Gå til innhold

Sukkeravhengig


Gjest Bevi
 Share

Anbefalte innlegg

Ååååå, jeg blir gal! Er nok en gang på sukkeravrusning. Jeg startet kampen nok en gang i september 13 og var kommet veldig langt både med avhengighet, trening og kosthold. Hadde mistet 15 kg og følte meg veldig bra. Men, så ble jeg syk. Tarmoperert i nov. Gikk ned enda litt til. Men, så ble jeg litt bedre og syns litt synd på meg selv og lå på sofaen og koste meg hele jula og enda litt lenger. Trøstet meg med det jeg fikk til av søtt og godt. Og vips var 5 kg på igjen!! HEEELT UTROLIG! Og jeg skammer meg så fælt.

Nå har jeg begynt kampen igjen nok en gang og det er så vanskelig i starten. Det er så mange fristelser.. Og spesielt etter middag er jeg helt desperat. Jeg vet at det går over mer og mer over tid, men jeg føler en viss sorg over at jeg ikke skal få kose meg med noe godt lenger. Jeg har kuttet ut røyken, jeg har kuttet ut snus og er ikke av den som vil erstatte noe med alkohol ( et glass på lørdag). Hva skal jeg da kose meg med? De sier at sukkeravhengighet er verre enn avhengighet til andre ting og det er jeg enig i. Sukker er jo tilgjengelig overalt! Så lett å putte det i seg!

Noen andre som sliter som meg? Jeg vil gjerne høre fra dere.. Tips og råd mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå, jeg blir gal! Er nok en gang på sukkeravrusning. Jeg startet kampen nok en gang i september 13 og var kommet veldig langt både med avhengighet, trening og kosthold. Hadde mistet 15 kg og følte meg veldig bra. Men, så ble jeg syk. Tarmoperert i nov. Gikk ned enda litt til. Men, så ble jeg litt bedre og syns litt synd på meg selv og lå på sofaen og koste meg hele jula og enda litt lenger. Trøstet meg med det jeg fikk til av søtt og godt. Og vips var 5 kg på igjen!! HEEELT UTROLIG! Og jeg skammer meg så fælt.

Nå har jeg begynt kampen igjen nok en gang og det er så vanskelig i starten. Det er så mange fristelser.. Og spesielt etter middag er jeg helt desperat. Jeg vet at det går over mer og mer over tid, men jeg føler en viss sorg over at jeg ikke skal få kose meg med noe godt lenger. Jeg har kuttet ut røyken, jeg har kuttet ut snus og er ikke av den som vil erstatte noe med alkohol ( et glass på lørdag). Hva skal jeg da kose meg med? De sier at sukkeravhengighet er verre enn avhengighet til andre ting og det er jeg enig i. Sukker er jo tilgjengelig overalt! Så lett å putte det i seg!

Noen andre som sliter som meg? Jeg vil gjerne høre fra dere.. Tips og råd mottas med takk

 

Kjenner meg godt igjen her ja! Sluttet å røyke i fjor, ble syk (sengeliggende) i nesten 10mnd... mye trøstegodis ble spist... 25kg opp...

For en uke siden bestemte jeg meg for å snu trenden, nå skal vekta ned! Det som har funket best hos meg er å ikke bli skrubbsulten + kanel! Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen her ja! Sluttet å røyke i fjor, ble syk (sengeliggende) i nesten 10mnd... mye trøstegodis ble spist... 25kg opp...

For en uke siden bestemte jeg meg for å snu trenden, nå skal vekta ned! Det som har funket best hos meg er å ikke bli skrubbsulten + kanel! Lykke til :D/>

 

Jeg bruker også kanel, faktisk :) Det er så godt med kanel i youghurt :P De sier at om du skal bli kvitt søtsuget så kan du aldri unne deg noe. Jeg har nå bestemt meg for at jeg MÅ ha visse kosedager for å holde ut. Men, da skal jeg bestemme meg for når og hva jeg skal kose meg med og MAX en dag i uka. Da går det ann å velge mørk sjokolade og i mindre doser enn før. Men, tror ikke det funker for meg å kutte ut alt dessverre. Masse lykke til du også! Jeg håper du vil fortsette å fortelle meg hvordan det går med deg framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LisbethJ72

Hei.

