Gå til innhold

Ned i vekt, psykiske problemer?


Gjest Cava
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 28 år og ønsker å gå ned i vekt, men så sliter jeg også psykisk og har vært uten psykolog i snart ett år. Etter kun 6 mnder behandling.

De periodene jeg sliter som verst så trøstespiser jeg veldig og da som oftes i snop å ikke noe normal mat i løpet av dagen.

 

Har prøvd nutrilettbarer i noen mnder å gikk ned masse, men dette er jo ikke sundt i lengden uansett.

 

Forslag til hvordan gå ned i vekt mens man sliter ellers?

Eller er det en stor fordel å ha orden på det psykiske før man begynner med slanking?

Er litt skeptisk til det nå pga er litt redd for om det kan utløse spiseforstyrrelser.

Men jeg ønsker jo heller ikke å være sånn.

Har bmi på ca 36. Så ned i vekt må jeg.

Er 165 å når jeg veide meg sist så var jeg 105kg. Ønsker å ned til 70/75 iallefall.

 

Forslag til lette /enkle kostholdsuker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå vet jo ikke jeg hvordan din psykiske tilstand er, men kan jo meddele noen generelle råd :)

Du virker jo åpen og bevvist, så kan man jo snu det til det positive at du har klart deg et år uten psykolog.

 

Jeg tror først og fremst det kan være lurt å unngå det å "sulte" seg.

Sult kan faktisk utløse depresjon og i ekstreme tilfeller psykoser.

Hold deg til anbefalt kaloriinntak.

Unngå å ha snop på lur, spis litt frukt og yougurt hvis du har søtsug, men hvis du spiser variert og mye grønt vil søtsuget forsvinne ganske fort.

 

Reflekter over hvorfor du vil ned i vekt, og skriv det ned, dra frem når du trenger det.

 

Sett deg mange delmål, ta f.eks 3kg av gangen.

 

Velg mat med lav kaloritetthet, så kan du spise hva du vil.

Spis det du liker som er sundt, f.eks kyllingfilet, laks og slikt

Spe på med masse fargerike og varierte grønnsaker.

Kos deg med maten, spis ofte

Ingen fare for spiseforstyrrelser, du vil alltid føle deg mett.

 

Tren eller bare mosjoner, prøv å gå turer på steder du trives.

Eller ta faste runder hvis du trives best med rutine.

Få deg en app på mobilen som teller kilometer, høyde etc for mer motivasjon

Tren gjerne styrke, hard fysisk belastning fungerer veldig godt på psyken.

Få deg en treningsvenn hvis du kan, som kan pushe deg ut av sofaen når du trenger et dytt

Eller bruk forumssidene for å jobbe mot felles mål.

 

Bruk målebånd og mål fremgangen på veiedagen.

 

Tenk positivt!

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svar:)

 

Jo noe er jeg bevisst på, å spiser realavant sundt de dagene jeg er "normal". Det som er vanskelig er de dagene som er tyngst. Å dessverre så har det blitt alt for mange av de i det siste og jeg er ikke så bevisst at jeg klarer å finne ut hva som utløser dette.

 

Å så brødmåltidene da, der synnes jeg det er vanskelig å finne variasjon. Vurdert å bare bytte ut disse,med nutrilettbarer men det er sikkert ikke så lurt.

Til middag så er det grønnsaker å rent kjøtt/fisk som gjelder, kan muligens kutte ut sauser mer å mer. Men ellers så trur jeg middagene er det sunneste jeg spiser :)

 

Nå veier jeg ca 110 trur jeg å så ønsker jeg å ned til 70 men kommer til å ta 10kg om gangen.

Planen min er å starte på mandag. Må starte med ting på hele uker ;)

Gsport har salg på lørdag så gode sko skal kjøpes å så skal stiene rundt her utforskes utover høsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...