Gå til innhold

Hvordan morsjonere når jeg går på et ben og krykker?


Gjest Haltepinken
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Haltepinken

Mens jeg venter på at de fem bruddene skal gro, går jeg sakte oppover i vekt.

 

Benbruddet for over seks måneder siden gror ikke, og kirurgen sier jeg ikke skal belaste mer enn benets tyngde når jeg er ute og går. Hvordan skal jeg få opp puls og få til trening da?

Jeg har en trimsykkel i stua som jeg setter meg på og tråkker noen minutter. Da er det det "gode" benet som trenes mest, den vonde følger med på bevegelsen.

 

Har noen gode forslag til hvordan kondisjonen kan bedres i et slikt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bittelitt

Mens jeg venter på at de fem bruddene skal gro, går jeg sakte oppover i vekt.

 

Benbruddet for over seks måneder siden gror ikke, og kirurgen sier jeg ikke skal belaste mer enn benets tyngde når jeg er ute og går. Hvordan skal jeg få opp puls og få til trening da?

Jeg har en trimsykkel i stua som jeg setter meg på og tråkker noen minutter. Da er det det "gode" benet som trenes mest, den vonde følger med på bevegelsen.

 

Har noen gode forslag til hvordan kondisjonen kan bedres i et slikt tilfelle?

 

 

Hei.

 

Har du sett slankekrigen? Der har de en øvelse som jeg tror du kan ha nytte av.

(Håper bare jeg klarer å beskrive den godt nok; :P)

 

Stå med bena i litt bredere enn skulderhøyde avstand, og bøy deg ned i knærne. Stram magemusklene og boks i vei!

 

Jeg kan garantere at denne øvelsen får opp puls og pust.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haltepinken

Hei igjen! Tusen takk for godt forslag! Det med å stå med bøyde knær og luftbokse skal nok være en utfordring når jeg i grunnen bare kan belaste det ene benet. Det vonde benet skal ikke belastes mer enn vekten av benet. Ca 15-20 kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IdaJackson

Mens jeg venter på at de fem bruddene skal gro, går jeg sakte oppover i vekt.

 

Benbruddet for over seks måneder siden gror ikke, og kirurgen sier jeg ikke skal belaste mer enn benets tyngde når jeg er ute og går. Hvordan skal jeg få opp puls og få til trening da?

Jeg har en trimsykkel i stua som jeg setter meg på og tråkker noen minutter. Da er det det "gode" benet som trenes mest, den vonde følger med på bevegelsen.

 

Har noen gode forslag til hvordan kondisjonen kan bedres i et slikt tilfelle?

 

Hei! Så kjipt med benbrudd!

 

Her er et par forslag - basert på da jeg skadet foten på løpetrening:

 

1. Romaskinen på treningssenteret, ev med det dårlige beinet på bakken mens du drar med overkroppen. Du kan få opp kondisen ved å kjøre kjappe intervaller på romaskinen. Skru den opp så tungt du greier, ro 100 meter så fort du kan, hvil et minutt, gjenta.

 

2. Noen store treningssentre har armsykler (vet SATS på Solli plass har, f.eks), altså spinningsykler som er armdrevet. Du sitter stille med bena, blir sterkere i armene og får opp pulsen skikkelig. Bra for kondisen! Og sånn paraolympics-stjerner i rullestol trener.

 

3. Svømming! Og ulike vanngymnastikk-øvelser! Søk på aqua gym på youtube, eller gjør vanlig brystsvømming. Siden du er lettere i vann kan du trene det skadede beinet uten å belaste det for mye. Siden vannet gir mer motstand får du litt styrketrening også.

 

4. Jeg synes forslaget om skyggeboksing fra Bittelitt er bra, jeg! Bare at du må sitte mens du gjør det. Og slå skikkelig hardt ut i lufta mens du hører på Eye of the Tiger eller noe :D/> Det gjør Moses i Slankekrigen sesong 11 når han skader beinet.

 

5. Hvis du gjør rask sirkeltrening med styrkeøvelser etter hverandre uten pause får du også opp pulsen. Gjør 20 sit-ups, 20 ryggøvelser, 20 biceps curls, ta et halvt minutts pause og gjør samme sirkelen på nytt. Da blir du både sterk og får bedre kondisjon, selv om det er tungt!

 

Lykke til! Dette greier du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...