Gå til innhold

Fra120 til 90...:-)


Gjest Sommerfugl72
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Sommerfugl72

Hei hei!

 

Jeg er ei jente(?), dame, på 41år. Endelig er jeg godt i gang med noe som skal bli en varig lisstilsendring. Det siste året har jeg gått ned nesten 20 kg, men etter en liten vektoppgang i sommer og litt mangel på motivasjon, valgte jeg å melde meg på Maxikurs i regi av Grete Roede. Det gjorde jeg helt rett i for motivasjonen strømmer på og kiloene "renner" av;-) Iallefall de første! Håper på å få noen som er i samme situasjon, dvs. som skal ned en god del kilo, med på laget som gjensidig støtte og heiagjeng. Ellers er jeg gift og mamma til to. Jobber som lærer i barneskolen. Elsker å lese, se god film og være sammen med venner og familie. Dagene er til tider hektiske med familie, hus, jobb, fritidsaktiviteter og trening (prøver iallefall;). Håper på å høre fra akkurat DEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfugl72

Ny dag. Jeg har nå fulgt opplegget i 10 dager. Vekta viser ca 3.5 kg ned og jeg kjenner allerede at olabuksa, som strammet godt i livet etter sommerens utskeielser, føles litt mer behagelig;-) Lørdag og helg er alltid større utfordring enn uka forøvrig. Jeg tror det er viktig å unne seg litt kos også underveis, så i kveld blir det Grete Roede hot pizza, litt mozell light og litt superchips... Jeg gjorde det samme sist helg og det funka. Ligger på rundt 1800-1900 kalorier og føler meg god og mett samt jeg merker at det er godt med stabilt blodsukker. Håper å få til en treningsøkt i løpet av helga. Ha en fin dag. Håper noen slår følge etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag. Jeg har nå fulgt opplegget i 10 dager. Vekta viser ca 3.5 kg ned og jeg kjenner allerede at olabuksa, som strammet godt i livet etter sommerens utskeielser, føles litt mer behagelig;-) Lørdag og helg er alltid større utfordring enn uka forøvrig. Jeg tror det er viktig å unne seg litt kos også underveis, så i kveld blir det Grete Roede hot pizza, litt mozell light og litt superchips... Jeg gjorde det samme sist helg og det funka. Ligger på rundt 1800-1900 kalorier og føler meg god og mett samt jeg merker at det er godt med stabilt blodsukker. Håper å få til en treningsøkt i løpet av helga. Ha en fin dag. Håper noen slår følge etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg slår gjerne følge. Begynte i dag med Grete Rode mat, men bare for meg selv. Har gått kurs tidligere, men har ikke råd akkurat nå så jeg må klare meg selv. Vekta viste 83,1 kg i dag og målet mitt er å ligge rett under 70 kg. Er 45 år og har slitt med vekta hele livet og vært jo, jo slanker. Det jeg synes er bra med Grete Roede er at man kan spise det meste og at hele familien kan følge samme opplegg. Delmål 1 er å komme under 80 innen oktober:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfugl72

Hei og velkommen!

 

Så hyggelig at noen slår følge. Jeg er sikker på at det går ann å følge opplegget utmerket selv om man ikke går på kurs:-) For min del var det det å komme i gang igjen og det føles godt. Jeg er aldri sulten og spiser sunt og variert. For min del er det også viktig å måtte gå på vekta foran andre og få tilbakemeldinger på resultatene fra uke til uke. Jeg er avhengig av en god start for motivasjon videre. Er spent på veiing i morgen kveld...:-/ Håper på 1,5 kg... Kommer tilbake med rapportering senere;-) Lykke til videre! Gleder meg til å høre dine resultater etterhvert som ukene går! Dette skal vi klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,jeg tenker å begynne på kurs i oktober.Sliter med trøstespising. er 41 år og har kommet i overgangsalder. NOE ERFARING? Jeg har fått fett på steder der jeg ikke har hatt det før og synes det er enda vanskeligere og gå ned nå enn da jeg var 30. er helt ny med skriving her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfugl72

Hei og velkommen til deg, Vaya:-)

Trøstespising er en felle, ja. Tror jeg har drivi med alt fra trøstespising, belønningsspising til tvangsspising gjennom årene. Jeg merker at suget etter søtt og salt er blitt mindre i takt med at jeg 1. Har begynt å spise frokost og lunsj samt fått en mer jevn måltidsrytme. 2. Har fått et bedre og mer riktig sammensatt kosthold. 3. Har blitt mer oppmerksom på hvor mange kalorier det er i ulike matvarer og ikke minst hvor lenge jeg må gå på tredemølla for å kvitte meg med dem ;-). Har blitt flinkere til å kalkulere inn kosen i helga og føler meg fornøyd med langt mindre enn jeg tidligere spiste.

