Gå til innhold

Allergier, kosthold og -erstatninger


Gjest Sundshine
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Sundshine

Hei!

Jeg trenger tips og råd i forhold til fiskeallergi. Helst tips fra en/noen virkelig har greie på dette, og ikke bare synsing fra noen som ikke har så mye peiling på hvordan det er å være allergisk... (Beklager formuleringen, men mange har meninger, men ikke så mye kunnskap, for å si det sånn.)

Har - til tross for ekstrem fiskeallergi - levd opp, og er passert mine 50 første år. ;) Nå er jeg i gang med GR-kurs igjen, etter et vekttap på rundt ti kg. for etpar år siden. Men hva gjør jeg for å få et enda bedre kosthold når jeg ikke kan spise fisk, fiskeprodukter, omega 3 eller ta tran??

Det blir derfor mye kyllingfilet og karbonadedeig til middag, foruten masse grønnsaker.

Skulle gjerne variert mer og fått inn noe mer "vetugt" til erstatning for den manglende fisken. Og selvfølgelig da noen gode, sunne næringsstoffer med få kalorier.

Min tidligere kursleder mente vektnedgangen kunne blitt større og gått fortere dersom jeg ikke måtte holde meg unna fisk og fiskeprodukter.

Skulle veldig gjerne hatt et enda sunnere kosthold, men som sagt uten fiskeprodukter av noe slag, da det kan gi meg livstruende allergireaksjon.

Hvis det finnes noen her inne, som kan gi meg et godt svar og noen gode tips, blir jeg veldig glad! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest Ikke-bare-bare

Du burde kanskje snakke med en ernæringsfysiolog?

Jeg vet ikke om du må ha henvisning fra lege, men det burde ikke være noe problem å få. Du kan uansett ringe direkte til en ernæringsfysiolog og spørre om det. Det er jo viktig at du får i deg riktige næringsstoffer, og helt enig med deg - råd fra noen som bare synser kan gjøre ting verre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser kostholdet ditt ut i dag? Hva spiser du til vanlige middager? Hva mener du at du mangler siden du ikke spiser fisk?

 

Hvis det er omega 3 du tenker på, finnes det en oljeblanding som heter Odo's choice. Men det er ikke nødvendig å kjøpe den, for den består jo bare av 9 forskjellige oljer. Linfrø og linfrøolje er rik på omega 3, og du kan også prøve chia-frø og hamp-frø (ikke narkotisk, bare for å påpeke det ;) ). Tang inneholder også omega 3. Spirulina og wakame, f.eks.

 

For å variere middagene mer, kan du prøve å inkludere bønner og linser oftere. Du skriver at du spiser mye grønnsaker, men kanskje er det mulig å variere mer der også? Pai hadde vi ganske ofte til middag. Den kan man fylle til randen med forskjellige grønnsaker, og om du bruker kesam i deigen, kan du redusere fettmengden betraktelig samtidig som proteinmengden blir bra. Resten av kesamboksen kan du putte i eggestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...