Gå til innhold

Meretes dagbok


Anbefalte innlegg

I dag starter jeg med 10 dager med påskeferie - de fleste av dem langt unna treningsstudio og sammen med en svigermor som er over gjenomsnittet opptatt av mat og kos. Kjenner jeg trenger litt ekstra motivasjon for å holde fokus, så da prøver jeg meg med dagbok.

 

Status så langt;

Jeg startet et nytt og bedre liv 15 januar 2014. Jeg begynte da på et maxikurs, og hadde en startvekt på 87,4 ( morgenvekt hjemme i undertøy 86,6) Alt for mye når en ikke er høyere enn 158. I løpet av kurset tok jeg av meg 9,1 kg, Etter kurset stoppet vekt nålen på 78,3. På grunn av planlagte reiser, meldte jeg ikke meg på det neste kurset, men bestemte meg for å holde på på egenhånd i fire uker, og meldte meg igjen på kurs som startet nå den 8. April. I løpet av disse ukene klarte neg å holde på gode treningsvaner, men sluttet med matregistrering. Kunnskapen om de gode matvalgene ble skjøvet langt bak, og i stedet økte inntaket av nei - mat. På veiing ved kursstart viste vekten 77,8. Nedgang på 0,5 kilo på 4 uker. Kjenner en blandet følelse - glad for at vekten ikke hadde gått opp, men samtidig irritert på meg selv for at jeg har sløst bort 4 uker. Kunne faktisk klart 4 kilo om jeg hadde holdt fokus oppe. Det er bare å innse at jeg må begynne med matregistrering igjen, og i dag har jeg endelig kommet i gang igjen.

 

Målet mitt er å komme under 60 kilo, og se det magisk 5 tallet som jeg ikke har sett på sikker 20 år(er 40 år nå) I morgest viste vekten min 76,3 kilo. Det er bare 12 uker til ferie, så over 16 kilo er nok liten sjanse å klare innen den tid. Men jeg skal ikke være så langt unna, og jeg skal føle meg flott når jeg tar på meg bikinien :) Så nå er jeg i gang igjen - fit for fight!

  • Bra innlegg! 1
  • Dårlig innlegg 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status dag 1:

Mat: har holdt meg til anbefalt kalorimengde, men da jeg var å handlet til påskeferien havnet en liten melkesjokolade i kurven (hvordan skjedde det?) Den ble spist på vei til bilen. Helt meningsløst. 180 kalorier brukt opp på et øyeblikk. Ikke brukte jeg tid på å nyte den heller.

 

Når det gjelder trening har det gått bra. Jogget 1,3 km til elexia. Der ble det 40 minutter spinning og 30 styrke og core. Etterpå spaserte jeg hjem. Over 4 trimpoeng ble det til sammen, og det er jeg veldig fornøyd med

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2:

Fortsatt forbedringspotenisale når det gjelder mat. Har fulgt planen det meste av dagen, men på den 4 timers bilturen til hytta ble noen usunne valg i form av en bolle og litt super chips. I kveld fikk jeg gått en time i rask tempo. Mye av tiden ble brukt opp og ned noen bratte bakker. Kaloriforbruket har nok derfor totalt vært høyere enn inntaket. Ikke fått registrert maten i dag, så det må jeg komme skikkelig i gang med i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3:

I dag har jeg holdt meg til sunne matvalgt, men endte alikevel på 1800 kcal i stedet for de 1600 jeg skal ha. Årsaken til det var at i dag sto det laks på menyen. Jeg fikk et hjertemerke, men det er utrolig hvor mye kalorier det er i laks. Til tross for at jeg har spist mer enn jeg skal, har jeg vært veldig sulten og tenkt mye på mat. Har ikke vært ordentlig mett etter noen av måltidene i dag, til tross for at jeg har prøvd å fylle på ekstra med grønnsaker og vann. Forhåpentlig tar det ikke så alt for lang tid før magen etterhvert blir vant med mindre posjoner

 

Når det gjelder aktivitetsnivået i dag er jeg veldig fornøyd. Etter frokosten tok jeg på meg joggesko, og trasket opp og ned på grusveiene her. Etter middag gjorde jeg det samme. Totalt 13,2 km på 2 timer og 10 minutt. Nesten 1000 kalorier, så totalregnskapet blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4.