Når det gjelder overgangsalder har jeg foreløpig ingen erfaring, men opplever vel at kiloene sitter litt mer enn i yngre år...

Hadde etter 2 kursuker gått ned 3,8 kg og er fornøyd med det. Håper på 1 kg i uka, men vet at det er mer realistisk med rundt 0,6. Mer gledelig var det at midjemålet hadde gått ned 4,5 cm noe jeg kjenner på buksa. Gleder meg til fortsettelsen og vet at om jeg holder koken vil neste sommer bli den beste på mange år:-)

I dag har jeg fri og har vært på en liten trimtur samt vært hos fysioterapeuten og fått noen enkle styrkeøvelser. Det sitter langt inne, men målet er to korte styrkeøkter i uka i tillegg til 2-3 kondisjonsøkter. Håper dere får en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfugl72

Hurra!

4. kurskveld viste vekta at jeg på tre uker har gått ned hele 6,5 kg!? Det betyr 2,7 kg bare den siste uka:-) Har den siste uka prøvd å komme opp i mine 1900 kalorier, men det er mye mat. Har derfor økt både frokost og middag. Føler meg aldri sulten mer, får jevnt påfyll hele dagen og unngår også å bli stappmett. Synes opplegget fungerer supert foreløpig og regner med at det opprinnelige målet mitt på -9 kg på første kurs er innen rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fantastisk resultat!! Du er kjempeflink. :)/>

 

Jeg slenger meg gjerne med deg på veien fra 120-90. Jeg begynte på nettkurs nå på mandag og startvekta mi er 123 kg. Grøsss!!! Aner ikke hvor stor vektnedgang jeg må ha for å finne trivselsvekten min, men har fått det for meg at jeg skal ende på 87. :)/> Dermed har vi veldig likt utgangspunkt og mål. Bortsett fra at du er kommet litt lengre i prosessen da. :)/>

 

Jeg er 37 år, gift og har et barn.

 

Første uka mi har gått veldig bra, bortsett fra at jeg er veldig urolig i magen. Lurer på om det har noe å gjøre med rugbrødet jeg spiser? Skal prøve å kutte det ut noen dager og se om jeg kommer meg.

 

Kcal-messig synes jeg også at det er litt krevende å komme opp i 1900 kcal, men merker at det blir enklere om jeg spiser litt større frokost og lunsj. Ikke noe vits å sitte igjen med 7-800 kcal når kvelden kommer og tenke at nå kan jeg spise en diger kvelds...

 

Trening synes jeg det er litt ork å komme igang med, men liker godt å gå i fjellet, og i går brukte jeg 800 kcal på en tur på 2 timer. Et par slike turer i uka og litt styrketrening så skal jeg være fornøyd nå i begynnelsen. Har evt. en runde i fjellet som tar maks 1 time. Det er mye opp første halvdel, så den kan også bli en fast tur som jeg kan ta to-tre dager i uken.

 

Har du planer om å følge flere kurs? Jeg forsøker meg med nettkurs så og ser hvordan det fungerer. Er absolutt åpen for å begynne på kurs her jeg bor hvis jeg føler behov for det, men tar det litt som det kommer. Tror nok jeg bør gå flere kurs i alle fall, for å kommet godt igang med min nye livsstil. :)

 

Håper vi kan finne motivasjon og styrke i hverandre. :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfugl72

Hei og velkommen, Carefree:-)

Supert å få noen med på veien! Sammen blir vi sterke, vet du;-) Så flink du er med trening/trim da! Jeg har slitt litt siste uka. Ikke helt i form, så litt for mye som skjedde akkurat denne helga. Har nå sitti og skrevet inn mine utskeielser de to siste kveldene, fest m jobben og jentefest. Skremmende hvor fort man kommer opp i kalorier av litt alkohol, pizza og potetgull! Men i dag har det definitivt vært tilbake til grovbrød og magert pålegg. Blir spennende å se på vekta på veiing tirsdag kveld. Prøver å veie meg minst mulig hjemme. Blir så nedfor når den viser noe annet enn det jeg håper på....

 

Jeg har/ er i tillegg med på et annet prosjekt som går på stressmestring, kosthold, trening = omlegging av livsstil og har i grunn kommet godt inn i en ny livsstil de siste 7 mnd. Trives med det og kan for første gang på mange år si at det ikke er en kur (tidsbegrensa) jeg går på, men at det blir mer og mer rutine og en naturlig livsstil for meg. Det at det får gå i det tempoet det går og at jeg gleder meg underveis på det jeg har oppnådd istedenfor hvor jeg ville ha vært, tror jeg er nøkkelen til hvorfor det føles enklere enn tidligere. Tenker at så lenge jeg ikke gir opp, vil jeg alltid komme til å nå målet til slutt:-).

