Gå til innhold

Celes vektdagbok, 10 kg ned!


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg skal ned 10 kg, og jeg ser jeg må være veldig strukturert for å få det til. Jeg skulle egentlig vært 10 kg mindre nå siden jul, men av en eller annen merkelig grunn henger de fremdeles på :blink:

 

Jeg har veiedag på mandag, så da kommer mål og vekt inn, som en offisiell start. Nå bruker jeg lørdag og søndag til å planlegge og tilrettelegge for et sunnere og mer fokusert liv.

 

Matplanen er:

08.00 Frokost: knekkebrød med egg/havregrøt + melk

11.00 Lunsj: knekkebrød med skinke + salat (ikke dressing!)

14.00 MM: Eple

17:00 Middag: Variert, 1 porsj. kjøtt og 1 porsj karbs og resten grønt

21:00 Kvelds: Egg/cottage cheese/yoghurt e.l. med litt bær

 

Treningsplanen er:

Mandag: kl.06 Styrke, kl 19 Yoga

Tirsdag: kl.06 Joggetur

Onsdag: kl.06 Styrke

Torsdag: kl.06 Joggetur, kl 19. Yoga

Fredag: kl.06 Styrke

Lørdag: kl.10 Yoga

Søndag: kl.17 Joggetur

 

Treningsplanen er litt overbooka, hadde vært fint å ha kun en treningsøkt om dagen, men det er ikke nok dager i uken hvis jeg skal få til 3 kondisøkter, 3 styrkeøkter, og 3 strekkeøkter. Vi får se hvordan det går.

 

 

Gleder meg til å gå igang, og bli gjerne med på sunn og treningsrik vektnedgang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine delmål blir å belønne meg med noe jeg har lyst på hver gang jeg bikker under et helt tall på vekten ;)

 

 

Føreløbig motivasjonsliste:

63,9 kg - Treningsstrikk (pull-ups her I come!) og trådhanske til styrkeløft

62,9 kg - Bok om hestestell

61,9 kg - Joggebukse/YOGAbukse/treningsbukse

60,9 kg - Nye solbriller

 

59,9 kg - nytt treningsantrekk fra topp til tå!!!

 

58,9 kg - Øredobber

57,9 kg - Strykebrett

56,9 kg - Shape up abonnement

55,9 kg - Smykker

54.9 kg - MASSE NYE KLÆR :D SHOPPINGSPREEE!! :D:lol::D:lol:

 

(gu'... jeg må begynne å spare penger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg blir gjerne med deg på en treningsrik vektnedgang. Liker å trene, og synes det er fint å pushe seg litt ekstra. Dessuten gir det motivasjon til å spise sunt og holde seg til kostplanen.

Jeg veier nå et sted mellom 58 - 59 kg. Varierer litt. Og målet er 52 kg! Jeg er ca 1.60 høy og er lei av å ikke føle meg vel. Så nå har jeg tatt grep. Bunken med bukser ligger der og venter!

 

Jeg starta i sommerferien. Tenkte det var en fin mulighet til å sette igang og komme i bedre form. Da hadde jeg mest fokus på å komme igang med treninga og holde noen lunde fokus på maten. No jeg faktisk klarte .Jeg spiste både is og andre godsaker, men holdt igjen på usunn grillmat og andre sommerfristelser med grønnsaker magre alternativer. Har siden 9. juli hatt 21 gode treningsøkter, og fokus på matinntaket. De siste 12 dagene har jeg holdt på med bootcamp i hagen med 30 days shred og sixpack six week, noe som funker veldig bra! Kjenner at jeg er mye fastere i kroppen og buksene sitter løsere.

 

Men selv om all denne treninga er bra, så har ikke vekta rokka seg så mye ned. Har gått ned 1 kg. Lett å bli litt demotivert av det. Men jeg vet at det løsner, må bare holde ut. Vet at jeg har fått mye mer muskemasse og at det er det som gir utslaget.

 

Fokuset denn uka ligger hovedsaklig på å konse på matinntaket. Har fortsatt ferie/jobber hjemmfra så det er lett å gå i skapet og forsyne seg.

 

Håper vi kan motivere hverandre på veien!

 

Millemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Så langt har alt gått etter planen idag.

 

Har trent økta mi og spist middag. Idag ble det svinekotelett med nykål, eller nykål med svinekotelett. Dampet nykål er utrolig godt, og passer veldig fint til kjøtt. Jeg har bestemt meg for å begrense poteter, ris og pasta nå en stund. Synes det fungerer like godt med grønnsaker.

 

Nå må jeg klare å holde meg resten av dagen. Blir litt friske bær til dessert litt senere. Og en liten kveldsmat. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei millemi!