 

Jeg er også helt avhengig av noe søtt, spesielt etter middag. Kan også bli fysen på snaks også. Men nå skal jeg også slutte helt. Har prøvd i to uker, men ikke vært viljesterk nok.

 

Sluttet også å røyke for 6 år siden, og nå virker det som det er mye enklere enn å slutte å snoke. Men mulig jeg husker feil :rolleyes:

 

Tar også i mot tips på hva jeg kan gjøre for å slippe denne fråtsingen. Vil jo gjerne ned noen kilo, men det er ikke lett når man fyller på om kvelden.

 

Har også et annet problem, og det er å spise nok. Blir to onder i denne sammenheng.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå, jeg blir gal! Er nok en gang på sukkeravrusning. Jeg startet kampen nok en gang i september 13 og var kommet veldig langt både med avhengighet, trening og kosthold. Hadde mistet 15 kg og følte meg veldig bra. Men, så ble jeg syk. Tarmoperert i nov. Gikk ned enda litt til. Men, så ble jeg litt bedre og syns litt synd på meg selv og lå på sofaen og koste meg hele jula og enda litt lenger. Trøstet meg med det jeg fikk til av søtt og godt. Og vips var 5 kg på igjen!! HEEELT UTROLIG! Og jeg skammer meg så fælt.

Nå har jeg begynt kampen igjen nok en gang og det er så vanskelig i starten. Det er så mange fristelser.. Og spesielt etter middag er jeg helt desperat. Jeg vet at det går over mer og mer over tid, men jeg føler en viss sorg over at jeg ikke skal få kose meg med noe godt lenger. Jeg har kuttet ut røyken, jeg har kuttet ut snus og er ikke av den som vil erstatte noe med alkohol ( et glass på lørdag). Hva skal jeg da kose meg med? De sier at sukkeravhengighet er verre enn avhengighet til andre ting og det er jeg enig i. Sukker er jo tilgjengelig overalt! Så lett å putte det i seg!

Noen andre som sliter som meg? Jeg vil gjerne høre fra dere.. Tips og råd mottas med takk

 

Heisann Bevi :)

 

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver om søtsuget ... spesielt etter middag... Jeg har funnet en metode som virker for meg i alle fall..... har frossen frukt i fryseren... for eksempel mango, blåbær, bringebær, bjørnebær( jeg kjøper dem ferdige frosset i butikken) og blander ca 80-90 gram og blander i en skål sammen med en yoplait yoghurt. Frukten tiner og youghurten blir veldig kald... nesten som is på en måte. Jeg har en mann som tar seg en stor skål med is etter middag.. nesten hver dag.... det frister jo veldig... men jeg kan ikke nekte ham den gleden... da tar jeg min versjon i stedet. Det har også hendt at jeg smaker en skje av "hans" is.... men da bestemmer jeg meg for at det skal KUN være den skjeen. NYTER den lenge....

 

Mye sitter i hodene våre... noen sier at alt sitter der, men jeg er ikke så sikker på det.... er man vant til å spise sjokolade hver dag... så er det hardt å kutte det ut.... men det går :)

 

Jeg har også tatt en halv kiwi etter middagen... Det er også en god erstatning til annet søtt. Det er også mulig å ta en kopp med Options belgian choc.. en slags kakaoerstatning.. En porsjon gir 40 kcal. :)

Ellers så kan du sjekke ut bakekona sin blogg. Hun lager oppskrifter som skal være både sunne og gode og flere av dem er sukkerfrie.

