Gå til innhold

Drømmen om færre kilo og mer energi!


Gjest missteee
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest missteee

Hei!

 

Jeg begynner på kurs nå i september, og det blir mitt tredje GR-kurs. Forrige gang gikk jeg i håp om at det bare var noen færre kilo som skulle til for å bli gravid (etter en god stunds prøving), og jeg gikk ned fra 105 til 95 kilo og ble gravid (mest på grunn av en hormonkur, men vektreduksjonen var jo uansett positiv!) Nå - to svangerskap og nydelige babyer senere - er kiloene tilbake og jeg er skikkelig lei av å være tung og sliten hele tiden. Det siste svangerskapet mitt var tøft, og det samme var barseltiden, og jeg trøstespiste mye. Både når jeg var lei meg, men også når jeg var sliten. Etterhvert kom humøret tilbake, men jeg har fortsatt med småspisingen hver gang jeg føler meg sliten. Og som mamma til to barn under 3 år er det klart at jeg stadig vekk vil føle meg sliten. Når det er sagt - jeg håper også at det å komme i bedre form vil gjøre at jeg også får mer energi. Det er nesten det mest fristende av alt med å gå ned i vekt. Fint å se bedre ut. Fint å være sterkere og lettere. Men HERLIG å ikke føle seg så sliten hele tiden. VIL VIL VIL!

 

Så da -

 

I dag veier jeg ganske nøyaktig 100 kilo, og optimalt sett vil jeg ned til 80 kg. Dette er et veldig langsiktig mål, og sist jeg gikk på kurs gikk jeg som sagt ned til 95 kg, og da følte jeg meg kjempebra. Jeg har aldri vært spesielt glad i kondisjonstrening, men er desto mer glad i styrketrening, så jeg var ikke veldig lett, men jeg var veldig sterk og følte meg sprek i kroppen!

 

Jeg tar dette fem og fem kilo av gangen, og så får jeg vurdere målene mine etterhvert. :) Dette blir spennende og jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg håper også på en sunnere og sprekere livsstil med mer energi. Du har jo også gått kurs før , det har jeg og så jeg vet det virker, og det første skritt på vei har du jo tatt nå. Lykke til dette kommer vi til å klare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silje151

Hiver meg på jeg og.

Jeg har selv tatt ett internettkurs mens jeg bodde i utlandet i fjor og to stram opp kurs i november og januar. Men motivasjonen har alltid en tendens til å dabbe av etter hvert når stresset fra studiehverdagen tar meg igjen. Sleit spesielt det siste året med to samboere i kollektivet som alltid spiste usunn mat, så hver dag var en kraftanstrengelse i å si nei takk.

 

Var på mitt aller tyngste noen sinde i mai/juni selv etter enn ganske sunn eksamensperiode. Har heldigvis gått ned til 84,6 i løpet av sommeren og håper at jeg kan fortsette nedover frem til jul og videre.

Med to nye samboere som skal flytte inn snart så håper jeg på det beste.

 

De aller største problemene mine er at jeg liker å spise god mat og jeg misliker bevegelse.

Og min aller største utfordring hittil står for døren, den o'store masteroppgaven skal leveres i midten av desember. Jeg må i tillegg klargjøre til salg av leiligheten og finne et nytt sted å bo på den andre siden av landet. Og jeg kjenner allerede angsten og behovet for å gjemme meg vekk og trøstespise kommer snikende.

 

Så jeg skal prøve å være proaktiv. Studentgymmen åpner om to uker, en ny xpressversjon av det lokale treningssenteret åpner om en halv uke og jeg har tenkt å melde meg på et nytt standardkurs. Men det er vanskelig å ikke stresse når jeg kjenner at alt jeg er vant til vil endre seg drastisk i løpet av det neste halvåret.

 

Men jeg skal prøve å ta ett skritt av gangen og puste dypt med magen og kanskje, så kan jeg lyktes med et varig vekttap denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest missteee

Hei, jeg håper også på en sunnere og sprekere livsstil med mer energi. Du har jo også gått kurs før , det har jeg og så jeg vet det virker, og det første skritt på vei har du jo tatt nå. Lykke til dette kommer vi til å klare :)/>

 

Takk for det! :) Jeg håper motivasjonen tar meg om ikke alt for lenge - jeg er ihvertfall veldig klar for en endring! ;) Lykke til til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missteee

Hiver meg på jeg og.