I dag har vi hatt nydelig vær her på hytta, og store deler av dagen er blitt tilbragt ute. Startet dagen med en spasertur på 1 t og 20 min. Det meste i oppoverbakker. Fikk min kjære til å kjøre meg ned til hovedveien, og så gikk jeg opp igjen. Skal si det tok godt i rompa, legger og lår. Kjenner at de siste månedene med trening har fått meg i god form. Hadde rask tempo hele veien opp igjen de fem kilometerne til der hytta ligger. Var så godt i gang at jeg fortsatte opp litt over en kilometer til, dit hvor veien stopper, før jeg snudde og gikk ned til hytta. Det er deilig å kjenne at kroppen virker. Senere ble det en og halv times gange, men den gangen i veeeldig rolig tempo sammen med mann og barn.

 

I dag har det blitt bålkos, og grilling av magre grillpølser. Pølsebrød ble byttet ut med litt pinnebrød. Til og med et par marshmellow ble det også, da jeg fant ut at det ikke var så ille kalorimessig. Har registrert alt som jeg har spist i dag, og jeg fikk en skikkelig tankevekker i kveld. Jeg så at jeg hadde en del kalorier igjen, og tenkte at i kveld skulle jeg kose meg med et glass cola zero og noen nøtter. Jeg hadde kjøpt nøttespesial før vi dro, og plasserte en kopp på vekta. Begynte å plukke ut favoritten macadenia nøtter, og veide opp 50 gram. Ble ikke mange nøttene i bunnen av koppen, så planen min var at disse skulle spises sakte og nyes med andakt. Etter å ha spist noen, fant jeg frem ipaden og registrerte nøttene. Skal si jeg fikk sjokk da jeg så at kaloriinnholdet på disse nøttene var over 700 kcal pr 100 gram. Tilbake til vekta - 12 gram inntatt og 38 igjen. Dem havnet tilbake i posen, og i stedet fant jeg frem en skive nybakt grøvbrød med magerprim. Så nå sitter jeg her mett og fornøyd med valget som jeg tok. Det er greit at nøttene er veldig gode, men ikke så god at jeg gidder å bruke over 350 kcal på en håndfull.

 

Rart å være borte fra vekta. Er ikke flink til å holde meg til en veiing i uka. Det blir gjerne daglige snikveiinger for å sjekke at det går den rette veien. Liker ikke helt at jeg ikke har kontroll nå som jeg er på hytta. Vil så gjerne ha en god nedgang når jeg kommer på neste kurs. 6 dager til jeg er hjemme igjen og får sjekket vekta. Krysser fingrene for at det går bra til tross for ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 5:

Jeg merker at det er vanskeligere å være strukturert i forhold til mat her på hytta. Hjemme har vi normalt sett ikke liggende godter i skapene. Her er det flust. I dag ble fristelsen så stor at det ble tre biter med stratos til kaffen. I kveld bakte jeg brød, og da ble det også to tykke skiver med ferskt brød med magerprim. Kaloriinntak kom nesten opp i mot 1800 kcal. Når det gjelder trim så ble det 1 t og 20 min gange, det meste i oppoverbakker.

 

Dag 6.

I dag dro vi ned fra fjellet for å handle. Jeg gikk så 2/3 av veien hjem. 12 km og 2 t. gange. Inntak i dag ble1650 kcal inkl. en softis. Jeg er dårlig med å motstå fristelser. I dag har jeg kjøpt mokkabønner, så jeg kan ty til dem hvis søtsugen blir for stor. Gjør det lettere å kontrollere inntaket, og varer lenge dersom de suges på. Husker jeg ikke feil er det 8 stk for 50 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 7:

I dag har jeg byttet ut brød med knekkebrød. Har i tillegg spist mye frukt og grønt. Resultatet av det er at jeg ikke har følt meg sulten i dag i det hele tatt. Kaloriinntaket endte med å bli lavere enn anbefalt - bare 1350 kcal. En annen bakdel med det høye inntaket av fiber er at magen har produsert mengder med gass. Har vært så ille at jeg måtte ta meg en ekstra spasertur i kveld bare for å få lettet litt på trykket.