Lykke til med livsstilsendringen og kampen mot søtsuget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er også helt avhengig av noe søtt, spesielt etter middag. Kan også bli fysen på snaks også. Men nå skal jeg også slutte helt. Har prøvd i to uker, men ikke vært viljesterk nok.

 

Sluttet også å røyke for 6 år siden, og nå virker det som det er mye enklere enn å slutte å snoke. Men mulig jeg husker feil :rolleyes:/>

 

Tar også i mot tips på hva jeg kan gjøre for å slippe denne fråtsingen. Vil jo gjerne ned noen kilo, men det er ikke lett når man fyller på om kvelden.

 

Har også et annet problem, og det er å spise nok. Blir to onder i denne sammenheng.

 

Lykke til :)/>

 

Hei

 

Jeg er nå i ferd med å endre mine usunne vaner igjen, men fy søren det er ikke lett. Jeg merker at suget blir mindre og mindre, men jeg er ikke personen som klarer meg helt uten noe å kose meg med så jeg har funnet mine erstatninger som hjelper meg. Jeg tror det er vikrig å finne sin egen vei mot målet for vi er ulike alle sammen. Men, å dele erfaringer og få tips og råd er alltid fint :) Det hjelper meg mye å vite at jeg ikke er alene om å slite.

 

Det er spesielt etter middag og kvelden som er verst for meg og da kan jeg kose meg med en kopp lett sjokoladedrikk, en yoghurt yoplait vanilje med frukt og kanel eller litt lett sjokoladeis. Jeg har funnet ut at det er ikke så mye kalorier og litt er faktisk nok for å stille det verste suget. Jeg har også bestemt meg for å ha planlagte "kosedager" (maks 1 pr uke). Da skal jeg velge å kose meg med mørk sjokolade og nøtter.

 

Dette har jeg nå testet ut i kun 1 uke så det gjenstår å se hvordan resultatet blir framover.

 

Registrerer du alt du spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Bevi :)/>

 

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver om søtsuget ... spesielt etter middag... Jeg har funnet en metode som virker for meg i alle fall..... har frossen frukt i fryseren... for eksempel mango, blåbær, bringebær, bjørnebær( jeg kjøper dem ferdige frosset i butikken) og blander ca 80-90 gram og blander i en skål sammen med en yoplait yoghurt. Frukten tiner og youghurten blir veldig kald... nesten som is på en måte. Jeg har en mann som tar seg en stor skål med is etter middag.. nesten hver dag.... det frister jo veldig... men jeg kan ikke nekte ham den gleden... da tar jeg min versjon i stedet. Det har også hendt at jeg smaker en skje av "hans" is.... men da bestemmer jeg meg for at det skal KUN være den skjeen. NYTER den lenge....

 

Mye sitter i hodene våre... noen sier at alt sitter der, men jeg er ikke så sikker på det.... er man vant til å spise sjokolade hver dag... så er det hardt å kutte det ut.... men det går :)/>

 

Jeg har også tatt en halv kiwi etter middagen... Det er også en god erstatning til annet søtt. Det er også mulig å ta en kopp med Options belgian choc.. en slags kakaoerstatning.. En porsjon gir 40 kcal. :)/>

Ellers så kan du sjekke ut bakekona sin blogg. Hun lager oppskrifter som skal være både sunne og gode og flere av dem er sukkerfrie.

Lykke til med livsstilsendringen og kampen mot søtsuget..

 

Hei hei :)

 

Så fint at du ville dele dine erfaringer med oss :) Jeg er også i ferd med å finne det som funker for meg. Å endre livsstil er søren meg ikke gjort i en fei, så dette er nok noe jeg må jobbe med ei stund, men det går bedre og bedre dag for dag. Det med bær og yoghurt skal jeg jammen prøve :) Det hørtes veldig godt ut!

Jeg skal også ta en titt på bakekona sin blogg :) Tusen takk, for gode tips og lykke til videre til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...