Gå til innhold

Normalvektig - for alltid


Gjest bellehelle
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest bellehelle

Da har jeg startet på veien til en smalere kropp. For n'te gang, men nå for siste gang. Hva er forskjellen på nå og tidligere forsøk? Og når jeg kommer til målet, hvordan skal jeg klare å bli der? For jeg har nådd målet tidligere, så har det sklidd ut, og jeg er tilbake i gamle vaner. Det som jeg har fått øynene opp for nå er helsegevinstene ved å være slank og normalvektig. Det tok litt tid før jeg skjønte at min BMI er for høy. Jeg er i gruppen "Overvekt med noe økt helserisiko"! Der vil jeg ikke være.. Jeg vil være i gruppen "Normalvekt"!

 

Jeg er 53 år gammel, oppegående og velutdannet dame som bør være flau over at jeg ikke har klart å ta kontroll over vekten, men jeg velger å være stolt over at jeg nå tar kontroll,,,

 

Gjennom tidene har jeg gått på noen GR kurs, men velger det bort denne gangen. Jeg har meldt meg inn i gullklubben for 6 måneder og skal ha nådd mitt mål innen 1. Juni 2014. Denne tråden oppretter jeg for å bruke som en form for dagbok (vet ikke om jeg klarer å få skrevet hver dag) men gjør så godt jeg kan.

 

Med advent og jul kommer vi inn i en vanskelig tid når det gjelder mat, men slik vil det alltid være, det er en del av livet og det må jeg lære å takle. Dette blir spennende!!!

:rolleyes:

Bli gjerne med. Jeg trenger inspirasjon og støtte, og håper å være det for andre. Hiv'ohoi :D

 

Men litt om mål og vekt:

Høyde: 167 cm

Vekt: 76,6

BMI: 27,47

 

1. Juni: 63 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Jeg har ligget med influensaen hele uka og det går utover kostholdet. Jeg spiser GR mat, men for lite, da jeg rett og slett ikke har hatt lyst på mat. Men jeg kjenner at formen så smått er på vei tilbake, heldigvis.

 

Jeg kom over en setning på en blogg (som jeg ikke husker navnet på), og det er en setning som skal sitte fremst i pannebrasken hos meg i det videre: "Ikke spis etter kroppen du har, men etter kroppen du ønsker deg". Dette åpnet mine øyner, og det er jo nettopp det jeg må gjøre! Jeg må spise slik som jeg gjør den dagen jeg er 63 kilo. Det er lett å forstå. Og jeg har intensjoner om å huske dette.

 

Godt med alt som kan være en hjelp og motivasjon videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Det har gått bra i matveien hittil. Igår var det selskap med lasagne, kaker og ost. Jeg spiste litt lasagne og salat. Spiste ikke kake. Heller ikke ost. Men spiste litt popcorn. Holdt meg under kalorigrensa til tross for noen glass vin. Tok det med ro med vindrikkingen og det er jeg glad for idag. :)

 

I kveld er det kosekveld foran tv, så får vi se hvordan det går.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen :)

 

Jeg har (som deg) tatt skjeen i den annen hånd mange, mange ganger. Vekta har variert med 7-8 kg opp og ned, men for å nå målet om BMI 25 må jeg ned 10 kg.

Utrolig bra sitat, som jeg kjenner fikk nok en brikke til å falle på plass: spis etter kroppen du ønsker deg!

 

Hurra for ny innsikt, ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Jiippi!!! :rolleyes: :rolleyes:

 

Idag er det veiedag.Vekten viste 2,2 kg i minus. Midjemål minus 5 cm og totalt minus i cm er 12. Riktignok har jeg vært syk i en uke, men likte likevel tallene. Tidspunkt for oppnådd idealvekt endret seg til 10. Mai. Jeg forholder meg likevel til opprinnelig 1. Juni. Jet vet det kommer ups and downs på vekten, så tror det er lurt. Starter i allefall min andre uke med godt mot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Hei Snart30. Fint at du stikker innom tråden. Ja, det er viktig med slike "læresetninger". Noen treffer bedre enn andre, og denne traff meg. Jeg har allerede denne uken brukt den når jeg har tatt valg (fristelser). Fint å kunne inspirere andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

I dag har vi bakt pepperkaker og jeg har ikke smakt. Ikke fordi jeg står lett imot alle fristelser, men fordi jeg er forkjølet og har mistet smaksansen. Når jeg ikke kjenner smak er pepperkakene unødvendige kalorier. Sikkert unødvendige selv om man har smakssans også :P/>

 

Uansett er det kjempekjedelig uten smakssans. Noe skal man jo spise og da er det greit å smake. Jeg har fryktelig lyst på gresk yoghurt med nøtter og honning. Men uten smaksans vet jeg ikke......