 

I dag har det blitt mange trimpoeng på meg. Hadde en lang spasertur i formiddag. I utgangspunktet var motivasjon til å gå ganske lav, da det regnet og blåste. Til slutt klarte jeg å karre meg til å finne frem regntøy og si til meg selv " berre gjer det!" For det er vel det det ofte handler om - at en må gjøre enn innsats dersom en skal klare få nå målene sine. Og da jeg kom ut var det faktisk deilig å gå der, høre på musikk og la tankene fare. Endomondoen var også på, og holdt oversikt over tilbakelagt strekning og fart. To timer og tjue minutter og 13 kilometer senere var jeg tilbake. I tillegg kommer kvelden spasertur - en time i rolig gange.

I løpet av dagene her på hytta har jeg gått over 6 mil, og det er jeg veldig fornøyd med. Det ene kneet er ikke like fornøyd. Har hovnet skikkelig så det spørs om jeg må ta det litt roligere i morgen. Trodde jeg etterhvert hadde blitt godt trent og skulle tåle det, men alle bakkene en nok tøffere for kneet mitt enn spinningstimer.

 

Jeg ser at det er mange som har vært inne og lest dagboken min. Det er veldig koselig om du legger igjen ett spor etter deg i form av f.eks en kommentar elller et spørsmål. Blir veldig glad for tips og råd, eller at du heier på meg frem mot mål:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 8: i dag har jeg vært flink. Spist sunn mat og havnet rett under 1600 kcal. Rask gange i 1 t og 45 min.

Dag 9: begynte bra når det gjalt mat, men sklidd ut utover dagen med grillmat, øl, nøtter og is. Droppet til slutt registrering. Ikke bra. Lyspunktet er at jeg har vært serdeles aktiv. Klokken 7.00 var jeg ute med joggeskoene på. Rask tempo i to timer før jeg ga meg. En time rolig gange med familen har det også blitt i dag. I morgen er det hjem igjen. Er spent på hva vekta sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 10 av 94.

I dag reiste vi hjem fra hytta. Har klart å holde meg innfor anbefalt kalorimengde. Ingen trening i dag, men har holdt på ute i hagen. Jeg har startet kring mot alle løvetannene i plenen. Har sikkert fjernet flere hundre i dag, og er skikkelig gåen i hendene.

 

Oppsummering av påsken. Når det gjelder mat har jeg 6 av 8 av dagene holdt meg innenfor anbefalt kallorimengde. To dager har det sklidd litt ut, og jeg har også brukt flere kallorier på feimerker enn jeg skal. En øl, to softis med strø, ca 50 gram superchips, ca 50 gram nøtter, ca 20 biter snop, 4 marshmellow, 2 eventyrmelkesjokolade. En del nei mat her ja, men jeg bør vel egentlig være fornøyd, for dette kunne jeg sikkert trykt i meg på en påskeferiedag hadde jeg ikke vært på slamkern.

 

Når det gjelder aktivitetsnivå er jeg superfornøyd. Jeg har plusset tallene på endomondo, og det viser seg at jeg har gått i ca 18 timer disse 8 dagene. Ni mil har jeg tilbakelagt.

 

Jeg konkluderer med at påsken er bestått og roper hurra for meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Schnappi

Hei, tenkte jeg skulle heie litt på deg!

 

Så flink du har vært i påsken. Jeg må bare krype til korset og innrømme at det har ikke jeg…

I dag er det tilbake til registrering og veiing av mat, og forhåpentligvis mister jeg raskt de to feriekiloene som kom på.

