Gå til innhold

Noen som har prøvd PT


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 44 år, gift og har to barn. Jeg ønsker å gå ned 10-15 kg + at jeg kjenner at jeg bare er nødt til å begynne å trene fordi energinivået er så lavt og jeg orker ingenting mer.

 

Problemet er bare at jeg klarer ikke å motivere meg til å gå på treningsstudio, har nettopp kommet meg ut av et støttemedlemsskap på treningsstudio, så lysten til å melde seg inn igjen er på bunn,men samtidig så kjenner jeg at jeg er nødt.

 

Tanken har nå slått meg om det kan være en ide og investere i en PT, tenkte da er jeg ihvertfall nødt til å møte opp, og blir pushet igjennom treningsøkter.

 

Så er mitt spørsmål til dere, er det noen av dere som har prøvd PT og har det hjulpet på motivasjonen til å trene. Har dere klart å gå ned noen kilo og legge om livet? Er det verdt prisen, for det er jo en ganske dyr investering

 

Fint om dere vil fortelle om deres erfaringer :rolleyes:/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Mitt svar er et ubetinget ja - det er absolutt verd investeringen!! Selv begynte jeg med livsstilsendring i form av GR for ca. 3 år siden. Trening var ikke en del av mitt opplegg, og alt jeg gikk ned i starten var på kosthold alene. Jeg visste imidlertid at jeg absolutt burde begynne med trening, men motivasjonen var lik null - har også vært støttemedlem på diverse sentre oppgjennom tidene uten at det har ført til annet enn frustrasjon over fulle timer osv. Vektrommet ble lite brukt fordi jeg ikke visste hva, hvor mye, hvor ofte osv, samt at jeg følte meg utilpass der og hvis et apparat jeg skulle bruke var opptatt gadd jeg ihvertfall ikke vente på det!

Uansett - for godt og vel 1,5 år siden fant jeg ut at nok var nok da det kom et knakende godt tilbud jeg ikke kunne si nei til. Jeg fikk 12 PT-timer for en slikk og ingenting på et lokalt treningssenter, og meldte meg inn der og begynte rett på timene uten å ha trent noe som helst annet enn å ha ruslet en og annen tur de siste sikkert 5 årene. Det var aldeles jævlig de første gangene, jeg hadde så vondt i kroppen at jeg knapt kunne bevege meg, men ved tilbakeblikk kan jeg ikke si annet enn at det har det absolutt vært verdt.

Mitt råd er at du legger opp til et løp som du klarer å opprettholde også etter at du er ferdig med vektnedgangen. Hvis det innebærer 4 korte økter i uken er det helt greit, hvis det innebærer at du klarer 2 litt lengre økter i uken er det også greit. Selv trener jeg 2 ganger i uken og min PT var veldig tilhenger av dette grunnet det som er målene mine - hadde jeg hatt andre mål ville han nok ha pushet meg til å trene oftere. I tillegg går jeg gjerne litt tur og sånt i godværsperioder, og nå når våren er her er et av målene mine å jogge ute en dag i uken i tillegg. På øktene mine trener jeg en kombinasjon av cardio og styrke og det funker fint for meg, men det kan godt hende at noe annet passer deg bedre - det finner dere ut av. Jeg går ikke på noen gruppetimer, mest fordi senteret ikke har det men også fordi jeg ikke synes det gav meg allverdens mye da jeg trente på senter som hadde det tidligere. Styrkedelen er det jeg definitivt finner mest givende, noe jeg aldri hadde trodd da jeg begynte. Nå - 1,5 år etter at jeg satte i gang - trener jeg fortsatt 2 ganger i uken hvorav en på egenhånd og en med PT. Kommer til å fortsette sånn en stund til til jeg føler at jeg klarer meg på egenhånd. Grunnen til jeg sier at du må legge opp til noe du klarer å opprettholde, så er det fordi det er "enkelt" å trene masse i en vektnedgangsperiode. Men hva med etterpå? Kutter man det ut så er veien tilbake til gamle uvaner kort. Treningen motiverer meg til å spise sunnere fordi jeg ikke vil "ødelegge" en god økt med mye forbrenning ved å spise usunne saker. Det gir energi og bedre søvn (bortsett fra når jeg har sånn gangsperr at jeg våkner hver gang jeg snur meg om natten.. Hihi!) og har ført til at jeg ikke lengre trenger å gå til kiropraktor flere ganger i måneden for å knekke opp nakke/skuldre/rygg. Altså andre helsegevinster enn bare ren vektnedgang. Så har du tid, anledning og ikke minst råd så vil jeg absolutt anbefale PT. Ta gjerne en sånn InBody720 test før du begynner treningen og igjen etter et halvt års tid, for da kan du se hva det gjør med kroppen din også. Motivasjonen slet jeg veldig med å finne i starten, men den kom sammen med mestringsfølelsen og ikke minst resultatene…..

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Krusmynte

 

Tusen takk for at du svarte meg ;) Du høres ut som du var der jeg er nå, så det er veldig kjekt å høre din erfaring.

 

Sånn du beskriver det, er det jeg forestiller meg at det er, vannvittig tøft å begynne å bruke kroppen til noe annet enn en rusletur på en godværsdag.

 

Og så er det jo som du sier, kosten regulerer seg sikkert litt av seg selv, da du ikke har lyst til å ødelegge investeringen du har gjort på trening.

 

Uansett, jeg kommer nå (godt motivert av ditt svar) til å ta en runde og se hvilket senter som kan gi meg det beste tilbudet.

 

Så får jeg bare prøve å holde ut så godt jeg kan, for slik det er nå kan jeg ikke ha det lenger. Orker ikke noe, når jeg er ferdig på jobb, så er det helt tomt.

 

Og det er som du er inne på, det er en livsstilsendring som skal til, jeg ser ikke på det som en slankekur, og jeg tenker også at det er en kjempegod ide å foreta en sånn måling for å motivere ytterligere.

 

Så igjen tusen takk for svar

Hilsen Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...