Gå til innhold

Kjøtt med bein, hvordan regnes kcal?


Gjest Freesurfer
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Freesurfer

Heisann.

 

Jeg kom plutselig til å lure på hvordan det er med kalorimerkingen på pakningen når man har et kjøttstykke med bein, som f.eks koteletter eller fisk med bein.

 

La oss si at pakken veier 500g totalt, men 100g av dette er bein, slik at man sitter igjen med en spiselig del på 400g. Hvis merkingen da viser 100kcal/100g, vil dette være merkingen for den spiselige delen, eller er det slik at de regner med vekten av beinet slik at den spiselige delen i realiteten ligger på 125kcal/100g etter man har skåret bort beinet?

 

Håper ikke det hørtes forvirrende ut :)

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg var inne og sammenlignet ørret og laks på matvaretabellen. Da la jeg plutselig merke til at "Ørret, sjøørret, rå" står listet med 110kcal, mens spiselig del er listet som 55%.

 

Videre ser jeg at "Ørret, filet, røkt" (som vil være nesten det samme som urøkt filet) står listet med 225kcal og 90% som spiselig del. Nå har ikke jeg regnet helt nøyaktig ut hvordan det blir, men ved et grovt overslag virker det som at hvis man regner bort den uspiselige delen, så havner begge på omtrent samme kaloriinnhold på den spiselige delen, HVIS det er slik det skal regnes.

 

Jeg har aldri tenkt over det før nå, men hvis det er sånn at vekten av beinet regnes inn i det totale som 0kcal/100g, så vil jo veldig mye av merkingen og matvaretabellene være misvisende på produkter som inneholder mye bein. For å sette det på spissen så vil det jo være sånn at hvis spareribs inneholder 50% bein, og er merket med 180kcal/100g, så vil jo dette i realiteten ende på 360kcal/100g med for den delen av kjøttet man ender opp med å spise. Det samme kan jo gjelde frukt med mye skall som f.eks appelsiner eller bananer.

 

Jeg er alltid på vakt for slike feller, da jeg vet at matvareindustrien liker å skjule sannheten hvis de kan :)

 

Noen som vet hva som er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...