 

Regner med å gå kurs frem til sommeren, minst. Deretter blir det hold vekten kurs! Veier nå 117,5 kg og håper å være under 100 innen neste sommerferie. Deretter skal jeg finne trivselsvekta mi, som jeg antar ligger mellom 85-95 kg med mine 180 cm og relativt grove kroppbygning. Gleder meg over å ha gått fra 54 i bukse til 48, snart 46:-) Ligger en ny i skapet og venter, men tror den er litt trang enda...

 

Ønsker deg masse lykke til på nettkurset! Gleder meg til å høre om dine suksesser og støtte, trøste og oppmuntre når det butter litt imot!

 

Ha en strålende søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Sitter her med en god følelse etter å ha veid og målt meg. Minus 2 kg og 13,5 cm totalt! 4 cm på midjen. Jeg er happy for en god start etter en uke hvor jeg har spist deilig mat og kommet litt igang med bevegelse igjen. :)/>

 

Helt enig med deg sommerfugl72, man kan få seg noen aha-opplevelser om man spiser og drikker slik typisk helgeting som pizza, p.gull og alkohol. Men det trenger vi kanskje? Jeg har holdt meg unna chips og det har gått fint. Har spist to poser a 30 med snack a jack denne helgen og kost meg veldig med det. Til helgehandelen kjøpte jeg en 86 % mørk sjokolade, som jeg kunne ta litt av, men den ligger fremdeles urørt i skapet. Jeg har vært noen ganger og sett på den, men det har ikke fristet. Ene gangen spiste jeg en youghurt i stedet. Det synes jeg var et veldig fornuftig valg, om enn litt uvanlig for å være meg... :)/> Måtte de gode holdningene vare!!!

 

Det viktigste for at dette skal gå bra for meg er å spise så ofte (hver 3. time) at jeg ikke får lyst på noe annet. Det har fungert bra denne uken, og noe jeg skal ta med meg inne i denne uken også. :)/>

 

Det høres ut som du har fått inn noen gode holdninger med tanke på vektnedgang og livsstilomlegging. Det får virkelig ta den tiden det tar så lenge vi er sunne og fornuftige. Om ikke vekten går så raskt ned som vi kanskje kunne ønsket, så gjør vi i alle fall oss selv godt med å spise fornuftig og sunn mat. Og denne gangen skal vi garantert komme til målet!!!!

 

Jeg vet ikke om jeg har råd til å gå på kurs fram til sommeren, men jeg tar det som det kommer. Det er absolutt noe jeg vil prioritere økonomisk dersom jeg føler at jeg har anledning til det. Jeg skal uansett følge opplegget enten jeg går på kurs eller ikke.

 

Målet ditt om å være under 100 kg innen neste sommer høres fornuftig og realistisk ut. Kanskje jeg skal sette meg det samme målet? Må tenke litt på det, det er så langt fram i både tid og kilo. Det første delmålet mitt er 115 kg i løpet av dette kurset. Det vil si -8 kg på første kurs. Det er vel muligens litt optimistisk, jeg vet ikke, men fint å ha noe å strekke seg etter. :)/>

 

Imponert over at du har gått ned fra str 54 til snart 46 sommerfugl72!! Gratulerer med det. Det må da være veldig motiverende!! Har du tatt vare på en bukse i str 54? Jeg har noen bukser jeg så vidt kom inn før jeg ble gravid. De ligger og venter på meg og de gleder jeg meg til å komme inn i igjen. :)/> Da er også noe av den irriterende magen som henger over bukselinningen borte også... :)/> Det er gode ting å se fram imot.

 

Blir spennende dette! Lykke til med veiing i morgen og ha en strålende dag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfugl72

Hei hei:-)

 

Gratulerer med pangstarten, Carefree! 2 kg og mange cm er god motivasjon for å fortsette videre. Superbra! Du er knallflink!

 

Jeg har veiing i morgen og er spent på hva helgas utskeielser har hatt å si på ukesresultatet. Har klart å holde meg unna godterier og snacks i ukedagene i våres og nå etter ferien. Merker som deg at når jeg spiser ofte og riktig så er jeg kvitt mye av fysinga på kvelden. Koser meg med litt hver lørdag, oppgir det i "regnskapet " og nyter med god samvittighet.

