med oljemarinade, kalorier?


Gjest Freesurfer
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Freesurfer

Vi har drevet og grillet en del i sommer, og jeg har flere ganger laget grillspyd med flere magre kjøttvarianter som kyllingfilet, ytrefilet av okse, svinefilet, og kjøttboller laget av karbonadedeig, samt med sjampinjong og løk.

 

Dette kjøttet har jo sånn rundt 110ish kcal/100g, som i seg selv er gode greier. Men til dette pleier jeg å lage til en flaske med oljemarinade som jeg har stående i kjøleskapet, der jeg fyller den opp med rapsolje og forskjellige kryddere og rister godt. Dette heller jeg over grillspydene og lar stå en stund før spydet skal på grillen.

 

Det jeg lurer på er hvor mye av fettet jeg kan forvente at fortsatt er igjen på spydet når maten kommer på fatet. Når jeg legger grillspydene på grillen, begynner jo oljen å dryppe ned i grillen slik at den tar fyr, og flammene fra dette stiger opp og antenner oljen som er utenpå maten. Men hvor mye av oljen brenner egentlig opp eller drypper vekk? Jeg har valgt å tro og håpe at det er ubetydelige mengder med olje igjen, men man kan jo ikke være sikker.

 

Vil mye av oljen trekke inn i kjøttet slik at de magre kjøttbitene plutselig blir like fete som hamburgere og pølser? :( Eller kan jeg spise dette i hele sommer med god samvittighet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...