Jeg har selv tatt ett internettkurs mens jeg bodde i utlandet i fjor og to stram opp kurs i november og januar. Men motivasjonen har alltid en tendens til å dabbe av etter hvert når stresset fra studiehverdagen tar meg igjen. Sleit spesielt det siste året med to samboere i kollektivet som alltid spiste usunn mat, så hver dag var en kraftanstrengelse i å si nei takk.

 

Var på mitt aller tyngste noen sinde i mai/juni selv etter enn ganske sunn eksamensperiode. Har heldigvis gått ned til 84,6 i løpet av sommeren og håper at jeg kan fortsette nedover frem til jul og videre.

Med to nye samboere som skal flytte inn snart så håper jeg på det beste.

 

De aller største problemene mine er at jeg liker å spise god mat og jeg misliker bevegelse.

Og min aller største utfordring hittil står for døren, den o'store masteroppgaven skal leveres i midten av desember. Jeg må i tillegg klargjøre til salg av leiligheten og finne et nytt sted å bo på den andre siden av landet. Og jeg kjenner allerede angsten og behovet for å gjemme meg vekk og trøstespise kommer snikende.

 

Så jeg skal prøve å være proaktiv. Studentgymmen åpner om to uker, en ny xpressversjon av det lokale treningssenteret åpner om en halv uke og jeg har tenkt å melde meg på et nytt standardkurs. Men det er vanskelig å ikke stresse når jeg kjenner at alt jeg er vant til vil endre seg drastisk i løpet av det neste halvåret.

 

Men jeg skal prøve å ta ett skritt av gangen og puste dypt med magen og kanskje, så kan jeg lyktes med et varig vekttap denne gangen.

 

Ja, det er akkurat det med å fortsette - selv når kurset er over og hverdagen tar en som er vanskelig. Jeg er også fæl til å trøstespise, så jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg håper jeg skal lære meg noen andre strategier for å "trøste" meg selv litt når jeg er sliten og lei. Jeg VET jo at det er like effektivt å gå meg en tur, og at jeg føler meg mye bedre etterpå da, men det er så mye lettere å krølle seg opp i sofakroken med en sjokolade eller en kaffe latte.

 

Masse lykke til til deg - både med kurs, oppgaveskriving og leilighetssalg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missteee

Nå er det bare dager igjen til kurset mitt begynner. Mandag er D-dagen. Mens jeg skriver dette sitter jeg og spiser en sjokolade. Og det er torsdag... *gruff* Jeg har liksom fortjent det synes jeg da. Minstemann har sovet dårlig igjen et par netter, vi skal pusse opp kjøkkenet samtidig som mannen min har en intens jobbeperiode foran seg, og jeg føler meg generelt sliten.

 

MEN - jeg har begynt å smøre meg matpakke hver dag, og jeg legger alltid i grønnsaker som jeg kan snackse på utover dagen. Jeg har også meldt meg inn på det lokale treningssenteret igjen, og formen er slettes ikke så ille som jeg trodde. Jeg klarte å jogge i 10 min i strekk! Det høres ikke mye ut, men jeg er skikkelig fornøyd! Jeg kjenner at terskelen for når jeg gir meg er høyere nå enn den var før jeg fikk barn. Jeg orker liksom litt ekstra nå - når jeg løp på tredemølla tenke jeg at jeg vet hva ordentlig sliten er, og dette er ikke helt på bunnen. Det er godt å kjenne på - for et par år siden hadde jeg gitt meg før!