 

Jeg er heldig og har en mamma som er med på å sponse litt av kurskostnadene. Den største utfordringa ligger faktisk i tida som jeg har satt av til meg selv på tirsdager. Det krasjer litt i ungenes aktiviteter og resulterer i at mannen min må følge opp alene denne dagen og ha begge med på eldstemanns trening. Minsten får ikke begynt på fotball, men er stort sett fornøyd på håndballskole kvelden før:-)

 

Tror mye av grunnen til at jeg har latt meg forfalle fysisk de siste 15 åra er at jobb, hjem og unger har tatt all tid og at egne behov har kommet i siste rekke .. Men nå er det på tide og ta vare på meg selv og ikke minst å bli meg selv fysisk og psykisk igjen. Det begynte et flott program på Nrk sist uke, tror det het oppdrag Lykke. Jeg gikk glipp av premieren, men så det på nett-tv. Veldig godt program som nå er satt på serieopptak. Handler om hva som skal til for å finne balanse og ro i livet, kort sagt til å føle seg mer tilfreds/lykkelig. I dag handler det om takknemmelighet, noe jeg tror er viktig å fokusere på. Det er lett å se alt som er galt og glemme alt som er bra i livet. Jeg tror nok at vektoppgangen min i flere år har satt livet mitt litt på vent, men heldigvis har jeg blitt så voksen at jeg prøver å la det ikke være til for stort hinder. Av den grunn har jeg bla sprada rundt i bikini i Spania i sommer ( kanskje ikke sprada, da, men hatt det på meg...), solt meg og svømt med ungene uten å hele tiden tenke på at jeg skal gjemme meg bort, skamme meg osv. De fleste har mer enn nok med seg selv og det var ganske befriende.

 

Lykke til med uke 2 på nettkurset. Kanskje du kan si litt om hvordan det funker og hvordan tilbakemeldinga fungerer.

 

Ha en flott uke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taarnesvik

Hei alle her inne!

 

Jeg er ny i forum og i forbindelse med Grethe Roede. Jeg har alltid vært litt for lubben og har kun en gang i livet klart å gå ned skikkelig masse og nådd alle målene mine.

Det var før mitt 2. barn kom til verden. Desverre klarte jeg ikke å holde matchvekta etter dette og er nå tilbake der jeg var før første slanking. Jeg fulgte da Grethe Roede på eget initiativ og fikk tak i en bok som var gjeldenede da og gikk ned 12 kg. Veide på det minste 58 kg og gikk fort opp til 62 som jeg klarte å holde meg på til jeg ble gravid. Dvs et par år. Dette er nå 8 år siden.

 

Jeg tror jeg veier rundt 70 kg nå. 158 cm høy, så med andre ord litt for bred. Og har et ønske om å komme ned på 62 kg igjen. Har ikke gått på vekta ennå men trange klær taler for seg...de har en tendens til å krympe i skapet disse buksene, spesielt i løpet av sommer og jul.

 

Jeg vurderer nå å melde meg på et kurs med oppmøte for å komme i gang og få alle mine mål og en meny som er tilpasset dette. Jeg er i 40 åra og merker at det er hardere å komme ned i vekt nå enn tidligere. Dessuten er jeg ikke så aktiv som jeg en gang var. Stillesittende jobb og lite fysisk aktivitet i hverdagen. Jeg trener fast mandag og onsdag 1 time i sal. Aerobic/styrke. I sommer har jeg syklet til jobben over en mil unna et par dager i uka i også. Men allikevel er inntaket for høyt til å klare å få av noe. Sukk...

 

Så nå er tiden kommer for å ta et tak og bli kvitt både flesk og mange av bekymringene som følger med. Jeg sliter vel med litt andre ting i livet om dagen også så det er på tide å komme i gang med noe. 40 års krisa kom brått! Forandringer må til. så jeg hiver meg på denne og nå ned i butikken for å handle inn litt frukt og grønt supplering til resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfugl72

Hei og velkommen til deg og, Taarnesvik:-)

 

Håper du finner motivasjon og støtte her inne på forumet. Håper du opplever som flere av oss andre at det er deilig å komme igang. Egentlig er det rart at det skal være så innmari vanskelig å ta de rette valgene noen ganger. For min del fungerer jo både kropp og hode mye bedre når blodsukkeret er jevnt og inntaket sunt. For mye fett og salt gjør utslag på magen min med en gang, enda så har jeg gjentatt dette gang etter gang. Men, - nå er det slutt på utskeielser i hverdagen og helgas kos skal være planlagt og begrenset.

 

Håper dere alle får en strålende høsthelg med sunn og god mat, trim og aktiviteter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfugl72

Hurra!

 

- 8,3 kg så langt:-). 2 uker igjen av kurset. Kanskje jeg greier 10 kg.... Iallefall før neste kursstart 22.10. Ønsker dere alle lykke til i helga og uka som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...