 

Litt om meg: Jeg er 38 år, jeg har tre svangerskap i kroppen på 6 år, og nå tenkte jeg at 2014 skal bli mitt år. Startet på 86 kg, og det går sakte nedover…Ønsker å komme meg ned på 68-70 kg, og jeg ser at det ikke er umulig!

Har et langsiktig mål, og driver med livsstilsendring og ikke så mye slanking… Forsøker å komme inn i treningsmodus, men har ikke helt klart det, med små barn og full jobb klarer jeg ikke å ha samvittighet til å prioritere meg selv. Bare tull, for jeg vet at mannen min støtter meg og vil at jeg skal få til dette.

 

Går på mitt andre nettkurs nå, og tenker at jeg skal prøve på egen hånd etter at det snart er ferdig. Følger meny 2.

 

Kommer til å følge deg litt her, er helt ny på forumsidene, litt skummelt å skrive "til hele verden".

 

Ha ei god uke!

 

weight.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenkte jeg skulle heie litt på deg!

 

Så flink du har vært i påsken. Jeg må bare krype til korset og innrømme at det har ikke jeg…

I dag er det tilbake til registrering og veiing av mat, og forhåpentligvis mister jeg raskt de to feriekiloene som kom på.

 

Litt om meg: Jeg er 38 år, jeg har tre svangerskap i kroppen på 6 år, og nå tenkte jeg at 2014 skal bli mitt år. Startet på 86 kg, og det går sakte nedover…Ønsker å komme meg ned på 68-70 kg, og jeg ser at det ikke er umulig!

Har et langsiktig mål, og driver med livsstilsendring og ikke så mye slanking… Forsøker å komme inn i treningsmodus, men har ikke helt klart det, med små barn og full jobb klarer jeg ikke å ha samvittighet til å prioritere meg selv. Bare tull, for jeg vet at mannen min støtter meg og vil at jeg skal få til dette.

 

Går på mitt andre nettkurs nå, og tenker at jeg skal prøve på egen hånd etter at det snart er ferdig. Følger meny 2.

 

Kommer til å følge deg litt her, er helt ny på forumsidene, litt skummelt å skrive "til hele verden".

 

Ha ei god uke!

 

weight.png

Hallo.

Så kjekt at du vil heie på meg. Da kan vi heie på hverandre.

Gratulerer med flott vektnedgang. Du er kommet langt på vei allerde til å nå dine mål. Du skal se at 2014 er året der vi begge klarer å endre livene våre til det bedre, både når det gjelder kost og mosjon. Kjenner meg igjen i det du sier om å ha samvittighet til å bruke tid på seg selv når en har små barn. Mine er dog eldre enn dine- har to jenter på 6 og 10. Jeg har kommet frem til at det at etter at jeg begynte å trene, har jeg mer energi. Energi jeg kan bruke på dem. Humøret er også blitt bedre, og det er også positivt for hele familien. Jeg har derfor valgt å sette av tid til trening. Og en kan begynne i det små med en spasertur. Kanskje kan du ta med hele familien på tur, eller eventuelt gå når de små er i seng. Heldigvis har vi nå en årstid med lysere kvelder, og det er gjerne lettere å komme seg ut. Jeg heier på deg - finn en måte å mosjonere som passer deg og familien. Lykke til med videre vektnedgang. Jeg er spent å høre hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten oppdattering: etter påsken hadde jeg en uke med nedgang på 1,4 kg. I går var det veiing igjen; opp 0,7 kg. Kjedelig, men som forventet. Sånn går det når motivasjonen daler, og jeg dropper å skrive ned hva jeg spiser. Hjalp nok ikke heller at jeg feiret bursdag med tre retters meny med påfølgende drikke, i tillegg til to ganger ut og spise.

I dag er jeg på rett spor igjen. Tilbake til matregisrering, og fornuftige valg. I kveld har jeg vært å trent - 45 min spinning og 30 min styrke og core. I tillegg har jeg droppet av klær som er blitt for store hos fretex. De har jeg ikke bruk for lengere, for nå er det ned, ned, ned og full fokus igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...