 

Akkurat nå føler jeg at jeg mangler inspirasjon i forhold til treningen! Jeg vil gjerne finne noe jeg synes er gøy! Hvis noen kan tipse meg om noen gode treningsblogger el.l. blir jeg kjempeglad!! Jeg har lyst til å prøve å trene en del ute - sommer som vinter - og trenger mer inspirasjon til dette! Jeg har Yngvar Andersens bok "Kom i form", men det finnes sikkert flere gode treningsbøker der ute. Jeg angriper alt via å lese om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kursstart og 101,5 kg! Nå er jeg spent på hvordan jeg skal klare dette framover! Jeg er bibliotekar, og har lånt inn masse bøker om trening - spesielt utetrening - så jeg venter spent på at alle bøkene kommer og at jeg skal bli fylt av inspirasjon ;)

 

Jeg er MOTIVERT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første rapporteringsdag og jeg er 1 kg i minus! :D Jeg er kjempefornøyd! Vi holder på med oppussing så jeg har ikke vært på trening en eneste gang - derimot har jeg vært i mye aktivitet i forbindelse med oppussingen, og jeg har bestemt meg for å være ordentlig med når jeg leker med barna. Løpe masse med de osv - og det er sannelig en treningsøkt i seg selv. :)

 

Pga at jeg ammer skal jeg spise 2200 kalorier per dag (300 mer enn anbefalingen for meg), og det kan nesten være vanskelig å nå uten å spise usunne saker. Jeg prøver å spise nok grønnsaker og frukt, men det er vanskelig synes jeg. Jeg må priorietere å få til dette! Melk derimot, hadde jeg ikke hatt noe problem med å ha i meg minst det dobbelte av. Jeg elsker melk!! Jeg har bestemt meg for at jeg vil bruke frimerkene mine på en deilig, hjemmelaget kaffe latte per dag, så for øyeblikket blir det ikke noe sjokolade eller potetgull på meg. Og det var ikke noe vanskelig i helgen som var ihvertfall. Vi får se hvordan det går - jeg er jo en skikkelig sjokoman egentlig ;)

 

I begynnelsen av uken følte jeg meg sulten HELE tiden, og jeg hadde skikkelig hodepine etter et par dager på kurs. Jeg har en mistanke om at det er fordi jeg har kuttet ut veldig mye sukker i forhold til hva jeg har pleid å ha i meg. Det ga seg heldigvis, og det har det verste søtsuget gjort også. Hurra!!

 

Nå håper jeg vi blir ferdige med oppussingen av kjøkkenet vårt snart så jeg kan komme i en god rutine med trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra - enda 2 kilo ned! Og tosifret tall på vekta! Grunn til å feire i dag altså - men jeg skal feire med noe annet enn sjokolade og kjeks - som er det jeg helt sikkert ville feiret med før.

 

Forrige uke var bare kaos - alle de vanlige rutinene er hivd på båten i forbindelse med kjøkkenoppussingen, og jeg var i tillegg på kurs deler av uken. Men jeg prøvde å planlegge godt, smurte med meg matpakke og bar med meg vannflaske, valgte bort de usunne alternativene, og sannelig hadde det noe for seg :)

 

Nå MÅ jeg få dreis på denne treningen! Foreløpig er den eneste treningen jeg har utført det å leke med ungene mine, og gå en tur her og der. Absolutt ikke nok. Et av målene mine med å gå på kurs er også å føle meg sterkere, og det vet jeg at kommer raskt nok bare jeg setter i gang med ordentlig styrketrening. Motivasjon, kom til meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaja, så var det opp en halv kilo igjen. Veilederen min forberedte meg på det siden jeg hadde gått ned hele 2 kg forrige uke, men moro er det ikke allikevel.

 

Jeg har endelig kommet i gang med trening på treningsstudioet nå. Trente styrke i sal på mandag, og er fortsatt skikkelig støl i dag (torsdag). Skal på ny trening i kveld, så jeg håper det gir seg litt utover dagen. :blink:

 

Ellers leste jeg en artikkel om Crossfit i dag, og ble veldig inspirert av det. Tror ikke akkurat dette er en treningsform jeg skal hive meg fullt på, men det med variasjon og intense og korte treningsøkter høres spennende ut. Synes også hun jenta de intervjuet i artikkelen var så flott - hun var skikkelig sterk og fin, ikke bare supertynn og formløs, sånn som mange er.

 

Har planlagt utetrening med en venninne neste uke - er spent på om det faller i smak!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...