Gå til innhold

Nytt forsøk


Gjest Saras11
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var aktiv her inne for ca 2,5 år siden og 4 år siden. Da var jeg mest i 30 til 40 kg trådene. Begge gangene starte jeg på ca 125-130 kg og endte på 112 som tydelig er mitt vektplatå ig har dettet av der. Etter begge ganger stått bom der i uker. Har gått opp vekta igjen og siden jul i fjor gått opp ytterlige kg.

 

Har vært ganske deprimert siden februar og det er fra da til nå jeg har gått opp mye ektra. Det var en del selvmordsforsøk rundt meg da og det tippet lasset mitt.

 

Nå er jeg på bedringens vei føler jeg. Og har prøvt å tenke litt mer på hva jeg spiser og drikker igjen. Noe som jeg har gitt totalt blaffen i, lenge.

 

19 desember vae jeg 130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops,litt tekniske problem :-P hehe

 

Som sagt i desember var jeg 130 kg. Dette vet jeg for da oppererte jeg ut galleblæren og måtte veies på grunn av narkose. Nå sist mandag var jeg 147, 7 kg. Så en kraftig oppgang.

 

MEN nå skal jeg ned igjen. Dagene går litt opp og ned, men skal gjøre mitt beste.

 

Første mål: 140 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen vil jeg prøve å ha mandagene. Sånn jeg har grunn til å ikke gå bananas i mat/snop/brus i helgene. Sist hadde jeg fredager. Funkte jo sånn sett,men hadde litt mindre grunn å holde meg i tøylene da i helgene.

 

Kjenner utfordringen denne gang blir at jeg har samboer nå. Han er jo tynn som en flis og drikker masse brus, spiser chips og sjokolade. Så å holde meg vekke blir en utfordring. Er mye derfor jeg har laggt på meg så mye. For har gått i 2-3 halv annen litere brus til dagen. Og nesten 1 chipspose til dagen (der jeg som den svakeste for mat og digg i forholdet, spiste mesteparten av den). Pluss at jeg har vært sykemeldt og murt meg hjemme i ca 6 måneder.

 

Det er jo faktisk ikke merkelig en plass at jeg har laggt på meg.

 

Men nå er jeg med nytt mot og SKAL ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Så leit at ting har vært vanskelige for deg!!

Håper du har det bedre nå.

Ønsker deg masse lykke til med jobben du skal gjøre.

Jeg har selv mange kg igjen å ta av, så jeg blir her inne en stund, og skal heie på deg underveis. :-)

 

Har et råd til deg, som jeg ikke vil du skal ta ille opp....

Men snakk med samboeren din om at det er fristelser for deg hvis han sitter og snoper i tide og utide....at det gjør din jobb mer utfordrende. Viljestyrken settes unødvendig mye på prøve! Så det beste vil kanskje være at det ikke finnes snop i huset??

 

Jeg har selv slitt med godis spising, og vet at det er vanskeligere å holde seg unna så lenge det finnes godis i huset!! :-)

Skjønner det kan være vanskelig, men støtte fra den man bor sammen med kan være avgjørende for hvor lenge man holder ut!!

 

Uansett!! Lykke til :-)

 

Ha en flott uke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første veiedag og vekten stoppet på 145,2 kg. Noe som er 2,5 kg ned. Så er fornøyd med første uken.

 

Var på 4 gåturer på ca 3,5-4 km. Merket forskjell allerede på tur 3 at jeg var mindre sliten enn tur 1 og 2.

 

Det er og en ganske bratt og lang bakke i turen som jeg har en liten intern konkuranse med meg selv om å gå fort opp. Og til nå har jeg klart raskere og raskere hver gang jeg har gått :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott nedgang første uken!

 

Det er trist å høre at du har hatt det vanskelig. Dessverre er det jo gjerne sånn at trøstespisingen ikke akkurat gjør ting bedre - heller det stikk motsatte. Så det er fint at du tar tak i dette problemområdet og gjøre noe med det!

 

Som Mamsen sier tror jeg det er viktig at du får samboer med på lasset. At han ikke nødvendigvis trenger legge om livsstilen like mye som deg er greit, men sunnere kosthold skader nok ikke ham heller. Og snack/brus kan man godt klare seg uten på ukedagene. Selv har jeg gjeninnført begrepet lørdagsgodt... :)

Det er bra at du er i sving med fysisk aktivitet. Å konkurrere med seg selv i bakker er bra, selv har jeg gjerne tatt tiden en gang i måneden på samme strekket for å se om det har vært forbedring. Hvis man lager en greie om å slå seg selv hver gang man går et sted kan det kanskje bli litt preget av stress. Har man en dårlig dag så går det kanskje senere, og det er lov til å ha sånne dager innimellom bare pass på så du ikke blir skuffet om du da ikke slår din egen tid. Mitt forslag er at du legger opp til et treningsløp som du kan opprettholde også etter at du er ferdig med vektnedgangen. Og ikke minst - vær forsiktig så du ikke får skader! Belastningsskader på store kropper som plutselig begynner å trene er dessverre ikke uvanlig.