 

Så koselig at du vil være med :) Trening er alfa og omega! Jeg tror at det å gå ned i vekt gjøres først og fremst på kjøkkenet, men er helt enig med det du sier at trening gir motivasjon til sunt kosthold. Jeg og har en drøss med bukser og kjoler i skapet som jeg gjerne vil ta i bruk ;)

 

Dumt at vektnedgangen står når du har så god progress med treningen, hvordan ser en vanlig dag ut for deg med tanke på mat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: Vekt 64,2 kg, en liten nedgang. Kostholdet ble sånn ca. holdt, men måtte jobbe overtid så fikk ikke tid til Yoga, men styrkeøkten gjennomførte jeg:

 

Mandag uke 1:

Oppvarm. 4 x 500 m roing

Knebøy 5 x 40 - 50 - 60kg

Push-ups dag 1 på 100 push-ups program

Skulderpress 3 x 8 - 8kg

Biceps 3 x 8 - 10kg

Tåhev 3 x 10 - 40kg

 

Tirsdag: vekt 64,0 kg, snart når jeg delmålet mitt på 63,9 kg!

Ingen utfordringer på matfronten ser ut til å melde seg idag, håper det fortsetter slik ;)

 

Trening idag var 30 min jogging inkludert 4 min tabata på 14 km/t, denne skal økes!

+ en del Yoga og strekkeøvelser på ca 20 min.

 

 

GANGSPERR!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag:

Vekt 63,5 kg - DELMÅL 1 er NÅDD!!

 

Men nå idag har jeg unnet meg en del kake på jobb, den var så altfor god, og nå har jeg dårlig samvittighet... Samt at det er bursdagsbesøk for niesen min ikveld = kaker og pizza :/ Jeg må prøve å begrense meg så mye som mulig, for nedgang er verd litt sult og fristelser!!

 

Fikk ikke tid til å trene idag, må ta vare på en syk hest, så jeg får kjøre både kondisjon og styrke imorgen samtidig... Timene i døgnet strekker ikke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt torsdag: 63,9 kg.

 

Altså opp 0,4 kg på all kakespisingen igår, heldigvis var jeg fremdeles på 63-tallet ;)

 

Kom hjem igår til en gave som lå klar til meg: samboeren min hadde vært og kjøpt hestestell-bok, da han visste det var et av delmålene mine! Det gjør godt å bli tatt vare på :)

 

Men nå må jeg løøøpe på trening, så jeg rekker å løfte litt til arrangement for dyrepoliti starter ikveld. Oppfordrer alle i Bergen til å komme til sjøfartsmonumentet kl 19 for å markere for at vi ønsker dyrepoliti i Norge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Grattis med nådd delmål! Så bra :)/> Nå må du ikke gi deg Celes!

 

Dagene går jammen fort. Flytta tilbake til leiligheta i byen nå rett før helga, etter en lang sommer i landlige og naturfylte omgivelser. Synes alltid den overgangen er ganske hard. Synes det er kipt å komme tilbake til byen og maset, men det har gått bedre enn forventet. Grudde meg mye de siste dagene, så nå er det ikke så ille likevel.

 

Har egentlig hatt grei kontroll på matinntaket i helga, bortsett fra lørdagskvelden. Da ble bryllupsdagen vår feira på indisk restaurant. Jeg ble altfor mett, og det var ikke noe godt mett. Det blir lenge til neste gang for å si det sånn. <_</> Men men, det er bare å legge det bak seg. Hadde rimelig greit aktivitetsnivå i hvertfall. Lange gåturer både lørdag og søndag.

 

Nå er det mandag. Jeg prøver å komme inn i gamle rutiner igjen. Bakte en ny runde med grove knekkebrød i går kveld, og så kjøpte jeg grovt speltbrød på Baker Hansen idag. Skikkelig godt!:-) :D/>

 

Var innom XXL idag, kjøpte meg vekter til å trene hjemme med. Så nå er det no exuse;-)

Kjøpte matvekt også, alt skal veies. Jeg skal ikke ødelegge det jeg har fått til til nå.

 

Kaker og godis er en utfordring. Noen ganger må en unne seg litt, andre ganger må en stå over. Det er en vanskelig balansegang. For meg fungerer det best vis jeg kan unne meg litt søtt av og til. Heldigvis er det ingen anledninger i sikte, så da kan jeg konse fullt og helt på GR de neste ukene.

 

I kveld skal jeg på høypuls og bosu core. Satser på at det blir en skikkelig god treningsøkt, gleder meg:-)

 

Maten idag så langt:

 

Frokost:

2 hjemmelaga knekkebrød.

1 egg, stekt i panne uten fett.

10 g ovsnbakt vita leverpostei

mye ruccolasalat og paprika på toppen.