 

Når det gjelder trening blir det ikke noe av det. Jeg strever fortsatt med etterdønningene etter influensaen. Men i morgen skal jeg få gått tur :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Influensaen hadde ikke sluppet taket. Sykmeldt ut uka pga bihulebetennelse. Er generelt i dårlig form, og klarer ikke å spise helt etter GR metoden. Ikke går jeg trent eller gått tur. Det er bare å s,øre seg med tålmodighet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Influensaen hadde ikke sluppet taket. Sykmeldt ut uka pga bihulebetennelse. Er generelt i dårlig form, og klarer ikke å spise helt etter GR metoden. Ikke går jeg trent eller gått tur. Det er bare å s,øre seg med tålmodighet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Bihulebetennelsen sitter hardt i, og dagen går stort sett i å sove, ta medisin og sove. Nå har jeg tatt en paracet slik at jeg kan klare å få spist litt. Gleder meg til dette er over, først og fremst fordi det å være frisk er det beste, men også for å få komme i gang med regelmessige måltid og trening. Blir jo også litt stresset m tanke på alt som skal gjøres til jul....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Jeg er så lei av å ligge på sofaen, og være satt ut så fullstendig. Gleder meg så vanvittig til å komme tilbake til GR. Litt irriterende å få dette når jeg var så kjempemotivert på å komme i gang med GR kostholdet. Nå orker jeg ikke å lage til noe, grønnsaker er fraværende, men det for så vidt matlysten også. Men det er ikke mye å gjøre med det. Jeg kommer nok sterkt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Da er jeg endelig i ferd med å bli frisk. Herlig å kunne kjenne tiltakslysten i kroppen og energinivået stiger. Men jeg har tapt mye tid ift jule forberedelser og har mye å gjøre for å komme ajour.

 

I dag har jeg veiedag og vekten viste 73,5 kg. Det er 0,9 kg ned og en total kg-nedgang på 3,1 kg. I tillegg har jeg gått ned temmelig mange cm totalt. Siden jeg har vært syk, blir det spennende å se hvordan vekten reagerer neste søndag etter en uke med GR kosthold.

 

Jeg har satt nytt delmål: 71,9 kg! Det er egentlig et fantastisk delmål og utrolig at jeg er bare 1,6 kg unna. Gleder meg til å se det tallet. :)/>

 

Nå skal jeg spise frokost som består av to brødskiver med røkt laks, kokt skinke, cherrytomater og eple- og pæresyltetøy uten tilsatt sukker. Et glass melk til og kaffe. Mmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

I dag hadde jeg lyst å prøve en dongeribukse som jeg ikke har brukt på halvannet år siden den har vært for liten. Buksa smatt på og den strammer ingen steder. Jeg har faktisk på meg buksa i hele dag. En fantastisk følelse! :P/>

 

Ellers så har jeg bakt kaker til jul, vanlige med sukker i. Men jeg vurderer å lage marsipankuler uten sukker. Jeg har lyst å prøve å holde meg unna sjokolade i jula. Men noe må jeg ha, og marsipankuler uten sukker kan være gode å ha som en erstatning. Hvis og når jeg får laget marsipan, kan jeg legge ut oppskrift hvis det er noen der ute som trenger inspirasjon.

 

Det går dårlig med trening, men jeg har sjauet og ryddet i huset, og jeg har måket snø. Det gir vel noen trimpoeng....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Da er formen tilbake. I dag har jeg et kosthold som gir score på 10! Det er første gang siden jeg startet for 2,5 uker siden. Yoho!

 

Små gleder i hverdagen... :rolleyes:

 

Mangler fremdeles trim. Får ikke gjort det idag heller :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Idag har jeg endelig kommet meg ut og gått tur. Jeg har klart å oppnå 1,4 trimpoeng. endelig! For første gang på disse nesten 3 ukene har jeg også klart å få 10 poeng i kostscore. Lørdag blir det utfordring siden det er selskap med god mat, vin og tilhørende herligheter. Jeg får legge en plan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Det går bra. I dag gikk jeg et stykke til jobb, dvs. 25 min, for å få litt trim. Utfordring på jobb. Det står godteri og konfekt over alt. En konfekteske står ved siden av meg dagen lang. Jeg tok en -1-bit! Stolt over de små seiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Da veide jeg meg i dag, en dag for sent siden jeg glemte det i går. Jeg er nå 73,3 kg. Det er ned 200 gram denne uka. Totalt 3,3 kg ned. Håper det er alle vinglassene jeg drakk lørdag som er skyld i kun 200 g ned, men ned er ned:) jeg har totalt mistet 22 cm og det er strålende. Utrolig viktig å følge med på cm.målene også. Jeg vandrer freidig videre og håper ikke jula velter hele opplegget....