 

Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er jo enig i at jeg vel bør få han litt med meg. Men er for det meste greit. Han drikker annen brus enn det jeg liker, så det påvirker ikke meg. Og jeg er glad i vann, så klarer meg med det. Han liker ikke vann, så verre for han :P hehe. Probleme er egentlig den chipsskålen som står på bordet, og for nærme meg. Når den står på kjøkken så er det somregel null problem. Så tror den må stå mer på kjøkken eller på andre siden av bordet. Mye er det at jeg bare tar, uten å tenke særlig over det når den er nærme. Da er det lett å bare ta litt og så litt til og litt til.

 

I forhold til belastningsskader så er det jo derfor jeg bare går turer nå, og ikke for lange. Trente mye og på treningssenter for 2 og 3 år siden, men vil ikke det enda vertfall. På turene har jeg bare i vanlig til smårask tempo, ikke noen superfart. Og grunnen til at jeg bare tar en bakke på turen som intern konkuranse er fordi jeg har med meg hund på turene, så tiden det tar varierer mye etter hvor snusen er hun, møter vi på andre folk/hunder som vil hilse på og slike ting. Men ja, jeg er fullt forberett på at jeg så klart ikke klarer konkuransen hver dag.

 

Og jeg gjør en ting som jeg vet at mange syns er galt, men nå veier jeg meg hver dag. Men jeg har alldri latt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har aldri latt vekt opp ned påvirke dagshumøret, men jeg syns det da er lettere å hente meg inn igjen, viss jeg spiste heilt feil en dag og ser litt oppgang dagen etter, så er det lettere å være flink igjen fra dagen etter. Med sjeldnere veiinger er jeg fæl med å da fortsette i den dårlige tralten i flere dager og da ende med vektoppgang hele uken.

 

Så vertfall nå i starten vil jeg gjøre det slik, og heller vurdere sjeldnere når mer rutiner er inne og mer nedgang :)

 

Vet at det nok er uenige folk med meg der, men det er det jeg syns funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller egentlig ingen rolle hva andre mener om hvor ofte en veier seg - funker det for deg å veie deg hver dag så fortsetter du med det. :) Det viktigste er vel at du har en "offisiell" veiedag som er den du registrerer og har som hovedvekt hvis du skjønner. Hvis ikke tror jeg det kan bli vanskelig å følge med.

 

Veldig praktisk at dere liker forskjellige typer brus - da er det jo ganske enkelt å la være å kjøpe det du liker selv. :) Men chipsskålen bør absolutt bort fra bordet, ihvertfall til du klarer å bryte den vanen med å la hånden vandre uten å tenke over det. Kjenner godt til problemet selv, jeg har ved et par anledninger når jeg har vært smådesperat etter sånt enten kjøpt popcorn som jo tilfredsstiller saltsuget, eller kjøpt en sånn minipose med chips. Har ikke sett dem i alle butikker, men har ihvertfall sett dem på Meny. Mange kalorier er det jo likevel, men da er faren for å gå amok borte. For er det tomt så er det tomt. Sånn er jeg med søtsaker også - kjøper akkurat det jeg skal ha og ikke mer, er jeg på besøk er det om å gjøre å ikke ta den første biten for da er det gjort. Hva skjedde med viljestyrke liksom? Av og til er den bare helt fraværende... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Gratulerer med resultatet første uka!!

Det er så motiverende når vekten går riktig vei.

Håper du finner det som passer deg, både når det gjelder kosthold og trening. :-)

Fortsetter du slik går det veldig bra skal du se!!

 

Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så kjekke tilbakemeldinger. Det med popcorn var jo en god ide. Meener å huske at det er sunnere enn chips, selv om det ikke akkurat er sunt det heller.

 

Var på en vandrings i dag og, men treigere i dag. Men til og med treig fart var 5 sek raskere opp bakken enn på første tur. Men 15 sek treigere enn raskeste gang hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det med popcorn var jo en god ide. Meener å huske at det er sunnere enn chips, selv om det ikke akkurat er sunt det heller.

Hvis du kjøper ferdigpoppet er det best, i mikropop er det mye fett. Greien med popcorn er at en håndfull veier jo omtrent ingen ting! Og det er veldig få gram i en pose, sammenlighet med chips som gjerne er 250 eller 300 gram. Så det er absolutt ikke ille. :)

 

Og det kan nok stemme at jeg har vært aktiv her i en av periodene dine - har vært til og fra flere ganger. Nå har jeg vært her ganske stabilt i noe sånt som 2,5 år, og selv om jeg nærmer meg målet kommer jeg nok til å bli værende en stund til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste dagene har ikke vært supre her. Har blitt småsyk med litt feber og greier, pluss mensen og det betyr ryggsmerter i noen dager. Så her tilbringes dagene mesteparten på sofaen. Utenom noen småturer med hunden når han andre ikke er hjemme. Men har holdt meg rimelig greit i forhold til mat og sånt. Selv om det ble litt chips i går. Men er man syk, så har man litt lov :-P

 

Dette blei enn litt klage innlegg fra meg men :-P uff da, fy. Hehe.

 

Håper det går fint med alle andre inne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, har selv veldige mensen-smerter, så jeg forstår at det blir mye sofa. Det gjør det her også. Har faktisk mensen nå, midt oppi barneselskap og greier. Men ifjor holdt jeg selskaper hele helgen med en CRP på 116, så det må vel gå dette også ;-) God bedring og god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Håper du blir fort frisk og kommer deg igang igjen!!

Sykdom er hindringer man må lære seg å komme over, da det alltid kan skje at vi pådrar oss noe.

 

Heier uansett på deg!!

 

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...