 

Lunsj:

2 skiver grovt speltbrød

6 gram fetaost

15 g kokt skinke

10 gram ovnsbakt vita leverpostei

ruccola og paprika

 

Melommat:

100 g synnøve finden gresk yougurt

 

Middag senere idag:

Hjemmelaget karbonade av karbonadedeig (lagde igår)

Kokt nykål, blomkål og brokkoli

Grønnkålpesto til saus.

 

Litt bringebær til dessert.

 

Kveldsmat:

2 knekkebrød med noe på. Vet ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heia!

 

Har vært en uke vekke pga influensa, var helt utslått og bare lå og sov i flere dager. Men nå er jeg back in business!

 

Vekt: 63,5 kg (ingen nye delmål nådd!)

 

 

Trening mandag: 1 time styrke og 9 km jogg

Trening Tirsdag: 1 time Yoga

Trening onsdag: 1 time styrke og 9 km jogg

trening Torsdag: vaske ned og rydde i stall?

Trening Fredag: 1 time Yoga + 9 km jogg

Trening Lørdag: 1,5-2 timer styrke

Trening Søndag: 1 time Yoga

 

Matinntaket er sånn tålelig greit, merker de dagene jeg spiser havregrøt/knekkebrød til middag fordi jeg ikke har tid til å lage middag gir bra utslag på vektnedgang, kanskje jeg bare bør droppe middag innimellom? Men trenger grønnsake rog proteiner, jeg bare spiser for mye når jeg får servert middag, om nom nom nom!

 

 

millemi: synes du det er kjipt å bo i byen? Haha, jeg synes det er kjpt¨å bo på landet,jeg vil ha litt dynamisk og urbant liv rundt meg med valgmuligheter rett utenfor døren.. Jaja, man vil alltid ha det man ikke har :) Restaurant er alltid en utfordring, da jeg synes porsjonene er alltid alt for store. Derfor velger jeg av og til bare to forretter, eller spør om å få halv porsjon og dressing ved siden av. Man skal kose seg med restaurant iblant, men da er det bedre å begrense porsjonene, og det er jo supervanskelig å ike spise opp det man har fått på tallerkenen :( Og jøsess, fint matinntak du hadde! Synes det så rimelg perf ut ;) Hvordan går det med vekten nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waow, ukene flyr forbi før jeg får snudd meg! Kun 3 uker til jeg reiser til Syden...

 

Jeg har vært flink sist uke, men i helgen ble det en del kakebaking og prøvesmaking så kanskje det har gått opp i opp... Jeg får dessverre ikke veid meg nå for enten er vekten ødelagt eller så er den tom for batteri, men jeg har satt mannen på saken ;) Lørdag ble siste veing og da ble resultatet 63,1 kg, og jeg er dermed 200 gram unna neste delmål!

 

Idag skal jeg løpe arnaløpet på 8,8 km... Hadde vært kjekt å fått det til på under 55 min! Havregrøten er fortært, så nå er det bare å komme seg hjem fra jobb og hoppe i treningsbuksa... Grøss, skal bli deilig å få det overstått!!

 

Denne ukens treningsplan:

Mandag: Just 6 weeks (styrke) + 8.8 km jogging

Tirsdag: Styrke bein

Onsdag: Yoga + Just 6 weeks

Torsdag: Jogging

Fredag: Just 6 weeks + Yoga

Lørdag: Styrke bein

Søndag: Jogging + Yoga

 

 

 

Ønsk meg lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Før jeg reiste til syden ble jeg kjempeforkjøla og gikk og hanglet i 3 uker. Så ble jeg litt bedre og da bar det rett til kypros med all inclusive :blink:

 

Så ja, jeg er nok rett opp igjen til starten, og verre enn det som var tror jeg.... Men nå er målet satt på nytt igjen. 10 kg skal vekk intil jul, som er 3 mnd til idag. Nå er røyken stumpet også, og jeg gleder meg over et sunnere liv som gjør godt for kropp og sjel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det gikk ikke så lett å gå ned som jeg hadde trodd... Jeg har hatt en nedperiode hvor humøret ikke har vært på topp fordi selv om jeg spiser sunt og trener så har jeg ikke klart å gå så mye ned i vekt. Jeg har spurt meg selv om hva jeg gjør galt, og hvorfor det skal være så vanskelig for meg. Kjæresten min ser hvor sunt jeg spiser og hvor mye jeg trener og han forstår det ikke. Han har sett frustrasjonen min og har kommentert selv at det må være noe galt med forbrenningen min. Så herlig som han er, og som støtter meg fullt på min vei, så foreslo han at han ble med meg på "slankekuren" slik at det skulle bli lettere for meg, og forhåpentligvis at jeg ikke skulle føle meg så trist og alene om kampen.