 

Sto i mot konfekt på jobben i dag også. Klapp på skulderen. Nå blir det grønnsaksuppe med linser, grovbrød med lettmargarin. Til Homeland i kveld blir det yoghurt med hasselnøtter, rosiner og akasiehonning. Jeg digger den blandingen. Mmmmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Æsj, to dager med utskeielser. Til slutt klarte jeg ikke motstå all syndens mat på jobb. Og når jeg først skeier ut, så gjør jeg det hele dagen!! Jeg fikk også smakt mer enn nok på julebaksten. Men når dette skjer får jeg en tung og ekkel følelse i kroppen. Jeg føler meg SÅ mye bedre på GR kost. Så hvorfor skjer det? Å, svake menneske. Men gjort er gjort. Hva lærer jeg av dette? Jeg skal lage noen sukkerfrie varianter, slik at jeg ikke utløser sukkerfråtseri ved å spise vanlig sjokolade etc.

 

Idag er jeg tilbake på GR og må klare å holde fokus!!! Må fokusere på hvor mye bedre jeg har det når jeg har kontroll på kaloriinntaket, og når jeg vet at fettet ikke legger seg rundt rumpe og lår....

 

I dag skal jeg lage sukkerfri marsipan, og se om jeg finner oppskrift på en type sukkerfri julekake. Dette må jeg klare.

 

Det var visst en ting jeg glemte disse to dagene: Jeg må spise etter den kroppen jeg ønsker!!! Ikke etter den kroppen jeg har. Dette er en vesentlig forskjell..

 

Vel, ny dag nye muligheter! Dette må jeg klare i julen også. :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

I dag var det veiedag. Ned 600 g til tross for 2 dg med utskeielser. Det er jeg veldig fornøyd med.

Totalt har jeg gått ned 3,9 kg. Minus 8,5 cm i midjemål. Bra, bra, bra!!!

I dag har jeg laget sukkerfrie marsipankuler, slik at jeg har godteri om jeg skulle få lyst på det :)

 

Til tross for disse resultatene merker jeg at det er vanskelig å holde fokus i disse dager. Men jeg krysser fingrene for at det går bra videre også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk nedgang du har hatt på så kort tid, du er jammen flink! Vi hadde ganske likt utgangspunkt: jeg er 167 og startet på 77kg i januar. Veier nå 71,4kg, så du har jo nesten tatt meg igjen - well done! Jeg tror jeg får komme innom tråden din når jeg trenger ekstra motivasjon. :) God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Fint med tilbakemelding og kjekt å kunne være til inspirasjon. Jeg synes du har vært flink 123To, du har hatt en jevn og fin vektnedgang - det er jo poenget at vekten peker riktig vei! Velkommen tilbake til tråden :)

 

De siste par dagene har jeg spist etter den kroppen jeg har og ikke etter den jeg ønsker! Jeg valgte å ikke veie meg søndag som er min veiedag, nettopp for ikke å miste motet. I dag prøver jeg å komme tilbake på riktig spor. Merker at med en gang jeg spiser feil, med sukker og fett etc, så mister jeg interessen for klær, sminke og det å være "fin". Jeg ønsker bare å gå rundt i joggedress og håper at ingen ser på meg. Men slik vil jeg ikke ha det!

 

Jeg må hele tiden fokusere på at dette er en livsstil, og at jeg må spise etter den kroppen jeg ønsker. Det er jo det som må til for å holde vekten i fremtiden. Jeg tenker fremdeles slik at tar jeg en sjokoladebit, kan jeg stappe i meg alt jeg orker den dagen, den er jo spolert likevel.....

 

Nei, ta en bit, nyt den og fortsett på den gode vei (les GR kosthold). Det er da jeg har det best.

 

Nå skal jeg ut på tur, og skal prøve alt jeg kan å holde fokus resten av dagen. Må visst ta time for time og dag for dag i denne SØTE juletid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest titti3004

Hei.

 

Jeg slår gjerne følge. Jeg er i samme kategori som deg med tidligere erfaringer fra GR-kurs og vekt. Jeg er 30, men det gjør da ikke noe :)

 

Kanskje vi kan finne motivasjon i hverandre. Jeg har meldt meg inn i gullklubben i går :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Titti3004 - Veldig fint at du stikker innom. Kom gjerne med tanker, ideer og motivering på veien videre. Hører også gjerne fra andre. Kjekt å være flere sammen :rolleyes:

 

I dag har jeg endelig klart å komme tilbake på riktig spor! Jeg har også fått gjort Pilates og step. Klapp på skulderen for å ha gjennomført en akseptabel dag i matveien og når det gjelder trening. I neste uke har jeg planer om å komme i gang med styrketrening.

 

Selv om jeg nok har gått opp i julen, så fortsetter jeg med fokus mot neste delmål som er 71,9 kg.

 

Hipp hurra, så herlig å være i gang igjen :D/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellehelle

Har sklidd ut siste dagene med all slags rask. Skjønner ikke hvorfor det skjer!!!! Jeg har ikke engang orket å veie meg....

 

Men idag har jeg fulgt GR kost og har i tillegg trent styrke i 1 time. Fornøyd. Håper jeg har styrke til å fortsette slik. Jeg må tilbake i samme fine flyt som jeg var før jul. Konsentrasjon !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...