Gå til innhold

Kesamdressing, hvordan få den til å bli bedre?


Gjest Freesurfer
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Freesurfer

Hei hei! Jeg har, som sikkert de fleste andre her, også erstattet rømme med mager kesam. :)

 

Jeg synes kesam alene uten krydder er en super erstatning for rømme i salater, taco, til laks og andre ting der det spises rent som det er, men med en gang jeg prøver å lage en eller annen form for dressing, så føler jeg at dette ikke blir i nærheten av like godt som tilsvarende laget av lettrømme. Det er et eller annet som mangler, men jeg klarer ikke å plukke opp hva det er. :(

 

Jeg har forsøkt noen av de små grønne dressingblandingene til Knorr som man får kjøpt i 3-pakk, samt å eksperimentere med forskjellige kombinasjoner og mengder av buljongpulver, hvitløkpulver, oregano, paprikapulver, pepper, løkpulver, grillkrydder og you name it. Dette har alltid pleid å være godt i rømme, men i kesam er det rett og slett som om man skulle ha laget kakao på vann, det ville ha smakt tamt og kjedelig, og ikke vært like godt som med H-melk og krem på toppen.

 

Er det slik at det faktisk er fettet i rømmen som setter den gode smaken, og at jeg bare må innse at kesam og rømme er to forskjellige ting, eller finnes det en magisk ingrediens som kan piffe liv igjen i den fattige kesamen? Jeg har vurdert å prøve å blande litt rømme i, men vil helst unngå det siden det er mye kalorier å spare på å droppe rømme helt. Har heller ikke prøvd ferske hvitløksfedd siden jeg er litt lat og bare bruker hvitløkpulver, men det bør vel gjøre nesten samme nytten.

 

Om noen har noen tips om ferdige dressingblandinger, eller oppskrifter som smaker godt med kesam, så vil jeg veldig gjerne høre :)

 

Takker for forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg synes det er stor forskjell på hvitløkspulver og fersk hvitløk, evt ferdighakket hvitløk på glass. Kan hende du vil merke effekten av det. Jeg synes ofte at kesamen er litt for tjukk - lettrømmen er litt tynnere i konsistensen - og har gjerne vannet den ut med pittelitt skummetmelk til konsistensen blir passe for meg. Dip-posene som du finner i potetgullhyllen synes jeg smaker greit med kesam, men generelt synes jeg kesam er litt syrligere i smak enn lettrømme.

Selv synes jeg ekstra lett rømme er godt. Det er litt mer fett i den enn vanlig kesam (8 i kesam, 10 i rømmen), men ikke særlig mer kalorier (116 i kesam, 119 i rømmen). Men det er klart at er det mager kesam du bruker er det jo mye større forskjell.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Karamella69

Hei!

 

Jeg bruker også helst fersk hvitløk, nykvernet, svart pepper og ferske urter i dressingen. Det utgjør faktisk en kjempeforskjell i forhold til tørkede utgaver. Nå når vi skal kose oss ekstra med god og sunn mat er det viktig at hver munnfull smaker godt. I tillegg tar jeg ofte bittelitt sennep, max en strøken teskje (prøv ut hva du liker) til halvannen dl kesam eller ekstra lett rømme og en halv teskje søtstoff (Splenda er det jeg har i hus for tiden). Det gjør ikke at dressingen smaker søtt, men tar "spissen" av den skarpe syrligheten.

 

Lykke til :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg pleier å lage tatziki med vanlig kesam. Husker ikke helt hvor mye hvitløk som skal i, men bruker hakket hvitløk, en boks vanlig kesam og en revet agurk (som har fått lagt i sil med litt salt på slik at en del av væsken forsvinner før man blander i kesamen). Namme! :)

 

For min del bruker jeg alltid VANLIG kesam i dipp/dressinger, fordi jeg syns ikke konsistensen på mager kesam fungerer så godt til det. Så hvis det er magerkesam du bruker, prøv vanlig i stedet og se om det hjelper.

 

 

Hei!

 

Jeg bruker også helst fersk hvitløk, nykvernet, svart pepper og ferske urter i dressingen. Det utgjør faktisk en kjempeforskjell i forhold til tørkede utgaver. Nå når vi skal kose oss ekstra med god og sunn mat er det viktig at hver munnfull smaker godt. I tillegg tar jeg ofte bittelitt sennep, max en strøken teskje (prøv ut hva du liker) til halvannen dl kesam eller ekstra lett rømme og en halv teskje søtstoff (Splenda er det jeg har i hus for tiden). Det gjør ikke at dressingen smaker søtt, men tar "spissen" av den skarpe syrligheten.

 

Lykke til :)/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IdaJackson

Hei hei! Jeg har, som sikkert de fleste andre her, også erstattet rømme med mager kesam. :)/>

 

Jeg synes kesam alene uten krydder er en super erstatning for rømme i salater, taco, til laks og andre ting der det spises rent som det er, men med en gang jeg prøver å lage en eller annen form for dressing, så føler jeg at dette ikke blir i nærheten av like godt som tilsvarende laget av lettrømme. Det er et eller annet som mangler, men jeg klarer ikke å plukke opp hva det er. :(/>

 

Jeg har forsøkt noen av de små grønne dressingblandingene til Knorr som man får kjøpt i 3-pakk, samt å eksperimentere med forskjellige kombinasjoner og mengder av buljongpulver, hvitløkpulver, oregano, paprikapulver, pepper, løkpulver, grillkrydder og you name it. Dette har alltid pleid å være godt i rømme, men i kesam er det rett og slett som om man skulle ha laget kakao på vann, det ville ha smakt tamt og kjedelig, og ikke vært like godt som med H-melk og krem på toppen.

 

Er det slik at det faktisk er fettet i rømmen som setter den gode smaken, og at jeg bare må innse at kesam og rømme er to forskjellige ting, eller finnes det en magisk ingrediens som kan piffe liv igjen i den fattige kesamen? Jeg har vurdert å prøve å blande litt rømme i, men vil helst unngå det siden det er mye kalorier å spare på å droppe rømme helt. Har heller ikke prøvd ferske hvitløksfedd siden jeg er litt lat og bare bruker hvitløkpulver, men det bør vel gjøre nesten samme nytten.

 

Om noen har noen tips om ferdige dressingblandinger, eller oppskrifter som smaker godt med kesam, så vil jeg veldig gjerne høre :)/>

 

Takker for forhånd.

 

Det er mange gode tips på krydder her, men det jeg pleier å gjøre er å tilsette kesamen en teskje lettmajones og en god dæsj sitron. Siden smaken sitter i fettet får kesamen en litt glattere konsistens (uten å tilsette veldig mange kalorier ekstra), og sitronen gjør den også litt glattere og løsere, i tillegg til at syre er en viktig smaksbærer. Når det gjelder krydderblanding pleier jeg bare å dunke løs på et hvitløksfedd med litt havsalt i morter til jeg får en seig paste og blande det i. Sammen med sitronen blir det en super hvitløksdressing.

 

Jeg har også begynt å bruke ekstra lett rømme. Det har hverken like høyt proteininnhold som kesam eller like lavt kalorinivå, men om du bare skal ha en dæsj, funker det som fjell. Og det smaker rømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...