 

I begynnelsen så holdt han på å krepere; bare 2 knekkebrød til frokost, og bare 1 potet med kjøtt og grønnsaker til middag. Jeg fikk han til å spise mer men alikevel moderat. Nå tror jeg han har funnet riktig mengde, for han har allerede gått ned 7 kg!! Jeg har ikke gått ned like mye (selv om jeg spiser mindre og skjeier ut mindre enn han), men idag viste vekten 62,6 kg!!!!! Altså jeg har mådd delmål nr 2!! Da må jeg kjøpe strikk og trådhansker på nett, som var belønning for å se 62-tallet.

 

Det jeg gjør forskjellig fra nå er at jeg gjør det SAMMEN med en annen, og at jeg løper 40 min HVER dag, og jeg LOGGER alt jeg spiser på app'en "myfitnesspal". Med matregistreringen så ser jeg at jeg spiser for 1200 kcal per dag, og med pulsklokken ser jeg at jeg forbrenner 500 kcal på løpingen. Det vil si at jeg da ligger 1300 kcal i underskudd per dag. Jeg har dager der jeg skeier ut, og spiser kanskje 50 gram mørk sjokolade, men da vil jeg alikevel ligge 1000 kcal i underskudd, eller er det en dag jeg ikke får tid til å løpe så ligger jeg 800 kcal i underskudd. Dette er min oppskrift :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ikke så lett å gå ned som jeg hadde trodd... Jeg har hatt en nedperiode hvor humøret ikke har vært på topp fordi selv om jeg spiser sunt og trener så har jeg ikke klart å gå så mye ned i vekt. Jeg har spurt meg selv om hva jeg gjør galt, og hvorfor det skal være så vanskelig for meg. Kjæresten min ser hvor sunt jeg spiser og hvor mye jeg trener og han forstår det ikke. Han har sett frustrasjonen min og har kommentert selv at det må være noe galt med forbrenningen min. Så herlig som han er, og som støtter meg fullt på min vei, så foreslo han at han ble med meg på "slankekuren" slik at det skulle bli lettere for meg, og forhåpentligvis at jeg ikke skulle føle meg så trist og alene om kampen.

 

I begynnelsen så holdt han på å krepere; bare 2 knekkebrød til frokost, og bare 1 potet med kjøtt og grønnsaker til middag. Jeg fikk han til å spise mer men alikevel moderat. Nå tror jeg han har funnet riktig mengde, for han har allerede gått ned 7 kg!! Jeg har ikke gått ned like mye (selv om jeg spiser mindre og skjeier ut mindre enn han), men idag viste vekten 62,6 kg!!!!! Altså jeg har mådd delmål nr 2!! Da må jeg kjøpe strikk og trådhansker på nett, som var belønning for å se 62-tallet.

 

Det jeg gjør forskjellig fra nå er at jeg gjør det SAMMEN med en annen, og at jeg løper 40 min HVER dag, og jeg LOGGER alt jeg spiser på app'en "myfitnesspal". Med matregistreringen så ser jeg at jeg spiser for 1200 kcal per dag, og med pulsklokken ser jeg at jeg forbrenner 500 kcal på løpingen. Det vil si at jeg da ligger 1300 kcal i underskudd per dag. Jeg har dager der jeg skeier ut, og spiser kanskje 50 gram mørk sjokolade, men da vil jeg alikevel ligge 1000 kcal i underskudd, eller er det en dag jeg ikke får tid til å løpe så ligger jeg 800 kcal i underskudd. Dette er min oppskrift :)/>/>

Det at du synes det ikke har vært så lett å gå ned i vekt som du hadde trodd vil jeg tro henger sammen med at du spiser for lite og kroppen går på sparebluss. Så mye trening og bare spise for 1200 kcal hører ikke sammen. Øk matinntaket noe, så vil du nok oppleve at vekta fortsetter nedover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det at du synes det ikke har vært så lett å gå ned i vekt som du hadde trodd vil jeg tro henger sammen med at du spiser for lite og kroppen går på sparebluss. Så mye trening og bare spise for 1200 kcal hører ikke sammen. Øk matinntaket noe, så vil du nok oppleve at vekta fortsetter nedover :-)

 

 

Vekten går nedover når jeg spiser 1200 kcal og trener, og noen dager kan jeg øke det til 1600 kcal f.eks., hvis det skjer noe spesielt, og fremdeles gå ned i vekt. "Spareblussfenomenet" er noe folk bare inbiller seg for å ha bedre samvittighet for å spise mer. Det tar lengre tid å gå ned i vekt jo mer man spiser, og kortere tid jo mindre man spiser. Men det som er sant er at man forbrenner mindre når man spiser mindre, derfor vil man legge fortere på seg igjen hvis man har gått på lavkaloridiett for så å begynne på vanlig kosthold med 2000 kcal daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...